La Helmikuu 2016

Meilläkään ei neuvolassa ultrailla. Dopplerilla vaan kuunnellaan. En tosin tiiä ultraavatko lääkärineuvolassa, kun mulla jäi se eka lääkärineuvola käymättä. Kävin samana päivänä TAYSsissa tsekkauksessa, niin sanoivat neuvolasta, että turha sitten enää neuvolalääkärin katella tilannetta. Kyllä tuolla terveysasemalla ainakin ultrauslaitteet on, koska kerran kun kävin päivystyksessä, mua ultrattiin.
 
On lääkäreillä ultrat mut meillä ainakaan itse neuvolatäteillä ei ole eikä ole ammattitaitoakaan ultrajuttuihin ainakaan mun neukkutätillä. :)
 
Minun neuvolassani eivät suostuneet edes dopplerilla kuuntelemaan ennen NT-ultraa, ja sitten kun seuraavalla kerralla kuuntelivat dopplerilla eivätkä millään meinanneet löytää mitään, eivät sittenkään vielä halunneet lähettää ylimääräiseen ultraan, vaan olisi pitänyt tulla viikkoa myöhemmin uudestaan yrittämään dopplerilla kuuntelua. Tuon jälkeen olen käynyt neuvolassa diabeteshoitajalla, joka vain luki diabeteslaput läpi, ja lääkärintarkastuksessa, jossa kuunneltiin dopplerilla, mutta ei hänenkään huoneessaan mitään ultrauslaitteita ollut.

Arvelisin minäkin, ettei meidän neuvolassa varmaan edes ole mitään ultrauslaitetta. Nuo seulontaultratkin tehdään meille vain äitiyspolilla.
 
Mulla on 4 ultraa takana ja ens viikon ru olis 5. Meillon neuvolas ultralaite ja lääkärinlas katottiin sil syke ja istukanpaikka, ja neuvolatäti ultras sillon ekalla käynnillä ku oli mies mukana.
 
Meillä taas kuunneltiin dopplerilla ennen nt-ultraa, koska äitiyspolin toiveena on, että sydänäänet kuultaisiin neuvolassa ennen nt-ultraa. Jos ei olisi ensimmäisellä yrityskerralla kuulunut sydänääniä olisi pitänyt käydä vielä uudestaan ennen ultraa. Ultrassa olen käynyt vain kerran (nt-ultra) ja seuraava on ru 13.10. Neuvolassa ei ole ultrauslaitetta.
 
Neuvolassa olen käynyt neljä kertaa joista viimeisin käynti oli nlalääkäri. Tässä kuussa ei ole neuvolakäyntiä ollenkaan, koska 13.10 on ru ja se lasketaan myös käynniksi, näin ainakin mun neuvolatäti sanoi. Vasta 13.11 on seuraava neuvola jolloin kai käydään noita kelan juttuja läpi, viikkoja sillon on jo 25+2.
 
Kovin vaihtelee paikkakuntien välillä. Mulla on ollut kaksi neuvolaa ja np-ultra. Ei lääkärineuvolaa lainkaan. Seuraavana on sitten rakenneultra kolmen viikon päästä.
 
Mullakin takana vain 2 neuvolaa ja 2 ultraa. Kelaneuvola ensi torstaina. Lääkärineuvola joskus marraskuussa. Sokerirasituksessa käyn lokakuun lopulla. 21+0
 
Miten ihmeessä sulla Jele on noin paljon ultria? :o onko sulla joku riskiraskaus tai joku perussairaus minkä takia on noin usein?

mulla on ollu nyt 3 ultraa, joista yks ylimääräinen kun ekassa ru:ssa ei nähty sydäntä ja isoja suonia tarpeeksi hyvin...
Tosin mullakin on riskiraskaus ja ylimääräisiä ultria vielä tulee, kun mulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes.

Alussa ultria kertyi kun ekassa todettiin että olen ylipäätään raskaana. Siinä vaiheessa oli vielä niin aikaisessa vaiheessa, että näkyi pelkkä ruskuaispussi. Lääkäri halusi katsoa uudestaan viikon päästä, jolloin näkyi jo syke ja pystyi toteamaan vähän jo ikää. Kolmas kerta tuli kolmen viikon päästä tosta toisesta, lääkäri halusi vielä varmistaa tilanteen ja tarkistaa millä viikoilla mennään. Ihan sen takia, koska mun oli vaikea tulla raskaaksi. Sit olikin np-ultra ja r-ultra. :)
 
Elokuinen meillähän oli sama LA. Mulla ru on 13.päivä ja kela nla 27.päivä :) ja aika mateleeeee
mulla on tismalleen samoina päivinä ruä ja nla ku sulla :) vähä viel tarvii ootella niitä...

Mul on ollu 3 neuvolakäyntiä. Alkuraskaudes, sut melkei perään lääkäri nla ja yks ylimääräinen nla omasta pyynnöstä viikol 17+.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kans ollut 2nla käyntiä + ar ultra ja np- ultra. Ens pe pitäis sit olla rakenneultra ja sit meille ohjelmoitu vielä ylimääräinen ultra raskausviikolle 30 koska edellinen lapsi oli SGA- vauva ilman mitään selittävää tekijää. Mut tosiaan paljon harvemmin näitä käyntejä nyt, kuin ensimmäisellä kerralla....
 
Hei! Onko joku jo miettinyt tulevaa influenssakautta? Raskaanaoleville kai suositellaan rokotteen ottamista. Aiotteko ottaa?
 
Sama ku BB:llä eli en aio ottaa, koska en oo ikinä aikasemminkaan ottanu. Mä en perusta oikeen noihin rokotteisiin muutenkaan.
 
Mää otin sikarokotteen aikanaan, mut en kausi-influenssoihin oo ottanu. Enkä oo koskaan semmosta sairastanukaan..

Mulla on tänään ollu vatsa kipeä mahan "reunoilta" eli ei siis kohdun alueelta vaan tavallaan kohdun ympäriltä. Voisko olla ilmavaivoja? Otin cuplatonta, toivottavasti auttaa!
 
Takaisin
Top