La Helmikuu 2016

Todennäköisesti en ota rokotetta. Meillä joka vuosi sitä töissä suositellaan, kun olen töissä terveydesnhuollossa, mutta en oo tähän mennessä koskaan sitä ottanut. Jotenkin into ottaa sitä laski vielä entisestään niiden uniapneatapausten jälkeen. Toisaalta uskon, että nää mitä nyt tarjotaan on ehditty paremmin tutkia jne..
 
mää oon kerran joutunu ottaan sikarokotteen (en olis päässy työharjotteluun muuten), ja viime keväänä työterkkari laitto influenssarokotteet et eiköhän sil pärjää. Ehkä ne influenssarokotteet on hyviä lapsille ja vanhuksille.
Toki, meil on töissä kaikki muut ny sairastellu ja mul ei oo viel ollu mitään..

Nua, hyvinki mahollista. Mullaki oli eilen, toki vaan toiselta puolelta mut aattelin et jotain suolistojuttuu on ko oli tuolta reunalta kipee
 
Mä ymmärrän noi vakavempien kulkutautien rokotukset. Tai mitä lie ovatkaan mut sit juuri nää flunssarokotteet vähän herättää epäuskoa.. tuntuu olevan enemmän haittaa kun hyötyä terveelle ihmiselle. Itse muutenkaan en sairasta kovin usein saati pahasti. Kuume tuskin nousee koskaan.
 
Mä aion ottaa influenssarokotteen. Otetaan itse asiassa koko perhe, kun esikoinenkin on vasta vähän reilu vuosikas. Ollaan itse asiassa otettu se miehen kanssa nyt useampana vuonna: ensin meillä oli lähipiirissä riskiryhmään kuuluva vakavasti sairas, joten ei haluttu riskeerata. Sit olin raskaana ja viime vuonna esikoinen oli niin pieni. Tänä vuonna ainakin vielä otetaan, ehkä ens vuonnakin. Sit varmaan enää ei ellei tuu jotain uutta syytä...

Mutta mulla siis itellä syynä ihan se, että helmikuun alku on kuitenkin vielä usein influenssakautta, enkä haluu riskeerata, että uus tulokas sais sen multa heti alkuun. En myöskään koe tota 'perus'rokotetta mitenkään kovin isona riskinä. En oo kyllä ite ilman rokotettakaan sairastanut influenssaa normi nuhaa pahempana varmaan 18 vuoteen, mutta tässä kohdin aattelen ettei vara venettä kaada ja pidän rokotetta pienempänä riskinä...
 
En aio ottaa influenssa rokotetta. Koskaan en ole ottanut eikä ole ollut influenssaa mullakaan. Mekin saatais työpaikan kautta ilmaiseksi, mut en ole kokenut tarpeelliseksi. En myöskään usko että otan lapsellekaan tulevaisuudessa...
 
Ketään nyt tuomitsematta ja jokaisen päätöstä kunnioittaen, muistattehan että raskaana olevat kuuluvat samalla lailla influenssan riskiryhmään kuin pienet lapset ja vanhuksetkin. Sen rokotuksen saa myös jokainen raskaana oleva ilmaiseksi juurikin tästä syystä. Mutta niinkuin sanoin, ehdottomasti jokaisen oma valinta :)
 
Muokattu viimeksi:
Mä en oo vielä päättäny. Esikoisen aikaan otin ja ei kyllä sairastettu sillon. Mut sillonkaa miettiny, otin vaan ku oli opiskelija laittamassa :D
 
Otan varmaan rokotteen. Seuraavassa neuvolassa kuulemma jutellaan siitä 19.10 samalla olis kela juttuja.
En oo ottanu ennen ja yhen flunssakuumeen oon aina talvella sairastanu. Normisti oon kipee alkuvuodesta mutta mutta... nyt oon ollu viiden viikon aikana kahessa eri flunssakuumeessa jotka molemmat kesti kaks viikkoa niin tuntuu että otan rokotteen varmasti :)
Menee mun immuniteettipuolustus varmaan huolehtimaan mun pienestä mahaasukista ni jää äiti ilman tukea ;)
 
mää kuulun riskiryhmään jo muutenkin, koska mulla on astma. Silti en ota rokotetta. Mulla ei tosiaan ikinä (sillee et muistaisin) ollut influenssaa... Mulla ei ikinä nouse kuume yli 38, hyvin harvoin on muutenkaan kuumetta. Neuvolassa toki voi huomenna olla asiasta puhetta...
 
Ihan huomiona, että influenssan voi siis sairastaa myös hyvin lievänä eli sitä ei välttämättä tunnista influenssaksi. Eihän sillä tietysti sillon itelle oo merkitystä, mutta sen saattaa silti tartuttaa eteenpäin. Eli vaikken tosiaan itekään oo mitään pahempaa influenssaa sairastanut vuosiin, niin koen kyllä, että munkin täytyy se rokote ottaa, jos vietän aikaa riskiryhmään kuuluvien seuravassa...

Mutta en mäkään tosiaan sitä rokotetta 'normaalisti' koe tarpeelliseksi terveelle aikuiselle. Vaan sillon, jos on vaarana tartuttaa riskiryhmään kuuluva tai sit tälleen kun ite kuulun hetkellisesti riskiryhmään.

Mutta jokanen tekee tosiaan tietysti omat päätöksensä näissä ja miettii ite, mikä riski on omasta mielestä isoin. Eikä ne riskit nyt kovin suuria kuitenkaan varmaan oo suuntaan tai toiseen :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Pus
Se on hassua, kun vaikka muuten en ole mikään rokotteiden vastustaja ja aion kyllä antaa lapselle kaikki suositellut normirokotukset, niin jotenkin nuo influenssarokotteet vaan tuntuu eri asialta. Vaikea sanoa edes miksi niitä ei halua... ehkä mulla on vaan jotenkin alitajuisesti semmonen fiilis, että niistä olis enemmän haittaa kuin hyötyä, vaikka tuskin se kuitenkaan niin on. Moni tuttu vaan sanonut, että sinä vuonna, kun on ottanut rokotteen, on ollut kipeämpi kuin koskaan. Toisille toisaalta ei sitten ole tullut mitään... Tiedä sitten miten ne itteen vaikuttaisi.
 
Minä otan yleensä aina kaikki rokotteet, mutta influenssarokotetta olen harvemmin ottanut, ja nekin kerrat, kun sen olen ottanut, olen ollut ihan yhtä paljon sairaana kuin muulloinkin. Taitaa jäädä ottamatta tänäkin vuonna, kun en ole aiempinakaan vuosina mitään eroa havainnut.
 
Vaikkei itte sairastus influenssaan ni käsittääkseni voit kuitenki olla kantajana ja siirtää sen pöpön muille. Näin mulle sanottiin sillon sikainfluenssasta ko otin sen rokotteen, eli periaattees ei olis tarttenu ottaa koska oisin kuitenki voinu tartuttaa sen muihin vaikken ite siihen olis sairastunu.
Mulla on menny jäykkäkouristusrokoteki vanhaks toukokuussa..
 
Joo ajattelin miehen kanssa ottaa rokotuksen :)

Onko täällä muilla ollu jo aika isoa oloa, itellä tullu jo kymmenen raskauskiloa ja mahakin pullottaa iltasin komeesti, en oo ikinä eläissäni painanu näin paljoa ja kun paino noussu lyhyessä ajassa paljon niin on kyllä hirvee norsu olo jo nyt ja neljä kuukautta on kuitenki vielä matkaa jäljellä. Mietin vaan että kuinka tuun selviimää nyt on jo esim. kenkien laitto ja autosta/sängystä nouseminen yhtä puhkumista :D

Rv 21+3
 
mulla on iso olo, vaikka painoa ei oo vielä tullut yhtään lisää. nyt pysyttelee n. kilon tarkkuudella samassa lukemassa... Ei sillä, eipä mulle "saiskaan" tulla kun se 5-9kg kun ylipainoa on jo reippaasti valmiiksi...
Mulla kaikilta pehmeiltä nouseminen on vaikeaa.. erityisesti meidän nykyiseltä sohvalta, joka on todella huono... onneksi saadaan tässä kuussa uusi sohva uuteen asuntoon <3
 
Ei sen isompi ku ennenkää. Tuntuu ettei mahaa ees oo. :D Tai ettei toi kasva vaikka kyllä jotku vaatteet kinnaa päällä.
 
Nyt oli netti ilta-sanomissa että ärhäkkä influenssa tulossa suomeen, joka 4s lapsi sairastuu.
 
Takaisin
Top