Lätinäketju

Unettomuus vaivaa ja muutaman tunnin päästä rakenneultraan, jännittävää, joten nämä yöunet tais olla tässä.
 
Moi!

Tämä on ensimmäinen kirjoitukseni foorumilla :) Nyt tuntui että pitää saada asiat mielenpäältä kerrottua jollekin. Toivottavasti tämä on sopiva kanava tälle kirjoitukselle. Olen 33v ensimmäistä odottava ja RV 24 menossa (23+3). Tämä on kovin jännittävää aikaa niin hyvässä kuin pahassa. Päällimmäisenä on onni lapsesta, mutta maailman tilanne ottaa veronsa.

Olen nuoruudessa ollut kova ahdistumaan, joten ihmettelen miten en ole mennyt jo sekaisin tästä tilanteesta. Vaikka stressi piikkaa joinakin päivinä, niin yleisolo on vakaa ja luottavainen. Hieman pelokas, mutta rauhallinen. Oisko ne jotain raskaushormooneja, jotka tuo turvallisuuden tunnetta kans mukanaan?

Mitkä asiat tässä tilanteessa mua sitten mietityttää?
- korona tottakai. Mies ei päässyt rakenneultraan, josta itkut tuli väännettyä ennen käyntiä. Onneksi videopuhelut on mahdollisia, niin mies oli tavallaan mukana koko ajan :)
- mitä jos mies ei pääse mukaan synnytykseen, miten selviän. Mitä jos mies jää arvokkaista kokemuksista paitsi.
- pelkään kipua ja verta. Tiesin toki tähän ryhtyessä, että niitä saattaa olla luvassa. Joskus kun haluaa ja toivoo jotain tarpeeksi, niin halu voittaa pelot ja siksipä tässä masu pystyssä pötkötän. Eipä se pelko silti ole kadonnut.
- vertaistuki ja ystävien ja perheen livenä näkeminen on nyt kiitos koronan kokonaan pannassa. Tämä voi varmaan pidemmän päälle alkaa ahdistamaan vielä enemmän. Onneksi miehen kanssa sujuu hyvin kotona ja saan tukea ❤️
- perhe ja synnytysvalmennukset on peruttu. Luonto ja Google varmaan hoitaa parhaiten tässä tilanteessa.
- koronan jälkeen isoin huoli on YT x 2. Meillä töissä piti irtisanoa porukkaa ja en tiedä olisinko siinä porukassa mukana. Nyt kuitenkin toinen yt (lomautus yt) käydään ensin ja siinä on todennäköisempää joutua kortistoon. En ole vielä kertonut töissä raskaudesta. En halua, että se vaikuttaa päätöksiin.
Neuvolassa hoitaja kysyi maksaako työnantaja äitiysloman 3 ekaa kuukautta palkkaa.. (äippäloma kun alkaa juhannuksesta)
Enhän mä tiedän onko mulla silloin vielä töitä. Ja miten jos irtisanotaan ja irtisanomisaika on 2kk mutta kesken tuon ajan alkaakin äitiysloma. Irtisanoudunko siis itse vai mitäs kummaa. En viitsi hr:n puoleen vielä kääntyä asian suhteen, mutta luottamusmiehen kanssa vois ens viikolla jutella. Saisi jotain tolkkua tähän.

Mutta all in all.. mihinkään muuhun kuin nykyhetkeen en voi vaikuttaa. Tai en kunnolla siihenkään, mutta omiin ajatuksiin voin ainakin yrittää vaikuttaa. Negatiiviset ajatukset heivataan menemään ja pyrin luottamaan siihen, että mä selviän. Me miehen kanssa selvitään ja mennään askel kerrallaan. Muuta ei voi.

Onko kellään muulla kokemusta YT + raskauskuviosta?

Kaikesta huolimatta ihan mahtavaa päivää just sulle kun luet tätä :)
 
Milloin kaikilla alkaa äitiysloma? Ja aiotteko pitää sitä ennen lomia tms.? :happy:
 
Mulla alkaa juhannuksesta ja olen ajatellut kaikki lomat siirtää äitiysloman jälkeen niin saan olla ennen hoitovapaata lomalla hetken ja sit hoitovapaalla ainakin että vauva on vuoden. Meillä tyttö meni hoitoon 1v 1kk ikäisenä ja hänelle se oli tosi hyvä hetki kun käveli ja juoksi sekä puhui jo vähän..
 
Mulla alkaa 19.6. enkä saa pitää lomaa ennen sitä, vaan joudun olemaan samaan aikaan kesälomalla ja äitiyslomalla.
 
Mulla alkaa 19.6. enkä saa pitää lomaa ennen sitä, vaan joudun olemaan samaan aikaan kesälomalla ja äitiyslomalla.
Oho, eikö teillä saa siirrettyä lomaa ens vuodelle? Eikai toi oo sallittua että äitiyslomaa ja vuosilomaa pitää samaan aikaan..
 
Minustakin kuullostaa kyllä siltä, ettei noin voi tehdä? Että samanaikaisesti olis kesäloma ja äitiysloma?
Kannattaa varmaan varmistaa, että onko tuo sallittua?!
 
Mulla alkaa 19.6. enkä saa pitää lomaa ennen sitä, vaan joudun olemaan samaan aikaan kesälomalla ja äitiyslomalla.

mutta eihän toi ole mahdollista.. kai? sit kun oot äippälomalla niin et voi olla kesälomalla?
 
Joo ei kyllä ole mahdollista, että on äitiys- ja kesälomalla samaan aikaan! Työnantaja ei voi edes vaatia pitämään kesälomaa ennen äitiyslomaa eli ns yhdistämään niitä. Kannattaa olla yhteydessä luottamusmieheen!
 
Ilmeisesti molemmilla voi olla samaan aikaan. Mulla ei oo mahdollista siirtää lomaa, koska soppari loppuu 31.7. ja koska opettajilla on määrätyt vapaajaksot, niin en voi lomaa pitää aikaisemmin. Oon käsittänyt, että tässä tapauksessa äippäraha maksetaan mulle suoraan, mutta kai täytyy vielä liitosta varmistaa.
 
Ilmeisesti molemmilla voi olla samaan aikaan. Mulla ei oo mahdollista siirtää lomaa, koska soppari loppuu 31.7. ja koska opettajilla on määrätyt vapaajaksot, niin en voi lomaa pitää aikaisemmin. Oon käsittänyt, että tässä tapauksessa äippäraha maksetaan mulle suoraan, mutta kai täytyy vielä liitosta varmistaa.
Mut eikös sinun sit pitäisi saada lomat rahana?
Suosittelen ehdottamasti varmistamaan tuon asian vielä liitosta.
 
Äitiys- ja vuosilomaa voi pitää samaan aikaan ja silloin tulee rahaa sekä työnantajalta että Kelalta. Toisin kuin työstä maksettu palkka, ei loma-ajan palkka vähennä äitiyspäivärahan määrää, eikä loma-ajan palkan ajalta myöskään makseta äitiyspäivärahaa työnantajalle (toisin kuin palkallisen äitiysloman ajalta) vaan sen saa itselle. Olen kysynyt tämän itse Kelasta ja aihetta on myös käsitelty Kelan julkisella Kysy Kelasta -palstalla jos joku haluaa tarkistaa. :) Minulla siis menee kaksi viikkoa lomaa ja äitiyslomaa päällekkäin niin, että olen hakenut tuon ajan työpaikan poissaolo-ohjelmaan vuosilomaksi ja perhevapaata vasta sen jälkeen, ja Kelasta olen hakenut äitiysrahaa jo vuosilomajakson alusta.

Sitten tietysti jos työnantaja haluaa, että olet jotenkin heidänkin kirjoissaan samaan aikaan sekä lomalla että äitiyslomalla niin en tiedä onko se edes mahdollista. Meillä ei ainakaan ole edes teknisesti mahdollista hakea ohjelmaan sekä vuosilomaa että perhevapaata päällekkäin. Jos työnantaja oikeasti haluaa, että sama ajanjakso sekä kuluttaa sinulta palkallisia lomapäiviä että maksetaan Kelasta heille takaisin ja vähennetään sinun äitiysrahastasi, niin tuosta ottaisin yhteyttä sekä liittoon että Kelaan - kyseessähän on silloin myös Kelaan kohdistuva huijaus työnantajan taholta, koska Kelan ei tosiaan kuulu maksaa vuosiloman palkkaa työnantajalle.
 
Äitiys- ja vuosilomaa voi pitää samaan aikaan ja silloin tulee rahaa sekä työnantajalta että Kelalta. Toisin kuin työstä maksettu palkka, ei loma-ajan palkka vähennä äitiyspäivärahan määrää, eikä loma-ajan palkan ajalta myöskään makseta äitiyspäivärahaa työnantajalle (toisin kuin palkallisen äitiysloman ajalta) vaan sen saa itselle. Olen kysynyt tämän itse Kelasta ja aihetta on myös käsitelty Kelan julkisella Kysy Kelasta -palstalla jos joku haluaa tarkistaa. :) Minulla siis menee kaksi viikkoa lomaa ja äitiyslomaa päällekkäin niin, että olen hakenut tuon ajan työpaikan poissaolo-ohjelmaan vuosilomaksi ja perhevapaata vasta sen jälkeen, ja Kelasta olen hakenut äitiysrahaa jo vuosilomajakson alusta.

Sitten tietysti jos työnantaja haluaa, että olet jotenkin heidänkin kirjoissaan samaan aikaan sekä lomalla että äitiyslomalla niin en tiedä onko se edes mahdollista. Meillä ei ainakaan ole edes teknisesti mahdollista hakea ohjelmaan sekä vuosilomaa että perhevapaata päällekkäin. Jos työnantaja oikeasti haluaa, että sama ajanjakso sekä kuluttaa sinulta palkallisia lomapäiviä että maksetaan Kelasta heille takaisin ja vähennetään sinun äitiysrahastasi, niin tuosta ottaisin yhteyttä sekä liittoon että Kelaan - kyseessähän on silloin myös Kelaan kohdistuva huijaus työnantajan taholta, koska Kelan ei tosiaan kuulu maksaa vuosiloman palkkaa työnantajalle.
Kiitos tästä informaatiosta mangustimamma! Kyselen meiän palkanlaskennasta vielä tätä. Onneks täältä saa apuja ja neuvoja kaikkeen. Oisin ihan hukassa muuten.
 
Miten teillä jaetaan, jos jaetaan, vapaat? Oletko itse putkeen täysimääräiset vai miten puljaatte? Odotan esikoista ja vaikeaa hahmottaa että mikä on järkevää ja mikä ei.
 
Meillä puhuttiin esikoisen aikaan, että 6 kk ja 6 kk, mutta vauvan synnyttyä miestä alkoikin hirvittää niin pienen kanssa pärjääminen eikä sitten halunnut pitää kuin ne isälle korvamerkityt viikot. Silloin pärjäsi kyllä mainiosti mutta lapsikin oli jo lähes vuoden. Kuopuksen kanssa aika automaattisesti samalla tavalla. Nyt kolmosen kanssa joudutaan miettimään enemmän taloudellisia näkökohtia. Mies ei haluaisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin kun pelkää tulojen pienenemistä, mutta mulla on huomattavaako parempi palkka, joten koko perheen kannalta ajateltuna kannattaisi miehen jäädä keväällä kotiin ja minun mennä töihin. Mies ei kuitenkaan tule tähän suostumaan. Toisena vaihtoehtona olen ehdottanut osittaista perhevapaata ensi kevät-kesälle, mutta en ole saanut mieheltä tähän selvää kantaa eikä ole yhtään tietoa vielä kummankaan esimiehen mielipiteestä. Alunperin oli sellaistakin ajatusta, että tuttu pph hoitaisi lapsia muutaman tunnin iltapäivisin mikä mahdollistaisi kokopäivätyön molemmille (toisella päivä- ja toisella iltatyö), mutta pph joutui lopettamaan eikä varmaan lähdetä etsimään nyt uutta kun en halua jättää niin avuttoman ikäistä vauvaa vieraalle. Eli toisin sanoen vielä ihan auki. :woot:
 
Takaisin
Top