La Helmikuu 2016

Mä otan Femibion 2, D-vitamiini, Calcium ja välillä magnesium. Ainakin näissä mun vitamiineissä on sitä foolihappoa edelleen ja suositellaan täällä käytettäväksi koko raskaus ja imetysajan.
 
Multivita raskaus ja imetys, ja kalkkitabletit.

Ensimmäisen kolmanneksen söin tuohon vielä päälle foolihappoa 0,8 mg, kun tosiaan tuossa se yläraja on todella kaukana, ja ravinnosta sitä en juurikaan saa. Kaverilleni lääkäri määräsi foolihappoa 4 mg päivässä raskausaikana, joten kaukana ovat yliannostusrajat. On tuossa Multivitassakin foolihappoa 0,5 mg, joten sen verran toki saan sitä jatkossakin.
 
Mulla on aika paljonkin vitskuja/lisäravinteita käytössä:

-Solgarin Prenatal nutrients (monivitsku)
- Poliquinin E-Epa
- D-vitamiini 100ug
- Probiootit
- Kalkkitabut
- Folaatti (1000ug joka toinen päivä)
- Sinkkiä silloin tällöin lisänä
- Magnesium iltaisin
 
Mulla käytössä D - vitamiini (20ug), kalkki+magnesium, maitohappobakteeri, beko-strong B - vitamiini, rauta ja c-vitamiini.
 
Mää söin foolihappoa melko alusta asti, mut nyt on jo unohtunut kaappiin. Lisäksi maitohappobakteereja ja myös Lysi omega-3 (sis. D- ja E-vitamiinit) söin vielä alkukesästä, mutta sekin on jäänyt. Jotkut teistä täällä keskustelikin kalaöljyistä/kalanmaksaöljyistä ja niitten haitallisuudesta, tuossa Lysissä ei sitä A-vitamiinia kyllä olekaan. Mutta siis nyt viimeaikoina on unohtunut kyllä kaikki napit kaappiin, kun ruokavalio on kesäisin niin paljon monipuilisempi. Kunhan syksy pimenee, niin sitten varmaan haen jonkun raskaus-monivitamiinin. :)
 
Mulla on käytössä Multivitan raskaus ja imetys sekä Multivitan omegalive raskaus ja niiden lisäks Leaderin Vahva Piimaa+. Tavallaan siis ihan samat mitä ennen raskauttakin, mut nyt vaan raskaanaolevalle sopivina versioina.
 
Mun pitää varmaan hakea kalkkia, kun jää maitotuotteiden käyttö niin vähälle.

Hitsi, taisin nuolaista ennen kuin tipahtaa: oksu olo teki comebackin. :/ Oon syönytkin ihan hyvin tänään, mutta mahassa velloo. Hyi. 13+6.
 
Harmi että tuli huono olo takaisin. Mulla on olotila helpottanut eikä myöskään enää yhtä väsynyt olo. Kahvin kanssa ainoastaan tulee vielä ällötystä, jos yhtään liikaa juo kerralla.

Oloa on helpottanut myös hipsuttelun tunne vatsassa... Eiköhän siellä hyvin polskutella. Ens viikolla ultra. Viime viikolla sukujuhlissa yritin hämätä vaatteilla tuota pikku kumpua, mutta niin vaan kätilötädin kokenut silmä huomasi. Ultran jälkeen voi sitten kertoa muillekin.

Aamulla tajusin, että puolen vuoden päästä meidän kodissa asuu jo uusi asukas... Voi miten nopeasti aika menee..

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Nua
Neuvolaan soitettu eikä täti pitäny mua onneks ihan sekopäänä kun panikoin jostain foolihaposta. :D mutta juu suositushan foolihaposta on se 0,4mg ja sen sais siitä jostain multivita mamasta mitä useat syökin. Mutta ei oo myöskään haittaa kun oon syönyt tupla-annosta (tai siis reilua tupla-annosta). Vois nyt kuitenkin vaihtaa siihen multivitaan. :)
Kaikella sitä päätään stressaa :D
 
Mulla on käytössä Multivita raskaus ja imetys. Siin on kaikki tarvittava, Vetelen niin paljon maitotuotteita. Maitoa, rahkaa, raejuustoa päivisin ja syön hedelmiä ja vihanneksia, ettei tuon lisäksi tarvitse ottaa mitään muuta.

Tuli radiosta muuten joku tutkimustulos et 70% raskaana olevista saa liian vähän d-vitamiinia.
Pitäisi juoda/syödä vuorokaudessa ainakin 8dl maitotuotteita. Mulla menee kyl ihan heittämällä. Silit juon vettäkin pari litraa päivässä. Ei ihme et koko ajan pissattaa :grin
 
D-vitskua sais ihan huoletta syödä Suomessaki ku ne suositukset on ihan alakanttiin :)
 
Niin multakin kysyi neuvolan täti ekana kun soitin sinne plussan jälkeen, että syönkö d-vitamiinia ja foolihappoa. Niillä ilmeisesti on tärkein vaikutus. Syön jatkuvasti d:tä 50ug, vaikka käytänkin paljon maitotuotteita. Foolihappoa olen syönyt 1mg siitä asti, kun raskautta alettiin yrittää. Lisäksi Lifen myyjä suositteli seleeniä ja sinkkiä jo yrittämisvaiheeseen. Niitä olen popsinut edelleen, mutta kunhan loppuvat taidan vaihtaa johonkin multivitamiiniin.
 
mää en oo missään vaiheessa syönyt foolihappoa eikä neuvolan terkkakaan siitä sanonut mitään... :o
En ees ennen tätä raskautta tiennyt, että foolihappoa kannattaa syödä... Mut en silti oo ostanu itelleni mitää foolihappovalmistetta...

On sitä ennenkin pärjätty! xD
 
Foolihappo auttaa estämään kitalaki- ja huulihalkioita, ja muita hermostoputken sulkeutumishäiriöitä. Tutkimusten mukaan riittävä foolihapon saanti ehkäisee näistä 70%, ja siksi kaikille lasta suunnitteleville ja odottaville suositellaan foolihappolisää. Foolihapon syönti pitäisi aloittaa jo 3 kk ennen raskautta, koska punasolut elävät tuon 3 kk.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair... ja hivenaineet/Foolihappo/Sivut/default.aspx

Minä olen pistellyt foolihappoa lapsettomuushoitojen alusta alkaen, se on halpa ja helppo tapa parantaa lapsen mahdollisuutta syntyä terveenä.
 
Mäkin löysin tällaista tietoa:
Foolihapon riittämätön saanti raskausaikana voi aiheuttaa erilaisia hermostoputken sulkeutumishäiriöitä sikiölle.
Kahden mittavan tutkimuksen perusteella foolihappo vähentää keskenmenon ja ennenaikaisen syntymän riskiä selvästi. Sillä saattaa olla myös suuri rooli erilaisten sydänvikojen ehkäisyssä.

En kuitenkaan sinuna Balacenia menisi paniikkiin, sillä kuten sanoit, on sitä ennenkin pärjätty. En muista mistä itse tähän suositukseen törmäsin, mutta Lifen myyjä vahvisti asian, ja aloitin foolihapon syömisen juurikin 3kk ennen ensimmäistä raskautta.
 
Juu, en rupea asiasta panikoimaan kun kuitenkin foolihappoa saa ruuastakin. Ja suomessa noi hermostoputken sulkeutumishäiriöt on vissiin aika harvinaisia, mitä nyt oon googletellut tota foolihappoa... Ja jos se kehityshäiriö ois tullu, niin enää en vois kuitenkaan siihen vaikuttaa...
Terveyskirjaston sivuilla myös luki, että " Raskautta suunnitteleville naisille suositellaan Suomessa runsaasti folaatteja sisältävää ruokavaliota, mutta ei foolihappoa sisältävien erityisvalmisteiden käyttöä." ja "On myös epäilyksiä siitä, että suurten foolihappoannosten nauttiminen voi edistää joidenkin syöpien kasvua."

Että ota nyt sit tästä kaikesta selkoa... :D
 
Takaisin
Top