Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie aattelin täs lähipäivinä alottaa maistelun, huomenna tuo miun pikkunen jo 4kk :) (kasvaa ihan liian nopeesti :( :D )
Niii oottako työ maustanu soseita mitenkään ? vai maitoa vaan tai keitinvettä?

En ole vielä maustanut mitenkään kun vasta maistellaan perusmakuja. Porkkanoiden keitinveteen tein peruna-porkkana-soseen ja parsakaalin keitinveteen peruna-parsakaali-soseen.

Samallai kun LiLLy. :) Aloiteltiin bataatista ja siihen keitinvettä ja porkkanaan ei muistaakseni tarttenu laittaa lainkaan kun oli muutenkin suht vetistä soseutettuna. :)

Ei hedelmiä tarvii keittää!! Vitamiinit karkaa

Tein tuoreesta mangosta sosetta ihan sellasenaa. Päärynöitä hieman kattilassa pehmensin. Luumusosetta voi tehdä tuoreista luumuista sellasenaan, toki kuori ensin. Tai kuivatuista jolloin pitää keitellä.

Mulla on kaappi täynnä hedelmä soseita kun isä vaimoineen innostu niitä ostaa meille nii ehkä mä annan niitä sitte :'D jos nuo ruoka soseet tekis itte vaa. Peruna-porkkana uppos kans hyvin! Reipas lapsi mulla. :)

Mä olen maustanut soseet laakerinlehdellä, mustapippurilla ja yrteillä. Olen laittanut mausteet pieneen teen haudutuspussiin ja sitonut sen narulla kiinni ja heittänyt mukaan kattilaan kiehumaan. Tulee vähän edes jotain makua :p meillä on nyt syöty perunaporkkana,bataatti ja perunsparsakaali sosetta. Mikään ei oo vielä lempparia,nihkeästi syö tämä vielä :wtf:

Meillä neuvolatäti sano lastenruokakurssilla että ei kuivattuja luumuja pienelle, pitäs ostaa kuulemma luumusoseet aina valmiina. Ja muutenkii kaikki pehmeet kuivatut hedelmät ois kiellettyjä. Ehkä uskon sitä ja hankin jotkut hedelmäsoseet valmiina kaupan hyllyltä :) Muuten meinasin tehä soseet ite mut ees jossai kohtaa saa luvan kanssa olla laiska ja ostaa valmiit purkit :D

kummajuttu, ei meillä tänää neuvolalääkäri sanonu mitää kun oli puhetta luumusoseesta jne.

Mä luulen että se voisi liittyä jotenkin kuivahedelmien sokereihin ettei niitä suositella. Hedelmän sokeri jotenkin muuttuu siinä kuivausvaiheessa, en nyt muista miten mutta kuivahedelmä on sama kun karkkia söisi sokerimäärältään!

En saanu otettua tosta taulukosta tarpeeksi pientä kuvaa mutta siinä oli höyrytysaikoja:
Omena ja päärynä 5min, appelsiini, persikka, luumu 10min, ananas15.
Kasviksille ja lihalle 15-20min.
Nuo on siis yhestä Aventin vauvanruoka-laitteen käyttöohjevihkosesta...

Oonko ainut joka ei aio antaa perunaa? Sinänsä turha juures jota todella harvoin meillä muutenkaan syödään.

// Siis tietenkin se joskus tulee mutta ei nyt vielä lähiaikoina.

Millais muute ku me ollaan nytte vähän päälle 2 viikkoa syöty kiinteitä kerran päivässä (12 aikoihin). Koska aletaan syömään toiseen otteeseen vaikka iltapalaa? Vai voisiko sen jo antaa? :D tarkotus olis kuitenki että rintamaito pysyy pääasiassa ja ruokia vaan maistellaan. Tolle vaan tuntuu maistuvan niin hyvin tuo ruoka. :o Mikä olis hyvä iltapala? Vai meneekö sillä samalla peruna/porkkana/bataatti/parsakaali linjalla?

Ilona on nyt maistellut soseita (perunaa, porkkanaa, omenaa, luumua) kohta neljä viikkoa, eikä edelleen syö kuin kahdesti päivässä niitä, ja sitäkään ei voi sanoa syömiseksi vaan maisteluksi, edelleen äidinmaito on se tärkein juttu vielä vähän aikaa, nää kiinteät tulee perässä kun kasvaa maidollakin. Ilonan vakituisin maisteluaika on viideltä iltapäivällä, silloin syödään me muutkin, on mukana jo perheen kanssa syömässä ja katselee ihmeissään kun muut syö :)

Minea on nyt maistellut 2 viikkoa ja nyt olisi tarkoitus ottaa toinen ruokailu lisäksi. Eka maistelu on n.kl.11 ja toka sitten n.kl.17 ja vihannesmuusilla mennään molemmat. Huonosti tuo edelleen mitään syö mut uskon että kun rutiini muodostuu niin siitä se sitten lähtee etenemään.
Sitten reilu 5 kuisena otan iltapuuron mukaan kuvioon :p

Meillä syödään kahdesti päivässä soseita, aamupäivästä maissia/porkkanaa/bataattia tms ja iltapäivällä persikkaa/päärynää tms. Hyvin on kaikki muut maistunu paitsi ei peruna, mut pärjäähän sitä ilmanki. Jännityksellä ootan että saadaan alottaa iltapuuro, josko se helpottais noita öitä ku täällä edelleen syödään noin 2tunnin välein tissiä :rolleyes:

Oonko ainut joka ei aio antaa perunaa? Sinänsä turha juures jota todella harvoin meillä muutenkaan syödään.

// Siis tietenkin se joskus tulee mutta ei nyt vielä lähiaikoina.
Todennäköisesti et ole. Itsekin oon miettinyt, että mitä järkeä, kun ei me aikuisetkaan sitä syödä. Katsoo sit, jos jossain vaiheessa tehdään jotain perunaruokaa niin ehkä siinä samalla sitten ottaa sivuun pojallekin, mutta muuten jäänee vähälle perunasoseet. Käsittääkseni perunaa annetaan lapsille lähinnä tavan eikä esim. ravintoarvojen vuoksi.

Hankin jo valmiiksi hassunhauskoja jääpalamuotteja, joihin voin tehdä valmiita makustelusatseja. Laitoin jo päärynää pakkaseen, kun alkoi uhkaavasti näyttää siltä, että ylikypsyy tuossa pöydällä. Se meni haarukallakin niin mössöksi, etten alkanut keitellä/höyryttää. Suristin vain sauvasekoittimella möykyt veks. Mehuahan siitä meinasi tulla. :D

Haha, hauska lukea kuinka te muut ette syö perunaa. Meän perheessä ainaki syyään ainaski joka toinen päivä pottuja joten ihan luonnollista on vauvallekki sitä sitteantaa :)

mekin ajateltii, että annetaan sitten perunaa kun itellekin keitetään, mutta eipä ole tullut 2 viikkoon syötyä... en viitsii pakastaa sitä, kun rakenne kärsii. oon pakastanut kaikki maut erillään, sitten voi itse yhdistellä niitä, kun meillä syödään se 2 palaa kerralla. ja 2 kertaa päivässä. molemmilla jotain kasvista, mutta vikalla kerralla saa myös jälkkäriksi esim. mangoa.
puolilta päivin ja n.4 aikaa syödään.

Kyllä me syödään perunaa ja sillä on aloitettu kaikkien muksujen maistelut. Kuuluu, jos ei nyt ihan joka päiväiseen ruokavalioon, niin ainakin joka toiseen.

Meillä maistellaan kerran päivässä parin jääpalan verran. Illalla annetaan velliä. Pääruokana rintamaito ainakin puolenvuoden ikään saakka. Nyt on syöty porkkanaa, bataattia ja päärynää. Perunaa ei ole vielä annettu, mutta varmaan annetaan jossain vaiheessa, vaikkei se yleinen ruoka meillä olekaan. Kyllähän tuo perunaa varmaan esim koulussa/päiväkodissa aikanaan saa, joten hyvä tottua kaikkeen.

Takaisin