Kummin sanot nämä sanat?

Ranskanperunat on ranskiksii, kaapit on kaappeja, jugurtista puhutaan, saatan kirjottaa kauppalistaan kurttia, Helsinki on stadi, luuri on luuri tai ihan vaan puhelin, kaurajuomasta puhun koska ei se oo mölöä :D Pyörä on zygä ja siinä on tarakka ja stonga, keittiössä on kihveli jolla siivotaan ja vispain jolla sekotetaan taikinat, kermat ym ja letut on lettuja ja karkit on ite valittuna irttareita :)

Mäkin sanon kaikkia ulkonevia ja irtonaisia kaapeiksi. Komerot on taas omassa mielessä seinään upotettuja kaappeja.
Mulla komeroon mahtuu seisomaan ja kaappiin ei (siivouskomero/ siivouskaappi). Iso komero onkin jo huone, (vaatekaappi, vaatekomero, vaate huone). Lisäksi kaappi on irtonainen, pois purettavissa ilman tekniikka oleva yksikkö, komeroon on voitu ulottaa IV tai jopa rakentaa vesipiste.

Nyt joka lapsiperheessä tärkeä sana, joka löytyy joka toisesta ensisanat kirjasta jommassa kummassa muodossa: elefantti vai norsu?

Itse puhun useimmiten norsusta.

Olen kuullut putukiffelistä, joka meillä on rikkalapio/-harja. Mummoni ruukkasi mennä kaikkialle, kun itselläni oli vaan tapana käydä jossain. Aikanaan tupakoidessani pidemmän tauon jälkeen tuli niksat. Kun katson olkani yli, katon taakke. Kun kävelen nopeasti, kävelen verkkaisesti. Kun kerron jostain asiasta, kuvailen sitä tämmöseks, sellai, tommonen.

Puhun elefantista. Paitsi afrikannorsu ja intiannorsu.

Kaikki sai kai kysyä eikä vaan ylläpito? Sanotteko te amppari vai ampiainen? Entä murkku vai muurahainen? Mun suuhun sopii paremmin amppari ja murkku. Puolison mielestä pitäisi lapselle puhua oikeilla nimillä.

Kaikki sai kai kysyä eikä vaan ylläpito? Sanotteko te amppari vai ampiainen? Entä murkku vai muurahainen? Mun suuhun sopii paremmin amppari ja murkku. Puolison mielestä pitäisi lapselle puhua oikeilla nimillä.
Kaikki saa kysyä! :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Sanon ampiaisesta pimppari :rolling: Murkku, lempinimet on hauskempia! Niinkuin koira on tietty hauva::Dog Face::

Sanon aina harja ja rikkapelti. Tupakan kanssa nikat.

Kahvi, kaffe vai sumppi? Lapsi, skidi, mukula? Entä ovatko porukat perhe vai kaveripiiri?

Meillä käytetään kaikista asioista useita eri sanoja. Oikeita nimiä ja lempinimiä ja itsekeksittyjä (itsestäänselviä) nimiä. Tuleepahan ainakin laajempi sanavarasto. Kielellä saa leikitellä.

Verkkaisesti on mulle taas hitaasti 😅

Norsu, muurahainen, porukat on vanhemmat. Kahvi ja kaffe.

Entä kaveri? Onko se romanttisessa mielessä seurustelukumppani vai ihan vaan ihminen jonka kanssa viihtyy ja viettää aikaa ilman romanttisia fiiliksiä? Olen lähtöisin seudulta jossa kaveri mielletään seurustelukumppaniksi 😄

Ampiaista kutsutaan meillä sekä ampiaiseksi että amppariksi, mutta muurahainen on muurahainen. Muuten siitä tulee lapsen suussa mulkku enkä sitä nyt ehdoin tahdoin halua aiheuttaa.

Meillä puhutaan kahvista (sikäli kun puhutaan, kun ei sitä juoda), lapsi on lapsi paitsi joskus miehen kanssa kahdestaan muksu (varsinkin jos hieman ärsyttää). Porukoista ei hirveästi tule puhuttua, mutta yhdistän sen enemmän perheeseen kuin kavereihin. Kaveri taas on vähän kuin ystävä, mutta vähemmän läheinen. Ei siis mitään romanttista.

Tuo verkkainen onkin jännä. Täälläkin se tarkoittaa hidasta.

Ampiaiset ja muurahaiset vain sellaisenaan. Norsuista myös puhutaan. Kahvi on kahvia. Porukat on perhe ja verkkaisesti on mulle nopeasti :rolling: rakkailla lapsilla on monta nimeä välillä myös puheessa muksuja ja ipanoita.
Kaveri tarkoittaa ei niin läheistä ystävää.

Norsuista, muurahaisista ja ampiaisista puhun.

Verkkaisesti on hitaasti, sitten jos mennään lujaa, niin se voi sitten olla "aika haipakkaa".

Tuo kaveri on kyllä jännä. Omassa kielessä se on siinä tuttavan ja ystävän välimaastossa, mutta vanhempien ikäluokka käyttää sitä juuri tuossa seurustelukumppanimielessä. "Se Ainon kaveri tulee myös syömään."

Nostellaanpa tätä.

Lakka vai hilla?
Takaluukku vai takahutlari?
Hattu vai lakki?
Lippalakki vai lippis?
Pipo vai myssy?
Laitetaanko sateella jalkaan kumisaappaat vai kumikengät?
Miten teillä käytetään käsineihin liittyviä sanoja? Siis hanskat, tumput, rukkaset, vanttuut, lapaset, sormikkaat...

Itse sanon lakka ja takaluukku. Päähän laitetaan kesällä hattu hattu tai lippis ja talvekka pipo. Sateella laitetaan kumisaappaat. Kengät on aina lyhytvartiset/varrettomat, joten jos on vartta enemmän, ne on saappaat.

Hanska on yleisnimitys käsineille. Lapaset on sellaiset ohuet missä on vain peukalolle oma kolonsa. Rukkaset on joko kurarukkaset tai paksut talvihanskat (niissäkään ei jokaiselle sormelle omaa koloa). Jos on jokaiselle sormelle oma kolo, ne on sormikkaat.

Siilin pesä, saunassa meillä on vihta ja se vesiämpäri on kiulu. Irtokarkit on irttareita ja Sadulla on syntymäpäivät.
Kotitaloustuntinon köksä ja metsään mennään 😄

Uudemmista:
Lakka, takaluukku, talvipäähineet on pipoja ja lippis-tyyppiset lakkeja ja lippikset sit lippiksinä.
Sateella meillä jalassa kumpparit ja talvikäsineet on lapaset tai sormikkaat, puutarha- ja työkäsineet on hanskoja 🙂

Mä kerään hillaa, hilloja, vaikka työkaverit koittikin ylipuhua keräämään valokkia. Auton perässä oleva tila on paksi. Lierillinen päähine on hattu, lipallinen lippis. Oikein pehmeä matala lippis voi olla lätsä tai lakki. Talvella päässä on pipo. Kumisaappaat on tuttavallisesti kumpparit (ja sadevaatteet kurikset). Neulotut peukulliset käsineet on tumput tai lapaset. Paksut toppa- nahka- tai fleecehanskat sormet erikseen on hanskat, sormet yhdessä kintaat, paitsi nahkaiset olis rukkaset. Neulotut sormet erikseen on sit sormikkaat 😂

Mä kerään hillaa, hilloja, vaikka työkaverit koittikin ylipuhua keräämään valokkia. Auton perässä oleva tila on paksi. Lierillinen päähine on hattu, lipallinen lippis. Oikein pehmeä matala lippis voi olla lätsä tai lakki. Talvella päässä on pipo. Kumisaappaat on tuttavallisesti kumpparit (ja sadevaatteet kurikset). Neulotut peukulliset käsineet on tumput tai lapaset. Paksut toppa- nahka- tai fleecehanskat sormet erikseen on hanskat, sormet yhdessä kintaat, paitsi nahkaiset olis rukkaset. Neulotut sormet erikseen on sit sormikkaat 😂
Nyt on ihailtavan tarkkaa hansikkaiden erottelua 🤭💪🏻 Mä en ees muistanu noin montaa eri sanaa ko. vaatekappaleille 🙈

Nostellaanpa tätä.

Lakka vai hilla?
Takaluukku vai takahutlari?
Hattu vai lakki?
Lippalakki vai lippis?
Pipo vai myssy?
Laitetaanko sateella jalkaan kumisaappaat vai kumikengät?
Miten teillä käytetään käsineihin liittyviä sanoja? Siis hanskat, tumput, rukkaset, vanttuut, lapaset, sormikkaat...

Itse sanon lakka ja takaluukku. Päähän laitetaan kesällä hattu hattu tai lippis ja talvekka pipo. Sateella laitetaan kumisaappaat. Kengät on aina lyhytvartiset/varrettomat, joten jos on vartta enemmän, ne on saappaat.

Hanska on yleisnimitys käsineille. Lapaset on sellaiset ohuet missä on vain peukalolle oma kolonsa. Rukkaset on joko kurarukkaset tai paksut talvihanskat (niissäkään ei jokaiselle sormelle omaa koloa). Jos on jokaiselle sormelle oma kolo, ne on sormikkaat.
Lakasta tulee enemmän puhuttua, meillä se on takapaksi tai -luukku. Riippuu aivan päähineestä onko hattu vai lakki, lippiksestä enempi puhutaan ja ehdottomasti kumpparit!
Käsineissä samat valinnat sanoille pääpiirteittäin.
Alkuperäiseen kysymykseen; kyllä ne on irttareita ja karkit noin yleensä bäysää tai namia, kavereiten kanssa tulee grillimakkarasta puhuttua kauniisti skörbän dörppänä tai kyrsänä (ihan näin asiasta ohi:Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:).

Takaisin