La Helmikuu 2016

mitä tarkottaa polikliininen synnytys? :D T. ekaa odottava, joka ei ymmärrä
 
Ensisynnyttäjät vissiin harvemmin saa poliklinikallista, mutta meinaa siis sitä että käyt vaan synnyttämässä jo kotia. Eli ei ole vuodepaikkaa ja alle vuorokauden viivyt reissullasi. Kaveri Tampereelta sano et tän toisen kohdalla hän saattaisi selvitä kuudessa tunnissa kotia synnytyksestä.
 
Siis mun sokerit tarkottaa että oon melkein sairas ku ne nous ton jälkeen mut ei yli sallitun rajan? :D

en kyllä sanois noinkaan... Ihmisten insuliinin tuotanto vaihtelee paljon. Lähes kaikilla sokerit nousee, se glukoosilitku nostaa niitä niin reippaasti.

Eihän noi sun arvot ees oo lähellä raja-arvoja? :D
 
Nii ei ookkaa mut ton perusteella mitä suski sano :D mut joo en oo lääkäri ni en tiiä. :)

no mun äiti on TAYSissa lasten syöpä- ja diabetes -osastolla töissä, niin äiti on kertoillu kaikkee... :D

Ja kyllä sullakin on heti alkanut haima tuottaa insuliinia, kun ei oo tosiaan noi raja-arvot mitenkään lähelläkään.
Mut tosiaan joillain haima tuottaa nopeammin insuliinia ja on korkeempi glukoosinsietokyky. :)
 
Tyksissä ainakin polikliininen synnytys on uudelleen synnyttäjille mahdollinen vaihtoehto. Eli 6tuntia syntymän jälkeen vauva saa lääkärin tarkastuksen ja sitten kotiin. Tietty tuo 6h pitää olla kulunut päiväsaikaan, oisko ollut 8-18 välillä niin silloin tarkastusmahdollisuus. Mutta jos äidillä on radi niin lapsen verensokereita seurataan 48h syntymästä eli sen ajan joutuu oleen osastolla. Mä olin esikoisesta jo muutaman tunnin päästä kyselemässä että enkös mä jo kotiin vois lähtee. Silloin jouduttiin oleen 4vrk kun oli ennenaikaisesti syntynyt niin kellastumisriski suuri. Kuopuksesta oltiin tasan 48h päästä verinäyte ja sitten ulkovaatteet päälle ja menoksi. Tietty jos ois ollut huono arvo niin sitten ei oltaiskaan päästy.
 
Siis mun sokerit tarkottaa että oon melkein sairas ku ne nous ton jälkeen mut ei yli sallitun rajan? :D
Et ole vielä sairas, mutta kyllä, näin minun isälleni sanottiin kun hän vihdoin sairastui DM2:een. Eli kun ne arvot rupeavat kokeissa nousemaan, mutta eivät vielä ylitä rajoja, on syytä ryhtyä ehkäiseviin toimenpiteisiin, eli painonpudotus ja liikunnanlisäys, jos siis nämä eivät vielä ole kunnossa. Sillä voi viivyttää taudin puhkeamista usein vuosikymmenelläkin, muttei välttämättä pysty estämään kokonaan.
Isäni kyllä antoi palautetta terveyskeskukseen, että olisi ollut kiva saada tietää aiemmin, että arvot olivat nousussa, eikä vasta sitten kun sairaus puhkesi, kun niitä arvoja kuitenkin oli aiemminkin mitattu.

En tiedä, kuinka hyvin raskaudenaikaiset arvot tuohon vertautuvat, kun raskausdiabeteskin yleensä häviää raskauden jälkeen. Tosin väittävät, että raskausdiabetes myös ennustaa myöhempää DM2-diagnoosia...
 
Mielialojen vaihtelua ei ole mulla ollut pitkiin aikoihin, pahoinvointi ja hurja väsymys ovat pitäneet huolen siitä, ettei ole jaksanut kilahdella xD pahoinvointia ja oksentelua takana 3 vko, nyt alkanut onneksi helpottaa ja ruokakin maistumaan :) painoa on pudonnut 3kg tuona aikana..
 
Noo suvussa on isovanhemmilla diabetesta tai niillä ketä on jäljellä :) ja sen vuoksi jouduinkin nyt tähän aiempaankin rasitukseen. Ylipainoa ei ole ja syön terveellisesti..(ainakin kovasti yritän) no liikkua toki vois enemmänkin :) mut ei se mahdotonta ole että se oiskin tulevaisuudessa omalla kohdalla. :) neuvolassa mulle sanottiin että mun arvot on oikein hyvät joten en niistä huolestu. Ja seuraavaa rasitusta odotellessa sitten :) ja hyvät elämäntavat mielessä pitäen tietty :p
 
Onkos kellään vaivana löysämahaisuus? Itselläni meinaa olla ummetuksen sijaan... Huoh, kaikkee sitä onki.. Tänään oli neuvola lääkäri ja siellä sanoin asiasta niin ei pitäny sitä omituisena.. Nyt laitto lähetteet äitipolille, joten loppuraskaus seurataankin sit taas kahessa paikkaa... No ei kyllä haittaa. Mieluummin liikaa ku liian vähä käyntejä. :)
 
Tayssissa synnyttäville on säännöllisesti sujuneille synnyttäjillä on mahdollisuus päästä 2h salitarkkailun jälkeen potilashotelliin. Potilashotellissa huoneessa voivat yöpyä myös tulokkaan isommat sisarukset(jos ei nyt hirveen montaa lasta ole)tutustumassa tulokkaaseen alusta saakka. Potilashotellin "asiakkailla" on myös käytössä kätilö, jolta voi tarvittaessa kysyä käytännön asioista. Itse toivon pääseväni tuonne potilashotelliin synnytyksen jälkeen.

Verensokereista... tavallisesti ihmiset eivät syö pelkästään glukoosipitoista ruokaa, vaan ruokaa joka "ylläpitää" verensokeria kauemmin tasaisena eikä elimistön oma insuliini siihen niin tehokkaasti vaikuta (ei ole tarpeen). Sokerirasitustestissä taas tyhjään vatsaan otetaan pelkkä glukoosiliuos, jolloin verensokeri nousee nopeasti, mutta terveellä ihmisellä haima erittää heti insuliinia, joka vaikuttaa tehokkaasti glukoosin nostamaan verensokeriin. Tämän takia melko yleisesti niin terveillä ja melko usein myös diabeetikoilla(joilla edes hieman omaa insuliinieritystä jäljellä) paastoarvot korkeampia kuin "rasitusarvot". Jos raskaana ollessa arvot menevät toisinpäin en olisi vielä huolissani, mutta sokerirasitustesti kannattaa uusia synnytyksen jälkeen. Terveellisistä ruokailutottumuksista ei toki koskaan ole haittaa, päinvastoin.
Sori jos edellinen selitys liian sekava...
 
Myky ymmärsin :) pitää varmaan joskus sit synnytyksen jälkeen käydä mielenkiinnosta testaamassa. :) mut edelleenki ei radia eikä diabetestä todettu :) toivotaan ettei tuukkaan.. mun suvussa se on monella puhjennut vasta vanhuusiällä. Molemmalla puolella sukua. Eipä näitä geenejään voi valita :) täytyy pysytellä terveellisissä elämäntavoissa :)
 
Joo, ei niitten arvojen ilmeisesti ole tarkoitus nousta sokerirasituksessa. Mutta turhaa olisi myös laittaa pienestä noususta mittailemaan kotona. Minullakin ylittyi sokerirasituksessa yksi arvo 0.2:lla, mutta kotimittailussa en ole käynyt edes lähella rajoja, vaikka kotimittauksen rajat ovat matalammat kuin sokerirasituksen rajat.
Kaipa se on vaikea lääkärienkin määritellä, missä se raja sairaan ja terveen välillä kulkee, kun meidän kaikkien kropat reagoivat kaikkeen vähän eri tavalla.

Ja minullakin on sukurasitetta sen verran, että kyllä se DM2 sieltä tulee minullekin, ennemmin tai myöhemmin, halusin tai en. Vanhemmiltani löytyy diabetesgeenit, sekin on jo tutkittu.
 
Ompas täällä kirjoiteltu paljon :) ei perässä pysy kun muutamia päiviä poissa :)
Ite ollu sairaslomalla uupumuksen ja huonovointisuuden takia nyt tän viikon ja huomenna pitäis kokeilla töihin menoa... itellä paino vain tippuu koko ajan ja ei pysty paljoa syömään... nyt aletaan olla plussan puolella kun 12 viikolla mennää :)
Ens viikolla itellä ultra ja sokeri rasitus.
 
Onko teillä millaisia oloja noin yleensä tällä hetkellä.. Mulla on nyt viikkoja 10+2 muistaakseni. Välillä vihlaisee alavatsalta, väsyttää aivan sairaasti ja rinnat on vähän arat. Tuntuu et jalat on ihan pökkelöt kun töissä ei saa paljoa jalkoja lepuutettua :/ ja hirvee päänsärky ollut kohta jo kolme päivää.. niskat on niin jumissa. En oo ottanut mitään särkylääkettä kun en oikein tiedä mitä uskaltais ottaa. Paracetamol ei oo ikinä auttanut mulla mihinkään, niin tuntuu turhalta sitäkään huvin vuoks ottaa.. Voiko muuten hierojalle mennä ihan normaalisti raskausaikana.. voiko mahallaan ollessa siitä selänpainelusta olla jtn haittaa?
 
Ehkä voisi istualtaan hieroa? Mulla on 95% parempi olo nyt 13+5 kun noilla kuolemaviikoilla, kyllä se helpottaa :) !!
 
täällä närästys ja refluksivaivat taas piinaa... :(
Tänään rupes ruuan jälkeen närästään ja sitten tulikin ruoka ylös. :(

Mut pääasiassa on ollut parempi olo nyt 14+0, varsinainen pahoinvointi loppui joskus rv11-12...
Mulla on nyt 2 päivää ollu aina välillä pää kipeä. Panadolia oon ottanu, mut mulla se kyllä auttaa, ainakin jonkun verran.

Hierojalla kävin 12+1. hyvin pystyin mahallaan olemaan. Hierojalle vaan pitää sanoa että on raskaana, alaselkää ei kai saisi kovin kovaa hieroa. Jos ei enää pysty olee mahallaan, niin sit voidaan hieroa kyljellään tai istuen. :)
 
Takaisin
Top