La Helmikuu 2016

Mulla oli aikaisemmin d-vitamiinia erikseen vielä tuon monivitamiinin lisäksi ja harkitsin myös kalkin ostamista, vaikka syön kyllä jonkin verran maitotuotteita. Kuitenkin apteekin täti sitten torpedoi mun ajatukset ja sanoi, että jos syön sitä monivitamiinia, niin siinä on kaikki tarpeellinen, ettei tarvi mitään lisää. Mietin vaan, kun siinä on vaan 10 mikrogrammaa d:tä ja enemmänkin kai vois käyttää... Maitoa oon nyt yrittäny juoda sen pari lasia päivässä ja jugurttia ja vähän juustoa. Sen pitäis kuulemma riittää.
 
Mäkin alan ottaa d-vitamiinia syksyn pimetessä, luulen että nyt aurinko hoitaa homman. Suomessa kai keväällä syntyneillä ihmisillä on muita enemmän MS-tautia, koska äidit ovat saaneet talvella odottaessaan liian vähän d-vitamiinia.
 
100mikroa deetä otan myös päivittäin, Suomessa nuorettavat suositukset.Nua, jos teillä ei oo jääkaappi ikkunattomassa huoneessa nii suosittelen ottaa pois kuvat jääkaapin ovesta. Kätilö ainakin meille sano et haalistuu auringonvalossa tosi nopsaan :/
 
Jos nuihin suosituksiin tutustuu tarkemmin ja lisäksi muita kuuntelee menee ihan sekasin. On niin paljon mielipiteitä esimerkiksi tuo d-vitamiinin saanti. Näillä taidan jatkaa ilman muita lisiä.
 
Ihanaa viikonloppua naiset! Multa tirahti äsken itku. Heräsin ja nousin keittämään miehelle kahvia. Ihmettelin kun kahvinkeittimen vieressä oli tyhjä liköörikarkkipussi, mainitsin eilen miekkoselle että tekisi mieli niitä. No, aikani touhusin siinä kunnes katse osui ruokapöytään. Siinä oli iso kimppu ruusuja ja niistä liköörikarkeista tehty sydän ja meidän nimikirjaimet. Sitten tajusin, että meillä on hääpäivä. ♡ :') Aww, en kestä!
 
Awww.. Ihanaa Hirvi <3

Meillä on tänään mummin hautajaiset. Ja nyt taia käydä niin tosissaan, että mies ja poika jää kotia. Klo 10 pitäs olla eri paikkakunnalla, eli lähtö kohta. Ja meidän pieni nukkuu yöunia vielä. En kehtaa alkaa herättelemään, kun pakko ei ole ja lapsemme on äkänen kun ampiainen jos herää kesken unien.
 
Kiitos JettaMarissa vinkistä! Enpä osannu tuommosta haalistumista edes aatella.. ei siihen suoraan paista, mut pitää nyt ainakin skannata ne koneelle talteen kaiken varalta :)

Mulle ei neuvolassa puhuttu mitään foolihaposta, vaikka mulla on gluteeniton ruokavalio. Täysjyväviljathan on yksi parhaimpia lähteitä. Mut oma-alotteisesti olin jo hakenu apteekista aika alkuvaiheessa raskautta. D-vitamiinistakaan ei neuvolassa puhuttu mitään, mutta luin sieltä saatuja lappuja niin siellä oli d-suositukset kuitenkin. Ehkä vaan haluisin kuulla kaikki ohjeet henkkoht enkä lukea mistään lappusista :D Samoin yksi vasta lapsen saanut ystävä ei tiennyt tai kuullut foolihaposta mitään koko raskauden aikana, mut terve vauva syntyi kuitenkin. Onkohan näissäkin ohjeistuksissa paikkakuntakohtasia eroja?
 
Kyllä toi foolihappolisä on käsittääkseni ihan maan(maailman)laajuinen. Toki neuvolat tuntuu olevan kaikkien puheiden perusteella melko erilaisia. Oon itse ainakin huomannut että aika omatoiminen saa olla.. tai sit pitää tietää mitä kysyä. Varmaan moni neuvolatätikään ei muista kaikkea kertoa ja suositella.
 
Mun äiti on ollut neuvolatäti kevääseen asti ja sanoi, että heillä on niin paljon kaikkea mitä pitäis kertoa, kysyä ja selvittää ja koko ajan vaan vaatimukset kasvaa.. että jos ne kaikki oikeasti kävis läpi, niin ei riittäis mikään aika. Ilmeisesti sitten kukin terkka taaplaa tyylillään eli käyvät läpi mielestään tärkeät/keskeiset asiat. Tietty voi olla neuvolakohtaistakin, että mitä ovat sopineet käytäväksi kaikkien kanssa läpi.

En muista puhuttiinko meillä erikseen foolihaposta, mutta terkka kyllä kyseli ruokavaliosta, että syönkö lihaa ja maitotuotteita ja laski vähän sitä olisko tarvetta kalsiumlisälle. Sanoin ainakin syöväni raskausajan monivitamiinia jne.. Ilmeisesti mulla oli ihan ok monipuolinen ruokavalio, kun ei muuta sanonut kuin, että maitotuotteita kannattaa yrittää vähän enemmän syödä, niin ei tarvii sitten sitä kalsiumlisää hankkia.
 
Mulle lääkäri sano jo ennen raskautta et pitää alottaa foolihappo jo hyvissä ajoin. Nytkin vielä useaan otteeseen kysynyt et otanko sitä ja suurinpiirtein joka käynnillä muistuttaa miten tärkeetä se on.
 
mulle ei terkka tosiaan sanonut sanallakaan koko foolihaposta, mut toisaalta se ois ekalla neuvolakäynnillä ollu jo myöhäistä ton hermostoputken sulkeutumisen kannalta (eka neuvola 7+4). Mut tietty kun soitin neuvolaan (jotain rv 5+) ois voinu mainita ku kuitenkin sanoin et tää on eka raskaus ikinä...

mut sille ei ny enää voi mitään ja that's it. Noita hermostoputken sulkeutumishäiriöitä on onneks suomessa tosi vähän (vuosittain 20-25 lasta) ja syön kyllä paljon täysjyväviljatuotteita.

Mää en ees lääkäreille sanonu et yritetään, mut empä mää oo lääkärissä viimesen kahen vuoden aikana käyny muuten kun hakemassa allegialääkkeitä ja rasvoja... Ja nekin työterveydestä.
Omalääkärillä en oo käyny ikinä...
 
Mulle ei puhuttu eka raskaudessa tuosta foolihaposta mitään ja ihan saatiin terve tyttö. :) toki söin multivitaa heti raskaaksi tultua.
 
Multivitassaha on jo foolihappoa et ei kai sitä erikseen tartte mainita. Mulle neuvottiin tet syömään multivitaa, mut olin jo aikasemmin alottanu syömään femibionia ja sitä syön edelleen.
 
Mää en syö multivitaakaan... Eikä siitäkään kyl sanottu neuvolassa mitään... D-vitamiinia söin jo sillon ja sanottiin et jatka + suositeltiin kalkkitabletteja kun en käytä hirveesti maitotuotteita...
 
Mulla neuvolatäti kysy jo silloin puhelimessa syönkö jotain raskausmonivitaaminia ku ekaa neuvolaa varasin mut mä tosin rupesin syömään sitä multivitaa jo silloin ku ruvetti yrittää
 
Mä söin ekassa raskaudessa multivita poretta, mutta nyt olen lukenut enemmän vitamiineista ja päätynyt siihen, että mulle sopii paremmin kun syön vaan d-vitamiinia 40-60 mikrogrammaa vuorokaudessa, kalsiumin juon maitona (mieluiten kauramaitona, mutta nyt on maistunut lehmänmaito) ja foolihappoa söin jo 3 kk ennen yritystä ja nyt syön foolihappoa harvemmin, kun on 13.viikko. Eli syön tietty lisäksi päivittäin hedelmiä ja vihanneksia, niitä syön mieluummin kuin monivitamiinilisää :)
 
Multa kysyttiin myös ekaa neuvolaa varatessa, mitä vitamiineja syön, ja varmistettiin vielä d:n ja foolihapon määrä raskausvitamiinissa. Se on siis Helsingin neuvoloiden keskusajanvaraus, ei oma terkka, ja musta toi on hyvä käytäntö - tulee mainittua suht varhain.

Mä en kyllä ollut varautunut siihen, että ajanvarauspuhelun aikana kyseltäisiin niin paljon. Oli vähän kiusaannuttavaa käydä läpi edellisen synnytyksen kulkua, kuukautiskiertoa ym. keskellä K-kauppaa.
 
Olipa päivä. Nyt väsyttää ihan S-I-K-A-N-A!! On kyllä noi hautajaiset henkisesti rankkoja. Onneks kohta pääsee nukkumaan
 
Takaisin
Top