La Helmikuu 2016

Mua jännittää kun ollaan lähdössä nyt sunnuntaina tukholmaan risteilylle. Ärsyttää kun ei aiemmin tullut ajateltua noita vakuutusjuttuja.. nooh otin nyt if:iltä vakuutuksen risteilyn ajalle. Ihan vaan varmuuden vuoksi, eihän näistä ikinä tiedä jos jotain sattuukin.. luin sit jostain eurooppalaisesta sairasvakuutuskortista jonka saa kelalta ja mikä käy kaikissa euroopan maissa niin että saa sairaanhoitoa samaan hintaan kun paikalliset tai jotain.. enhän mä oo tollasesta koskaan kuullutkaan.. no se jäi nyt saamatta kun näin viimetinkaan alkaa ajattelemaan.. mutta ainakin on vakuutus nyt :) toivottavasti reissu sujuu ongelmitta.

Mää olin tallinnassa ja Riiassa alkuraskaudesta eikä mulla ollu mitään muuta kun ammattiliiton vakuutus (on voimassa myös vapaa-ajan matkoilla).

Nyt en kyllä varmaan enää uskalla Tukholmaa tai Tallinnaa kauemmas muutenkaan. :D

Me ollaa lähössä thaimaasee 7 viikon päästä ja pitäis kattoo vakuutus sille ajalle. Siellä onneksi hyvä sairaanhoito ja suomalaisille tarkoitettu sairaala jos jotain tulee. Mutta uskon et hyvä me ei ja kattoo vaan että ruoka on hyvin kypsennettyä :)
Niin loman tarpeessa jo :)

Mulla oli just eka neuvolalääkärikäynti. Mieslääkäri, jota etukäteen vähän jännitin, oli todella mukava, rento ja asiallinen. Mukana oli myös terveydenhoitaja ja joku opiskelija. Muutenkin jotenkin tosi mukavasti olivat kiinnostuneet kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja lääkäri aika alkuun kysyi että onko jotain erityisiä asioita, joita haluisin katottavan. Siihen olikin helppo pyytää tarkastamaan sekä astmalääkityksen että kainalossa olleen kipeän patin. Varmaan johtuu ihan "neuvolakulttuurista", mulla on kokemusta vaan eri opiskelijaterveydenhuolloista ja niissä aina ei kehtaa enää käynnin lopuksi kysyä muuta kuin mitä pääasiassa on tullut kysymään. Nyt lääkäri myös oma-aloitteisesti kysyi mm. mun ihottumasta ja tarviinko siihen järeempiä rasvoja. Joku vois aatella että kauheeta hyysäämistä eikä ollenkaan asiakaslähtöistä, mutta kyllä mun mielestä lääkäri on se asiantuntija ja mitä enemmän osoittaa mielenkiintoa asiakasta kohtaan yleisesti niin sen parempi kokemus!

Pulssi mulla oli aika korkea niinkuin aina lääkärissä mitattaessa. Lisäksi löyty emätintulehdus, nice. Aika lievä ilmeisesti, koska en oo ite kyl tajunnu mitään :D Vauvan sydänäänet kuulu hienosti ja kromosomiseulojen tulokset oli "hyvä" ja "pieni riski", eli siis normaalit kai (en tajuu todennäköisyyslaskentaa...)

Erilainen kokemus olikin mennä lääkärin jälkeen käymään apteekissa, jossa nuori (mies)farmaseutti ei katsonut silmiin (tai edes päin) missään vaiheessa. Töllötti joko ruutua tai lääkepakkauksia. Oisko sitä nolottanut mulle määrätyt emätinpuikot? Haha

Mitenkäs teidän perjantai on alkanut?

Mun mielestä kans jotain siinä 110 maissa ruvetaan suosittelemaan lisärautaa. Itsellä kans yleensä korkeet lukemat, mutta kyllä se raskaus ne alentaa. Täällä katotaan arvot joka neuvolassa.

Minulla on hemoglobiini normaalisti 117 ja nyt keskiviikkona neuvolassa oli 95, joten rautakuurille mars. Ei ihme, että on vähän väsyttänyt...

Mulla on normaalisti jtn 130 luokkaa. olisko ollut 135. En tiiä mitä nyt sit on. Ens viikolla neuvola. Mies jännittää neuvolaa enempi kun minä :D

Omasta mielestäni maha ei ole kasvanut, mut näin eilen entisiä työkavereita ja ne huomas heti.. et ehkä se on kuitenkin kasvanut :)

Mul oli ekas neuvolas hemoglobiini 140 ja tokas neuvolas 127..saa nähä onko laskenu lisää seuraaval neuvolakäynnil

Me ollaa lähössä thaimaasee 7 viikon päästä ja pitäis kattoo vakuutus sille ajalle. Siellä onneksi hyvä sairaanhoito ja suomalaisille tarkoitettu sairaala jos jotain tulee. Mutta uskon et hyvä me ei ja kattoo vaan että ruoka on hyvin kypsennettyä :)
Niin loman tarpeessa jo :)

Me varattiin Thaimaan matka ja noin pari viikkoa siitä huomasin olevani raskaana. Ja lähtö ois tammikuussa, la helmikuussa. :D Matkan ajankohdan ja kohteen ois saanu vaihtaa, mut ei sit uskallettu ottaa tilalle mitään matkaa kun nyt vihdoin tärppäsi. Thaimaa vei kyllä sydämen, kolme reissua jo takana. :cool:
Mutta rentouttavaa reissua teille! Mihin päin suuntaatte?

Siis toi eurooppalainen sairasvakuutuskortti on ilmainen ja melkein kenen tahansa kannattais se hommata jos matkustelee yhtään eu-maissa. Ite aattelin että ennen seuraavaa reissua ton hommaan kun se täydentää sit lisäksi otettavaa matkavakuutusta. :)
Mä kuulun kyllä ammattiliittoon (pamiin) en kyl tiedä kuuluuko pamiin joku matkavakuutus? :o en tullu ees ajatelleeksi. mut tosiaan en mä ton kauemmaksi uskaltaisi lähteäkään nyt. Pelottaisi liikaa jonnekin kauas mennä ja jos ei sais hyvää hoitoa ja ois vielä kielimuurikin. :D nytkin otin ton vakuutuksen ihan vaan oman mielenterveyden vuoksi että JOS tapahtuiskin jotain niin pieni miinus nyt on 20€ kun sit kalliit mahdolliset lääkärikulut yms.

Mua jännittää matkustelu muutenkin kovasti niin en tiedä uskaltaisinko nyt lähteä edes tukholmaan! :D Haparantaa voisin vielä harkita...
Mulla ei tänään mitattu hemoglobiinia ollenkaan kun oli viimeksi (n. kk sitten) ollu niin hyvä. En kyl muista paljonko, mutta oisko ollut yli 140 kuitenkin. Sokerirasituksesta ei taaskaan mainittu mitään, enkä muistanut kysyä. Toivottavasti ei tarvis...

Minulla meni passi vanhaksi keväällä, enkä nyt tiedä, viitsinkö hankkia uutta juuri nyt. Mihinkään en ole menossa, kun noita kissoja on vaikea saada mihinkään hoitoon. Keväällä olin 5 päivää kotimaanreissulla, ja kissojen hoidon järjestäminen siksikin ajaksi tuntui olevan kiven takana. Ja kissahoitola maksoi enemmän kuin itse lomareissu.

Mä oon reissannu aina paljon, eikä raskaus oo vielä menoa rajoittanut vaikka tilanne onkin vielä epävakaa. Viimeks nkl:lla kysyin matkustuslupaa, niin lääkäri sanoi että voi mennä kunhan lähin sairaala on enintään 200km päässä. Kehotti kantamaan mukana myös neuvolakorttia, koska siitä voi olla hädässä iso hyöty vaikka kieli olisikin eri. Olivat kuulemma juuri samana aamuna tulkinneet kiinalaista versiota ja todenneet että samat tiedot niissä joka maassa on.

Me varattiin Thaimaan matka ja noin pari viikkoa siitä huomasin olevani raskaana. Ja lähtö ois tammikuussa, la helmikuussa. :D Matkan ajankohdan ja kohteen ois saanu vaihtaa, mut ei sit uskallettu ottaa tilalle mitään matkaa kun nyt vihdoin tärppäsi. Thaimaa vei kyllä sydämen, kolme reissua jo takana. :cool:
Mutta rentouttavaa reissua teille! Mihin päin suuntaatte?

Me lennetään Bangkokiin ja sieltä mennää huahiniin mun vanhempien asunnolle viettää laatu aikaa :) tää on mun 5 kerta Thaimaassa ja nyt mies tulee ekaa kertaa mukaan :)
On vieny munkin sydämen ihan kokonaan ja vielä uskallan matkustaa ja viikotkaan ole kuin 21-23 sillon niin ei pitäis olla mitää hätää :)
Varmasti rentoudut. Palkitseminen mun 1,5 vuoden koulu/työ rupeaman kun valmistun 2 viikon päästä lähihoitajaksi :)

Ihania matkoja teillä tiedossa, oon kade. :D thaimaa on vieny myös mun sydämen vaikka vasta kerran oon siellä käyny.
Suosittelen tota eurooppalaista sairasvakuutuskorttia. Kyllä se tietynlaista turvaa on tuonut reissuihin vaikka lisäks mulla on matka- ja henkivakuutus. Ja se on ilmanen niinku joku jo sanoikin. :)

Mulla on thaimaa vielä kokematta (oon jenkki fani :D) onko se hyvä paikka sitten lapsen kanssa matkustaa? Ainaki turvallinen, näin olen antanut itseni ymmärtää).
Mulla ois Dubrovnik syyskuussa ja Ateena lokakuussa. Otin vikat lomani vielä lokakuulle ja ajattelin enintään hotellimatkaa Tallinnaan. Uusia "Euroopan" matkoja en viitsi enää haalia.

Matkavakuutus on kyllä ihan ehdoton! Mulla on ollut jo vuosia ja sen yhen kerran kun menin etelänreissulla sairastumaan maksoi itsensä takaisin varmaan koko elämän ajalta. Kiva 2000e lasku tuli :P

Ootteko aatellut ottaa sitä raskaudenajan vauvavakuutusta (mikähän on viralliselta nimeltään) muutenkin kuin vaan matkustuksen vuoksi?

Me otetaan vakuutus heti kun vaan saadaan eli vissiin ru:n jälkeen. Sehän sit korvaa myös jos esim synnytyksestä aiheutuu jotain haittaa lapselle.
Jos siis nyt puhutaan samasta vakuutuksesta

Takaisin