Krempat ja nyrjähdykset - vol 1 (eka kolmannes)

Viime raskaudessa ei ollu migreeni kuin pari kertaa ja nyt on jo 3. kertaa. Aamulla otin yhen panacodin, äsken otin 2, eikä tunnu vielä auttavan :sad001 Pitääköhän vääntäytyä joku päivä lääkäriin miettimään suunnitelmaa lääkintään jatkossa. Hirveen huono olo, mutta kuinka paljon on sitten taas migreenin ansiota...
 
Onko ne niitä liitoskipuja kun vihloo nivusista vähän ylöspäin, jos liikahdan oikein äkkiä niin ai että vihloo kipeesti. Oonjo pelänny tässä että jotaki on pieles, sillä en muista tällaista esikoisen ajalta. Myöskin pahoinvointi on potenssiin 2 nyt, en oksenna mutta luoja mikä olo aamusin... Myös rinnat on tooosi kipeet, paitakin välillä sattuu.

Jep, liitoskipujahan ne =)

Mulla on myös niitä... Sit sen lisäks on etova ja oksettava olo ollu koko alkuraskauden, joka on nyt poissa, kun ostin pahoinvointirannekkeet =) Rinnat on arat, väsyttää ja on voimaton olo lähes kokoajan, tekee mieli kokoajan syödä jotain, voimakkaat hajut tekee tosi pahaa, mielihalut ja mielialat heittelehtii, masukumpu on jo vähän noussut... siinäpä meikän oireet tähän mennessä =) Ai niin... mun atooppinen iho on riehaantunu ja sitä kun on vaikea nyt hoitaa, ku vahvat kortisonit on pannassa... onneks saa vähän apua antihistamiinista, joka sopii raskaanakin oleville ja vauvojen kortisonia saan kuulemma käyttää =)
 
musta tuntuu että kohtu on kasvanu jo jonkin verran isommaks, koska alussa mulla oli (rv5-6) hirvee pissahätä kokoajan, sit se meni toviks pois, ja nyt voisin käydä pissalla aivan jatkuvalla syötöllä. selkä on myös ajoittain seisomatyön ansiosta kipeenä, väsymys ei oo enää niin paha kun viime viikoll, vaikka voimaton olo onkin, masu näyttää jo ihan vauvamasulta vaikka kovin on turvotustakin. niin ja ummetus vaivaa pahana edelleen.
 
Voi piru että meinaa pelottaa.. Oireet on vähentyneet tosi paljon tässä 2-3 päivän aikana, edellinen keskenmeno kummittelee mielessä koko ajan..ei kiva :sad001
 
Täällä pahoinvointi alkaa helpottaa, ja jos en olisi eilen ollut niskaturvotus-ultrassa, olisin kans hädissäni oireiden helpottamisesta. Ainoastaan veden juonti tyhjään vatsaan pistää oksentamaan sen pian ulos, mutta muutoin pahoinvointi ja kyökkäily alkaa olla sellasta lievää kuvotusta ja etomista, ja paikoin on jo melkein normaali olo. Väsymys vaivaa edelleen, siitä on ikuisuus kun oon viimeks jaksanu lapsen nukuttamisen jälkeen katsoa telkkaria miehen kans, ja tunnollisesti oon nukkunu viikonloppusin päikkäreitä likan kans. =)
Nyt on itse asiassa alkanut jo tulla ruokahaluakin, lähinnä kotiruokaa, hedelmiä ja vihanneksia tekis mieli koko ajan.
Masu on näkyvissä, ja ihanaa kun tänään tulin "ulos kaapista" töissä, ei tarvi enää yrittää vetää mahaa sisään. =D
 
Mulla ärtyi ylävatsa niin pahasti, että lääkäri määräsi vatsahapposalpaajia. Laihtunutkin neuvolan jälkeen 2 kiloa. :/ Ei oikein mikään pysy sisällä, tosi heikko olo, ja ylävatsa tosiaan kuin tulessa. Ei ihme, on tässä 5 viikkoa tullutkin oksennettua lähes päivittäin... Odotan niiiiiiin paljon sitä päivää, kun ei enää okseta ja pystyy taas syömään normaalisti. Neuvolatäti sanoi että 10 viikon jälkeen pitäisi alkaa helpottamaan, mutta ei ainakaan vielä. Olisi niin kivaa olla iloinen ja onnellinen, mutta tällähetkellä tuntuu, että tää jää tähän yhteen kertaan todellakin. Huh. Ultraan reilu viikko aikaa, jos se piristäisi mieltä, ja jos olotkin kohenisi siihen mennessä.
 
Tsemppiä oireiden kanssa painiville. Tuulikille erityisesti. Kuulostaa ihan kamalalta toi sun tilanne.

Itsellä jatkuu kanssa. On väsyä, vessatusta, vatsan toiminta heittelee, huippailee ja aivot on narikassa. Itse taidan koluta foorumia läpi jos sieltä löytyisi jotain juttuja tosta raskausdiabeteksestä.
 
Mä en edes muista millaista on olla täysin oireeton/terve tai niiku sillee ettei mihinkään satu/kolota tai oo huono olo, no ehkä pian helpottaa. Iltaisin alkaa jo olla parempi olo, mut aamulla ei.. Etova olo jatkuu ja väsy on jatkuvasti. Poden huonoa omaatuntoa kun en jaksa leikkiä kunnolla pojun kanssa päivisin, mutta kyllä sit varmasti taas kun oli paranee
 
Mä ehdin jo toivoa että mun kuvotus/oksetus olo ois jo hellittänyt mutta auta armias ku pääsin junaan ja se lähti liikkeelle!! Reilu tunti matkaa vielä jäljellä enkä tiedä miten kestän.. Pitäisköhän mennä vessaan koko matkaksi :D

Muita oireita tällä hetkellä on kauhea nälkä koko ajan mutta mitään ei tee mieli, varsinkin kaikki kiinteä ruoka ällöttää :/
Sitten mulla on huimausta aina kun nousen tuntuu että silmissä pimenee, pari kertaa onki menny jalat alta mutta mies on ollut sopivasti ottamassa kiinni :)

Viimeisenä sitten turvotus!!
Yritäpä valita viikoks vaatteita ku et saa enää housuja jalkaan mitkä meni ihan hyvin vielä 2vko sitten.
Kaikki vaatteet tuntuu oikeestaan ikäviltä..
Mulla rv 9+3 eikä siis vatsa mitenkään huomattavasti kasvanut käsittämättömän turvonnut vaan..

Pyörryttääkö ketään muuta? Entäs ahdistaako teitä vaatteet jo?
 
Pyörryttää joo. Tolpillani oon pysynyt mutta välillä saa ottaa jostain tukea. Tänään on syömiset onnistuneet melko hyvin ja huono olo tuli kunnolla vasta nyt illemmalla. Huono olo ja kauhea väsymys on paskamainen yhdistelmä.
 
Täällä nyt 8+5 ja nyt vasta on alkanut rintoja aristaa etenkin sivuilta. Monella kun alkaa heti alussa... Kai tämä on ihan normaalia että nyt "vasta" alkanut aristaa..
-väsymys on jotain ihan järjetöntä. Voisin vain nukkua koko ajan.
-heikko-/pahaolo heti kun on pidemmän aikaa syömättä.
-alavatsaa nippailee ja koskee aivastaessa/yskiessä

Tämmöisiä oireita meillä :)
 
Täällä nyt 8+5 ja nyt vasta on alkanut rintoja aristaa etenkin sivuilta. Monella kun alkaa heti alussa... Kai tämä on ihan normaalia että nyt "vasta" alkanut aristaa..
-väsymys on jotain ihan järjetöntä. Voisin vain nukkua koko ajan.
-heikko-/pahaolo heti kun on pidemmän aikaa syömättä.
-alavatsaa nippailee ja koskee aivastaessa/yskiessä

Tämmöisiä oireita meillä :)
 
Mulla alko kans vasta nyt aristamaan. Samoin väsymys on jotain ihan kamalaa. Ei oo kiva olla töissä kun ei pääse huilaamaan ku tuntuu että tarvis :sad001
 
Täällä piisaa edelleen oireita ihan tarpeeksi:
- kuvotus, pakko syödä 1-2 tunnin välein etenkin hiilihydraatteja ja juoda tosi paljon
- matkapahoinvointi, vain salmiakki auttaa vähän
- alaselkäkivut ja verenkiertohäikät jaloissa ilmaantuneet tällä viikolla
- närästys, pieretys, röihtäily, löysä vatsa, pissalla ravaaminen
- rintojen arkuus, nännien arkuus, tummentuneet ja suurentuneet nännit, suurentuneet rinnat, aivan pieni maidon (?) eritys nännien päihin saunassa käydessä
- villit unet ja seksihalut, tuntoherkkyys
- kohtu tuntuu alavatsalla ja vatsa on hieman jo näkyvissä, vihloo jos esim nousee istumasta nopeasti ylös
- väsymys
- hajuherkkyys
että siinä varmaan nuo suurimmat...
 
Onko muilla lisääntyny valkovuoto?
Mulla on ollu ihan normaali, mutta eilen sit tuli sellasta kunnon limaa hiukan? Siis sellanen tupsaus vaan kun pyyhkäsin mut jäin vähän ihmettelemään kun se oli sellasta oikeen sitkeetä limaa :s

Ja tänään mua on sitten jomottanu vähän enemmän alavatsaan. Toivottavasti olis kaikki ihan normaalia, torstaina mulla on se eka ultrakin nii kai se siellä sitten selviää!
 
Kyllä se kaikenlainen eritys on ihan tavallista. Valkovuoto lisääntyy ja on vähän vetisempää ja sitä voi välillä tulla ihan reilustikin kerralla. Hiivatulehdus lisää kans valkovuotoa ja raskaus lisää riskiä hiivatulehdukseen. Mulla olikin jo elämäni ensimmäinen hiivatulehdus muutama viikko sitten. Toivottavasti siitä ei tule riesaa.

Niin kuin olis pahoinvointi jo vähän hellittänyt. Huonot syömiset ja etenkin huono kuidunsaanti on aiheuttanut ummetusta. Auttaiskohan joku Vi-siblin tms, onko kellään tietoa?

Ihme kun niitä repäisykipuja ei oo ollut juuri ollenkaan. Ekassa raskaudessa niitä oli alussa tosi paljon. Johtuneeko sekin sitten siitä kun ei edellisraskaudesta ole kovin kauaa.
 
Ai niin. Luin juuri jostain, että jos edellisestä raskaudesta ei ole kauaa niin liitoskivut voi tulla aiemmin. Viimeks olin raskauden 2 viimeidtä kuukautta lähes liikuntakyvytön liitoskipujen takia. Töistä jäin sairaslomalle kuukautta ennen äitiyslomaa. :sad001
 
Kyllä niitä oireita riittää täälläkin:
-rintojen arkuus ja pinkeys, ei kyl enää yhtä paha kun alussa kun tuntu et rinnat tippuu irti ku ottaa rintsikat pois, mut kovin ovat kipeät edelleen
-turvonnut olo, erityisesti jalat turpoo jos vähänkää on kauemmin seisoma-asennossa, ja maha on kans tosi turvonneen näkönen
-kuvottava olo aamulla kun maha on tyhjä ja jos ruokailusta on kulunut kauan, kerran oon vaa oksentanu
-koko ajan nälkä, varsinki viel pari viikkoa sit olisin voinu syödä vaan koko ajan
-koko ajan väsynyt ja voimaton olo, tuntuu etten jaksa mitään, voisin vaan nukkua! Ja tuntuu et väsymys senku pahenee,hyvä ku just ja just töissä jaksaa käydä ja loppupäivä meneeki makoillessa/nukkuessa.. alkaa jo ärsyttää!
-ällöttävä olo omasta kropasta (ja kaikista vaivoista) ku tuntuu et on turvonnut niin ettei mitkään vaatteet enää näytä hyvältä, mut ei siltikään näytä viel raskausmahaltakaan
-lisääntynyt valkovuoto
-verenkiertohäiriöt jaloissa, välillä sattuu aivan älyttömästi ja tulee verenpurkauman (suonikohjuja?) näköinen kohta iholle :sad001
-viimeisimpänä tullut vaiva on alaselkäkivut
-hajuherkkyys, jotkut jo on kysyny et en kai vaa oo raskaana ku haistan kaiken nii paljon voimakkaammin esim töissä..
-tiheentynyt pissaamisen tarve, myös maha välillä tosi sekaisin
-seksihalut lähes olemattomat, kivat kumppanille :sad001
-ylipäätään tosi nuutunut olo koko ajan ja mielialat heittelee ja lähinnä kaikki ärsyttää..

Siinähän niitä tuli pitkä lista. Tuntuu kyl et kaikki mahdolliset oireet on täällä suunnalla. Toivon vaa, että noi helpottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, muuten tulee kyl tästä yks tuskien taival...Varsinki ku oli tarkoitus viel tämän vuoden puolel hoitaa koulu pakettiin, niin ihmettelen vaan että missä vaiheessa sitä jaksaa yhtään panostaa töiden ohella tohon kouluun :/ Mut jospa se tästä ajan kans helppais, onneks perjantaina alkaa loma nii saa ainaki kunnolla levätä. :)
 
Kuinka ne noin "rumasti" on sanonu et etkai vaan oo raskaana? Eihän noin voi kysyä
 
No lisään minäkin. Oon nyt 11+4.
- kuvotusta jo ennen plussaa, joka noin viikolla 8 muuttui pöntön halailuksi.
PAhimmillaan laatta lensi 8 kertaa päivässä.
-Allerginen/stressiperäinen kutina käsivarsissa ja jaloissa, onneksi kortisonivoide auttoi.
-Tuhoton väsymys töiden jälkeen. Pari kertaa olen nukahtanutkin töissä istualteen. Ei silti nukkuminen auta.
- 11+2 aamulla runsasta verenvuotoa joka johtui lääkärin mukaaan siitä, että istukka oli katkaissut kohdun verisuonen, onneksi vauvalla oli kaikki ok. Itse en saa nostaa mitään painavaa, saati harrastaa seksiä ennen seuraavaa ultraa, joka on onneksi 5.7. jo.
- mahakivut ja turvotus. Aluksi oli semmoista menkkamaista juilinaa, nykyjään vihloo tuolta sivuista.turvotus on niin massiivista, et kaikki vaan tuijottaa mun mahaa. Äitinikin totesi tänään että "onpa sun maha levinnyt, se on ihan piukea!".ei auttanut vaiks sanoin et aamulla se oli vielä aika pieni maha. :D
-Vatsalihakset on myös jatkuvassa venytyksessä ton turvotuksen takia, tosi inha olo. :sad001
 
Takaisin
Top