Kotieläimet ja vauva

Pakko kommentoida nyt tähänkin...

Mua varmaan pidetään täällä ihan kauheena tulevana äitinä, mutta uskallanpa silti sanoa seuraavan. On nimittäin tullut jonkun verran seurattua noita koirapalstoja ja siellä keskusteluja vauvoista, koirista, yksinhuoltajista, miehistä töissä jne.

Mun mies tekee 12 h työpäivää (työmatkoineeen menee yli 14 h), 2 x pvä, 2 x yö. Sitten vapaata on 4-10 päivää, riippuen kierrosta. Käytännössä olen siis "yksinhuoltaja" miehen työpäivinä. Asutaan rivarissa jossa on pieni piha. Koiria on kaksi. Toinen niistä saattaa tehdä tarpeensa pihalle, mutta toinen ei tee vaikka olisi mikä ripuli. Sen kanssa on siis pakko mennä tohon noin 60 metrin päähän mettään.

Turhaan eivät ulos vingu, vain tosi hädässä esim yöllä herättävät. Ja kyllä mä aion sen koiran ulkona käyttää, vaikka olisin yksin kotona. Jos vauva sattuisi nukkumaan, niin jätän sen sitten nukkumaan. Poissa tarvisi tuskin olla 3 min pidempään. Ja jos ei sattuisi nukkumaan, niin ottaisin mukaan paksun takin alle (miehellä paljon vanhoja, lämpöisiä, ISOJA talvitakkeja, joissa ei varmasti tule kylmä).

Haastavaa hommasta voi tulla sitten taaperoikäisen kanssa... mutta siihen mennessä saattaa olla että asutaan jo isommilla tiluksilla ja koirat voi toivottavasti laskea tarpeilleen ihan vaan oven avaamalla :)

Vinkkinä toistuvaan ripuliin suosittelen maitohappobakteerilisää. Itse muutin aikoinaan maalta kaupunkiin koirien kanssa. Silloin koirilla oli tosi usein mahat sekaisin ja mukavat yllätykset odotti usein mua pikku-yksiössä... Mä uskon että koirien mahat pisti sekaisin muuttunut ympäristö, uudet hajut ja monipuolisempi "mikrobi/bakteeri/eliö"-kanta. Sitten syötin kuuriluontoisesti apteekin Biobakkia ja auttoi! Nykyään annan sitä silloin tällöin, ihan vaan pitääkseni suoliston kunnossa :smile

Pitääpä testata tuota maitohappobakteerilisää. Lähinnä nuo oksennukset ja paskat vituttaa kun ei tämän mahan kanssa muutenkaan juuri mitenkään pysty olemaan, varsinkaan lauteiden alla pesemässä paskaa.
Ja koira ulkonakäyttäminen on meillä hieman haastavampaa kun kerrostalossa asustellaan enkä kehtaisi koiraa kylläkään tuossa kiinteistön pihalla käyttää, joten se on pakko viedä hieman kauemmas. Enkä varmastikkaan jätä vauvaa yksin silloin kotiin. Olisi tietenkin eri asia jos asuisimme rivi/omakotitalossa.

Ihmetyttää mikähän tuon koiran mahan on pistänyt sekaisin. Aina olen asunut keskusta-alueella, ja samat ruokatottumukset ollut aina. Ennen tuntui että tuon koiran maha kestää mitä vaan, vaikka monella koiralla varmasti menisi sekaisin. :confused005

Meidän koira sairastaa vatsataudin yleensä keväällä kun lumet sulaa. Matokuuri ollaan yritetty muistaa antaa ajoissa. Nyt on pitkään taas ollut terve masu koiralla, mutta sitten kun menee sekasin niin oksennus lentää! Kerran sänkyynkin.

Vauvan tuloon ollaan valmistauduttu oikeastaan niin, että koira oli hoidossa "maalla" koko kesän ja tuli taas kotiin lomilta. Köllöttänyt masun päällä ja ihmetellyt lastenhuoneen lattian vauvanvaatteita. Hyvä maha-asukin jo "kuulla" haukkumista. Suurin muutos tapahtui jo keväällä, kun en päästänyt koiraa enää sänkyyn nukkumaan. Enkä makuuhuoneeseen, vaan nukkuu makuuhuoneen ulkopuolella. Nyt opetellaan olemaan haukkumatta naapurin yöllistä hesarintuloa. Sijoittaminen kylpyhuoneen matolle omaan petiin yöksi on vaimentanut hyvin näitä "rapun ääniä"! Ja viime yö oli rauhallinen.

Kun vauva syntyy, kannattaa sairaalasta kuulemani mukaan tuoda vauvantuoksuinen pyyhe ja antaa koiran haistella sitä. Kotona kannattaa antaa koiran olla rauhassa muutaman päivän, ihmetellen ja rauhassa kutsua sitten tutustumaan ja haistelemaan vauvaa valvotusti. Koirat on eläimiä! Eli voivat kokea mustasukkaisuutta ym. eli tarkkana saa mielestäni olla. Monilla on mennyt kuitenkin tosi hyvin ihan luonnostaan. Kannattaa jo ennen vauvan syntymää vähentää hieman koiralle annettavaa huomiota, niin ei ole niin jyrkkää vauvan saavuttua taloon (kun ei ehdi!) Ja sitten toisaalta suoda niitä hellyyshetkiä sitten koirallekin. Riittävä lenkitys tyydyttää hyvin levottoman koiran tarpeet ja koira osaa sitten rauhoittua paremmin kotona.

Se on kyllä odotettavissa, että merkkailua vauvan lelujen päälle saattaa tulla... katsotaan miten selvitään!

Juu, myös minä aion ulkoiluttaa koirani ja jättää vauvan kylmästi nukkumaan. En siis aio herättää vauvaa, pukea ja pyntätä jos koiralle tulee akuutti hätä kun vauva nukkuu.

Komppaan siis Sandy83:sta. Olen minäkin lukenut foorumeilta äideistä jotka eivät pysty jättämään vauvaa edes minuutiksi yksin. Siksi eivät käy suihkussakaan lainkaan, eivätkä ainakaan pese hiuksiaan. Ja luopuvat kaikista lemmikeistä jo hyvissä ajoin ennen vauvan syntymää...

Itse annan koiralleni varmasti saman määrän huomiota kun ennenkin. Koira on mun jatkeeni ja minä sen. Mun paras kaveri. Nyt jo ikävöin sitä varastoon,jollen näe sitä kun olen sairaalassa. Sanoin kyllä miehellekkin että kun hän tulee sairaalaan meitä katsomaan niin ottaa sitten koiran mukaan autoon, voidaan tehdä sitten vaihturit niin että pääsen upottamaan naamani rakkaani turkkiin kun mies saa vauvan hoiteisiinsa :-)

Toisesta ketjusta huutelen... :) Meillä on 3 kissaa ja 1 koira. Esikoinen kohta 3v ja pikkukakkonen syntyy joulukuun alussa. Kun esikoinen syntyi, elukat oli mun kimpussa jo odotusaikana. Koira ei päästänyt mua yksin edes vessaan ja kissat pötkötteli masun päällä.

Sairaalasta ei tuotu mitään nuuskuteltavaa elukoille, vaan tultiin suoraan vauvan kanssa kotiin. Kissoja tulokas ei juuri kiinnostanut, pikaisesti nuuhkaisivat turvakaukaloa ja se oli siinä. Koira oli taas ihan rakastunut tulokkaaseen, nuuskutteli oikeen antaumuksella, nätisti kuitenkin. Taisipa otuksella olla emäntääkin ikävä, niin kovin innoissaan oli.

Kotiutuminen meni tosiaan hyvin meillä, ei ongelmia elukoiden kanssa. Ovat saaneet alusta saakka haistella vauvaa ja sitten kun esikko lähti liikkeelle niin on oltu tietty aina itsekkin siinä ja heti pienestä pitäen opetettu pojalle miten niitä eläimiä käsitellään. Eihän se pieni lapsi sitä heti hoksaa mutta kyllä tää 2v 8kk poika nyt tietää melko hyvinkin milloin eläin jätetään rauhaan ja miten sitä hoidetaan.

Edelleen poika ja eläimet ei ole keskenään ilman ettei aikuinen ole vähintään näköyhteydessä. Niinkuin joku sanoikin, eläimiähän ne on vaikka kuinka ovatkin meidän perheenjäseniä. Pojalle eläimet on tosi tärkeitä ja rakkaita :) Ja samoin poika niille, kovasti etsitään joka paikasta jos poika sattuu jäämään vaikka mummulaan yöksi.

Tämän kokemuksen pohjalta en hirmuisesti stressaa uudenkaan vauvan kanssa. Aika näyttää miten menee. Niin ja joo, olen käyttänyt koiraa pissillä vauvan nukkuessa sisällä :D Ja vauva nukkui edelleen tyytyväisenä sisällä kun koiran kanssa tulin ulkoa. Kissalaiset ei meillä makkarissa oleskele. Eivät ole olleet ennen esikoistakaan, eivätkä ole olleet sen jälkeenkään. Tietävät ettei sinne ole "asiaa" ja ovat varsin tyytyväisiä muualla kodissa.

Täällä on toinen kissoista alkanu viihtyyn vieressä ja sylissä entistä enemmän, kehrää kovasti. Myös toinen kissa kehräilee vaikka harvemmin yleensä kehrää. Mitä lie, onko oma käyttäytyminen muuttunu tässä raskauden viime metreillä vai arvaako kissit että kohta on vauva tulossa :)

Onko joku onnistunu löytämään kätevän kissaverkon pinnasänkyyn? Me ostettiin Babystylestä ja huomattiin kotona että se on ihan liian iso: pituus 135cm sänkyyn. Pitää käydä palauttamassa! Meillä on standarikokonen 120x60 pinnasänky. Ajateltiin nyt ainakin aluksi pitää verkkoa ettei kissat mee pinnasänkyyn. Toivottavasti sitä ei tarttis käyttää kauaa vaan pysyisivät kissat muualla!

mekin ajateltiin alunperin tuota kissaverkkoa mutta päädyttiin siihen että pidetään ovi kiinni makkarissa jos lapsi lepäilee pinniksessä. päivisn nukutettais ulkona rattaissa tai sisällä rattaissa makuhuoneessa. en tiedä miten tämä toimii käytännössä mutta katsotaan. Mies ehdotti että tuon verkkohommelin olisi itsekkin helppo tehdä. "aitaverkkoa/kana/koiraverkkoa ja puurimat ympärille. näitä ainakin ne kaupankin näytti olevan?

Itseänikin on tuo kissa juttu mietityttänyt kyllä kovasti. iso koiramme ei sänkyyn hyppää eikä mahtuisikaan mutta kissat ovat kyllä ääntäkin nopeammin siellä. Meidänkin kollinretaleemme on 9 kk:n iäastä huolimatta jo 5 kiloinen mötkäle. tuolla ulkona nukuttaminenkin mietityttää jos kissa tai naapurinkissat onnistuvat siellä hyppäämään kärryihin? Asutaan maalla ja täällä liikkuu kissoja muutenkin vaikka meillä iso tontti ja naapureita ei aivan liki... miten muut jotka pitävät pihalla, onko naapurinkissat tai omat "riesana" ja suojaatteko millään vaunuja? Meillä nyt kun lapsonen ei vielä maailmassa on nuo vaunut olleet tuossa olkkarin lattialla kasattuna kuukauden. päällä sadesuoja ja hyttysverkko ettei kissa pääse sotkemaan. eikä siellä ole kyllä näyttänyt käyneenkään. nuo emmaljungat on kyllä aika korkeat ja tuo "suuaukko" minusta aika tiivis ja verkko hyvin tuossa aukon suojana.. .hmm

Meillä kissat osaa avata ovet jos haluavat.... ilman verkkoa oli sänky hetken niin toinen kissoista oli heti tyytyväisenä siellä nukkumassa. :( Tilanne voi toki olla eri kun siellä on vauva, mutta ainakin tyhjä pedattu sänky oli liian houkutteleva. Joo toi voisi ollakin hyvä idea että itse nikkarois. Se mikä ostettiin oli tollanen kankainen verkko mikä olis pitäny pingottaa kireeksi, mut pingota nyt sitte ku se oli ihan liian suuri! itsellä on sellainen olo, että vaunuihin ei tarttis hankkia...

Me ajateltiin ainakin kokeilla alkuun ilman verkkoa. Makkarin ovi pidetään muutenkin aina kiinni ja kissa ulkona sieltä, koska on muutaman kerran pissannut koirien ja meidän sänkyyn. Saa sit nähdä meinaako koirat mönkiä pinnikseen kun ajattelin ainakin aluksi pitää laitaa alhaalla. Tosin ollaan nyt muutenkin opetettu koiria olemaan joko ihan lattialla tai sit jalkopäässä sänkyä. Vaunuista en oikein vielä tiedä, asutaan "maalla", oma kissa on sisäkissa mutta naapureiden kissat kulkee joskus pihassa. Josko riittäisi harso tai hyttyssuoja? Oma kissa on kyllä het menossa vaunuihin jos pääsee sinne missä ne on, eli pitää sit joko pitää ne aina oven takana tai tukkia suuaukko jollain.

Kannattaa kokeilla ovenkahvan kääntöä jos kissat availee ovea kahvasta. Eli kahva törröttämään ylöspäin. Meille ei tosiaan valmiiksi verkkoa pinnikseen hommata, katotaan miten lähtee käyntiin. Nyt nukkuvat vaunuissa aina kun silmä välttää, mur! Oon yrittäny tukkia vaunuja vaikka millä mutta pirulaiset löytää sinne aina :)

Mekin asutaan maalla, ja ulkosalla on kyllä tarkoitus vaunuissa nukuttaa. Jonkin verran kissoja meidänkin pihassa liikkuu, mutta aika hyvin noi koirat on huolehtineet siitä, että kissat ei kamalasti pihassa pörrää. Ei siis kai toistaiseksi ole tarkoitus hankkia vaunuihin sen kummempia verkkoja.

Mielenkiinnosta kysyn, että nyt kun on jo niin paljon vauvautuneita niin miten on alkanut elänä pyörimään kotieläinten ja vauvan kanssa? Teittekö mitään erityistä, ennen vauvan kotiin tuomista ja miten ootte totuttanut vauvaa ja lemmikkejä toisiinsa? Onko ilmenny ongelmia?

Retrokki: minulla on pieni koira, olen yksinhuoltaja ja asun kerrostalossa. Vauva on nyt reilut kaksi viikkoa vanha, ja hyvin on onnistunut tämä yh äitiys ja koiran omistaminen.
Ensimmäiset päivät koira oli hoidossa vanhemmillaani, he asuvat vain muutaman kilometrin päässä, äitini kävi koiran kanssa lenkkeilemässä täällä, niin että koira sai vähän haistella vauvaa.
Kun olimme vauvan kanssa olleet pari päivää kotona ja totutelleet arkeen niin koirakin tuli takaisin kotiin, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Koira nukkuu yöt minun sänkyni jalkopäässä ja vauva taas osan yöstä vieressäni, päivällä imettäessä koira saattaa tulla viereen istumaan ja kerjäämään rapsutuksia, joita hän sitten saa. Koiran kanssa ulkoilemme niin, että aamulla kun vauva on herännyt ja syötetty ja aamupesut tehty niin lähdemme vaunulenkille (koira oppi heti kulkemaan yllättävän hyvin vaunujen vierellä) ja iltapäivällä käymme sitten toisen vaunulenkin. Myöhemmin illalla kun vauva jo nukkuu käytän koiran vielä pikapissalla.

Toki on myös niitä päiviä jolloin käytän "hyväksi" ystäviäni tai vanhempiani, saatan passittaa kyläilevät vieraani koiran kanssa ulos tai olemaan nukkuvan vauva seurana sen aikaa että itse käytän koiran nopeasti ulkona. Tätä kyllä sattuu tosi harvoin, muutamana oikein sateisena päivänä olen turvautunut muiden apuun, koska en ole viitsintyt vauvaa viedä kaatosateeseen.

Meillä täällä kahden kissan kanssa on mennyt paremmin kuin odotettiin. Ihmettelevät välillä kääröä, mutta eivät uskalla koskea. Menevät muualle nukkumaan jos poika itkee kovasti lähistöllä. Kissaverkko sängyn päällä on osoittautunut tarpeelliseksi. Pojun sänky kun olis niiin mukava paikka nukkua! :D

Me kannettiin pinnasänky sunnuntaina meidän makkariin. Kertaalleen oon poistanu molemmat kissat sängystä, ei näytä liiemmin kiinnostavan. Oon aivan äimän käkenä! Tätä ennen pinnis oli toisessa huoneessa mutta tarkoituksella täynnä tavaraa, ja siellä hiippailtiin silti ja tungettiin väkisin kiinni olevaan äitiyspakkaukseen... No, katotaan miten käy kun vauva saapuu!

Miten tällä hetkellä sujuu kenelläkin eläinten ja vauvan kanssa arki?

Meillä koirat otti Monsterin varsin uteliaasti vastaan. Ovat innokkaita nuuskuttelemaan ja nuolemaan, joten ei näit pieneksi hetkeksikään samaan tilaan ilman valvontaa tule jätettyä - onneksi jo hyvissä ajoin tuli hankittua noita turvaportteja oviin, helpottavat huomattavasti.

Enempi on ollut miettimistä noiden hevosten kanssa. Ei siis sillä, että hevoset mitenkään erikoisesti vauvan tuloon olisivat reagoineet, vaan lähinnä siltä kantilta että miten saa hommat tehtyä ja syöttämiset hoidettua jotakuinkin ajallaan kun Monsterilla ei mitään hirveän selvää päivärytmiä vielä kuitenkaan ole, lupaavasta alusta huolimatta. No, toistaiseksi on sujunut, ja enemmän aikaa vaativia hommia voi tehdä sitten kun Isäntä on töistä tullut kotiin.

Meillä sujuu ihan hyvin, meillä siis kaksi koiraa ja kissa. Alussa koirat oli tunkemassa joka äännähdyksestä väliin, mutta nyt antaa jo hyvin tilaa. Mukanahan nuo kulkee koko ajan, paimenkoiria kun ovat, mutta ovat jo onneksi tajunneet, että tämä on minun vauva eikä niiden. :) vaikka kyllähän nuo hoivaisivat jos saisivat.

Kissan kanssa olin aluksi tosi varuillaan, se kun saattoi tulla vauvan viereen kyttäämään ja nukkuikin vauvalle tehdyssä "pesässä" kun vauva ei siinä ollut. Nyt onneksi sekin vähentynyt, mutta täysin en kyllä kissaan luota. Onneksi koirat ajaa sen pois jos tulee liian lähelle.

Takaisin