Meillä mennään tammikuussa 2016 päiväkotiin, siihen mennessä olisi syötävä tavallista ruokaa. Kyllä se on kodin vastuu opettaa lapsi monipuoliseen ruokavalioon.
Hieman aiheen sivusta, mutta jos päiväkodissa peruna on lähes jokapäiväistä niin myös sinne toivoisi hieman vaihtelua... Ihmeellistä minusta on tämä suomalainen perunan palvonta, vaikka kotimaisia kasviksia on olemassa paljon ja monipuolisesti.
Olen samaa mieltä tuosta perunan palvonnasta ja suuria muutoksia on tapahduttava että pk-ruokailuun tulisi muutoksia. Se on se hinta mikä sen pääasiassa määrää kun mikään ei saisi maksaa mitään päiväkodeissa ja kouluissa.
Peruna ei sovi kaikkien vatsalle,mutta jos pkotiin haluaa erityisruokavalion on oltava siihen lääkärintodistus, se ettei vanhemmat halua että lapselle syötetään perunaa ei riitä perusteeksi. Ja mä en nyt sano näitä asioita riitaisasti vaan faktoina mitkä tiedän kun mulla on 3 lasta ollut päiväkodissa ja yksi heistä on ollut todella huono syömään mitään.
Itse haluan että tämä lapsi oppii kaikkiin makuihin heti kun vaan voi ja se että antaa kaikkea mahdollista maistaa jo pienestä saattaa ehkäistä allergioita ja yliherkkyyttä.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä sellaisissa perheissä syödään, jos ei perunaa syödä? Meillä kun on melkein joka pvä jotakin perunaruokaa, välillä pastaa ja riisiä. Eli mitä lisukkeita teette perunan sijasta?
Me ollaan viimeisen kahden vuoden aikana tehty perunaruokaa niin, että kerrat voi laskea yhden käden sormilla. Bataatti, riisi ja pasta/spagetti/makarooni ovat käytössä, jos pelkkää "hiilarilisuketta" käytetään. Paljon tulee tehtyä patoja/muhennoksia, joissa liha/kana ja kasviksia sekä papuja. Ollaan huonoja syömään lisukkeita, joten pihvin tai muun liharuuan kanssa riittää usein pelkkä salaatti. Tarvii varmaan muuttaa hieman ruokailuja lapsen kanssa.
On niissä joitain pieniä eroja: bataatissa on enemmän a-vitamiinia, tryptofaania, kalsiumia, kuitua ja hieman vähemmän tärkkelystä. Finelistä löytyy taulukot, jos tykkää vertailla. Mulla suurin syy syömiseen on ehdottomasti maku. Ai että se on hyvää! Ihan pelkkä kuorineen höyrytetty bataattikin maistuu niiiiin nannalta! :)
Meillä suunnilleen sama kuin Hulinalla. Toki lapsi totutetaan monipuolisesti ruokaan ja sellaisiinkin, joita ei itse syödä (esim sienet sitten myöhemmin), mutta en mä muuten näe tarpeelliseksi meidän tapoja muuttaa.
Uudet perunat ja silli on kyllä namnam mutta en mä muuten perunaa kaipaa. Joskus tehdään muussia jauhelihasoosin kaveriksi. Keitetty peruna on aika tylsä.
Harvoin meilläkään keitinpottua syödään. Peruna esiintyy keitoissa ja kiusauksissa tai muusin tai gratiinin muodossa. Jos nyt puhutaan ravintoarvoista niin eipä se riisi tai pasta ole sen terveellisempää.
Kiitos Hulina! Mä vaan ihan mielenkiinnosta asiaa mietin, en pelkästään tämän ryhmän ajatusten takia, vaan kun monesti juuri sanotaan että ei anneta perunaa mutta bataattia kyllä, ja olen sen ajatellut johtuvan jotenkin ajatuksesta että bataatti olisi "parempaa". En siis varsinaisesti ole koskaan keneltäkään perusteluja sen kummemmin kysynyt. Ja nyt vaan tässä yhteydessä oli jotenkin luontevaa kysyä, osaako joku niistä eroavaisuuksista sanoa. En ajanut takaa mitään terveellisyysjuttua varsinaisesti, kunhan kiinnosti.
Minä itse tykkään perunasta, valtavasti, saatan keittää itselleni ruuaksi ihan vaan perunaa. Ja ai miten hyvää on perunavelli! Elli ei meillä tällä hetkellä suostu syömään noita "lisäkkeitä" oikein ollenkaan, millähän lie metsästäjä-keräilijä dieetillä se on kun syö lihaa, marjoja ja hedelmiä sekä maitotuotteita!
Meillä menee jo kahdesti päivässä helposti 4-5 jääpalakuutiollista ruokaa. Nyt kukkakaali, parsakaali, porkkana ja bataatti ajettu sisään. Hädissäni noista määristä, soitin jo neuvolaankin vaikka kuopus kyseessä. Kun ei millään muista että mites se nyt menikään.. :)
Kehotti jo alottaan liha-kala-kanaa!!! Hurjaa! Noh, onhan tuo tytteli jo yli 5kk. Mutta sanoi että jos niin hyvin uppoo, niin ei saa enempää nostaa kerta-annosta vaan ottaa kolmas ruokailu mukaan!
Hedelmät mulla on vielä antamatta, sanoi että saa kiristää tahtia ettei ole yksi maku ja viikko vaan pari päivää riittää jos näyttää ettei oireita tule.
Myös neuvolasta sanottiin että vaihtoehtoisesti viljat saisi nyt alottaa mutta kehotti ottaan jommankumman ja suositteli lihoja. Että viljat puolenvuoden iässä!
Meillä tyttö on siis korvikkeilla ollut jo pienestä, syö vain noin 100-120ml kerralla. Päivisin 3hn välein, yöllä 5hn välein. Ja nyt siis kiinteitä menee jo kolmesti päivässä ja aina sen 4-5kpl kerralla!
Näin siis täällä.. :)
meilläkin menee monta palaa kerralla! ollaan nyt syöty kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, bataattia, avokadoa, kesäkurpitsaa, päärynää, mangoa, kiiviä, banaania.
Mitäs muita kasviksia on? Perunaa tietty.
Vai onko enää laajennettavana hedelmät ja liha.
Vinkkinä sosekokeille ja smoothien ystäville! Tilasin meille tollasia squooshi-pusseja... ne ,n siis samanlaisia pusseja, joissa myydään vauvan hedelmäsoseita kaupassaki, mutta uudelleen käytettäviä! Tosi suloisia eläinhahmoja pusseissa, niin aattelin et menee varmaan kaupaksi tuolle taaperollekki aattelin tänään testata mustikan kans sekoittaa jotain ja testata tuolla isoveljellä. Vauvalle ei olla vielä kiinteitä aloitettu. Tänään kyllä 4kk neuvolassa löivät eteen heti kiinteiden esitteen ku kerroin et on heräilty yöllä enempi. Aattelen kuitenki et se johtuu enemmän siitä ettei päivällä malta syyä kunnolla...
Pitääpä täällä kysellä kun tuntuu että melkein kaikissa perheissä on jo aloitettu kiinteät. Meiän poika, kohta 4kk, on ollu alusta asti kova kakkaamaan ja viimeisen parin viikon aikana kerrat vielä lisääntyneet n. 4-6 kertaan päivässä. Ensi viikolla olis tarkoitus alottaa luultavasti potulla kun olen ymmärtänyt että olisi suolen toimintaa hidastava vaikutus (?) Onko kenelläkään kokemuksia miten tällaisen usein kakkaavan lapsen käy kiinteitä aloittaessa? Soseiden määräthän ovat tosi pieniä alkuun joten epäilen onko vaikutusta.. Peruna tuntuu vähän "turhalta" ruoalta, mietin jättäisikö kokonaan syöttämättä, mutta kiinnostaa se saisiko sillä tulpan pojan suoleen :D siis niin ettei tarvitsisi ihan koko ajan olla kakkavaippaa vaihtamassa... Meinasin kyllä neuvollassakin vielä asiasta jutella alkuviikosta ennen kuin soseita aloitellaan.