Lähenevä synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
PP kuulostaa lupaavalle =)
Mulla nyt toista päivää särkee selkää, sukkapuikot lisääntyny ihan rutosti (tuntuvat kyllä lähinnä kun veitsellä viiltelis), maha on melko painavan olonen, supistelee melkein ympäri vuorokauden, alavatsassa/alapäässä paineen tunne vaan lisääntyy, ja tuo alavatsa on käyny myös vähän kipeäks. Äitini tuos käydessään kommentoi et maha ois laskenu aika paljonkin viimenäkemästä. Lisäks nyt tullu ihan kamalat ilmavaivat ja koko ajan kans saa hypätä pissalla. Lisäks tänään muksu ollu Todella hiljanen, aamulla sillä oli jumppatuokio kun olin noussu ylös, ja sit tuos iltapäivällä kun kävin kylällä ni jumppaili, ja just nyt jotain ihan pientä tuuppimista, mutta siis kyl sen aamusen jälkeen oon jo laskeskellu vähän liikkeitä mihin ei tähän asti ole tuntunu tarvetta. Lisäks tuo valkovuoto on muuttanu olomuotoaan tosi vetiseks, aamulla jo aattelin et lorahtiko lapsivettä mutta ei tainnu sitä vielä olla. Äiti sano sitäkin et hällä oli kans silon kun minä olin tulossa maailmaan alkanu selkäsäryllä pari päivää ennen. Joskohan siitä pystyis lukeen jotain... ;)

Pajunkissalle vielä siitä tablettikypsyttelystä... Kyllähän siinä tosiaan voi mennä useampi päivä, MUTTA kun olen parissa raskaudessa sairaalassa viikkotolkulla maannut on näyttänyt siltä, että sanovat nuo kätilöt mitä hyvänsä, niin kyllä se tavallisempaa on, että ensimmäisenä tai viimeistään toisena päivänä alkaa tapahtua. Joten veikkaukseni on (sama, jota sairaalassa sanoin jokaiselle viereen tulleelle käynnistykselle ja AINA osuin oikeaan), kun menet käynnistykseen: illalla tai viimeistään yöllä pääset saliin ja saat lapsen syliin. Luvata en voi, mutta arvaan ja toivon että sinäkin kuulut noihin.

Rehellisyyden nimissä täytyy kertoa, että yksi poikkeus oli, kun tuota kolmatta odotin ja olin itse käynnistyksessä siellä oli yksi, jota käynnisteltiin kuusi päivää (ensin kolmena päivänä pillerit, sitten välipäivä ja sama alusta), kuudentena päivänä onneksi tuokin pääsi tositoimiin.

Kiitos tättärä! :)

Täällä on nyt kotona urakalla kypsytelty luomuna. Alkaa paikat olla ihan tohjona. Hehheh. :D Huomenna varmaan kiljun "riemusta" joka sisätutkimuksessa... -NOT.

Asiasta toiseeen ja ihan off-topiciin. Voihan koiran persus! Osaa olla hyvä ajoitus silläkin tulehtua. Siis koiran pyllyllä, oikeasti! Tolla toisella veijarilla prakaa vähän väliä joku paikka, siitepölyaikaan silmät ja korvat, märkään aikaan syksyisin ja keväisin varpaat ja nyt kylmillä ilmoilla pylly (anaalirauhaset siis).

Maanantaina huomasin, että sillä on peppuvaivaa, kun istahteli, inisi ja nuoli tassujaan (oheistoiminta kiputilassa). Yritin helpottaa sen oloa, mutta rauhaset olivat niin jäkissä, etten saanut tyhjennettyä.
Tiistaiaamuna soitin eläinlääkärille, joka kirjoitti puhelinreseptin antibiootista ja kipulääkkeestä miehen työpaikan viereiseen apteekkiin, sillä mies ei mitenkään tiistaina päässyt viemään koiraa lääkäriin ja itsekin olen "hieman estynyt" tällä hetkellä ja keskiviikosta emme tienneet vielä mitään, kun oli se yliaikaiskontrolli edessä aamulla.  
Onneksi oli ihana lääkäri, joka on joustava ja tuntee koiramme vaivat ja suostui kirjoittamaan nuo lääkkeet näkemättä potilasta. Sovittiin, että heti, kun pystymme, viemme koiran lääkäriin rauhasten tyhjennykseen ja sitä ennen yritän vielä itse. Nyt on sitten tälle illalle aika, jonka varasin heti eilen, kun tultiin sairaalalta kotiin.
Onneksi koira on ollut kivuton ja rauhallinen lääkkeiden ansiosta. Mutta täytyy kyllä sanoa, että tämä oli yksi täydellisimmistä ajoituksista. Vielä hetki sitten olisin itse pystynyt viemään koiran lääkäriin vaikka kävellen sen 2,5km. Nyt en ihan viittä kilometriä kävele murtuneen varpaani kanssa kaksi viikkoa yliaikaisena.

Huomentapäivää vaan!

Eilen kirjoittelin nuita erilaisia oireita toivottavasti lähenevään synnytykseen liittyen, noh nyt sitten.. yö meni paaaaaaaljon paremmin kuin aikoihin, vessaan heräsin x2 mutta niin unisena etten käyntiä edes oikein tajunnut eli yöunet oli hyvät(ihanaa), ja klo 8.00 heräsin supistuksiin jotka jatkuneet siitä asti.. Ei ole kauheen kivuliata, mutta  kyllä hidastavat jo kuitenkin..! Ja tunne on edelleen menkkamainen, eli kiristää mahaa ja tuntuu myös alaselässä mutta tuntuu myös tosi ikävältä jaloissa, en osaa näitä vielä laskea mutta jospa nämä tästä vielä kovenevat, eivätkä ainakaan loppuisi. hui, alkaa jännittää emoticon Mies lähtee kohta iltavuoroon töihin, saas nähdä pitääkö hälyttää takaisin, toivottvasti! emoticon

Toivottavasti tää tulee nyt jotenkin järkevästi tänne foorumiin; vielä tarttee harjotella tätä uutta...

Eilen oli käynti lääkärillä, kun oli tulehdus/hiivaoireita.. vähän vissiin hiivaa sit olikin, varuiks kuuri.. alko hermo mennä kutinaan..

Paikat vielä kiinni (LA 27.12.), alhaalla tosin jo on tulollaan..ja 3,4kg siellä köllöttelee! Ultrasi myös, ja istukasta näkyvissä kalkkeutumaa.. onko muilla ollu näkyvissä tässä loppuvaiheessa? Ilmeisesti sitä tulee loppua kohden kaikille jonku verran, ku alkaa olla aika siirtyä tähän maailmaan.. eli alkaa rappeutumaan vähitellen.

Semmosilla eteenpäin :)

Myy: Olin eilen yliaikaiskontrollissa Taysissa rv 41+5. Siellä ultrasivat vauvan ja istukan. Istukka toimi vielä täysin moitteettomasti, eikä mitään muutoksia ollut tullut, mitä kyllä ihmettelen. Ilmankos kaveri tykkää köllötellä tuolla mahassa, kun ravintoa piisaa ja laskeutunutkin oli vasta ilmeisesti toissapäivänä, joten on saanut vapaasti heilutella päätään tähän asti.

Juuri tuosta istukasta olin eniten ollut huolissani, kun sen toimivuudenhan tiedetään heikkenevän loppua kohden ja olen jo näin pitkällä. Oli kyllä huojennus kuulla, että sen puoleen ei ole mitään hätää. 

Vauvakin oli onneksi vain 3100g, eikä mikään jätti. Ei kyllä ihan täsmää noi jutut suurista sokerivauvoista meikäläisen kohdalla, sillä olen syönyt tosi paljon herkkuja muutaman viimeisen kuukauden aikana.

Olen nyt viimeisen vuorokauden aikana käynyt reippaalla lenkillä, suorittanut tehokkaasti kaikki kolme ässää. Tuntikaupalla on saunottu, tänään imuroin koko talon, sekä ylä- että alakerran, siivosin vessat ja kohta lähden taas lenkille. Mutta arvatkaapa tuleeko supistuksia? No EI.

Huomenna aamulla siis alkaa vauvan purku pakkauksesta valtuutettujen teknikkojen valvonnassa ja heidän avustuksellaan. Niin, että jos joku muukin on Taysissa osastolla 4 a, niin terve vaan, toivottavasti tunnistetaan toisemme!

Nolona eilisistä lähettämistäni viesteistä, totean että hyvä et en ole ainut...Myy85, huomasin et meil lasketut ajat ihan peräkkäin, mul 28.12 mut ekas ultras antoi myös pvän 25.12...eli siinä paikkeilla. Mulla kans kaveri laskeutunut, viime viikkoon nähden, supistuksii ei juuri ole, mutta pikkuisen jalat tuntuu välil niin kipeästi/ikävältä kohdun yläosissa et oon miettinyt et suoristeleeko tuolla ihteänsä ja yrittäen työntää itseänsä pois vai mitkä lie meiningit. Painoo 3-3.5kg pikkuisella kuulemma, tää arvio siis kun terkka/kätilö kokeili ja mittas...on niiiiiiiiiiin jännää tää aika;) odottavin tunnelmin.

Pajunkissa, Taysiin osastolle terveisiä! Ihania kätilöitä siellä on. Elinaa tai Mariannea jos näet, niin oikein paljon terkkuja lokakuun alkupuolen makoilijalta. Yksi minua hoitanut kätilö lienee jo itse synnyttänyt, hänellä olisi la tänään... Oli aika meininki siellä kun meillä oli peräkkäisinä päivinä laskeut ajat ja toinen makasi siellä jalat ristissä ja toinen paiski työtä ja pisti minulle lääkitystä. Ja yksi minua usein hoitanut olikin tässä kuussa synnytysvastaanotossa, otti minut vastaan kun menin synnyttämään.

Pajunkissalle tsempit matkaan! Jännityksellä jään odottelemaan mitkä on seuraavat uutiset. :)

Pajunkissa, olen aamulla tulossa 4a osastolle käynnistykseen jos ei ala nyt yön aikana supistukset :D tsemppiä sulle :)

pajunkissalle ja pikkunipsuptimelle onnea matkaan! Toivottavasti saatte sujuvat synnytykset, joita on mukava jälkikäteen muistella.

Mä oon sitä mieltä, että mun vointi on tullut parina viime päivänä erilaiseksi. Menkkajomotuksia on ajoittain, ei pahasti kuitenkaan. Alapäätä vihloo eri tavalla kuin ennen. Lisäksi olen todella paljon herkempi mieleltäni kuin aiemmin. Itken asiasta kuin asiasta. Oikeesti ei tarvi olla paha juttu kun alan jo itkeä... Lisäksi parina viime päivänä vauvan liikkeet on rauhoittuneet selkeästi. Voisiko tämä tietää hyvää???

Tänään mennään mun isän luo Espooseen ja siskot perheineen tulee myös. Sinänsä kiva, mutta tietysti se synnytys just silloin sit käynnistyy tai tulee jotain "ylitsepääsemätöntä" mielipahaa siellä. Mä kun en aina ole ihan samalla aaltopituudella isäni kanssa... :/ Normaalitilassa ne kommentit vielä kestää - saa nähdä miten käy.

Itse olin edellisenä iltana tosi itkuherkkä ennen h-hetkeä. Vauvan liikkeet väheni hieman, mutta silti jaksoi hyvin potkutella masussa.. =) Limatulppa minulla lähti noin viikkoa ennen ja supistuksista kärsin melkein viikon ennenkuin silloin perjantai aamuna tajusin että nämä on nyt niitä "oikeita" ja menoksi synnärille! Se on jännä miten joka vaiva ja tunne on sellainen mitä miettii että onkohan tämä merkki että pian lähdetään! Tsemppiä meemi! :) Ja jaksamisia kaikille muillekkin!

Synnytyskertomuksen laitan sitten kun saan sen paperi version kun on vähän hakusessa mitä tapahtui mihinkin aikaan.

Huomenta vaan kaikille!

Täällä taitaa olla lähtö edessä. Illalla 23.30 alkoi säännölliset supistukset 5-10 min. välein, välillä rauhoittui mutta sitten alkoi uudestaan. Nyt n. klo n5.00 asti supparit tulleet napakampina 5min. välein. Pitää vissiin ukko hälyttää töistä pikkuhiljaa.. hmm alkaa aikalailla jännittää!!! Toivottavasti saataisiin pian nyytti syliin! emoticon

Miten muuten teillä muilla.. Kuinka tiheesti teillä on tullut noita harjoitussupistuksia? Mullahan noita on epäsäännöllisinä tullu jostain raskausviikolta 20 asti, mutta nyt viime päivien aikana ne on selvästi lisääntynyt. Ei ne kuitenkaan oo ainakaan tähän asti saanu kohdunsuulla mitään aikaan.. Eilen illalla sitten supisteli 6-8 minuutin välein ainakin 3 tunnin ajan, mutta edelleenkään ne ei ollu kipeitä. Oottelin koko ajan, että ne napakoituis, mutta ei.. Sitten lopulta nukahin, joten en tiedä miten pitkään tuota tahtia jatku. Nyt aamullakin on kyllä supistellut, mutta ei ihan noin tiheesti. Saapa nähdä, jospa tämä muksu haluaiskin syntyä jo jouluksi.

Tälle päivää ois suunnitelmissa viimesten joululahjojen hankkiminen. Jos sitä vaikka jouluruuhkasta sais vauhtia synnytykseen.. :)

Minulla nuo harjoitussupistukset olivat viimeisinä viikkoina useinkin säännöllisiä ja tulivat sellaisina muutaman tunnin sarjoina. Useina öinä niitä kellottelin ja mietin, pitääkö lähteä sairaalaan, aina ne kuitenkin sitten vähitellen muuttuivat takaisin olemattomiksi ja hiipuivat ja nukahdin. Kyllä sitä sitten kuitenkin loppujen lopuksi todella tiesi, kun oikeasti oli mentävä eikä silloin todellakaan kovin pitkään kuulosteltu ja mitetitty supistusten laatua, eiköhän sama ole ollut muillakin jo synnyttäneillä. Sitä kuulostelee ja kuulostelee merkkejä synnytyksen lähestymisestä ja käyntiinpyörähtämisestä ja sitten kun tosi on kyseessä niin tietää kyllä, että nyt se on menoa.

Pari viimeistä yötä ennen synnytystä olivat uskomattomia, supisteluja ei ollut ja nukuin kunnon yöunet, mikä olikin tarpeen, kun tällä kertaahan olin sitten tositoimissa keskellä yötä.

Nyt oon kyllä pari viimestä päivää kuulostellut omaa olotilaa oikein urakalla. Jotenki alkaa tuntua, että taidan saada haudata toiveet alkuvuoden vauvasta, tää taitaa haluta syntyä jo tämän vuoden puolella. Eipä siinä mitään, tervetullut kaveri joka tapauksessa, syntyipä minä päivänä tahansa. :)

Eilisen päivän supisteli tasaiseen tahtiin, mutta edelleen niitä kivuttomia harjoitussupistuksia muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Nyt aamusella supistukset on muuttunu napakammiksi, tuntuu lähinnä menkkamaiselta jomotukselta. Ei nuo kivut oo vielä yhtään mitään, mutta supistusten aikana tuntuu siltä kuin henki salpautuisi, mikä tuntuu aika ikävältä. :P Lisäksi aamulla tuli reippaanlaisesti verensekaista limaa, limatulppaa kai. Vähän kyllä alkaa jännittää vietetäänkö tänä vuonna joulu sairaalassa.. 

Mulla on laskettuaika tänään ja alkaa tuntua epätoivoiselta saada vauva maailmaan ennen joulua. Toisaalta samahan se on, milloin pikkukaveri syntyy, mutta olin jotenkin niin uskonut, että kaveri tulisi ennen laskettua. Oloni on muuttunut viimeisen viikon sisään siten, että iltaisin on kipuja koko alavartalossa ja öisin/aamuisin tulee muutamia suppareita, jotka mullakin salpaa hengen. Muutama näistä on ollut jo vähän kivuliaampia, mutta heti kun on asiasta innostunut, ovat supparit loppuneet. No kai sitä pitää taas kammeta itsensä sadannelle käynnistyskävelylle, joka enemmänkin taitaa muistuttaa pingviinin vaappumista.

Nyt en tiedä onko jotain tapahtumassa - kuulostelen oireita. Viime yönä maha laski entisestään ja vauvan liikkeet muuttui. Selkä tuli erilailla kipeäksi ja on ollut koko päivän tosi hankala. Olo on kuvottava ja on väsyttänyt kovasti tänään. Kaiken huippu on se, että kun mähän oon valittanut ummetuksesta tuolla joulukuun jännät-keskustelussa, niin nyt on sekin kääntynyt siis päälaelleen. Illanmittaan on vatsa mennyt aivan sekaisin. Outoa kipuilua on. Kipu käy välillä reisissä, alavatsalla ja selässä. En kuitenkaan osaa tunnistaa sitä supisteluksi ainakaan vielä. Kuinkahan käy?

Takaisin