Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
NinjaKirppu: Huomasin, että jos syötän kiinteitä jossa on hirveästi kaliumia (esim. banaani tai peruna) niin kovettaa kyllä meillä vatsaa urakalla. Perunaakin sotken aina johonkin muuhun vihannekseen.

Kiva kuulla että myös banaanilla voi olla vatsaa kovettava vaikutus. Tää kakkakoneen mamma alottaa perunan maistatuksen tällä viikolla pojalle ja toivoo että kakkavaipat vähenisivät edes hieman sen avulla niinkuin joillekkin on käynyt. Ja jos ei pottu auta ni voidaan kokeilla banaania :D
Muoks. En tietenkään kiinteetä tavaraa toivo mut ois se kiva jos ei tartteis pojan olla koko ajan kakka vaipassa, melko tihee on vaipan vaihto väli vielä näin täysimetyksellä.

Muokattu viimeksi:
Niin no viikon verran suurinpiirtein syötiin tossa kyllä perunaa eli olisko sitte siitä. Täytyykin yrittää jättää se pois nyt ainakin hetkeksi jos sais vatsan toimimaan paremmin. :) kiitoksia paljon!

Mustikka myös kovettaa vatsaa. Hedelmistä sitten taas päärynällä ja kuten jo aikaisemmin moneen kertaa todettu luumu löysyttää.
Tuosta banaanista muuten sanotaan, ettei täysin kypsänä kovettaisi mahaa? Tiedä sitten...

Miten te ootte tehny soseita hedelmistä ja marjoista? Esim banaani, soseutetaanko se vaan sellasenaan?

Kypsä banaani muussaantuu hyvin ihan vaikka haarukalla. Omenaa ja päärynää ainakin täytyy pehmentää keittämällä. Marjat varmaan soseutuu tuoreenakin, mutta kannattaa paseerata se sitten siivilän läpi että mahdolliset kuoret ja siemenet saa pois. Ulkolaiset marjat pitää keittää ainakin 2 minuuttia hepatiitti tartuntavaaran vuoksi.

Olipa hyvä teksti Anjuska! Itsekin teen ruuat itse koko perheelle,ja nyt kun tuon luin niin vielä korkeammalla kynnyksellä sorrun einekseen! Mut joo,onhan se pizzaperjantai aina välillä oltava,joskus voi unohtaa ravintoarvot ja herkutella kuitenkin :p
Mä oon kanssa monesti miettinyt niiden purkkiruokien päiväyksiä,miten voi muka ruoka olla hyvää tyyliin 2 vuoden päästä valmistamisesta? Onneksi on ollut jaksamista soseiden tekoon itse,ei tarvi moista syöttää omalle vauvalle

Semmosta tahnamaista on Ilonan kakka, kyllä sekin sitä välillä puskee naamapunaisena, mutta ei kipeetä tee. Luumusosetta oon antanut, jos näyttää ettei kakka taas ole pariin päivään tullut. Se saa Ilonan vatsan toimimaan helpommin.

Minea sai tänään eka kertaa maissinaksuja kun oltiin isoveljen kerhon kevätjuhlassa , hyvin suli suuhun ja ihanan tahmea oli koko tyttö yhden naksun järsimisen jälkeen :joyful:
Soseetkin ovat alkaneet vähän jo paremmin upota, taisteluvoitto! :gen014 Vaikka ei vielä suuria määriä syö niin kakominen on onneksi loppunut ja tyttö jo välillä jopa maiskuttelee kun ruokailu alkaa :p

Kukas on aloittanut jo iltapuuron antamisen? Onko vaikuttanut yöuniin? Meillä on ollut viime aikoina toooosi katkonaisia yöt. Ei nälkä varmaankaan ole kova, mutta heräilee usein ja muu ei auta kuin tissi suussa. Mulla on kaapissa jo kaurapuurojauhe odottamassa, mut vielä en ole antanut...

LiLLY täällä miettiny kans joko sitä kehtais jo antaa. Pelkään kuitenkin että tulee entistä kiinteemmäksi tuotannot kun likalla on ollu vatta tukossa vähän väliä ja sitten hirveän ähellyksen seurauksena saa "tulpan" pois. Luumua ollaan nytten syöty päivittäin. Jätin suosiolla muut hedelmät pois.

Meillä puhuttiin neuvolassa että puuro aloitettaisi 6kk ikäisenä. Itse ajattelin aloittaa hieman aiemmin kyllä. Iltavelli nimittäin paransi meillä unia jonkin verran, ja sitä ollaankin joka ilta nyt syöty.

Meillä on syöty iltapuuroa, tosin vasta eilen aloitetettiin ja ihan pienellä annoksella, eli vielä ei tiedä miten vaikuttaa uniin tulevaisuudessa, nyt tuolla lusikallisella ei ollut mitään vaikutusta :)

Meillä tyttö nyt 4,5kk eikä olla vielä kiinteitä aloitettu kun kasvaa ilmankin oikein hienosti. Nyt kuitenkin aloittanut puklaileen todella usein ja paljon ja edelleen meillä tulee KAIKKI kakat selkää myöten. Lisäksi tyttö on rinnalla edelleen päivisin vähintään parin tunnin välein, joka alkaa jo olemaan vähän rasittavaa, kun tuntuu ettei vieläkään tehdä muuta kuin syödä.
Oonkin miettinyt, että oliskohan näihin pulmiin apua, jos alettais sittenkin ottamaan kiinteät mukaan kuvioihin pikkuhiljaa. Mitä mieltä ootte te, jotka jo annatte kiinteitä?
Tottakai aion vielä olla yhteydessä neuvolaan, mutta haluaisin kuulla muidenkin mielipidettä, koska meidän th tuntuu olevan jo lähtökohtaisestikin sitä mieltä, että kiinteät olisi täytynyt aloittaa jo heti kun 4kk tuli täyteen. Kokonaan imetystä en todellakaan haluaisi lopettaa, joten ihanaa olisi, jos edes vähän syöntikerrat harvenisi. Ja ihanaa olisi myös, jos kakkaisia bodejanei tarvisi enää hinkata monta kertaa päivässä.

Meillä on nyt syöty kiinteitä reilu kuukauden verta ja olen huomannut, että harvemmin ja vähemmän maitoa tarvitsee. Eli kyllä uskon, että teilläkin kiinteät helpottavat nälkää eikä tarvitse olla usein syömässä. Ja kakkimiseen auttaa peruna! Meillä meni nyt peruna lakkoon ja luumua tilalle, pitää niin kauhiasti ähistä että pienen nokareen saa ulos.

Meillä sama kuin noora92:lla. Autto huomattavasti noihin "niskapaskoihin". Niitä ei ole ollu nytte kuukauteen. Peruna meilläkin lakossa ja luumua syödään joka päivä noin 1/3 purkkia. Huomattavasti vähemmän aikaa viettää tissillä vaikka syödään kuitenkin vain kaksi kertaa päivässä pieni määrä kiinteitä. Oon harkinnu iltapuuron maistelua mutta pelottaa että menee likka vielä enemmän tukkoon siitä. Luumu tuntuis silti auttavan ja mallasuutettakin löytyy kaapista varuiksi.

Meillä myös maitomäärä vähentynyt kiinteiden ruokien myötä ja kakka on siisti nokare minkä voi kipata vaipasta vessanpönttöön,selkäkakkoja ei ole tullut sen jälkeen kun aloitettiin vastikkeella,tissimaidosta oli aina niskaa myöten paskat :yuck: :grin Ei se kiinteiden aloitus sitä meinaa etteikö lapsi kasvaisi hyvin maidollakin ,mä ainakin aloitin kiinteät ajoissa siksi että vauva saa rauhassa maistella ja pikkuhiljaa totuttautua uusin makuihin,ei sitä nälkään varmaan vieläkään syödä vaikka kuukauden verran oon antanut. Onneksi aloitin ajoissa koska meidän neiti vaikuttaa nirsolta ja on vaatinut pitkää pinnaa saada edes se yksi jääpala menemään,nyt menee melkein jo kaksi jääpalaa kaksi kertaa päivässä ja 4 eri makua(porkkana,peruna,bataatti ja parsakaali). Jos odottaa 6kuukauteen asti,niin silloin pitää nopeammalla aikataululla ottaa uusia makuja,lihoja ja viljatuotteita ruokavalioon. Itse tässä mietin että otanko ensin lihan vai viljan seuraavaksi,ehkä se on se iltapuuro sittenkin kun meillä on yöt hirmuisen levottomia ollut ja pahimpina öinä on herätty 1-2 tunnin välin!:eek: Ei onneksi huuda mutta herää ja tuttia pitää antaa tai maitoa,mutta juo hirveän vähän niin tuskin nälkä kuitenkaan on,hmph!:hungover: silmät ristissä on menty kohta 2 viikkoa :hungover: kattelin kaupassa että on jotain riisipuurojauhetta missä ikäsuositus 5kk,onko kukaan kokeillut? Meidän typy ens viikolla 5kk...

Mites se velli ajatellen yöunia? Oliko teillä kokemusta? Täällä myös herätään tiuhaan! Tosin ollaan oltu kipeinä, ja jätkä kääntyy joka suuntaan ja varpaat löytyi jne. Eli onhan noita syitä levottomuudelle, mutta jos esim. sillä vellittelyllä voisi vähän auttaa menoa niin kiva olisi. Tosin tutkailin ravintoarvoja, eivätkä juurikaan poikenneet korvikemaidosta..enkä taida haluta olla niin kotihengetär että soseiden lisäksi tekisin oman iltavellin ;)
Eli onko velli kuitenkin "tuhdimpaa tarjottavaa" siis käytännön tasolla
toimivampaa kuin maito?
...eipä tässä tietysti kauaa mene kun soseet varmasti tuovat tukea vatsan täyttämiseen...

Muokattu viimeksi:
Meillä ei ainakaan velli vaikuttanu millään tavalla. :D samallai ku eevikselläki meilläkin herätään vähän väliä kitisemään tutittomuutta tai muuten vaan maistelemaan vähän maitoa. Helppoa tää vielä on kun imettää mutta sitte ku tarttee oikeesti nousta ylös yöllä nii tuun olemaan tooosi väsyny. :D

Takaisin