La Helmikuu 2016

Oi onpas täällä uusia, tervetuloa :)

Oon ihan ulalla kun en oo ees vilkassu foorumia hetkeen :o eikä taida olla itellä mitään uuttakaan.. Paitsi että suklaa ei maistu!!! Yhyy :( :D

Silv 5+2
 
Hei kaikki!

Täällä myös (toivottavasti) esikoista odottava. Tein kaksi testiä peräkkäisinä päivinä (toinen testi aamupissasta) ja kumpikin viiva oli kummassakin testissä "todella" näkyvä.

Luin nopeasti tulleet viestit läpi, moni oli jo varannut neuvolan. Voisiko joku opastaa tietämätöntä että miten tämä homma etenee? Oletteko jo käyneet verikokeessa terkkarilla? Pääseeköhän sinne samoin tein. Huomenna pitäisi soittaa töissä ollessa, jää varmaan 0,1% ohjeista mieleen :D Ollaan vähän poikakaverin kanssa skeptisiä, että voiko noihin tikkuihin luottaa 100%:sti. Mä olen nyt kyllä ihan varma että paksuna ollaan kun rinnat on niin arat.

Mullakaan ei ole kokemusta foorumista, lueskelin kyllä tuota Raskaaksi 2015 ketjua ja ainakin yksi tuttu nimimerkki näkyi :) föböön käy tie sitten kun on lääkärin vahvistus asiaan.

Itse 31 poikakaveri pari vuotta nuorempi. Pillerit jäi pois vuosi sitten, keskeytyksellä mentiin johonkin alkuvuoteen asti. Asutaan 55m2 kaksiossa, jos vähän karsisi tavaroista niin kyllä tänne vauvan menevän raon saa aikaiseksi :)
Laskurin mukaan LA 11.2. mutta laitoin siihen sen päivän jona itse haluisin että hedelmöittyminen on tapahtunut, en kuukautisten mukaan. Jonkun LA oli 14.2. ihana ystävänpäivälahja-ennuste!

Onko täällä monia jotka eivät aktiivisesti ole seurannut raskauden mahdollisuutta? Eli tehnyt kiellettyjä asioita kierron loppuvaiheessa.. Kävin mm infrapunasaunassa, syönyt allergialääkkeitä ja alkoholiakin on mennyt :( onneksi ei pisaraakaan viimeiseen kahteen viikkoon. Foolihappoakin olen syönyt vasta kaksi päivää kun on noissa raskausvitamiineissa.

Ihme rakettitiedettä tämä, mutta onneksi on tälläisiä foorumeita :)
 
Mie en ole vielä soittanut terkkarille aikaa, eikä täällä meillä ainakaan verikokeella vsrmisteta raskautta. Positiivinen kotitesti riittää. Sitten viikon 12 tietämillä ultrataan niskapoimu ja mahdollisesti aikaisemmin kuullaan doplerilla neuvolassa sydänäänet. Kyllä niihin tikkuihin voi luottaa. Ei niihin tule viivaa jos ei ole raskaushormoonia kehossa :) eli raskaana olet ;)
 
Foxwoods, kyllä ne testit on ihan luotettavia, ei viivaa jos ei raskaushormonia. Itse varailin suoraan neuvola-ajan ja se on 16.6 ja sitä tässä odottelen.. itse tein yhteensä 6 testiä ja kai se täytyy uskoa että raskaana ollaan.
Suosittelen laskemaan la:n viimeisten kuukautisten mukaan koska niin tehdään neuvolassakin ja niin se varsinaisesti lasketaankin. Se että siittiöt voi elää 5 päivääkin munanjohtimissa tarkoittaa että on mahdotonta tietää ellet varmaa ovulaatiopäivääsi tiedä että raskautuminen on tapahtunut sillon. Ja siis raskaushan lasketaan virallisesti edellisten kuukautisten alkamispäivästä ellei sitten ole todella epäsäännölliset kierrot jolloin se varmistetaan ensimäisessä ultrassa :)

Jos haluat käydä terkkarilla mittauttamassa arvot niin luultavasti tekeevät siellä pissatestin koska verikoe on käsittääkseni kalliimpi ? Ja niitä ei tehdä ellei sit oo jtn muuta epäilyttävää ellen oo väärin käsittäny?

Soittele ihmeessä neuvolan puolelle ja juttele sen neuvolatätin kanssa niin saat selkeyttä enemmän asioihin. :)

Viimeseksi muttei vähäisimmäksi! Onneksi olkoon hirmuisesti ! :)
 
Niin ja mie olen myös juonut alkoholia kierron lopulla, mutta minulla ei ollut raskaus tiedossa. En usko, että on vielä tehnyt mitään, kun ei siinä vaiheessa ilmeisesti ole ollut vielä yhteistä verenkiertoa. Niin ja raskaus + imetys vitamiinit ja kalsiumin +d aloitin vasta tänään. Kun sain pillerit. Et.Siis ole ainoa!
 
Yhteinen verenkiertohan muodostuu vasta rv7 eli ei mitään hätää sen suhteen
 
Lisäksi suosittelen foolihappolisää tai raskausvitamiineja niitä tarvitaan ainakin ensimäisellä kolmanneksella sikiön kehitykseen ja jottei omat varastot hupene :)

Ja tuo alkoholi/yms. Niin et ole varmasti ainoa ihminen joka on tietämättään tehnyt jotain kiellettyä. :) kunhan nyt raskauden tietäessään ei enää alkoholia/tupakkaa ja välttelee niitä kiellettyjä muitakin juttuja maalaisjärjen kanssa :)
 
Kiitos :) Aika outoa ettei ole mitään verikokeita. No mutta eihän se piikillä käyminen ikinä ole mukavaa ettei sinänsä haittaa. Onko kellekkään tullut mitään paniikkifiiliksiä? Mulle ei, todella yllättävää! Poikakaveri on maltillisempi kuin odotin, se kun on vauvakuumeillut jo vuosia :)
 
Kyllähän ne sitten neuvolassa vissiinki verikokeisiin/pissatestii laittaa jossain välissä mut sitä ennen on käyty jo neuvolassa :) siellä tutkitaan kaikki vitamiininpuutokset ja pissasta tulehdukset yms.
 
Mulla on kanssa ollut yllättävän rauhallinen fiilis tän asian suhteen. Ennen ajattelin että varmaan jos joskus 2 viivaa piirtyy tikkuun ni saan hirveän paniikin mutta nyt on vaan iha semmonen tosi zen-fiilis :D haha. Ollu oikeestaan ovulaatiosta lähtien. Toki kyllä mielialat muuten heittelee ihan hirveetä tahtia mut raskaus itsessään ei oo aiheuttanut hirveää paniikkia.
 
Taidettiin sitä joku verikoe jossain vaiheessa ottaa, mutta en yhtään muista mikä :D Kuitenkin muistelen, että ultrassa kävin eka.

Tuo rauhallisuus on mullakin ja lisäksi jostain syystä sellainen olo, ettei tämä tule kuitenkaan onnistumaan. Että menee kesken tai tulee jotain muuta ikävää vastaan. Ei viime raskaudessa tämmöistä ollut :O
 
Mulla oli eka paniikki että pysyykö matkassa, mutta päätin että saa luvan pysyä! Isä kuoli vuosi sitten niin me tarvitaan iloa perheeseen. En mä tiedä mistä tuon verikokeen oon päähäni saanut :D
 
Haluisin vaan selventää että sikiöllä ja äidillä ei tuu ikinä olemaan yhteistä verenkiertoa, sikiöllä on ihan omansa ja siis ravintoaineethan siirtyy äidin verenkierrosta istukan ja napanuoran välityksellä lapseen. Sen vuoksi hi-virusta kantava äiti voi saada täysin terveen lapsen ja myös sen vuoksi kaikki haitallinen mikä päätyy äidin verenkiertoon esim. Alkoholi päätyy myös sikiön verenkiertoon.

:)
 
Foxwoods tottakai sä verikokeeseenkin pääset jos pyydät :) mutta mikään automaatio se ei ole.. Jos kumminkin haluat jonkinmoisen varmuuden muttet vielä halua soittaa, kipaise apteekista viikkonäytöllinen digitesti :)

Tervetuloa vaan joukkoon, näin me muutkin tikkujen tiedon varassa mennään :)
 
Minulla tehtiin verikoe lapsettomuushoitojen vuoksi, eipä kai sitä muuten olisi tehty.

Neuvolan varauspuhelu kesti puolisen tuntia, kun terveydenhoitaja kävi läpi kaikki kiellot ja ohjeet, kyseli oireista ja päivämääristä, ja kertoi miten homma etenee. Lisäsin tuon jälkeen pilleriarsenaaliini kalsiumin, koska en todellakaan käytä maitotuotteita puolta litraa päivässä, vaikka pitäisi. Ja hammaspesusta olen ollut entistä tarkempi, koska terveydenhoitaja painotti, että raskauden aikana hampaat reikiintyvät helpommin.
 
Suski: onko sulla koviakin hoitoja takana? Mulla lähti just viime kuussa lähete eteenpäin, toivotaan nyt että kaikki menee tässä raskaudessa hyvin ja sitä ei edes tarvita..
 
Voi tätä väsymystä. tykkään tehdä yövuoroja ja olen aikaisemmin jaksannut 5 yöt putkeen ilman ongelmaa mutta.. Nyt väsyttää jo tullessa tänne illalla ja aamulla ei pysy silmät mitenkään auki, joutuu kiertää taloa ympäri vaan sen takia että ei nukahda tuoliin. Muistaakseni oli aivan sama ongelma kun odotin esikoista. Kotonakin meinaa nukhtaa kun seuraa esikoisen syömistä tai vaan istuu lehden kanssa pöydässä. Minä en tajua miten voi olla näin väsynyt.

Nyt on alkanut pahoinvoinnitkin, ei niin kovin pahat vielä mutta jotkut asiat ykytyttää! viime raskauden aikana oksensin viikosta 6, viikkoon 17 joka aamu, joten sitä odotellessa kun nyt on 5+3 menossa.

Tuntuukun pelkäis enemmän nyt että jokin voi mennä pieleen kun silloin esikoisen kanssa. Kai sekin vaikuttaa että on kestänyt vuosi ja kolme kuukautta ennekun tämä niin toivotta plussa tuli. Edellisellä keralla kun meni vaan muutama kuukausi.

Minäkin olin juhlimassa päätäjäis viikonloppuna ja silloin sunnuntaina aloin miettimään että missäs menkat viipyy. Jotenkin tuli syyllinen olo vaikka tietää että ei se niin vähillä viikoilla voi tehdä kauheen paljon pahaa vielä. Tupakka jäi pois heti kun eka plussa näky, eikä tee mielikään kun tietää mitä kasvaa sisälläni. Kunpa mieskin tajuisi lopettaa, hän lupasi lopettaa ennen kuin kakkonen syntyy että onhan tässä vähän aikaa sillekin lopettaa.
 
foxwood: Yleensä ei verikokeilla varmisteta raskautta, joissain harvoissa tapauksissa varmaan. Voit tietty soitella neuvolaan ja kysellä joko lähetteen laittaisivat mikäli semmoisen ehdottomasti haluat. Voi olla että neuvovat ottamaan yhteyttä omaan terveysasemaan, periaatteessa sehän on niiden "ongelma" kunnes varmistettu raskaus on. Kyllä ne apteekin/kaupan testit ovat ihan luotettavia. Harvoin niissä pystyy erehtymään. Ja hyvin samanlaisia testejä me täällä labrassa käytämme (mikäli vaan testataan onko vai ei raskaana) ja yhtälailla tuijotamme täällä ihan omin silmin onko siinä viiva vai ei. Mikäli sitten määritetään sitä hcg:n määrää eli paljon sitä elimistössä löytyy ni sen sentään koneet mittaa :) Taitavat useammin laittaa sen virtsasta määrityksen, kun monetkaan ei tykkää piikittämisestä, hintaeroa ei pitäisi olla kyl. Luotettavampi kyllä verestä, kun ei haittaa millon käynyt viimeksi vessassa ja paljon juonut jne.
Ja voi olla, että ajatuksen tästä varmistamisesta verikokeella olet saanut elokuvista, kun amerikassa ne tekevät juuri näin.
Muuten näistä verikokeista eli aluksi otetaan vasta-aineseulonta ja siinä samalla tulee myös veriryhmämääritys. Myös määritetään erinäisiä sukupuolitautitestejä, hiv, hepatiitti B ja kuppa. Sekä mikäli osallistuu sikiön kehityshäiriöiden seulontaan ni ne otetaan myös. Myös otetaan virtsanäyte, ettei vaan ole virtsatieinfektiota, sekun on vaarallinen mikäli jää hoitamatta. Se voi myös olla ihan oireeton raskauden aikana.
 
Takaisin
Top