La Helmikuu 2016

Meillä on nyt vauvavakuutus.
Mutkin on vakuutettu niin tuntui oikealta ottaa vähän lisäturvaa. Jatkuu lapsivakuutukseksi sitten synnytyksen jälkeen ja korvaa jotain jos tulee jotain komplikaatiota. Toivottavasti en joudu vakuutusta käyttämään!

Eihän se paljoa korvaa ainakaan reissussa mutta onpahan jotain lisäturvaa matkavakuutukselle.
 
Mulla on thaimaa vielä kokematta (oon jenkki fani :D) onko se hyvä paikka sitten lapsen kanssa matkustaa? Ainaki turvallinen, näin olen antanut itseni ymmärtää).
Mulla ois Dubrovnik syyskuussa ja Ateena lokakuussa. Otin vikat lomani vielä lokakuulle ja ajattelin enintään hotellimatkaa Tallinnaan. Uusia "Euroopan" matkoja en viitsi enää haalia.

Mä olen kokenut Thaimaan turvalliseks. Ei oo tarvinu pelätä varkaita tms. Ainoa miinuspuoli sit kun lapsen kanssa matkustaa on pitkä lentomatka. Tai näin ainakin itse asian näen. Riippuu toki minkä ikäinen lapsi on kyseessä. Mutta sit kun oma lapsi on tarpeeks vanha, niin ehottomasti halutaan Thaimaa näyttää hänellekin!
 
Me aiotaan ottaa vauvavakuutus. Täytyis vissiin alkaa vähän tutkiin niitäkin asioita.
 
Me lennetään Bangkokiin ja sieltä mennää huahiniin mun vanhempien asunnolle viettää laatu aikaa :) tää on mun 5 kerta Thaimaassa ja nyt mies tulee ekaa kertaa mukaan :)
On vieny munkin sydämen ihan kokonaan ja vielä uskallan matkustaa ja viikotkaan ole kuin 21-23 sillon niin ei pitäis olla mitää hätää :)
Varmasti rentoudut. Palkitseminen mun 1,5 vuoden koulu/työ rupeaman kun valmistun 2 viikon päästä lähihoitajaksi :)

Voi jestas, nyt oon kyllä kade teidän vanhempien omasta asunnosta!!!;)
Me oltais tällä kertaa menty Khao Lakiin. Ekalla kerralla oltiin Krabin Ao Nangissa ja kaks kertaa Koh Lantalla. Se oli aivan ihana rauhallinen paikka. Viimesellä kerralla tutkittiin kyllä skootterilla koko saari läpikotasin, eli aika tutuks paikka tuli. :D
Olet kyllä loman ansainnut. Onnea tulevalle lähihoitajalle!
 
Voi jestas, nyt oon kyllä kade teidän vanhempien omasta asunnosta!!!;)
Me oltais tällä kertaa menty Khao Lakiin. Ekalla kerralla oltiin Krabin Ao Nangissa ja kaks kertaa Koh Lantalla. Se oli aivan ihana rauhallinen paikka. Viimesellä kerralla tutkittiin kyllä skootterilla koko saari läpikotasin, eli aika tutuks paikka tuli. :D
Olet kyllä loman ansainnut. Onnea tulevalle lähihoitajalle!

Ekan kerran olin phuketissa ja loput huahinissa ja aika tutuksi jo tullu :)
Tämäkin ihanan rauhallinen paikka ja turisti ystävällinen :)
Kiitos :) kyllä on ollut kovilla vuoden aikana ja paljo kiriny koulu juttuja valmiiksi et pääsee valmistuu aikaisemmin mitä piti ja hyvät opettajat ja top-paikat ja nyt tän vuoden ollu jo alalla töissä laittanu kokemusta :)
 
Oon jostain lukenut raskausmyrkytyksen oireena on "tähtien" näkeminen, eli semmosia pieniä liikkuvia/putoavia valoja leijailee näkökentässä. Mut miks mulla näkyy niitä jo näillä viikoilla? Tänään 13+5. Enpä hoksannut tuotakaan kysyä tänään lääkäriltä. On ollut jo ennen raskauttakin toosinaan, mutta ei näin usein, nyt ehkä joka toinen päivä. Voiskohan olla niskajumiin yhteydessä? Verenpaineet oli tänään 119/88.
 
Meillä on sit myös toi Vauvamaha topicci mihin voi halutessaan jakaa vauvamaha kuvia, siellä onkin jo muutamia :) lisää vaan ! :D
 
Mulla otettiin työterveydessä hemoglobiini eilen ihan muihin asioihin liittyen, niin se oli laskenut 112:een, kun ekassa neuvolassa oli 126. Tänään, kun soittelin sokerirasituksen tuloksia neuvolasta, niin kysyin samalla pitäiskö jo aloittaa lisärauta. Syön kyllä raskausajan Multivitaa, jossa on vähän rautaa, mutta terkkari sanoi, että voin käydä ostamassa apteekista Retaferia tai Obsidania ja ottaa sitä nyt yhden tabletin päivässä.

Sokerirasituksessa eilen oli paastoarvo vähän koholla 6,0 (viitearvo alle 5,3). Muut arvot olivat viitearvojen mukaiset. Ens viikolla saan sitten mittarin ja ohjeet kotimittauksiin. Olin silti tyytyväinen, ettei tuon huonompi tulos tullut, kun aattelin, että olis voinut olla huonomminkin. Mulla on ennen raskautta jo nuo paastosokerit olleet vähän yläkantissa, joten se ei yhtään yllättänyt.
 
Raudasta kannattaa muistaa sen verran, että tee, kahvi ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, joten noita ei kannata syödä raudan kanssa samalla aterialla. Minulla oli lapsena jatkuvasti matala hemoglobiini, joka korjautui sillä, ettei ruokajuomana enää käyttänyt maitoa. Minulla tuo maitotuotteiden erottaminen eri aterioille kuin rautapitoiset ruoat toimi paremmin kuin rautatabletit, koska rautatableteista tuli hillittömät vatsakivut.
 
Se on raskausaikana munkin muistaakseni 110 se raja, jonka jälkeen suositellaan rautaa. Mulla on normaalisti noin 146 ja viime raskaudessa kun laski nopeesti alle 120 niin sain 'luvan' alottaa rautakuurin, koska multa toi lasku vei selkeesti voimat...

Mulle suositeltiin sillon niitä nestemäisiä mehuja, ne on kuulemma vatsaystävällisempiä ja tehokkaampia kun tabletit. Ihan kamalan makusia kyllä :D
 
Mut on myös määrätty sokerirasitustestiin, mutta en ole lainkaan varma, suostunko sinne menemään. En käytä sokeria juuri lainkaan, joten pelottaa kovasti se, miten sekaisin kroppa siitä menee.

Hassua, kun mulle ei ole kukaan vieläkään kertonut mitään mun verikokeiden tuloksista. O.o Voi, kumpa nekin tulis suoraan kantaan.
 
Tunturikettu, ei meilläkään itse tosin kysyin nuo sokeritulokset ihan omasta mielenkiinnosta. Ja no ne riskiluvut kirjattiin neuvolakorttiin.
 
Jos ei oo mitään ongelmia glukoosin käsittelyssä, niin ei kroppa siitä mitenkään sekasin mene. Jos taas on, niin se testihän tulee ihan tarpeeseen.

Mä käytän mielestäni vähän sokeria (siis sokerina: en syö karkkeja, herkkuja tai juo sokerisia juomia), mutta syön kyllä tosi paljon marjoja, hedelmiä ja kasviksia eli toki niistä sokeria tulee. Jännitin kanssa tota sokerirasitusta ekassa raskaudessa, mutta ei mulle ees tullu mitenkään pahaolo siitä. Ällöltä se juoma toki maistu...

Kaikki toki tekee tavallaan, mutta mun mielestä kannattas muistaa ettei toi sokerirasitus oo mikään rangaistus eikä sitä kiusallaan oteta. Siinä on ihan ne riskiryhmät määritelty (mulla esim yli 25v ikä) ja mä ainakin oon vaan kiitollinen, että pääsen tutkimuksiin ja siten voidaan minimoida turhia riskejä.
 
Suomen terveydenhuollon rahatilanne on niin surkea, ettei siellä turhia tutkimuksia tehdä. Hoitamaton raskausdiabetes on ihan oikea vakava riski sekä äidille että lapselle, ei niitä testejä muuten niin innolla meille tyrkytettäisi. Ystävälläni todettiin radi, vaikka hän oli hoikka, hyväkuntoinen ja nuori, joten radi ei näy päällepäin, eikä edes hyvillä elintavoilla välttämättä pysty kompensoimaan huonoja geenejä.
 
Mulla on sokerirasitus joskus rv 24-28
 
Takaisin
Top