Kissat osaa kyllä olla..... no, kissoja!
Meillä oli aina pienenä kissa, mutta musta tuntuu ettei musta enää olisi kissaihmiseksi. Mä oon jo niin tottunut noihin paimeniin kun ne on niin helposti höynäytettävissä olevia mielyttämisen haluisia höppänöitä
Mulla on siis kaksi isohkoa paimenkoiraa (35kg), toinen täytti just 7-v ja toinen tulee kesällä 6v.
Mä varmaan JOKA päivä koen huonoo omatuntoa koirien takia
Ei niille vaan riitä aika samalla tavalla. Stressaan niiden liikkumisesta. Mulle kun on tärkeää että koirat olisi hyvässä lihaskunnossa ja saisivat viikoittain vaihtelevaa liikuntaa. Vapaanapito mahdollisuuksia on aika vähän, mutta pyrin siinäkin että ainakin pari kertaa viikossa pääsevät juoksemaan. Polkupyörällä vois heittää enemmänkin lenkkiä.
Se vaunujen kanssa kulkeminen ei oikein tuon kokoisille koirille riitä liikunnaksi. Paimenet on luotu ravaamaan ja liikkumaan, ja mun täytyis JUOSTA niiden vaunujen kanssa jos haluisin pitää riittävää vauhtia yllä...
Vanhemman koiran kanssa saa vielä painon kanssa taistella
Se on oikea herkkuperse ja semmonen peruslaiska luonteeltaan
se steriloitiin nuorena ja siitä lähtien on saanut olla tarkka ettei pääse lihomaan.
Ja sitten kun usein esim uloslähtö venyy, tulee heitettyä koirille takapihalle luita tai esim kissanraksuja etsittäväksi. Että niillä olis edes jotain tekemistä. Ei vaan oikein sovi siihen kun toiselta pitäisi saada painoa pois... Musta kun koira saa olla hiukan laiha, mutta ei yhtään lihava.
Ennen harrastin aktiivisesti montaa lajia ja käytiin kokeissa/kisoissa mm agilityssa, tokossa ja vepessä. Nyt ei olla mitään harrastettu sitten viime syksyn.... Toisaalta harrastamisen suhteen en ihan niin kauheasti tuskaile. Valitettavasti
Tilanne on nimittäin se että toisen koiran terveys ei enää kestä aktiivista harjoittelua ja toinen alkaa olla vanha. Haaveissa olisi jos vielä tuon vanhemman kanssa pari rataa kävisi agilitykentällä juoksemassa... sitä ennen pitäisi saada painoa pois ja se tuntuu tässä vaiheessa olevan mahdotonta... Kesällä toivottavasti tuo vesipelastus onnistuu vielä nuoremman koiran kanssa (terveys kestää).
Tytön päiväuniaika on se hetki jolloin aikaa riittää koirillekin :) Tyttö kun nukkuu noin 3-4h ja siitä noin 2h menee koirien kanssa. Joskus harmittaa kun ei ole yhtään "omaa aikaa", siis sitä että sais vaan makaa sohvalla
Onneksi mies joskus vie koiria ulos myös pidemmälle lenkille. Aika harvassa ne hetket kuitenkin on... yleensä mäkin oon sitten mukana.
Tulipas tästä pitkä juttu. No mutta tästä varmaan voikin päätellä miten tärkeä ja pintaa lähellä oleva asia nämä koirat mulle on. Haaveissa olisi kolmas koira, harrastuskaveriksi. Oon aina tykännyt "isoista" koirista, mutta olen nyt tajunnut että pienempi olisi käytännöllisempi. Esim jo pelkästään vaunulenkillä pikkukoira saisi enemmän liikuntaa (vauhdikkaampi) kun askel olisi paljon lyhyempi. Taitaa seuraava koira olla joku australianpaimenkoira tai vastaava.
Olen kuitenkin tiedostanut myös sen, että tässä vaiheessa ei aika riitä uudelle koiralle
Toiveena olisi saada lisääkin lapsia ja sitten vasta se aika onkin tiukilla.
Mietin josko tässä seuraavan 10 vuotta laittaisi oman "harrastuksen" sekä koirahaavet tauolle ja omistaisi ajan perheenperustamiselle, pikkuvauvoille ja lapsille. Sitten 40-vuotispäivien kunniaksi ostan itselleni lahjaksi koiranpennun!! :) Tällä ajatuksella koetan jaksaa. Sitä odotellessa pidän näistä kahdesta koirasta kotona niin hyvää huolta kuin ikinä vaan osaan, pystyn ja kykenen! :)