La Helmikuu 2016

Musta jotenki tuntuu et joku arvo mulla ylittää, sukurasite on aika vahva ko äiteel oli 3 raskaudes korkeet sokerit. Katotaan sit mitkä arvot on ja mitä kaikkee pitää jättää syömätä :)
 
Siis vehnät marialla pois.... :D Mulla on kans RaDi ja noussa ruokaohjeissa mitä sai niin pitäs syyä kuus (6!!!!) Palasta leipää päivässä. Täysjyvä tai ruis. :D Neljään palasta ok saanu menemään maksimissaan.
 
Se varmaan selviää aika pian. Mä kyllä jouduin itse soittelemaan neuvolaan kyselemään niistä arvoista. Sitten antoivat mulle seuraavaksi viikoksi raskausviikko 15 ajan diabeteshoitajalle, jolta sain ruokavalio-ohjeet ja mittauslaitteet. Sitten heti seuraavana viikonloppuna aloitin mittaamisen.
Mulla rasitteena ikä ja ylipaino sekä, se että mun äidillä on 2-tyypin diabetes.
 
:o aika monta palaa.. syön korkeintaan 4 päiväs, useimmiten 3. Aikasemmin söin kauraleipää koska maha ei kestä ruisleipää mut raskauden myötä jouduin senki syömisen lopettaa :) marjoja ja hedelmiä syön kyl paljon..
 
Täysjyväleipää pitäisi syödä joka aterialla.
Täysjyvävehnää voi syödä, mutta ei käsiteltyä.
 
Mä syön näkkileipää ja ruisleipää.
Neuvolalääkäri ohjeisti jättämään vehnät ja sokerit pois ruokavaliosta, kun ennen sokerirasituskoetta mulla oli sokeria virtsassa sielkä lääkärillä.
 
Toi 6 palaa leipää on paljo. Mä en syö ees ruualla leipää. Vaan aamu ja iltapalalla. Ja usein näkkäriä, ruis- tai jotain täysjyväleipää. Vihanneksia sit senki eestä
 
Sama täällä, en ruualla syö leipää olleska. Iltapalallakaan en välttämättä. Aamusin yleensä syön ku ei muuten jaksa :)
 
Mun tarttis petrats tota vihannesten syöntiä, kun olen aika huono syömään niitä työpäivinä. Viikonloppuisin saatan tehdä salaattia. Muutenkin vähän huonoa, kun työpäivinä tulee syötyä noits kaupan eineksiä ja vasta iltaisin tekee itsellle ja miehelke ruokaa. Mulla on vielä vuorotyö, joka toinen päivä ilta ja aamuvuoro.
 
Mä muistan esikoisen ootusaikana. Sitä veti just eineksiä ja kaikkee epäterveellistä moskaa kuonoosa. Nyt kunon pakko tehä ruokaa, kun taapero syö samaa ku meki. Joten hiukan on tässä raskaudessa terveellisempi tuo ruokavalio. Toki, on herkkupäiviä ja "roskaruoka" päiviä, mutta pääsääntöisesti ihan ehtaa kotiruokaa. Ja mä tykkään ruuan laitosta.
Esikoisennaikaannjustbku molemmat teki vuorotyötä ja ristiin elettiin miehen kans, niin se oli syötävä mitä jakso tehä tai ostaa kaupasta
 
Mulla on päivätyö mutten silti jaksa laittaa ruokaa ko en tykkää ruuanlaitosta :) ehkä pitäs vähä petrara tos asias
 
Ongelma on se, että kun tulee töistä silloin pitäisi myös saada nopeasti ruokaa...
Jonkin verran auttaa se, kun syön välipalana leipää. Ja iltavuorossa joudun nyt syömään kaksi ateriaa päivässä. Silloin syön kotona vain iltapalan.
 
Mullakaan ei tullu rasituksen aikana huonoa oloa, mutta myöhemmin iltapäivällä iski päänsärky. Mut aika vähällä oireilulla kyllä selvisi.

Juuri sain tuloksetkin ja hyvin meni, varsinkin 1 ja 2h arvot oli reippaasti alakanttiin. :)

Tarviikohan toiseen rasituskokeeseen silti mennä raskauden myöhemmässä vaiheessa, vaikka eka testaus antoi hyvät tulokset (tehtiin nyt rv 15)?
 
Tarviikohan toiseen rasituskokeeseen silti mennä raskauden myöhemmässä vaiheessa, vaikka eka testaus antoi hyvät tulokset (tehtiin nyt rv 15)?
Kansallisten ohjeiden mukaan pitää. Raskauden hormonit kun lisäävät insuliiniresitenssiä, joten vaikka raskauden alussa ei raskausdiabetesta olisi, se voi puhjeta myöhemminkin raskauden aikana.

Jos jäi ensimmäisessä rasituksessa jo kiinni, niin sitten ei tarvitse mennä toiseen rasitukseen, kun on jo valmiiksi diabeteshoidossa, ja niitä sokereita seurataan jo jatkuvasti.
 
Niinhän se varmaan menee. Mutta riippuukohan sen toisen rasituksen ajankohta sitten siitä näkyykö pissassa sokeria vai onkohan se joku kiinteä "haarukka" missä testit tehdään...?
 
Maryshka, ainakin niillä kenellä on vaan yksi rasitus se on joskus viikoilla 24-28. Näin sanottin ainakin mulle neuvolassa.
 
En ookaan kirjotellut aikoihin. Kiva lueskella pitkästä aikaa kuulumisia.

Itsellä alaselkä kiukuttelee. Iskiaskipuja edelleen. Lääkärille aika parin viikon päästä ja n. kk kuluttua olisi rakenneultra. Sellaista juilimista ja repäilykipuja ajoittain, sekä rintoja ajoittain särkee ja vihloo. Nännipihat mennyt hurjan tummiksi ja suurentuneet, niinku nännitkin.

Kovasti odottelen innolla, et liikkeet alkaisi tuntumaan. 15+0 on nyt. :)
 
Varmaan riippuu neuvolastaki toi toinen sokerirasitus. Kaikki ei välttämättä joudu ensimmäiseenkään vaik oliski ikää ja/tai sukurasitetta. Mulla on kans iskiaskivut tullu, varsinki ku lähtee istumasta liikkeelle ni johan lyö kankkuun niin kovaa ettri käveleen pääse. Lauantaina oli kaikista pahin ko siivosin ja vaihoin huoneen järjestystä ni koko illan oli kipee.
 
Mullahan on vaan bmi:n takia yks sokerirasitus, tänään neuvolalääkärissä annettiin joku lappu missä on sokerirasitukseen labranumero tms. Että mulla se on rv 24-28, pääsen soittelee aikaa sitten sinne itse, menee lokakuun puoleen väliin tai marraskuun puolelle pitää kattoa vielä tarkemmin. :)
 
Takaisin
Top