La Helmikuu 2016

Siis mimmoset arvot sul olikaan Yankka?
ei mullekaan mitään saarnaa terkka antanut,lähinnä vaan kertoi mitä pitäisi syödä yms. Ja neuvoi pistämisen.
Ja mulla siis 1h ja 2h molemmat 13,5 Eli tosi korkeet...

ja nyt kotimittauksissa 9 ylitystä. (paastot kaikki alle 5,1)


Se paastoarvo oli 5,8. Muut oli iha hyvät. Ja ne juuri mitä pitäs syödä. Kun mä en esim. niitä makeutusaineita suuhuni pistä vaan käytän oikeeta sokeria. Kukin tekee tyylillään, mut tommoset keinotekoset jutut on semmosia myrkkyjä, että en haluu moisia elimistööni. Samallai kaikki muka terveelliset kolestrolia alentavat becelit jne. Huhhuh mitä moskaa.

Makeutusaineissa on mm. se, että esim. light-juomia juovat syövät enemmän koska keho vaatii sen tietyn määrän sokeria ja jossei se tuu siitä juomasta ni se ottaa sen ruuasta. Ja lisäks oli tutkittu, että kun juo funlightiä niin siitä on viel jäämiä siinä puhdistetussa jätevedessäkin mikä laitetaan luontoon ja joka sit kulkeutuu pohjavesiin ja sitä kautta ihmisten ja eläinten juomaveteen.

Tän takia mä epäilen, että voi tulla melko kiivaat keskustelut kun etukäteen luin ohjeistusta, että sokeri pitäs jättää pois ja korvata se makeutusaineilla ja muut tuotteet korvata vähärasvasilla jne.
 
Juu en mäkään söisi makeutusaineita yhtään... sokeri sokeria ja hedelmistä saa hyviä sokereita. En edes käytä sokeria kahvissa ja etenkin juon hunajan kanssa.
Kuinka nopeasti saitte tiedon sokerirasituksesta ? Vai soittaa neuvola jos arvoissa häikkää ?
 
Ei keho vaadi mitään tiettyä määrää sokeria, halutessani pärjään lähes ilman sokeria, ja siten laihtuu erinomaisesti. Ja kun on jonkin aikaa vähällä sokerilla, ei sitä enää tee edes mieli. Light-juomat eivät mitenkään innosta sokerin syöntiin, hormonit innostavat, ja meillä on hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa hormoneihimme. Light-juomia olen juonut koko ikäni, eikä se ole aiheuttanut minulla mitään sokerihimoja. Unenpuute kyllä aiheuttaa sokerihimoja.
 
Minäki juon light-mehuja enkä aio niistä luopua. Sokerijuomat on niin makeita ja pahoja ja janottaa vaan enemmän. Myöski rahkaan laitan ennemmin makeutusainetta ku sokeria, mieluusti kyl ei kumpaakaan. Ja oikeestaan ny raskauden aikana ei edes tee mieli makeeta :)
 
Niin aivothan käyttää polttoaineenaan pelkkää hiilihydraattia eli sokeria. :) Että kyllä keho sitä tarvii. Eikä siitä mitään sokerihimoa tulekkaan, mutta ruokaa menee enemmän. Ja tosiaan kun sitä sokeria on monenlaista. Itsehän söin sen 12 viikkoo lähinnä leipää, jogurttia ja banaania mitkä kaikki on sokeri ja hiilihydraattipommeja. Kun mikään muu ei uponnu. Ni en yhtään ihmettele, että sokerit huitelee korkeella. Normiverenkuvassa mitattava pitkäaikainen sokeri ei o mulla koskaan ollu korkeella ennen raskautta.

Ja huvittavaahan näissä arvoissa on sekin, että ne on paljo matalammat kuin jos ei olis raskaana. Ja sillonkin paastoarvon ollessa 6-7 on kyse vasta häiriintyneestä sokeritasapainosta, ei diabeteksestä. Eli tää on nyt taas tällästä raskausajan ylihysteriointia, että kun yks arvo heittää ni on heti RaDi. Ite en meinaa tästä mitään paniikkia ottaa, mittaan sokereita kotona sen mitä mittaan, koska töissä siihen ei oo aikaa. Ja tuskin siitä kauheeta hyötyä on joka viikoloppu peräkkäisinä päivinä mittoa. Nyt o viel lomaa kolme viikkoo ni voi sit mitata ehkä useemmin.
 
Ei sokerijuomien oo tarkotuskaan mitään janojuomia olla. :) Vettä juodaan janoon ja kaikki muu on nautintoa. Ja kuten sanoin, kukin tekee tavallaan. Itse en vaan niitä myrkkyjä kehooni halua joten jätän juomatta.
 
Voi kakka.. mäki täällä tämän radin kanssa vietän aikaani. Siinä rasituksessa paasto-arvo oli sen 5.4, joten ihan kauheen korkeella ei ollu. Mutta joo, huomiselle oli varattu diabetes hoitajalle aika ja sain äsken tietää sen. Kuva vaan kun en huomenna ole paikkakunnalla edes. Äkkiä soittoa etwwnpäin, että pitää siirtää. Kiva ku neuvola varailee nouta aikoja, eikä voi kunnolla ilmoittaa niistä. :( Kohta pitää soittaa neuvolaan muutenkin niin mainitsen kyllä asiasta. Jospa nyt olisi vti kukistettu kokonaan tämän raskauden osalta
 
En meinannukka et janojuomaa ois, mutta jos juon niin alkaa vaan enemmän janottamaan. Enkä nyt pysty enää maitoakaan juomaan, refluksioireet pahenee. Parasta on light-mehu. Katotaan syyskuus millaset sokeriarvot on, tarttee vasta puoles välis käydä rasitukses.
 
No mä juon aamu- ja iltapalalla maitoo, talvella teetä. Ruuan kans vettä, nyt raskausaikana välillä maitoo ku jotenki himottaa. Janoon juon vettä. Ja sit herkutelles kokista ja jos jossai kyläs käydää ni mehua kastettavan kans. Jos maito ei uppois ni joisin varmaa tuoremehua. Eikä mulla kyl jano tuu esim. sen aamupalan jälkeen vaikka joisinki tuoremehua (joskus viikonloppusin ku o kiva hemmotel kunno aamiaisella). Ehkä en nyt sit vaa hokaa mitä ajat takaa sillä, et tulee vaa jano. :)
 
Minulla myös edessäpäin, terkka sano että n. rv 26 tienoilla. Mun isällä todettiin aikuisiän diabetes n 2vuotta sitten, mutta eivät nähneet sen suurempaa syytä laittaa mua alussa testailemaan kun aikaisemmat 2 raskautta on sujuneet hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
Mulls on kans syyskuussa käynti sokerirasituksessa.. Perus kontrolli vaan, ku on vähä ylipainoa ja ikää enemmän ku 25. Aiemmissa raskauksissa ei ole ollu ongelmia..
 
Mää käytän teessä makeutusaineena steviaa tai hunajaa. Joku teelusikallinen sokeria tai hunajaa ei haittaa mitään.
Paljon sokeria sisältävät ruuat oon jättänyt kokonaan pois. Kuten esimerkiksi karkit ja leivonnaiset. Hiilihydraatit tulee kasviksista, marjoista, leivästä ja perunasta/pastasta/riisistä.
Radissa on kuitenkin tärkeää saada tarpeeksi paljon hiilihydraatteja! (160-230g per päivä)

Radi-ruokavalio on normaali terveellinen ruokavalio!
 
Mä kattelin huvikseni tota Radi-ruokavaliota ja ateriasuunnitelmaa HUS:n sivuilta ja oon nyt ihan ihmeissäni. Siis noin paljoa leipää mä en syö varmaan edes viikossa kuin tossa oli per päivä enkä myöskään määrällisesti syö päivässä läheskään niin paljon kuin tossa ateriasuunnitelmassa sanotaan.
 
Leivät voi korvata jollain muulla hiilihydraatilla. Esim hedelmillä. :)
 
Tää nyt ei liity varsinaisesti aiempiin keskusteluihin mutta tuli mieleen että ennen ekaa raskautta söin vähähiilihydraattisesti ja laihduin 20kg. Kun tulin raskaaks ni sain neuvolassa kunnon paasaukset vhh-ruokavaliosta ja aloin syödä täsmälleen virallisten suositusten mukaan. Hups vaan ku tuli 30kg painoo raskauden aikana ja synnärille niistä jäi alle 5kg. 6kk myöhemmin kun raskauduin uudestaan niin kiloja oli edelleen jäljellä melkein 20. Nyt rv15 eikä yhtään painoa oo tullu lisää kun käytän maalaisjärkeä ;)
 
Koska mulla on radi, niin noita hiilihydraatteja pitäisi saada päivittäin se 160-230g. Pelkillä kasviksilla ei onnistu, ainakaan mulla. Tähän mennessä oon laihtunut ekasta neuvolasta n. 4kg...
 
Mua ei ees punnittu neuvolas, eikä sen enempää ultras. Kysyttii vaa painoo ja neki meni mettää. :D Mut kilo sinne tai tänne ni ei kai sil täs kohtaa oo nii välii.

Ja ite oon kans semmone, et kaikki mitä suuhu laittaa tarttuu kii. Mua o äiti jo muksun vieny ravitsemusterapeutil ja se oli todennu, et no eipä se kyl paljoo syö, mut ilmeisesti ei sit sitäkä tarttis.
 
M3L, ei kaikki joudu rasitukseen, käytännöt vaihtelee kunnittain. Jos ei ole sukurasitetta tai ylipainoa, ei sinne mitenkään automaattisesti lähetetä (paitsi jos kunnassa on linjattu toisin).
 
Juu, näissä on kyllä kuntakohtaisia eroja!
Mun käsittääkseni esim Tampereella kaikki yli 25v joutuu sokerirasitukseen...
 
Takaisin
Top