"Kotiäiti, kakkajutut ei kiinnosta." -Ai ei vai? No meitäpä kiinnostaa!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Stork
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tullu tänään kaks kertaa aivan hillittömän isot, limaiset, löysät ja todella pahalle haisevat tummanvihreät kakat! Sen jälkeen on tullu taas normaaleja keltaisia pikkukakkoja. Mistäköhän tuo vihreys yms. johtuu? Kellään kokemusta?

Meillä tuli rotan jälkeen kans viikon tumman vihreitä limasia kakkoja. Tänään taas tullut normaalit keltaiset kahdesti. Oon jostain lukenut että tumman vihreä kakka vois johtua siitä et on paljon ilmavaivoja ja kakka suolessa pääsee jotenkin kosketukseen ilman kanssa, siitä tumman vihreä väri. Olipa vaikeesti selitetty :D

Meillä on tytön kakkaamiset tasaantunu kun minä palautin syömisiini kaikki ne ainekset, mitkä mahavaivojen pelossa jätin pois tytön ollessa ihan pieni. Kakkaa tulee kerran päivässä, joskus voi olla päivän tai kahden tauko, ei enää kuplat vaivaa niinkuin ihan pienenä, vaikka röyhtäiseminen tietty helpottaa oloa aina. Mut nyt vaikuttas olevan tasasen hyvin kaikki.

Tuntuu että pää on ihan hatara kun päivät menee niin nopeasti ja suht samanlaisina, niin mä yhteen meidän kalenteriin merkkailen aina rastia kulmaan päiviin kun tytön maha on toiminut :) Mut se on oikeesti hyvä, pystyn paremmin hahmottaan kokonaisuuden :D

Lilliputtis: Mä taidan tehdä samoin. Ehkäpä meilläkin kakka- ja vauva-arki siitä sitten normalisoituu. Ja jos tulee ongelmia, niin sitten lääkäriin. En jaksa enää pelleillä itsekseni tämän imetyksen ja ruoka-aineiden varomisen kanssa...

Juu, mä jätin silloin pois myös cuplatonin kerrasta... Se voi olla vähän riskiä mutta mahavaivat nyt osaltaan johtuu siitä suoliston kehittymättömyydestä, nyt kun vauvalla on jo 2 kk plakkarissa, kyllähän se eri tavalla jo toimii. Eri asia sitten jos on allergioita tms. "herkkävatsaisuutta". Eilen mä vedin lounaaksi ja päivälliseksi hernekeittoa ja pannaria mansikkahillolla, ei tehny ongelmaa :) Naurattikin oikein et olipa ruokavalio minulla, voi vauvaparka, mut eipä sille mittään tullut.

Meillä ei oo pahemmin masuvaivoja ollut. Nyt eilen ja tänään poju ollut aika itkuinen ja mietin onkohan jotain kuitenkin ilmassa. Toisaalta kyllä rauhottuu aina kun saa ruokaa, eli voi olla että on vaan ollut nälkäinen ja tankkaa pikkuisen enemmän. Kuitenkin tuntuu kakkaa tunkevan, ja siihenkin mielestäni kitinät (ehkä) liittyy. Kakannut on kyllä eilenkin pariin kertaan. Illalla ja tänä aamuna kakka ollut 'sitkeämpää' ja kuivempaa kun yleensä. Samaa ryynimäistä ja sinapinväristä muuten. Voikohan olla jotain mahavaivoihin liittyvää vai onkohan vaan sitä, kun eilen korviketta meni pikkusen enemmän kun yleensä? Sekin kun kuulemma voi kakkaa muuttaa kiinteämmäksi? Mitään tiukkaa papanaa ei oo, ettei varmaan ihan ummetuksestakaan kyse ole.

Mar-mil onko miten nopeasti taas ruokailun jälkeen itkunen? Meillä nimittäin söi masuvaivoihin. Tästä saatiin aikaan oravan pyörä. Helpotti meillä kun lääkärin suosituksesta pidennettiin ruoka välejä ja otettiin maitohappobakteerit käyttöön. Ettei ois alkava ummetus myös maholline,

No on kyllä ollut aika pian ruokailun jälkeen. Maitohappobakteerit on ollut käytössä jo pariviikkoisesta. Ruokailuvälit noin yleensä olleet päivisin parin tunnin luokkaa. Eilen meni kyllä varmaan vähän useammin.. Toivottavasti ei oo tuota masuvaivoihin syömistä! Tänään on tuossa onneksi jo nukkunut päikkäreitä melkein pari tuntia. Eilen ei oikein unetkaan maistuneet. Tarviipa seurata tilannetta. Millaisiin väleihin lääkäri suositteli, että pitäisi syömisen kanssa päästä? Jos on alkavaa ummetusta, mikähän siihen auttaa? Tähän asti ollaan syöty samaa korviketta, Arlan Baby Organicia, joka sopinut hyvin. Lisämaitoja on mennyt ihan alusta asti, ja on kyllä tuntunut masulle sopivan.

Täällä taas vihreää kakkaa :confused: perjantaina tuli viimeksi satsi samanlaista, eilen ei kakannut ollenkaan. Varmaan liittyy vielä siihen rota-rokotteeseen, joka saatiin 10päivää sitten. Aattelin kuitenkin samalla kokeilla vaihtaa korviketta. Nannin 1 tavallinen ollut nyt käytössä. Jos kokeilisi jotain vatsaystävällisempää.

Meillä tuli vihreää kakkaa kerran viikossa kun oli NAN1 käytössä, ja pierut haisi mädälle kananmunalle! Vaihdettiin Arlan luomuun ja vatsa alkoi toimia paremmin.

Reilu kaksi viikkoa sitten lähes joka vaipassa oli kakat. Sitten harveni, että 2-3 kakat vuorokaudessa ja sitten muuttui, että joka toinen päivä. Tänään oli jo neljäs päivä kakkaamatta ja tyttö itkuinen eikä kunnolla nukkunut päikkäreitä, joten terveyskirjaston ohjeen mukaisesti painoin hellästi peräaukon alareunaa kerran kostutetulla pumpulipuikolla ja vartin sisään tyttö sai ponnistettua aivan jäätävän kokoiset kakat. Oli niin äiti kuin tyttökin kakassa, kun paineella oli levinnyt pisin housujen sisäpuolta. Rota-rokotusta tyttö ei ole vielä saanut, joten se ei ainakaan selitä vatsan toiminnan muutoksia.

Toivottavasti vatsa nyt toimisi säännöllisesti eikä tarvitsisi tätä toistaa. Kakkaamisen jälkeen tyttö huusi kuin hädässä. Nyt nukkuu rauhallisesti päikkäreitä ja toivon mukaan itkuisuus hävinnyt ja meidän iloinen tyttö on tullut takaisin :)

Myöki käytettää nan1stä, toimii kyllä maha hyvin, siis tarkotan ettei itke mahaansa jne. Mutta pierut haisee pahalle ja kakka mustanvihreetä. Rupesin maitohappobakteeri tippoja antamaan nii ei enään haise pierut (muuta kun silloin, jos kakka on lähellä xD ) ja kakka ei enää niiiiin mustaa oo. Pirhana ku ei täälä oo sitä arlan luomu maitoa, ja en kyllä lähe hakemaan vajaan 50km päästä sitä :o oon miettiny jos sitten kun poika täyttää 3kk niin rupeisin ostaa maitojauhetta herkkä mahaselle, lienekköhä se auttas yhtää?

Idapa oletko kysynyt lähikaupasta voisivatko tilata arlaa? Meillä lähikaupan kauppias lupaili tilata :)

Siinä Arlassa oli toimitusvaikeuksia tuossa ennen vuodenvaihdetta, mutta nyt sitä taas on läjäpäin meidänkin kaupassa! :) Tosin maitoallergian poissulkemiselsi kokeillaan nyt Nutrilon Peptiä pari viikkoa. Jos on sitä niin meillä onkin sitten monta litraa maitoa tyrkyllä jollekin tarvitsevalle...

No mun pitää oikiastaa kysästä! Empäs tajunnukkaa :) jahka sitä sitte olis kaupassa läjäpäi ettei tulis paniikkia että loppuu kesken :D

Tytöllä (2,5kk) ollut nyt kuukauden verran vatsantoiminta hidasta... nyt taas 10 pvää toimimatta ja mallasuutetta otettava taas, jotta lähtee toimimaan.. painon nousu myös hidastunut, joten liittyvät varmaan toisiinsa.. pahan hajuisia pieruja on riittänyt ja jonkin verran vatsan kipristely itkuja mutta enimmäkseen tyytyväinen meidän pikku prinsessa on vaikka luulisi enemmänkin itkeskelevän kun masu toimii harvakseltaan..

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app

Pikkasen katto neiti äsken kieroon, kun äiti päästeli riemunkiljahduksia ja kyynelkin tuli silmäkulmaan vaipanvaihdon yhteydessä. Viikon kammottavan ripulin jälkeen vaipassa oli kiinteä keltainen normikakka!! Merkittävä parannus eiliseen keltaiseen veteen, jossa oli verta mukana!! :D

Taas oli vatsa neljättä päivää toimimatta ja tyttö ähelsi ja ähelsi ja yritti itse ponnistaa kakkaa itkuisena. Tunnin aherruksen jälkeen oli taas pakko auttaa toista (kostealla pumpulipuikolla painaen peräaukon reunaa). Sitten muutamat ponnistukset tytöltä naamapunaisena ja kakkaa tuli taas yli vaipan. Nyt olin viisas ja pidin tytön vain vaippasillaan. En olisi halunnut taas auttaa ja tiedän, että voi olla tosiaan sen 10 vrk toimimatta, kun pelkällä äidinmaidolla mennään, mutta toisen tukala olo ja suuri määrä kakkaa suolessa. Kumpa tytöllä toimisi vatsa edes joka toinen pv, niin ei tarttisi autella. Useasti päivässä jumppaillaan jalkoja ja hierotaan vatsaa, mutta ei vaan auta.

Rota-rokote saatiin keskiviikkona eli kaksi päivää sitten ja ajattelin silloin, että ihanaa, kun vatsa sen myötä varmaan lähtee toimimaan illalla tai seuraavana päivänä viimeistään. No eipä sitä tehnyt.

Meidän neiti kävi tänään toista kertaa vyöhyketerapiassa ja masu toimi jo käsittelyn aikana. Myöhemmin iltapäivällä ja illalla vielä kahdesti uudelleen :grin. Päivittäin on toiminutkin ensimmäisen vyöhykkeen jälkeen, mutta tänään selvästi vähemmällä ähinällä kuin esimerkiksi eilen. Akuuttia tarvetta ei olisi enää käsittelylle edes ollut, mutta kun neiti kerran siitä nauttii niin miksi ei :).

Takaisin