Lähenevä synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli kanssa ennen synnytystä sitä menkkakipua, siis sellaista samanlaista, kun teininä.. eli niin kipeetä että siihen saattoi herätä yöllä tai vaikeutti nukahtamista vessareissun jälkeen. Mitä pitemmälle raskaus eteni sitä useemmin sitä oli, viimesinä päivinä oikeestaan kokoajan oli "menkat". Ja saattoi se limatulppa homma olla sellaista punertavaa valkovuodon tyyppistä, jota mulla tuli kahtena edeltävänä päivänä.

Suppareita ei tarvi pelätä, musta oli helpottavaa että ne kesti aina hetken ja sit pystyi kuitenkin vähän huilaan.. paitsi ei sit tietty enään siellä viimeisen sentin kohdalla. Jollain ne on tietty pidempi kestoisempia, eikä huiput ole kovin teräviä. Niitäkin piirtyi jonkun verran.. parempi vaan aatella että jokainen vie kohti maalia. Itse seisoin ja keikuin pallon päällä ja säkkituolilla kontillaan, jotta olisin päässyt nopeemmin pois tilanteesta ja painovoima olisi hoitanut osan hommasta. Nopeesti se aika salissa kuitenkin kului.  Mä ottaisin mielelläni sellasia avautumisvaiheita vaikka 10 putkeen, kuin ikävän ponnistamisen.

Ja kyllä ne lapset tulee aikanaan.. jotkut kypsyy vaan pidempään:) Ja sit synnytyksen jälkeen ne kivut vasta alkaa.. ainakin mun kohdalla. Epistomian vieressä "miljoona" ulkoista peräpukamaa.. ja siihen päälle ne jälkeisvuodot. Tralallallaa mielelläni kokeilisin muitakin imetysasentoja, mutta kun ei ole kuin yksi asento vaaka;)

Pv:llä en pystynyt nukkumaan..tuntui kuin vauva otti vauhti ja yritti väkisin sieltä pois tulla..heh! koko ilta ollut kipeä ja valkovuoto tosi runsas..alaselkä pakottaa..jalat..maha..saa nähää tuleeko yölläkään nukuttua..heh :)

Ang1: kyllä ne menkkakipu jomotukset ja nopeasti kipeytyvä selkä varmasti supistusper'isiä ovat. Olen vähän huono vertaamaan, kun minulla ei oikein koskaan ole kuukautiskipuja ollut. Mutta tälläkin kertaa oli sellainen tunne, että ihan kuin hieman supistelisi ja kun viimeksi (siis neljännest') siinä vaheessa kävi ilmi, ett' kohdunsuu oli kuusi senttiä auki niin soitin VARMUUDEKSI sen ambulanssin aj hyvä oli. Minulla synnytyksen oikeasti ollessa käynnissä ja edetessä vauhdilla oli noiden kipujen lisäksi mielettömät vilunväristykset.

Jälkisupistuksista sen verran, että minulle nuo eivät koskaan ole tullleet voimakkaina, eli niitäkään ei kannata etukäteen jännitttää, kun koskaan ei tiedä, millaisia ne tulevat olemaan.

Saa nähdä mitä täällä tapahtuu.. eilen oli muttamia kipeämpiä supistuksia, tänään aamulla vielä vähän kipeämpiä mutta vain muutama.. Nivusia vihloo koko ajan ja pissalla saa käydä puolentunnin välein..
Eilen illalla ihmettelin kun oli pikkuhousut märät, valkovuotoa ei ollut.. aamulla viiden aikaan tuli sellaista kirkasta limaa kun pyyhki ja housuihin oli myös tullut.. koko ajan tuntuu että jotain märkää tulee.. mietin onko limatulppaa vaiko peräti tiputtelevaa lapsivettä.. Ei tule kovin runsaasti kuitenkaan..

Nyt on aika Oys:ssin yliaikaistarkastukseen perjantaina  17.12 mennään. Jospa vauva syntyisi sitä ennen:)

nyt on tänään limatulppa irronnut :) nyt kovaa vihlomista tuolla alhaalla.. supistuksia ei ole aamun jälkeen kuitenkaan ollut.. ehkä se tästä pian :)

Mullakin on yliaikaiskontrolli keskiviikkona 15.12. Oon silloin rv 41+5.

Toivon kovasti, et vauva syntyisi ennen käynnistystä. Mulla ei muuten ole kiire, kun edelleenkään ei tunnu missään tämä raskaus, mutta kauhistuttaa se käynnistys, että tulee kamalat supistukset heti, joihin ei ehdi tottua tai sitten toinen vaihtoehto, että supistuksia kestää monta päivää, eikä mitään tapahdu.

Pitkästä aikaa pääsin kunnolla lukemaan, mitä foorumilla tapahtunut!! Ensin ei foorumi toiminut
ja sitten netti ei pelittänyt. En tykkää yhtään tästä uudesta foorumista ainakaan vielä...menee
jonkun aikaa, että tähän tottuu.
Täällä LA oli eilen ja nyt on viimisen viikon ajan vauveli ollut niin alhaalla, et kävely ja ylös nouse-
minen on ollut työn ja tuskan takana. Tulee sellasia kipupiikkejä välillä tonne lantioon, ettei uskalla
oikein uloskaan lähtee käveleen saati kaupoilla käymään, kun nolottaa olla kaksinkerroin jossain hyllyjen
välissä.
Tänään ekaa kertaa tunsin kunnon kivuliaan supistuksen ja vattanahka on nii kovana koko ajan, että
pian ratkeevan. Sukkapuikko kipuiluu vähäsen. Huomenna sitten pääsee neuvolassa käymään ja keskustellaan
koska synnytystä käynnistetään..täällä annetaan mennä max 12 päivää LA yli, mikä olis "kivasti" 24.12...Mä oon
kans niin jouluihmisiä, et harmittais sairaalassa maata...vaikkakin joululahja on mitä ihanin :)

Tää ei tajua, kuinka tähän vastaus laatikkoon pitäis sit kirjotella..kun ei ainakaan ekaan viestiin rivitellyt automaattisesti tämä ja koko viesti näyttää aivan typerältä..noh nyt näkyykin toimivan :D

Pajunkissa moi!
Mulla on kaksi synnytys käynnistetty ja ihan hyvä mieli jäi niistä :) on se ehkä totta, että kivut voimistuu usein nopeammin kuin luonnollinen synnytys enkä tiiä aiotko ottaa kipulievitystä mutta jos aiot niin pyytää ajoissa :) mulla on käynnistys pe jos ei aikaisemmin synnyy..aina vähän jännittää sitä käynnistystä mutta kyllä se hyvin menee :) Tsemppiä sinulle ja toivon, että sinullekin tulisi vain itse pois ettei tarvisi käynnistää!!

Pajunkissa moi!
Mulla on kaksi synnytys käynnistetty ja ihan hyvä mieli jäi niistä :) on se ehkä totta, että kivut voimistuu usein nopeammin kuin luonnollinen synnytys enkä tiiä aiotko ottaa kipulievitystä mutta jos aiot niin pyytää ajoissa :) mulla on käynnistys pe jos ei aikaisemmin synnyy..aina vähän jännittää sitä käynnistystä mutta kyllä se hyvin menee :) Tsemppiä sinulle ja toivon, että sinullekin tulisi vain itse pois ettei tarvisi käynnistää!!

Pajunkissa moi!

Käynnistyksestä sen verran, että sairaalassa ollessani lueskelin jotain vanhoja Vauva-lehtiä, joissa väitettiin käynnistetyn synnytyksen olevan aina hitaampi kuin luonnollisen. Omat (ja monen tapaamani äidin) kokemukset etenkin tablettikäynnistyksestä vain todistavat kyllä aivan muuta... Itselläni käynnistyksiä ovat olleet ensimmäinen ja kolmas synnytys. Ensimmäinen käynnistettiin, kun lapsivettä tihkui ja supistuksia tuli ja meni parin vuorokauden ajan, mutta mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Silloin kokeiltiin ensin oksitosiinitipalla käynnistämistä, kutta se ei johtanut mihinkään, joten varsinainen käynnistys tapahtui kalvojen puhkaisulla ja siitä kaksi tuntia eteenpäin poika jo syntyikin (45min ponnistusvaiheen jälkeen).

Kolmonen käynnistettiin Cytoteceillä rv37+2 aloitelteltiin käynnistys tabletin murusilla, joita ehdin silloin saada kolme ja seuraavana yönä oli jo hieman omiakin supistuksia, kuitenkin sain aamulla vielä puolikkaan tabletin ja sen jälkeen alkoikin tapahtua aika vauhdilla. Puolisen tuntia sinnittelin osastolla suihkussa ja sitten varailtiin salia (vaikka saatteleva kätilö olikin sitä mieltä, että kiirettä ei ollut...) Saliin kävelin omin jaloin ja ne kipeimmät avaavat supistukset ehtivät tulla siinä matkalla osastolta 4A samassa kerroksessa olevaan synnytyssaliin (tapahtui siis Taysissa.) Salissa ehdin olemaan max 20min ennen kuin tyttö syntyi maailmaan kahden minuutin ponnistusvaiheen saattelemana. Kyllä täytyy sanoa, että kun mietin kaikkia synnytyksiäni niin kivuliain on ehdottomasti ollut tuo kolmas - MUTTA se kipu oli todella nopeasti ohi ja siinä tiesi saavansa palkkion. Kuitenkin muutama avaava supistus siinä kolmannessa oli sellaisia, että tosissani ajattelin että EI ENÄÄ IKINÄ, vain hullu ryhtyy tähän vapaaehtoisesti. Ja kuinkas onkaan käynyt, tämä hullu on ihan omasta tahdostaan tuonkin jälkeen kahdesti siihen leikkiin ryhtynyt. Ja nämä kaksi viimeistä luomusynnytystä ovat olleet ne parhaat ja ihanimmat, vaikka nekin nopeita (3-4h) molemmat. Jännittäjille sanoisin kuitenkin ettei sitä käynnistystäkään kannata pelätä, ihan hyvin se varmasti tulee menemään!

Kiitos tase ja tättärä!

Ei mua mitenkään järjettömästi jännitä, en ole yleensäkään jännittäjätyyppiä missään asiassa. Tähän asti olen ollut ihan zenissä, mutta eilen, kun tuo kutsu yliaikaiskontrolliin tuli, alkoivat ajatukset enemmän pyöriä synnytyksen ympärillä.

Eilen illalla ennen alhaiset verenpaineet pomppasivat pilviin. Koko päivän oli ollut vähän kuvottava olo, joten ajattelin, että yöllä ehkä tapahtuu, mutta mitä vielä! :D Nukkua posotin makoisasti 8 tuntia!

Täällä ollaan päivä pähkäilty tuon vuotavan eritteen kanssa.. välillä on ihan selvää kirkasta limaa, (mutta aamulla hulahti pari kertaa kunnolla housuihin) ja välillä taas ei liman tyylistä ollenkaan.. Voiko se limakin olla niin vetistä että tulee paperin läpi ja vuotelee pieninä määrinä vai voiko olla lapsivettä ehkä?
Eilen lähtenyt limatulppaa ihan kunnon klöntteinäkin...

Anteeksi nämä aina niin ihanat eritekeskustelut :D

Osittain samaa kyselen edellisen kanssa... Voiko limatulppa olla vetisen oloista?

Eilen illalla hulahti jonkin sortin eritettyä kunnolla housuihin. Sen jälkeen samaa tavaraa tuli pienemmissä erissä ihan aamullakin vielä. Soitin synnärille ja sieltä käskettiin käymään. Siispä siinä yhdeksän aikaan otettiin suunnaksi Kättäri. Siellä otettiin käyriä n. tunti. Supistukset oli jo aika isoja välillä, jotain 90 luokkaa näytti supistusanturi. Sitten tehtiin lapsivesitesti kun asia oli epäselvä. Negatiivinen tulos tuli, eli jotain muuta on kuin lapsivettä. :/ Ehti jo toivonkipinä herätä. Kotiin siis palattiin taas. Ihmetyttää vaan, että mitähän tuo erite nyt sitten mahtaa olla. Mulla ei juurikaan ole ollut valkovuotoa. Olis aika yllättävää jos nyt yhtäkkiä sitä hulahtais tuollainen määrä...

Puutumpa tähän eritekeskusteluun...

Ku alkuraskaudesta ei tullut mitään eritteitä, niin viimeiset 3 kk on tullut siitäkin edestä, todella runsasta tuo valkovuoto, mut ihan eri tyyppistä kun ei raskaana ollessa. Tuntuu, että emätin on koko ajan täynnä löysää valkeaa jugurttia ja pari kertaa on tullut noita holahduksen tunteitakin. Täysin hajutonta on, eli mitään ongelmaa ei oo. Raskauden loppuajasta vaan voi kuulemma erittyä paljonkin tuota...

Joo, noin mäkin oon ymmärtäny, että loppuraskaudesta valkovuoto yleensä runsastuu ja myös vetistyy. Mulla vaan ei ole näin käynyt tähän asti. Ja myöskään nyt tuon viime öisen jälkeen ei mitään ole tullut. Outoa...

Samaa täällä pohdin..että millaista se limatulppa erite on ja miten paljon sitä tulee?? Mulla tuli eilen wc käynnin jälkeen paperiin noin muutama teelusikallinen KIRKASTA limaa. Ei valkovuotoa vaan täysin väritöntä... Mietin että oliko sitä vai ei. Tänään tullut ihan vähän. Yksi tuttava kertoi että vähän kun etanan jäljiltä limatulppa oli ollut hänellä emoticon .

Liekkö kirjotan taaskaan oikeaan paikkaan..viimeksi viestini hävisi jonnekkin.. Täällä tänään tullut lähes joka vessakäynnin yhteydessä juuri tuota kirkasta limaa (ei isoa määrää) pyyhittäessä paperiin. Sekä koko päivän saanut ravata vessassa myös isomman hädän merkeissä,eli maha on ihan sekaisin ja vetelä.. Ja jokunen tunti sitten alkoi taas aaltoileva menkkajomotus ja alamahan pistely. Jokohan tästä kohta pääsisi synnyttämään?!? emoticon 

Takaisin