Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minusta se muki oli just hyvä, samanlainen oli isoveljelläkin. Aika nopeasti muistaakseni siirryttiin ihan normi juomalasiin silloin.
Ekat peruna-porkkana soseet on nyt maisteltu ja ei tuo nyt ainakaan pahasti irvistänyt :grin jääpalakuution verran annoin eilen ja tänään,siitä se lähtee, ens viikolla uudet maut,parsakaali-peruna yhdistelmää ajattelin. En sitten ottanutkaan vellejä ollenkaan, tuntuu että normi ruokailu kiinnostaa tyttöä,maiskuttelee kun muut syö :joyful:

Meillä alotettu bataatilla, puolikkaalla jääpalalla viimeviikolla. Tällä viikolla kokonaisia jääpaloja ja ensviikolla vasta uutta makua, vähän kun olen laiska.. kiirehän ei tietenkään ole, tyttökin vasta viikkoa vajaa 4kk. Mutta kun maiskutteli ja seurasi tarkkaan muiden syömistä/juomista ja näyttää sose maistuvan eikä reagoi vatsa siihen, niin mikäs siinä. Päätettiin alottaa siis aiottua aiemmin.

Meillä vedetään jo kahta jääpalaa. Lämmitän aina kaksi jos maistuisikin vähän enempi ja nytten kaksi päivää likka on tyytyväisenä vetäny lautasen tyhjäksi :o ja ruuan päälle imetän vielä että saa "huuhdottua" bataatit alas. En kyllä ton enempää uskalla tolle likalle vielä antaa. Ajattelin tällä viikolla koittaa porkkanaa niin saa sitten ensi viikolla pakastettua peruna-porkkanaa valmiiksi. :)

Sehän on hienoa ninjakirppu kun noin hyvin maistuu :p hyvin voi antaa enemmänkin jos ei vatsa mitenkään ihmeemmin reagoi.

Viime viikolla annoin banaania ihan ministi muutamana päivänä. Tänään keitin porkkanaa ja annoin vajaa teelusikallisen verran. Kuinka pian sitä uskaltaa sit alkaa antaan tuommosta jääpalan kokosta annosta kerralla? Ja ootteko laittanu siihen soseen sekaan tissimaitoa?

Juu. Peruna-tissimaito-muussia on täälläkin maisteltu viikon verran. Kohta siirrytään porkkanaan.. Poika söis vaikka kuinka paljon mut olen vielä rajoittanut määriä. On kasvanut hyvin pelkällä tissimaidolla joten sen suhteen ei ole kiirettä. Eilen erehdyin antamaan perunaa ennen nukkumaanmenoa ja yöllä tuli vatsavaivoja. Katsotaan miten ens yö sujuu kun nyt annoin maistiaiset lounasaikaan. Hörppyytiin tavallisesta nokkamukista keitettyä vettä ruuan päälle että sai huuhdottua suun perunasta kun en ehtinyt heti imettää päälle. Hyvin otti vettäkin. Ei tarvinnut imeä kun oli nokkis ilman venttiiliä. Esikoisella ei onnistunut lainkaan venttiilimukista juominen, luulen että tää jätkä on samanlainen.

Niin ja siis olen syöttänyt noin 1/4 perunaa kerrallaan. Siitä tulee noin ruokalusikallinen löysää muussia. Suu aukee aina heti kun on edellisen nielaissut :D

Noku täälläki kasvaa pelkällä tissilläkin jo niin hyvin ettei viittis "turhaan" syöttää kauheita määriä. :s On se vaan niin sulosta kun tää innostuu ihan hirveesti kun laittaa ruokalapun paikoilleen. :D jalat ja kädet vispaa.
Mä en oo laittanu maitoo sekaan lainkaan kun menee hyvin alas tollasenaanki. Ainakin bataatti, katsotaan miten muut uppoo. :D
Enmastina, mä annoin ekalla syötöllä ehkä puolikkaan teelusikallisen, seuraavalla meni jo kokonainen "jääpala" ja nyt viimeset kaks päivää kaks jääpalaa. Vajaan viikon verran ollaan vasta syöty.

Mä en laita maitoa soseen sekaan ollenkaan, muussaan keitinveteen. Mä annoin heti ekalla syötöllä sen jääpalan verran peruna-porkkanaa, ei tullut mitään oireita. Maitoa annan soseen päälle, osa nokkiksesta ja loput pullosta.
Lisään soseen määrää pikkuhiljaa, nyt maistellaan eri makuja sen jääpalan verran ja kun maut alkaa tulee tutuksi niin miksaan sitten useampaa jääpalaa ateriaan.

Miäkii muussaan keitinveteen, sinnehän ne kaikki vitamiinit ja hivenaineet liukenee. oon tehnyt sen verta pieniä määriä, että olen soseuttanut ne siivilän läpi työntämällä. Eilen tein päärynäsosetta, ai kun oli hyvää!

Mä en oo vielä ajatellu noita hedelmiä antaa.. jotenki mun järkeni sanoo että sitte ku niitä maistellaan niin ei enää kasvikset/juurekset kelpaa. :D Ei välttämättä pidä paikkaansa mutta kun niin hyvin menee tällä hetkellä noitten muitten kanssa niin en viitsi ottaa sitä riskiä. :D Jos yhtään tulee muhun niin tulee olemaan nirso syömään kun tosta kasvaa. Sitten taas jos isäänsä tulee niin kaikki käy. :D

Samaa mieltä kun NinjaKirppu, vältän makeiden antamista kunnes syö vihannes ja juures soseita kunnolla. Siinä voi hyvin helposti käydä niin että sitten ei enää muu kelpaa kun pääsee makean makuun.

Mä ajattelin viikonloppuna tarjota porkkanaa tai bataattia :) kesäkurpitsaa olis myös pakkasessa :) ajattelin maistattaa nämä + peruna ja sitten vasta makeita :)

Nii miekii ensin annoin totutella kasviksiin, mutta nyt menee niin hienosti 2 jääpalaa että annoin tänää päärynää. Sen se sai syötyään ensin kurpitsaa, pitäähän sitä toisellakii olla jälkiruoka joskus.

Lapset on niin yksilöitä tässäkin asiassa. Jotkut syö kaiken minkä antaa kun taas toiset on tosi nirsoja. Mun esikoinen ei tykännyt yhtään mun tekemistä soseista vaan suosi kaupan pöperöitä :yuck: mua ällötti valmisruokien haju :hungover: tänä päivänä hän (16) on edelleen äärimmäisen nirso. Kaks seuraavaa poikaa on aina syönyt mitä vaan ja miten paljon tahansa. Itse 3 lasta kasvattaneena voisin väittää että kyllä se makea vie ruokahalun ennemmin tai myöhemmin, oli sitten kyseessä kuin hyvä syömäri tahansa.

Mut joo, eihän se vauvan suu oo tuohesta,inhimillistä että haluaa antaa lapselleen herkkua, niin se on. Jokainen löytää varmasti omalle lapselleen sopivan ruokavalion.

Töissä olen huomannut, että kovin monen sorttista suuta mahtuu maailmaan, mutta pienillä toistuvilla maistiaisilla tuppaa nirsoinkin suu antamaan periksi. Ja kun sanotaan, että 20 kertaa pitäisi jotain maistaa, että alkaa tottumaan, niin joissain tapauksissa lisäisin vähintään yhden nollan lisää :joyful: !
Itse olen sen verran luottavainen esim. luumun tehoon, että aion kyllä hetki kun pystyn, ottaa sen mukaan menoon, jos vaikka suolisto kiittäisi. Ja kuulun siihen joukkoon, joka ei aio tietoisesti hedelmiä makeuden takia vältellä, mutta kiltisti perunalla ja bataatilla starttaillaan. Lusikat on jo pestynä ja ekat jääpalamuotit mömmillä täytetty. :)

Tuli vielä tuosta veden antamisesta mieleen, (aion myös siihen pienin askelin totuttaa, aloitetaan ihan vaan suun huuhtelulla sitten kiinteiden aikaan) että itse olen saanut ohjeen, että sitten kun kiinteitä aloittaa, niin sen jälkeen ei tarvitse vettä enää keitellä..en tiedä onko tästäkin asiasta eri suosituksia/näkemyksiä..?

..tyhmä aika ja tyhmän nopeaan se etenee...huoh...nyt kiinteää ruokaa...kohta jo koululainen :oops: ..heh.

Takaisin