Kummin sanot nämä sanat?

Tuli rosollia syödessä mieleen tämä ketju. Joten onko se punajuurisalaatti rosolli vai sallaatti? Lapsuuden kodissani käytettiin kumpaakin, rosolli jäi sitten suuhuni elämään.
Punajuurisalaatissa on punajuurta ja mahdollisesti omenaa ja sipulia majoneesissa (en syö), sillisalaatissa on silliä ja kaikkea muutakin (en syö), rosollissa on punajuurta porkkanaa ja jotain muuta, muttei silliä (en syö). Siis sanoisin, että nämä kaikki ovat eri ruokia ja olen niitä kaikkia tehnyt ex-anopin kanssa ja mitään niistä en syö.
 
Salla ja rosolli - eri asioita. Lienee toi silli se ero. En syö kumpaakaan.
Mutta irtiksiä syön. Ja verannan olisin halunnut (kylmä eteinen).
Siilinpesä. Köksä. Saunassa meillä ei ole vihtaa. Kiffeli ja rikkalapio.
Sumppi on seisonutta kahvia.
 
Tuli rosollia syödessä mieleen tämä ketju. Joten onko se punajuurisalaatti rosolli vai sallaatti? Lapsuuden kodissani käytettiin kumpaakin, rosolli jäi sitten suuhuni elämään.

Rauman murretta puhuva isäni sanoo sallatti (yksi a :grin) muille meille se on rosolli. Kumpikin tarkoittaa samaa, ei ole silliä. Joulusuosikkini joka tapauksessa :wink
 
Punajuurisalaatissa on punajuurta ja mahdollisesti omenaa ja sipulia majoneesissa (en syö), sillisalaatissa on silliä ja kaikkea muutakin (en syö), rosollissa on punajuurta porkkanaa ja jotain muuta, muttei silliä (en syö). Siis sanoisin, että nämä kaikki ovat eri ruokia ja olen niitä kaikkia tehnyt ex-anopin kanssa ja mitään niistä en syö.

En ollut ennen kuullutkaan muista punajuurta sisältävistä salaateista kuin no rosollista. En siis majoneesia tai silliä sisältävästä.
 
En ollut minäkään kuullut muista, kuin rosollista, joka ei kyllä omaan joulupöytään ole koskaan kuulunut.

Noista edellisistä: siilin pesä, Satun sauna, jossa löylyä heitetään kiulusta löylykauhalla, peseytymiseen on kauha, jolla otetaan pesuvettä tausasta. Isompi astia on saavi tai korvo. Irttareita syödään, mehtään mennään, kotsan tunnit oli koulussa. Makaronit kaadetaan lävikköön ja siivilällä ripotellaan tomusokeri. Roskat lakaistaan harjalla rikkalapioon. Bussi on bussi. Keittiössä on luuttu ja lattia mopataan mopilla.
 
Nostelen tätä taas:shy:

Onko älypuhelin kännykkä, känny, luuri, puhlu vai joku muu?

Kaurajuoma vai kauramaito?
 
Älypuhelin on pelkkä puhelin. Ei niitä perinteisiä puhelimia ole enää missään.

Kaurajuomalle/maidolle ei ole meillä mitään vakiintunutta sanaa, eipä siitä juuri puhuta.
 
Älypuhelin on kännykkä. Yleensä ei ole tarpeen tähdentää että kyseessä on älypuhelin. Kauramaitoa ei meillä käytetä, joten ei puheessakaan paljoa ole, mutta kauramaidoksi kutsun, jos siitä puhun.
 
Älypuhelin on känny, puhelin tai puhluuri. :grin Vaihtelee. Kauramaitoa meillä on harvoin (taitaa just nyt jopa olla jääkaapissa) mutta kauramaitohan se on, vaikka taitaa purkin kyljessä lukea juoma...
 
Napolla voidaan tehdä pesuvettä ämpäriin saunassa, jolloin padasta otetaan kuumaa vettä ja saavista kylmää.
Vastuuki on vahakankainen pöytäliina.
Rosollissa on punajuurta ja porkkanaa paitti suomenruotsalaiset änkee sinne myöskin silliä, eikä se silloin ole rosollia vaan jotain muistaakseni sillisalaattia.
 
Ulko-oven jälkeen oleva pieni huone on kuisti :) Rosolli on se jouluinen punajuuri-porkkana -salaatti, minne ei minun perheessäni ole koskaan laitettu silliä. Joku joskus tosin vahingossa osti sillillisen version ja syömättä jäi :eek:

Älypuhelin on joko puhelin tai älypuhelin ja korjaan, kyllä niitä ei-älypuhelimiakin vielä on, esim. senioripuhelimet ja meillä on ainakin työpaikalla pari ihan vanhanajan kännykkää :laughing002

Nappo, olin jo ehtinyt ihan unohtaa tuon! Poukku on kainalo, rikkakihveli on rikkalapio.

Kauramaito on kauramaitoa, en osaa sanoa kaurajuoma :shy:
 
Nostelen ketjua pitkästä aikaa. :smiling-eyes:

Ovatko ranskanperunat ranskalaisia, ranuja vai raneja?

Sanotteko jogurtti vai jukurtti ?
 
Mites sanotteko kaappi vai komero? Vai onko niillä teillä eri merkitykset? Itse puhun yksinomaan kaapista.
 
Mä miellän komeron talon rakenteisiin upotetuksi tilaksi, ja kaappi on sitten sellainen mitä voi siirtää huoneesta toiseen 😀
 
Takaisin
Top