Krempat ja nyrjähdykset - vol 1 (eka kolmannes)

Tämän hetkinen oirelistaus:
-aamuyöllä herään aivan hikisenä
-iltaisin turvottaa ja palelee
-hiuksia lähtee tupoittain (esikoisen aikaan oli sama alkuraskaudessa)
-aamupäivällä etova olo, ei tee mieli syödä mitään. Ei onneks okseta kuitenkaan (vielä)...
-sänkyyn mennessä kaikenlaisia mahatuntemuksia, ihan ko maha "vellois" :D
-tissit on nyt iiiisot ja kovat ja kipeät varsinki iltaisin. Mieskin totes jo että kyllä ne näyttääkin jo isommilta...
 
Hui kun säikäytti mua äsken.
Esikoisesta mulla oli viikoilla 6+jotain, pientä verenvuotoa mistä sit menin lääkäriin ja lopputulos oli että limakalvossa on haava, niiden herkistymisen takia.

Aamulla menin pissalle ja pyyhin normisti, istuin siinä vielä hetken ku esikoinen pesi hampaita. Ennen ku nousin pöntöltä, jotenki vaistomaisesti tartuin vessapaperiin että pyyhin. Siihen paperiin tuli vähän verta, ja vähänkö säikähdin!
Mutta huomasin sitten että ottaa kipiää vähän, onneksi limakalvolla oli haava josta verta tuli.
Puhtain käsin kokeilin emätintä eikä verta näkynyt.

Hui, pistää kyllä aina mietityttään nää. Ja takuulla vessareissut tulee tehtyä tarkasti ny.

Ärsyttävää tää limakalvojen herkistyminen!
 
Onko ne niitä liitoskipuja kun vihloo nivusista vähän ylöspäin, jos liikahdan oikein äkkiä niin ai että vihloo kipeesti. Oonjo pelänny tässä että jotaki on pieles, sillä en muista tällaista esikoisen ajalta. Myöskin pahoinvointi on potenssiin 2 nyt, en oksenna mutta luoja mikä olo aamusin... Myös rinnat on tooosi kipeet, paitakin välillä sattuu.
 
Minzey, taitaa olla niitä liitoskipuja juu. :) Ei varmastikkaan ole syytä huoleen.
 
Täällä rinnat ja pahoinvointi edelleen pahimmat oireet, varmaan pari kuppikokoa turvonneet ja kipeät hinkit, ja kutakuinkin 24/7 etominen. Oon havainnut ehkä pientä helpotusta kuvotukseen, kun aloin syödä raskausmonivitamiinia, sitä jossa on paljon foolihappoa. Myös tasaisin väliajoin syöminen, HETI kun tulee nälkäolo, auttaa.. Mutta auta armias, jos ei heti malta/jaksa nousta tekemään evästä kun tulee se pieni kuvotus-nälkätunne, kymppäminsa liian myöhään ni se on sitten too late, ja kaikki kyökityttää ja oksettaa.

Muita pahoinvointiin vaikuttavia tekijöitä on hajut, ruoka-ajatukset, ja oikeestaan mikä vaan etova. Toissailtana oli pakko käydä oikeen pytyllä kyökkimässä, kun telkkarissa tuli luontodokkarissa seittiä kutovista toukista juttua, teki niin huonoa. Jääkaappiin en oo enää hetkeen kurkannut hengitystä pitämättä.. >.< Mutta ehkä tää tästä, toisaalta rupeaa jo tottumaan jatkuvaan pahaan oloon..

Mutta siis piti kirjoitella valituksen lisäksi siitä, että kokeilkaa pahoinvoivat tota vitamiinijuttua, mehujäitä, niitä tasasia parin tunnin välisiä välipaloja, ja vaikka tekis kuinka pahaa, ni pakottaa ittensä syömään jotain, ihan mitä tahansa saa alas, koska nälkä vaan pahentaa oloa. Siinä mun 5 senttiä tähän pahoinvointiin. =)
 
Täälläkin pahoinvointia tuntuu riittämiin. Oksentaa ei oo tarvinnu, mutta välillä pitää nieleskellä.
Jos käy vessassa jossain muualla ku kotona, niin yököttää. :S
Jääkaappi haisee pahalle ja melkein tekis mieli oksentaa kun koira hoitaa asioitaan ulkoillessa.
Toivon vaan että pääsisin suht helpolla. :)
 
Mua ihmetyttää kovasti ettei pahoinvointia ole ollut lähes yhtään (eka raskaus), ajattelin että olisi ollut kamalaa oksentelua kun muuten mahan kanssa aina ollut yhtä taistelua. Ehkä parina päivänä ollut sellainen "ei tee mieli syödä ennen puoltapäivää"-olo, ei sen kummempaa. Se sitten korvautuikin muiden oireiden määrässä, tällä hetkellä on rastitettuna:
-Rinnat nin kipeät että tuntuvat räjähtävän
-Jatkuvat "kuukautis"kivut (varsinkin iltaisin), eli kohtuhan se siellä alkaa kasvamaan.
-Iskiashermoa jomottaa.
-Mielialat heittelevät irrationaalisesti.
-Tekee mieli omituisia ruokia, päällimmäisenä vehnäjauho ja kiinalainen hapan-imeläkastike (vehnistä en ole vetänyt, hapan-imelää kyllä :).
-Housujen nappi ei mene kiinni iltaisin kun vatsa turpoilee.
-Kasvot turpoilevat.
-Väsyttää vietävästi iltapäivisin, iltaisin en jaksa valvoa niin pitkään kuin ennen.
-Kemikaalit ja siivousaineet haisevat kuolemalle.
 
Sans Racine, mullakin on jomottanut kohta viikon iskiashermoa, sillee et se säteilee tonne pakaraan. suoraan sanottuna melko vittumainen vaiva :sad001 pelottaa jo valmiiks mitä se on sit ku maha on isompi. tänne on myös rantautunu sellanen ellotus, varsinkin iltaisin. ekassa raskaudessa ei ollu pahoinvointia ollenkaan

*poks*rv 7 :)
 
Ne repäisykivut eli nopeasta liikkeestä tai vaikka aivastamisesta tulevat vihlasut on eri ku liitoskivut. Mä jäin viime raskaudessa liitoskipujen takia sairaslomalle kuukausi ennen äitiyslomaa ja ne tuntui nivusissa, ei pystyny enää tekemään seisomatyötä.Repäisykivut on alkuraskaudessa, liitoskivut loppuraskaudessa
:wink
 
Minäkin jäin viime raskaudessa sairaslomalle kuukautta ennen äitiyslomaa liitoskipujen vuoksi. Lantio oli niin kipeä, etten pystynyt kunnolla kävelemään, istumaan, makaamaan (muuta kuin kyljellään tyynyjen tukemana).. Välillä tuntui, että lantio halkeaa kahtia. Elämä oli tosi hankalaa, toivottavasti niitä ei tässä raskaudessa tulisi.

Oon päässyt jotenkin pelottavan vähällä tämän alkuraskauden. Iltaisin turvottaa, koko ajan nälkä ja väsymys. Siinä minun lista. Toivottavasti mahassa on kaikki hyvin. Pahoinvoinnilta olen onneksi (taas) säästynyt. Voimia ja jaksamisia pahoinvoiville - ja toivottavasti se pian loppuu! :)
 
Mulle tuli ajatuskatkos tuolla, repäisy- eikä liitoskipuja. :wink Heh. Mutta joka tapuksessa normaalia.

Mulla alkoi viime raskaudessa pahoinvointi ja oksentelu vasta viikolla 9 ja jatkuikin siitä 24/7 seuraavat kolme viikkoa. Täytyy siis nauttia vielä näistä päivistä ilman pöntön halaamista. :) Tsemppiä kaikille pahoinvoiville, se on kamalaa.
 
Jes, Ulkona ollu +20 astetta ja meitsi tärisee fleece päällä :happy118 Huhhei.. Onneks ei oo vielä tullut se järkyttävä väsymys... Jaaa.. yksi oire on iltaisin mahan turvotus. JO TÄSSÄ VAIHEESSA:: o_O
 
Jes, Ulkona ollu +20 astetta ja meitsi tärisee fleece päällä :happy118 Huhhei.. Onneks ei oo vielä tullut se järkyttävä väsymys... Jaaa.. yksi oire on iltaisin mahan turvotus. JO TÄSSÄ VAIHEESSA:: o_O
 
Hienoa kuulla, että samoja oireita löytyy muillakin. Mulla on rinnat melko kipeät ja jo suurentuneet. Alkuviikosta tuli niitä vihlaisukipuja. Iltapäivisin väsyttää ja vatsa turvottaa.Ja nyt olen jo lihonnut 1,5kg. Hui! Pahaa oloa ei ole vielä tullut. Menossa nyt viikko 6+1
 
Noni, nyt 6+5, alkoi pahoinvointikin. Olisi pitänyt koputtaa puuta tuolla aiemmin kun pröystäilin ettei ole mitään pahoinvointeja. Ei oksentamista, vain sellainen sanoinkuvailematon "melkein yäk"-olo ettei tee mieli sohvalta liikkua. Jaffa on auttanut, samoin ruisleivän jauhaminen. :)
 
Mullakin kuvotusta ja koko ajan nälkä! :) 7+3 menossa. Ja väsyttää myös aamusta iltaan.. Lisäksi naama on alkanut kukkimaan "jee". Tissit myös kipeet ja tuleva isukki oli huomaavinaan että ne olis kasvanut, on kyllä melkosen kiree fiilis tisseissä ollu :D
Esikoista odottelen joten kaikki on uutta ja jännää, kaikkea ei ehkä edes tajua raskausoireiksi.
Sen verran epätodellinen olo on vielä raskaudesta, etten ole itseäni lisäyttänyt vielä tammikuisten listaan.. Ehkä sitten ekan ultran jälkeen joka on vasta juhannuksen jälkeen maanantaina :sad001 Haluisin heti :D
 
Voi luoja näitä aamuja!! Tiedä oikein miten päin sitä olis ku on nii huono olo.. Ja tää kestää yli puoleen päivään ja illalla alkaa taas, ei oo ku muutama tunti päiväs aikaa nauttia normaalista olosta. Eilen oli kaiken kukkuraksi migreeni päällä.. Miten tää voi olla näin paljo pahempi ku esikon aikana?
 
Ei mitään kunnollisia "raskausoireita" oo vieläkään. Jaloissa kramppitaipumusta, väillä väsyä, huimausta, alaselkä kipee aamuisin, ja uutena ranne kipeä. Kaikki on sellasia et vois johtua jostain muustakin, mut oon kuitenkin sitä mieltä et johtuu raskaudesta!
 
Nyt musta on tullu vainoharhainen esim joka vessa käynnin yhteydessä pakko katsoa valoa vasten paperia ettei oo mitään punaista tai muuta väärää siinä. Tosin tuo ei voita esikon raskausaikana kun oli eka raskaus niin luin varmaan kaiken netistä mitä raskauteen liittyy, neuvolassaki käskettiin jo rauhottua :D nyt ei oo tarvetta lukea mitään muutaku jotaki ajankohtaista tai sellaista, sen verran tuli jo tietoa päähän kun niitä tenttasin :D

Ja tää kauhee väsy.. Voisin vaa nukkua, meen tosi aikaisin nukuun ja sit just herään aikaisin ennen esikkoa, se heräilee varmaankin 9 maissa. Ja samalla kun kirjoitin ton niin kuulu äherrys että ehkä herääkin jo :D mutta mahdollisuudet on monet, sillä se nukahtaa usein uudelleen ja nytkin on hiljaista taas, voi olla että näki jotaki action unta :D
 
Mulla on oikeestaan vaan kaamee väsymys, eilen nukuin 12h yöunet (ei oo tapahtunut sen jälkeen kun aloin odottaa esikoista) ja sit muutama tunti heräämisen jälkeen mietin et pitäskö nukkuu päikkärit!
 
Takaisin
Top