Kokemuksia sokerirasitustestistä

Sokerirasitus käyty alkuviikosta, tuloksia en ole vielä soitellut. Huomenna on pakko uskaltaa. Itse rasitus meni onneksi hyvin. Tuli vähän öklö olo mutta se hävisi nopeasti kun heti rasituksen jälkeen söi jotain pientä. Ne tulokset kyllä jänskättää. Niistä kahdesta muusta en ole huolissani mutta paastoarvo voi olla se josta jää kiinni jos jää.
 
Huh, nyt on helpottunut olo! Soitin just sokerirasituksen tulokset ja ne oli loistavat! Ihanaa, nyt on molemmat rasitukset käyty eikä tullu radi-diagnoosia. Huh helpotus!
 
Hyvä juttu aamu! :)

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Mä varasin nyt myös to aamulle sokerirasituksen. Eka tälle raskaudelle. Omien mittausten perusteella on arvot olleet pääasiassa hyvät, ainoastaan paastoarvo saattaa unettomuuden, stressin, tai poikkeavan syömisen takia välillä mennä yli viitearvojen. Eli Murphyn lain mukaanhan se tietty rasituksessa menee vähän yli varsinkin kun asiaa tarpeeksi stressaa.

Mutta jos menee vähän yli niin siitähän nyt ei muuta määrätä kuin omaseurantaa ja sitä teen jokatapauksessa jo vapaaehtoisesti muutenkin. Sitten surettais, jos arvot olisivat niin pahasti pielessä, että pitäis alkaa insullinia piikittämään. Toivotaan ettei siihen mene kuitenkaan.
 
Mulla oli rasituksessa kaikki arvot yli sallitun. Äitiyspolilla ei sanaakaan lääkityksestä tai insuliinista koska kotiseuranassa arvot hyviä, paria paastoa lukuunottamatta. Katseltiin vauvaa ultralla ja ihan oli normaali kokoinen. Mulla on tullut n.10 kg painoa ja kaikki ylimääräinen itelle, ei onneksi vauvalle.

Seuraava ultra parin viikon päästä rv 32. Jos silloinkin vauva vastaa viikkojaan on seuraava vasta rv 36. :) aiheuttaa tää radi vähän ylimääräistä käymistä polilla mutta pääseepä katsomaan tyttöä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Vaikka sokerirasituksen arvot oli hyvät niin ajattelin kuitenkin välillä mittailla kotona noita arvoja kun kerran välineet löytyy. Ihan satunnaisesti vois tsekata. Viime raskaudessa tuli 10 kiloa, nyt on tullut sellanen 3-4 kiloa vähän turvotuksista riippuen eli pääsisinköhän vähemmällä tällä kertaa? Vauvaa pääsen kurkkimaan ultraan kahden viikon päästä. Tuntuma on se että kasvaa kyllä, puskee tonne mun kylkiluihin. Tuntuu tila loppuvan jo kesken.
 
Niin tuo on kyllä radi diagnoossissa positiivista, että pääsee ylimääräisiin ultriin. Oma mittailu ja ruokavalion seurantakaan eivät ole mulle yhtään vastenmielisiä asioita teen niitä muutenkin. Ainoa mitä en haluaisi, on se insuliinin piikitys mutta jos sitä ei joudu välttämättä piikittämään vaikka kaikki arvot olisikin yli sallitun niin sit mulla ei pitäis olla mitään hätää.

Mutta jos nyt jään tuosta paastoarvosta hilkulla kiinni niin pääseekö sillä verukkeella jo ylimääräiseen ultraan? Nyt aloin jo melkein toivoa, että paastoarvo menisi vähän yli jos sillä jo pääsisi ultraan.
 
Jos lähete tulee polille niin sielä kyllä ultra. Mut se näyttäis olevan niin paikkakunta kohtaista että tuleeko lähete vai ei. Meillä kuulemma kolme pitää olla koholla että lähete tulee :/ kun Äitiyspolilla alkaa olemaan aika kova ruuhka. Radi on ilmeisesti aika yleistä.
Oishan se kiva että säkin sakura pääsisit vauvaa kurkkimaan! :) Mut kääntöpuoli on sitten se radi...

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kyllä niin haluaisin vielä yhteen ultraan ja se synnystystapa-arviokin olis kiva, sitäkään ei vissiin saa ellei ole mitään diagnoosia.

Mutta mitä käytännön haittaa siitä radi-diagnoosista on jos saa sen diagnoosin vaan jostain satunnaisesta koholla olleesta paastoarvosta? Kun tollasesta pienestä satunnaisesta poikkeamasta nyt ei varmasti ole mitään haittaa äidille eikä vauvalle.

Siis eri asia jos monet arvot on pahasti pielessä ja joutuis ihan oikeasti pelkäämään vauvan terveyden puolesta mutta siis semmoset rajatapaus diagnoosit mitä täälläkin on monet saaneet niin eihän siitä tule muuta kuin merkintä neuvolakorttiin ja vähän itseseurailua.
 
Ni ei siitä kyllä mitään haittaa ole mä kuuluin esikoisen kohdalla niihin rajatapauksiin ja sillon vielä täälläkin laitettiin yhdestä poikkeavasta arvosta polille :) syö jotain tosi epäterveellistä illalla ennen paastoa ni arvo todennäköisemmin koholla ku jos syö salaattia :D

Epäilivät mun kohdalla geneettistä rasitetta kun tässä raskaudessa mun lähtökohdat oli paremmat ku esikoisesta mutta nyt kaikki arvot koholla. Ja ylipäätään että mulla on molemmissa raskauksissa nyt tää vaiva. Laittavat mut synnytyksen jälkeenkin rasitukseen ettei oo vaan tullut tästä pysyvä vaiva. Vaikka ei oo ylipainoa yms rasitteena.. mut hyvähän sekin on tarkistaa! :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli rasituksessa paastoarvo ja kahden tunnin arvo koholla, ja niilläkään ei olisi täällä päässyt suoraan ultraan, eli paikkakuntakohtaista tosiaan. Sain lähetteen vasta kun paastoarvot (pelkästään) pysyi kotimittauksissakin koholla. Vähän outoa kyllä, että kunnon ruokavalioneuvontaa en edes saanut vaan insuliini määrättiin heti eka polikäynnillä, kun sanoin että olen syönyt sen HYKSin ohjeen mukaan ja näytin ruokapäiväkirjaa...

Paino noussut 2,5 kiloa (eli laskenut viime aikoina) ja pikkutyyppi hilkun alle keskikäyrän, eli ei ne ilmeisesti sitä insuliinia pelkästään katastrofitapauksiin säästele. Eli ehkä parempi, jos sitä diagnoosia ei kuitenkaan tule :wink
 
Kauhean kirjavat käytännöt tuntuu kyllä olevan. Tuntuu olevan jostain planeettojen asennosta kiinni, että ketkä pääsevät ultraan ja keille määrätään suoraan insuliinia.

Ultran ja ravitsemusterapeutin ja synnytystapa-arvion ottaisin ihan mielelläni, insuliinia en. Mutta tuntuu, ettei tuossa ole mitään logiikkaa missä ruletissa kellekin on mikäkin jatkotoimenpide päätetty laittaa.
 
Kuunnellaanko vanhemman toivetta noissa muuten ollenkaan, että jos joku arvo on pikkasen koholla ja heti ollaan määräämässä insuliinia niin kai tuon hoidon tarvetta voi jo itsekin kyseenalaistaa?

Ilman sitä ultraa en ainakaan suostuis mitään insuliinia ottamaan.
 
Sittenhän pistetään lääkitykselle tai inskalle jos ruokavaliosta huolimatta ei arvot pysy kurissa. Sulla sakura ei tuskin oo mitään hätää jos on kotiseuranassa ja vieläpä vapaaehtoisesta sellaisessa pysyny arvot kunnossa!

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo, kyllä ne on pysyneet kondiksessa. Ainoastaan paastoarvo saattanut pikkasen nousta viitearvon yli jos on jotkut ihan överit synttärijuhlaherkut vetänyt edellisenä iltana. Normiruokavaliolla pysyy ihan viitearvojen rajoissa.
 
Samaa mieltä jemmun kanssa. Mulla se paastoarvo oli kuitenkin useampana aamuna koholla, vaikka kokeilin erilaisia iltapaloja. Olisin kyllä vielä halunnut kunnon ruokavalio-ohjeet ennen insuliinia, mutta lääkäri vetosi siihen, että kun paastoarvo on koholla jo nyt (27+5) ja insuliiniresistenssi vain kasvaa loppuraskautta kohti, on parempi aloittaa lääkitys nyt. Täällä ei ilmeisesti harrasteta tablettihoitoa ollenkaan vaan mennään aina suoraan pieneen insuliiniannokseen, ainakin jos neuvolalääkärillä oli tilanteesta oikea kuva.
 
Ultrattiinko sua syyskuinen siis tuon radin takia ollenkaan vai määrättiinkö tuo insuliini vain tuon sun itsemittauksen takia? Kun noi kotimittarinkin lukemat saattaa kyllä heitellä, liuskoissa on eroja jne. Esim. mulla saattaa olla paasto oikeasta kädestä 4,1 ja vasemmasta 5,1 samalla mittauskerralla.

Tuon takia haluaisin itse sen ultran koska en pidä noita kotimittauksia kovin tarkkoina/luotettavina.
 
Joo, on ultrattu nyt viikon sisällä kahteen kertaan ja vauvan on tosiaan todettu olevan normaalimitoissa, eli sen koolla ei kai ollut lääkityksen määräämisen kanssa mitään tekemistä. Syy insuliinin määräämiseen on kuulemma estää se, että tyypin insuliinineritys on jo syntyessä väärin virittynyt, kun sen elimistö on raskausaikana tottunut jatkuvasti liian korkeaan verensokeriin. Tai jotain. Kerron siis vain mitä ymmärsin lääkärin puheista, toivottavasti menee edes sinne päin...

En ole tullut edes ajatelleeksi, että mittaustuloksiin ei voisi luottaa o_O Pitääkin seuraavan kerran kokeilla eri sormista.
 
Ei niihin kyllä voi luottaa. Sekin vaikuttaa, että alkaako pistosreiästä tulemaan verta helpolla vai pitääkö sitä lypsää sieltä ulos, eli silloin näytteessa saattaa olla enemmän tai vähemmän kudosnestettäkin mukana. Kotimittareissa on myös kalibrointivirheitä. liuskoissa eroja jne.

Mä otan joka aamu kummastakin kädestä ja koskaan ei ole antanut samaa tulosta molemmista käsistä. Ja usein otan samastakin kädestä useamman ja saman käden eri sormienkin välillä on eroja.
 
Se lypsäminen kannattaa tehdä ennen pistämistä "kaukaa" tai sillai koko sormen mitalta, ettei ihan pistokohdan vierestä, tulee vähemmän kudosnestettä. :) Mutta enpä oo sattunut kokeilemaan heittääkö tulokset eri käsistä tai sormista!

En usko että se ultra vaikuttaa insuliinin määrämiseen sinänsä, sen tarkoitus on varmaan vain vauvan koon arviointi? Tää on kyllä vain mun mielikuva, en tiedä ymmärsinkö aiemmat viestit oikein. Onhan tossa diabeteksessa muutakin huomioitavaa tosiaan kuin se että vauva voi kasvaa isoksi. Äidin kannalta myös, käsittääkseni helpommin puhkeaa pysyväksi raskauden jälkeen jos jää hoitamatta. Ainakin mulla se riski olisi perinnöllistä syistä olemassa joka tapauksessa. Nyt kun on asia huomattu, voi ennaltaehkäisevästi estää ettei radi pääse pahenemaan myöhemmin raskaudessa kun painoa tulee lisää eikä vauvakaan ole siellä liian sokeripitoisissa oltavissa koko ajan. Ja nyt osaan ottaa seurantaa tarvittaessa raskauden jälkeenkin. Eli ei tolla diagnoosilla tavallaan tässä hetkessä ole mulle mitään merkitystä koska arvot eivät ole olleet makeistakaan syötävistä koholla. Mutta sillä voisi olla paljonkin merkitystä jos taipumus olisi jäänyt huomaamatta ja tilanne olisi päässyt pahaksi väärän ruokavalion seurauksena.

Tuli vähän sekava sepustus... Mutta olen nyt löytänyt vähän positiivisemman katsannon tähän diagnoosiin vaikka se pääsi yllättämään. :)
 
Takaisin
Top