Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli ekat neljä päivää kiinteiden alotuksen jälkeen joka toinen päivä kakkapäivä. Sen jälkeen normaalisti 3-5 kertaa päivässä.. lisäyksistä ja uusista mauista huolimatta tuo muutama kerta/päivä.

Mää oon menny 3 makua viikossa tahilla ja nyt on syöty bataattia, parsakaalta, omenaa, luumua, omenaa ja päärynää. 2 ateriaa päivässä, toisella vihanneksia ja toisella hedelmää. Tyttö täytti eilen 4kk mutta otettiin varaslähtö koska suoli toimi niin hitaasti että kokeilin tuota luumua sitä nopeuttamaan. Ei juurikaan ollut vaikutusta mutta tuli aika päheen näköstä ku teki ite soseen tuoreista luumuista. Toinen kasvisruoka tulee kun alotetaan lihat ja saa tuo hedelmäkerta jäädä sitte välipalaksi. Sosetta menee 2 jääpalaa kerralla. Sitten kun syöttötuolissa istuu niin on tarkoitus aloittaa sormiruokailu.

Meillä on tosiaan harvoin perunaa, yleensä lisukkeena kesäkurpitsaa, paprikaa, bataattia, porkkanaa, kukkakaalta ja parsakaalta sekä salaattia.

Meillä on kohta 3vkoa syöty soseita ja viikon verran 2 ateriaa päivässä, edelleen vaikeaa tuo syöminen mut iltaruoka on mennyt jo paremmin ja jopa ne 2 jääpalaa! Mut aamupäivä ruokailu on yhtä tuskaa. ..kyllä vaatii nyt pitkää pinnaa tämän kanssa! Pojat kun on syöneet mitä vaan ja kuinka paljon tahansa, niin nyt on ihan päinvastainen meininki neidin kanssa. Mut sitkeesti meinaan ajaa sisään nää kasvissoseet ennenkuin annan muuta, muuten ei varmasti syö senkään vertaa kasvista jos nyt annan hedelmää. Meillä on suolentoiminta hidastunut, kakkaa saa välillä odottaa jopa 3 päivää, mut Minea onkin alusta saakka kakkinut vähän, jokatoinen päivä.

IceQueen: Meillä harventui kakkaaminen perunamaistelun myötä. Ja iha tosiaan vaan maisteltu. Ennen kiinteiden aloitusta kakkaa oli ihan joka vaipassa.

Meidän likka syö kyllä hyvin kiinteitä mut oon huomannu että hän tarvii lyhkäset päikkärit ennenku antaa ruokaa. Herätään siinä 9 maissa ja 11 aikoihi nukkuu puoli tuntia ja sitten vasta ruoka. Koitettiin joskus antaa ennen näitä päikkäreitä eikä tullu syömisestä mitään. Pari päivää oon nytte antanu 17 aikoihin luumu sosetta. Ei kuulu likan herkkuihin. :D irvistellen availee suutansa silti aina vaan uudestaan. :D niin ja kakkaa tulee aikalailla kerran päivässä. Koskus jää päivä väliin. :) Nyt ollaan syöty bataattia, porkkanaa, perunaa, parsakaalia ja luumua. En oikeen tiedä mitä ottas seuraavaks. Kukkakaali ehkä? Perunan kanssa vai pelkästään?

Itse aion kyllä maistattaa kaikkea, ihan vaan siinä siedättymisen (ja isompana sietämisen) toivossa. Juu, ei sitä kaikkia maailman makuja millään pysty kenenkään kakaraiseen tunkemaan, mutta en myöskään aio mitään tietoisesti jättää maistattamatta.. ja ei, tämä ei ole nyt puolustuspuhe esim. sille perunalle :) , kunhan pyörittelen omia ajatuksia. Olen myös työn kautta huomannut kuinka tärkeää on isommallekin lapselle opettaa kaikenlaista syöpöttelemään, juurikin vaikka hoidossa tai koulussa kun vastaan voi tulla vaikka ja mitä. Työssä koetan aina markkinoida minimaistiaisten puolesta. Totuttelun kun voi alottaa vaikka nuppineulan pään kokoisesta palasta..tai pienemmästä jos saa/tarvetta. Hankaluuksia kun voi aiheuttaa rakene, maku, entiset kokemukset, tai kaikki edellä mainitut.

Tämä pohdiskelu (joka on ehkä hieman väärässä ketjussa) sai alkunsa siitä, kun äsken katselin 3 vee kummitytön yökkäilyä ensin salaatin ja sitten banaanin kanssa. Onneksi minimaisteluilla saatiin lounas hymyillen päätökseen :thumleft

ps. Pienen ihmisen onnistumisen ilo on kyllä aina yhtä hellyyttävää, oli aihe mikä vaan, iso tahi pieni juttu :joyful:

NinjaKirppu, kukkakaalin rakenne voi olla aika rakeinen jos meinaa sitä pelkästään antaa. Mutta jos lapsi ei siitä välitä niin antaa mennä vaan :joyful: itse ajan varmaan kukkiksen porkkanan kanssa kun sen aika on.

Niin, ja höyrytetty kukkiksen nuppu on muuten mainiota sormiruokaa :) kun tekee niistä sellaisia pieniä suuhun sopivia paloja.

Mä oon käsittäny että sormiruokailussa olis ollu just hyvä isompi pala, kun pienemmät voi hornasta henkitorveen?
Ei olla vielä kiinteitä aloiteltu, joten siksi kyselen, jotta sit vauvan ollessa puolivuotias, olisin jotenki kärryillä...

Kun on tarpeeksi pehmeää niin sehän hajoaa suuhun, jos on hampaita jota käyttää menee isompikin pala. Tämä on vaan mun mielipide ja näin oon kolmelle ekalle antanut. Maissit ja herneet ovat olleet suosikkeja vaikka pieniä nekin ovat, mutta loistavia naposteltavia pinsettiotteella. Tietenkään näin pienelle vielä anna, vasta sitten kun muutenkin jo syö karheampaa ruokaa.

Maissista tuli mieleen! Mites noi maissinaksut? Koska niitä voi alkaa antaa? Ei tietenkää pakko ole niitä antaa mutta kun meille on niitä jo tarjottu niin mietin vaan koska niitä sais hyvällä omatunnolla maistattaa likalle. :)

Tein äsken perunasta sosetta ja vasta jälkeenpäin hoksasin et mokasinko? Tein siis omaan maitoon jota oli pakkasessa ja nyt piti laittaa soseet pakkaseen mutta meniks tää kiville nyt tässä kohtaa et rintamaitoa ei voi pakastaa uudelleen? :banghead:

Osa taitaa antaa noita naksuja ja muita vastaavia sitten kun kakaraiset istuvat syöttötuolissa, mutta jos lapsi itse tykkää/haluaa/osaa tarttua sekä viedä ruokaa suuhun, ja istuu esim. sylissä hyvin, niin ei kai siinä varsinaista ikärajaa ole..ne kun sulavat nopeasti suuhun...vanhankansan mallilla esim. kova leivän kannikka on annettu pienille vauvoille imeskeltäväksi ja sitten taas otettu hetkeksi pois kun on alkanut saada paloja irti, mutta ei vielä ole niitä handlannut.

Imetyksen tuki ry:n tukiäidit ovat sanoneet, että pakastetun maidon uudelleen pakastaminen on ok, jos välissä on kuumennettu esim. soseen tekemisen yhteydessä.

Itse en myöskään pakastaisi uudelleen kertaalleen sulanutta maitoa/sosetta.

Aaaapua! Te muut ketkä syötätte jo kiinteitä, onko vauvan kakka jo tuhtia tavaraa? Likka oli neljä päivää kakkaamatta ja nytte tuo puskee sillai että huomaa että sattuu. Ihan kiinteetä on. Semmosta mitä mä muistaisin nähneeni vasta 8kk ikäsillä. Koska sen pitäis olla tommosta? :o

Takaisin