Kummin sanot nämä sanat?

Luutu tai kluutu on lattianpesu- ja pöydänpyyhkimisrätti. Nappo saunas, kiffeliin roskat lattialta :happy:.
Sihti on sihti makaroonin ja tomusokerin käytös.
Ämpäri on sanko ja linja-auto on bussi. Polkupyöräs joppari ja sarvet, ei tarakka ja tanko.
 
Siilin pesä, vihta, irttarit, sadulla, köksä.
Sateenvarjo, mennään metsään, bussilla tai dösällä kuljetaan.
Kahvilla käydään.
Kotoa löytyy rikkakihveli, useimmiten kyllä rikkaharja - ja lasta sanat käytössä ja saunassa kiulu ja kauha.
Siivouksessa ämpäri ja pastat kaadetaan lävikköön, tomusokeri siivilällä
 
Siilin pesä, vihta, irttarit, sadulla, köksä.
sontsa, metsä, bussi/dösä.
harja ja rikkalapio. löylykiulu ja -kauha.
ämpäri. lävikkö isoreikäinen ja siivilä pienireikäinen.
tarakka ja tanko.
 
Siilin pesä, irtokarkit, saunassa on vasta, Satulla, köksä. Sateenvarjo on sontikka.

Linja-auto on linja-auto ja mettään mennään. Saunassa käytetään kiulua ja kauhaa. Roskat lakaistaan harjalla rikkakihveliin, keittiössä on rätti ja lattiat luututaan tai mopataan. Ja ämpäri on ämpäri.
 
Saunassa löylyvesi on kiulussa ja sitä heitetään löylykauhalla. Mökin saunassa käytetään kuuppaa peseytymiseen ja pesuvesi on vadissa. Keittiössä on rätti, lattiat pestään mopilla. Roskat harjataan rikkalapioon. Luuttu on soitin, mies kyllä puhuu lattioiden luuttuamisesta. Makaroonit kaadetaan lävikköön ja se pienireikäinen on siivilä.

Onko jugurtti jugurttia vai jogurttia? Entä keitättekö pottuja vai perunoita? Minä keitän perunoita, mies pottuja, lapsi puhuu molemmista.
 
Linja-auto on dösä ja saunassa kiulu ja kauha. Nurkassa seisoo harja ja rikkakihveli + ämpäri, keittiöstä löytyy rätti. Lattiat mopataan tai pestään.

Jugurtti on jugurtti ja meillä keitetään perunoita.
 
Saunassa löylyvesi on kiulussa ja sitä heitetään löylykauhalla. Mökin saunassa käytetään kuuppaa peseytymiseen ja pesuvesi on vadissa. Keittiössä on rätti, lattiat pestään mopilla. Roskat harjataan rikkalapioon. Luuttu on soitin, mies kyllä puhuu lattioiden luuttuamisesta. Makaroonit kaadetaan lävikköön ja se pienireikäinen on siivilä.

Onko jugurtti jugurttia vai jogurttia? Entä keitättekö pottuja vai perunoita? Minä keitän perunoita, mies pottuja, lapsi puhuu molemmista.
Meillä syödään jogurttia ja lämpimällä ruualla perunoita. Pottu on meillä se muovinen esine, missä pienet käyvät kakalla.
 
Meillä jogurttia ja perunoista käytetään molempia nimiä.

Kakasta tuli mieleen, meillä lapsi käyttää pallia ja rinkulaa asioidakseen vessassa. Ja vaippaa sanotaan vaipaksi.
 
Jogurttia syödään, perunoita keitetään, ellei ole kesän ekat pikkuperunat, jolloin ne on pottuja. Pyörässä on takaritsi ja sarvet. Läviköllä valutetaan makaronit yms, sihvilällä sitten esim. tomusokeri. Sanko on ämpäriä isompi, semmoinen missä voi esim. saunassa pitää pesuvettä.

Millä nimellä kutsutte niitä suklaakahvileivoksia? Mokkapala, masaliisa, rakkauspala? Näille oon kuullut miljoona nimeä. Itse tykkään sanoa mokkapala :grin
 
Sanko on ämpäriä isompi, semmoinen missä voi esim. saunassa pitää pesuvettä.

Millä nimellä kutsutte niitä suklaakahvileivoksia? Mokkapala, masaliisa, rakkauspala? Näille oon kuullut miljoona nimeä. Itse tykkään sanoa mokkapala :grin

En ollut ennen kuullutkaan muista kuin mokkapaloista. :D

Ja aivan totta muuten, sanko on ämpäriä isompi.
 
Korvee on se ämpäriä isompi, n 30-40 litrainen.
Pikkumuksujen muovinen vessa on potta.

Mikä on omakotitalossa se asuinkerroksen päällä oleva tila, mihin kerätään kaikki romut? Mulle se on vintti.
 
Meillä se ämpäriä isompi on saavi, keitetään perunoita, syödään jugurttia mutta kauppalistaan kirjoitan jogurttia. Potta on vessassa. Mokkapaloja syödään. Entäs syödäänkö teillä lettuja vai lättyjä? Meillä isot on lettuja pienet lättyjä
 
Luuttu, rikkakihveli, sontikka, potut, korvo, sankko, kiuru, vati, lätyt/räiskäleet, vihta, mehtään, tsuffet, reuhka, päkäle, rovelehtia, etovertanen..Vain koska noi sanat kuulostavat niin osuvilta :grin Ollaan kyllä siitä veikeitä, että keksitään välillä ihan omia sanoja.

Miehelleni sanoin tänään "haro miun reuhkaa" eli tukkaa :grin

OT... Mutta päkäle on sellainen puupökäle. Rovelehtia taas tarkoittaa sellaista räveltämistä/näpelöintiä. Esim. Sorkitaan makeispussin sisältöä tavoitteena valkata juuri se itselle mieluisin namu. Etovertanen on mitätön.
 
Muokattu viimeksi:
Mikä on omakotitalossa se asuinkerroksen päällä oleva tila, mihin kerätään kaikki romut? Mulle se on vintti.
Vintti, vaikka äitini käyttää meidän yläkerrasta sanaa vintti myös. Minulle vintti on ei asuinkäytössä oleva tila, hänelle kaikki ylhäällä oleva tila on vinttiä.
 
Meillä pienet letut on lättyjä, isot on räiskäleitä.

Ylhäällä oleva vintti on tavallista yläkertaa matalampi tila. Ulkoeteinen on porstua.

Meillä rovelehtiminen on mälväämistä.
 
Lettukeskusteluun vielä unohtui sanoa että ne on lettuja koosta riippumatta. Ylhäällä olevaa varastotilaa kutsun ullakoksi, mutta sanan vintti ymmärrän tarkoittavan samaa.

Me mietittiin tänään miehen kanssa taipuuko sana tipu muodossa tipun, tipusta jne vai tivun, tivusta jne. Mielestäni tipun on luontevampi, mutta miten on? Kummin sanotte? (Kontekstina tipupääsiäiskoriste, jonka "pesässä" oli suklaamunia ja poika sanoi hakevansa tipusta munan.)
 
Lettukeskusteluun vielä unohtui sanoa että ne on lettuja koosta riippumatta. Ylhäällä olevaa varastotilaa kutsun ullakoksi, mutta sanan vintti ymmärrän tarkoittavan samaa.

Me mietittiin tänään miehen kanssa taipuuko sana tipu muodossa tipun, tipusta jne vai tivun, tivusta jne. Mielestäni tipun on luontevampi, mutta miten on? Kummin sanotte? (Kontekstina tipupääsiäiskoriste, jonka "pesässä" oli suklaamunia ja poika sanoi hakevansa tipusta munan.)
Mä taas ehkä taivuttaisin tivusta. Vähän samalla tavalla kuin esim. papu, pavusta. Mitä enemmän näitä miettii niin sitä sekavammaksi menee omassa päässä ja vaikea enää päättää mikä olisi se oikea vaihtoehto :grin
 
Entä jos tuttavaperheen sukunimi on vaikkapa Heikelä, menettekö kylään Heikelille vai Heikelöille?
 
Takaisin
Top