La Helmikuu 2016

Kaatissäkki ois kans hyvä! :) Nyt kun näitä ajattelee niin alkaa vaan entistä enemmän tekemään mieli.. Täällä ei ole sokerirasituksesta puhuttu mitään, en tiiä onks sellasta tulossa ollenkaan.
 
Toivottavasti säästyt siltä. Se ei oo mutenkään kiva istua kahta tuntia labrassa. Viimeksi mä neuloin siellä, jospa nytkin ottais jonkun tekeleen matkaan :)
 
Tsemppiä maanantaille! Joo ei se kivalta kuulosta, sen takia en oo täällä kysellyt edes että tehdäänkö sellasta, ei kyllä haittaa yhtään jos ei sinne joudu menee..
 
Minulla arvot menivät rajan yli sokerirasituksessa, ja kyllä tuo diagnoosi alkuun ärsytti, kun pitää katsoa syömisiä ja mitata verensokeria, jne. Mutta sitten tajusin, että parempi on kun nyt noita arvoja seurataan, jotta vauvalle ei koidu tästä raskausdiabeteksesta ongelmia. Eli hyvä, että kävin sokerirasituksessa, ja hyvä, että saatiin tuo alkava raskausdiabetes kiinni.
 
Mulla viime raskaudessa vaan paasto-arvo oli koholla 0.1 ,mitä ois saanu olla. Ja joka paikassa mulle sanottiin, vaan et paasto-aika oli liian pitkä (n14h) ja siitä johtui pieni kohouma. Mutta, RaDi diagnoosihan siitä joka tapauksessa oli. Ja vasta tammikuussa kävin sitten synnytyksen jälkeisessä sokerirasituksessa ja siinä ei ollut mitään huomautettavaa.
 
Joo onhan se tietysti parempi hoitaa. En mä nyt sitä tarkoita etteikö sinne kannattais mennä, mutta mä olen ajatellut että eiköhän se lääkäri sinne sitten lähetä jos tarpeelliseksi näkee.
 
Joo, aika herkästi tuossa ilmeisesti tulee positiivinen tulos. Mitä nyt olen itse verensokeria kotona mitannut, ei se ole lähelläkään annettuja raja-arvoja, vaikka syön ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin.
 
Toi paasto-arvo on sellanen. Mun äidillä on 2.tyypin diabetes. Ja sillä on kotona mittaukset paaston kohalla ollu 2.1-5.1 eli välillä todella matalat ja ruuanki jälkeen max. 9. Niin sit aina ku menee labraan ja ottaavat sen pitkän sokerin johon pitää paastoga, niin siellä se saattaa olla 7-9 välillä. Joka on tosi outoo
 
Täällä ilmoittautuu kohta (toivottavasti) valmis inssi :) Mekin saatiin nyt vihdoinkin se ultra-aika, ei tarvii enää kuin reilu viikko odottaa niin pääsee tästäkin jännityksestä eroon. Meille tarjottiin myös mahdollisuutta päästä NIPT-tutkimukseen ja sekin hoituu kätevästi siinä samalla käynnillä.
 
Mua pelottaa maanantain sokerirasitus! Oon syönyt 1,5 kuukauden aikana enemmän herkkuja kuin viimeiseen pariin vuoteen. :( Eilen päätin aloittaa karkkilakon, toivottavasti nuo herkkuhimot on nyt historiaa. Sämpylät ym. höttö maistuu vieläkin vähän turhan hyvin.
 
Toi paasto-arvo on sellanen. Mun äidillä on 2.tyypin diabetes. Ja sillä on kotona mittaukset paaston kohalla ollu 2.1-5.1 eli välillä todella matalat ja ruuanki jälkeen max. 9. Niin sit aina ku menee labraan ja ottaavat sen pitkän sokerin johon pitää paastoga, niin siellä se saattaa olla 7-9 välillä. Joka on tosi outoo
Tämä johtuu siitä että ns. pitkä sokeri on aivan eri asia kuin paasto sokeri ;) Siinä ei mitata veren glukoosi pitoisuutta vaan glukoosin sitoutumista hemoglobiiniin eli glykoituneen hemoglobiiniin osuutta. Se kertoo verensokeri tasosta viimeisen 2-8 viikon ajalta.
 
Meille tarjottiin myös mahdollisuutta päästä NIPT-tutkimukseen ja sekin hoituu kätevästi siinä samalla käynnillä.
Onnea valmistumisesta! Miksi tai miten teille tuo NIPT-tutkimusmahdollisuus tarjoutui, ja mitä siinä selvitetään Suomessa? Ilmeisesti ulkomailla tuo tutkimus kertoo kromosomihäiriöiden lisäksi myös sukupuolen, mutta suomalaisilla webbisivuilla tuota ei mainittu ollenkaan. Miten teillä?
 
Ei minulta tuollaisia otettu, vaikka HUSsin alueella olenkin, ja olen halunnut kaikkiin testeihin. Minulta otettiin ne normaalit trisomiaseulaverikokeet, eikä mitään NIPT-tutkimusta. Ehdottomasti haluaisin tuohon NIPT-tutkimukseenkin, jos sellaista tarjottaisiin, mutta ei ole tarjottu.
 
Mä luulin, että NIPT-testi otetaan vasta sitten jos tarttee lisätutkimuksia.
 
Mä luulin, että NIPT-testi otetaan vasta sitten jos tarttee lisätutkimuksia.

näin mäkin ymmärsin tosta t3p4:n linkittämästä jutusta... Siis että tää NIPT-testi korvaa lapsivesipunktion? (joka siis mös tehtäis vasta, jos verikokeissa + nt-ultrassa ilmenee suurentunut riski...)
 
Sen takia kysyinkin Lotalta, että miksi/miten he pääsivät tuohon NIPT-tutkimukseen, kun hän ei vielä ole käynyt nt-ultrassa. Eihän tuossa vaihessa tiedetä vielä, tarvitaanko lisätutkimuksia vai ei.
 
Mä luulen että tarkoittavat noita alku verikokeita... koska eihän tuota tehdä jossei poikkeavuuksia ole. ..? Koska noi alku verikokeet ja ultraus kertoo niin paljon jo alkuvaiheessa... voin olla tietysti ihan väärässä... mutta itse en lähtis ylimääräisiä tutkimuksiin jossei tarvetta oo..
 
Takaisin
Top