Kummin sanot nämä sanat?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kumman pesä on, siilin vai siilen? Onko saunassa vihta vai vasta? Ovatko irtokarkit irttareita vai irtsareita? Oliko Satulla vai Sadulla syntymäpäivät? Onko koulun kotitaloustunti köksä vai kotsa?
Tuleeko muita vastaavia mieleen?
 
Siilen pesä, vihta, irttarit (irtsarit on aivan kauhea sana, mulle tulee mieleen itsari o_O), Sadulla ja köksä.

Mies joskus ripitti mua kun sanoin "hetkonen sanoi putkonen" kun se kuulemma on "hetkinen sanoi putkinen" :hilarious: Lisäksi oon saanut kummeksivia katseita, kun sanon satikka. Mun mielestä sateenvarjo on satikka eikä mikään sontikka... Lisääkin varmaan tulee kohta mieleen, kun oon lähettänyt tän viestin. :hilarious:
 
Siilin! Vihta, irtokarkit ovat irtokarkkeja. Satu, Sadun, paitsi jos Satu itse toivoo toisin. Kotitalous on köksä, sateenvarjo on sontsa.
 
Siilin, irttareita, vihta, Satulla, Köksä...
Meilläpäin ämpäri on sankko ja keittiön siivousliina on luutu.
 
Siilin, vihta, irtareita (eivät siis irttareita eikä irtsareita), Sadulla ja köksä.
 
Siilin pesä, vihta, irttari, Sadulla, köksä, sontsa..

Tota irtsareita oon miettinyt mistä se tulee, kun eihän oo ässää missään; irtokarkki, irtomakeinen, irtokaramelli..
 
Siilin pesä, vihta, irttarit, Satulla, köksä, sateenvarjo, sanko, metsään/skutsiin, kahville/kahveelle.
 
Siilin pesä, vihta, irtokarkit, Sadulla (paitsi jos Satu sanoo Satulla), kotsa, sateenvarjo, ämpäri, metsään tai mettään... Ehdin jo unohtaa oliko muita. :D Mutta onko bussi, linkkari, nysse vai jotain ihan muuta?
 
Mettään, ämpäri, bussi... Ja kahville (täällä kyllä moni sanoo sumpille, mä en kestä sitä :grin). Sitten on se saunassa käytettävä kippo. Mikä se on? Nappo, kousa? Mulle se on kousa.

Niin joo, joku mainitsi luutun. Mulle lattian pesemisen tarkoitettu pesin on luuttu, kahdella teellä. Ja se mihin lakaistaan harjalla roskat on kihveli.
 
Mettään, ämpäri, bussi... Ja kahville (täällä kyllä moni sanoo sumpille, mä en kestä sitä :grin). Sitten on se saunassa käytettävä kippo. Mikä se on? Nappo, kousa? Mulle se on kousa.

Niin joo, joku mainitsi luutun. Mulle lattian pesemisen tarkoitettu pesin on luuttu, kahdella teellä. Ja se mihin lakaistaan harjalla roskat on kihveli.
Saunassa käytettävä kippo on mulle naappu, miehelle kuuppa, ja tästä kinataan niiku monista muistaki sanoista :grin
 
Mökkisaunassa pesuun käytettävä esine on kuuppa, se millä löyly heitetään, on löylykauha.

Tiskirätti on keittiössä, luuttu on soitin, mutta lattioita voidaan luututa.

Ämpäri on ämpäri, mutta lasten leikeissä hiekkalaatikolla voi olla sanko, yleensä ämpäri.

Linja-auto on onnikka, paitsi kun seison pysäkillä ja se ajoneuvo lähestyy, johon olen menossa, sanon tietenkin:"nysse tulee".

Harjalla roskat lakaistaan sihveliin.

Makaronit kaadetaan lävikköön, mutta tomusokerin sirotukseen käytetään sihtiä.

Keitän kaffet, mutta menen kahveelle. Jos juoma on liian paahteista ja puruja on lorahtanut liikaa, on kyseessä sumppi.

Metsässä käyn joka päivä, mutta moni asia menee ihan mettään.
 
Irtokarkit on irtokarkit ei muuta, siilin pesä, Satulla, koulun kotitaloustunti on kotitaloustunti, metsään, linja-auto on bussi, kahville, keittiössä on luutu, sateenvarjo on sateenvarjo meillä ja saunassa on vasta.
 
Metsään tai mettään mennään.

Mökillä saunassa pesussa käytetään koussikkaa.

Linja-auto on bussi.
 
Sateenvarjo oli joskus myös satskari, roskat lakaistaan rikkalapioon, ämpäri ja sanko käytössä myös, keittiössä on rätti ja lattiaa luututaan mopilla, luuttu on myös kielisoitin. Bussilla kuljetaan, dösä on myös sille toinen nimi, jota harvemmin tulee käytettyä. Saunassa käytetään kauhaa.
 
Takaisin
Top