La Helmikuu 2016

Mä otan influenssarokotteen, samoin mies. Mies kuuluu riskiryhmään, eli ihan ehdottomasti otan jo sen takia, ja töissä altistun kaikille mahdollisille pöpöille, että vaikka en itse sairastuiskaan, niin voin sit miehen altistaa tartunnalle. Ja nyt pitää erityisesti aatella vauvaa.

Sinälläänhän se influenssa ei niin vaarallinen oo, mut ne jälkitaudit... Mun työkaveri sairasti influenssan, kun ei ottanut rokotetta. Iski pitkittyneet jälkitaudit ja oli kaks kuukautta saikulla ja senkin jälkeen viel pitkään heikossa kunnossa. Mitenpä ois käyny, jos ei ois ollu perusterve hyväkuntoinen ihminen... Sen jälkeen tuumas, että ihan varmasti ottaa rokotteen joka vuosi.

Ja mulle itsellenihän tuli reilu viis vuotta sitten keuhkoveritulppa muutaman viikon päästä siitä, kun olin ollut yli viikon 39-40 asteen kuumeessa (eli hyvin todennäköisesti influenssa). Epäilen itse, että oliko just näitä jälkitauteja, kun ei syytä löydetty. Mut se oli sen verran rankka kokemus itselle, että sekin syynä, miks joka vuosi sen jälkeen oon ottanu.
 
Tää ny poikkeaa aiheesta mutta nuo peukut ja nuo kommenttiin arviot älkää ihmetelkööt kun välillä painan vahingossa mitä sattuu joko niissä on vika tai sitten mun sormet on liian isoja :-D :-) en ota rokotusta en ole ottanut aikaisemmin
 
Täällon kans yks iso ja raihnainen. Tai enn varmaan järkyttävän iso mutta ainakin tuntuu siltä :D ja ylös nouseminen on välillä vähän vaivan takana. Kävely tuntuu tyhmältä ja töissä joku kysy yks päivä että sattuuko jonnekin ku kuulemma kävelin sen näköisesti..
Tänään poksuu 23+0 ! Huh!
 
Mä en vielä itteeni kovin isoksi tunne, mutta pyörällä ajaessa ja sukkia jalkaan laittaessa tai muutenkin alas kumartuessa tuntuu et jotain on tiellä.. Selkä on myös hieman alkanut aika ajoin vihoitella.
 
Kannoin eilen yhtä isoa pöytää, ja oli kyllä kieltämättä hassu tunne, kun pöytä kosketti vain vatsaa, on se sen verran pyöreä pallukka. Ja eikös siihen sitten tullut kaveri viereen, joka oli tiukasti sitä mieltä, etten saa kantaa mitään noin painavaa yksin. Eilen siirsin myös pianon huoneesta toiseen, ja lonkkaa vihlaisi ikävästi. Kaverit heti varoittivat, ettei raskaana saa tuollaista tehdä... äh, pitäisikö tässä muistaa vielä tuollainenkin kielto? Olen tottunut hoitamaan painavatkin hommat itse.
 
elokuinen, mulla ihan sama juttu! :) Jos mies on mukana niin en saa kantaa mitään. Itekseni sit kyllä kantelen kauppakassit sun muut ihan kätevästi.. :)
 
Mä en saa ajaa ees autolla enää, ku meinasin sillo sinne kauppaan pyörtyä.. Ei muuten ongelmaa siinä, mut just ajoin ajokortin :D
 
Kyllä mä autolla sentään olen vielä saanut ajella, enkä kyllä edes suostuisi olee ajamatta.. Kerran mies kyllä jo epäili et mahtuuko masu enää ratin taakse, mutta hyvin on vielä tilaa! :)
 
Kyllä mä aion vielä ajaa :D iha vaa sikski, että ei oo ollu huimaustakaa sen lähteltä piti tilanteen jälkeen :) enkä halua olla pitkää ajamatta, ku vasta oppinu ajaa sillee suht ok... nii sit pitkän tauon jälkee saattaa olla hankalaa
 
Mä nauroin mun miehelle et se vain halusi itselleen juoppokuskin ja siksi oon nyt raskaana :D

Muoks
Oho elokuinen, sun viimeisin viesti tuli vasta nyt esiin 0_o
 
Mutta hyvä elokuinen ettet lähde pelleilemään ja ajamaan autolla jos on sellainen olo että taju voi lähteä. Kyllä se ajo sitten selkärangasta ainakin osittain tulee ja jos ei tule niin lapsi autoon nukkumaan ja iltaisin tyhjille kaduille treenaamaan :)
 
Joo kyllä kannattaa ajaa, varsinkin alussa pitkät tauot on hankalia ja nopeasti tulee kynnys nousta rattiin.. Mulla nyt on jo 14 vuotta kortti ollut et ei sen puolesta väliä paljonko tulee ajettua, mut mä ajan mielelläni. Jos mä menisin sen mukaan et missä mua on huimannut niin en vois käydä enää töissä enkä kaupassa enkä oikein missään, kun vähän joka paikassa ehtinyt jo huimausta tulla ja pyörtyminen ollut monta kertaa lähellä...
 
Niin siis tietysti kannatta ajaa vain sillon jos on hyvä olo, uhkarohkeilu nyt on tyhmää joka asiassa. Mut jos vaan on hyvä vointi niin ei turhia taukoja kannata missään nimessä pitää.
 
joo ei mulla enää oo ollu mitään huimausta tms, mutta kyl mä uskallan ajaa jos vaan olo antaa myöden :D nyt on ollu taas pitkä tauko nii vähä jänskää lähtee ajamaa taas jossain välissä.. mut eiköhä se luonnistu :)

Foxwood, mulla ollu kans samaa ongelmaa, että viestit ei aina näy "sillon kun pitäis"...
 
Meillä ottaa influenssa rokotteen koko perhe kun tosiaan pieni syntyy vielä influenssa kauden aikana ja ainoa suoja mitä hänelle voi antaa on se että meidät on rokotettu. Ja nimenomaan pienillä lapsilla joilla immuniteetti on kehittymättömämpi rokote vähentää merkittävästi sairaalahoidon tarvetta ja jälkitautien määrää. Esikoinen on myös sen verran nuori että hänenkin takia rokote otetaan.
Ite oon sairastanut kausi-influenssan joskus teininä ja sikainfluenssan silloin 2009. Molemmissa viikon 39 kuumeessa, mikä jo riittäisi pienen lapsen viemään sairaalahoitoon. Ja äitini sai sikainfluenssan jälkitautina keuhkokuumeen. Aikasemmin en ole minäkään rokotetta ottanut mutta esikoisen odotusajasta alkaen olen kyllä pitänyt pienempänä pahana. Ja ainaki jos rokote annetaan viimeisellä kolmanneksella myös syntyvä vauva saa äidiltä vasta-aineita jotka voivat riittää suojaamaan sen ensimmäiset 6kk kun vauvaa ei voi rokottaa.
 
Mä haluaisin sen rokotteen ottaa ja soitinkin neuvolaan siitä kysyäkseni, mutta sain vaan vastaukseksi kylmän "En minä tiedä millon ne rokotteet tulee edes meille!" kun nätisti kysyin et onko sitä kautta mahollista saada rokote kun sen haluaisin...
 
Meillä ei sairasteta muutenkaan ja ite en oo eikinä sairastanut kunnon flunssaa. Siis että se tulisi kuumeen kanssa. Yskä ja nuha on kyllä tuttuja. Enkä oo ennen esikoisen raskautta ottanu ja synnytyksen jälkeen en ole ottanu. Kerkee miettiä vielä. Mutta toisaalta, kun ilmanen on niin sama vaikka ottaa. :)
 
Takaisin
Top