Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Meillä syödään jogurttia ja lämpimällä ruualla perunoita. Pottu on meillä se muovinen esine, missä pienet käyvät kakalla.Saunassa löylyvesi on kiulussa ja sitä heitetään löylykauhalla. Mökin saunassa käytetään kuuppaa peseytymiseen ja pesuvesi on vadissa. Keittiössä on rätti, lattiat pestään mopilla. Roskat harjataan rikkalapioon. Luuttu on soitin, mies kyllä puhuu lattioiden luuttuamisesta. Makaroonit kaadetaan lävikköön ja se pienireikäinen on siivilä.
Onko jugurtti jugurttia vai jogurttia? Entä keitättekö pottuja vai perunoita? Minä keitän perunoita, mies pottuja, lapsi puhuu molemmista.
Sanko on ämpäriä isompi, semmoinen missä voi esim. saunassa pitää pesuvettä.
Millä nimellä kutsutte niitä suklaakahvileivoksia? Mokkapala, masaliisa, rakkauspala? Näille oon kuullut miljoona nimeä. Itse tykkään sanoa mokkapala
Vintti, vaikka äitini käyttää meidän yläkerrasta sanaa vintti myös. Minulle vintti on ei asuinkäytössä oleva tila, hänelle kaikki ylhäällä oleva tila on vinttiä.Mikä on omakotitalossa se asuinkerroksen päällä oleva tila, mihin kerätään kaikki romut? Mulle se on vintti.
Mä taas ehkä taivuttaisin tivusta. Vähän samalla tavalla kuin esim. papu, pavusta. Mitä enemmän näitä miettii niin sitä sekavammaksi menee omassa päässä ja vaikea enää päättää mikä olisi se oikea vaihtoehtoLettukeskusteluun vielä unohtui sanoa että ne on lettuja koosta riippumatta. Ylhäällä olevaa varastotilaa kutsun ullakoksi, mutta sanan vintti ymmärrän tarkoittavan samaa.
Me mietittiin tänään miehen kanssa taipuuko sana tipu muodossa tipun, tipusta jne vai tivun, tivusta jne. Mielestäni tipun on luontevampi, mutta miten on? Kummin sanotte? (Kontekstina tipupääsiäiskoriste, jonka "pesässä" oli suklaamunia ja poika sanoi hakevansa tipusta munan.)