Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vois kokeilla kaikkia. :D Silleenhän se selviää. Olisi vaan kiva kun saisi mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti tehtyä mutta silleen että ravintoaineet ei katoaisi ja menisi vielä suhtkoht hyvillä mielin alas. :D

Mä suosin citruksen tapaa, eli keitän ja muussaan keitinveteen mihin kaikki ravintoaineetkin ovat liuenneet :joyful: en ole vielä mitään antanut, mut pääsiäisen jälkeen olisi tarkoitus velleillä aloitella.
Iituliina oot kyllä niin oikeassa, jokainen lapsi on oppinut lusikkaruokaan enemmin tai myöhemmin :grin aika pitkälti se on vanhemmista kiinni pääseekö pullosta eroon vai ei. Sama se on tutista ja tissistä vierottaminenkin yhtä vaikeaa. Sen minkä minä olen oppinut on että mitä aikaisemmin tuttipullosta/tutista vierottaa niin sen helpompaa. Mitä pidemmälle pitkittää sen vaikeammaksi se menee (tulee uhmat ja oma tahto) esikoisella oli tutti noin 2 vuotiaaksi ja oli paljon vaikeampaa luopua siitä kuin mun kakkosella ja kolmosella joilta tutti katosi jo 1 vuotiaina, ne ei enää kahden päivän jälkeen muistanut koko tuttia. Minealtakin lähtee tutti ens jouluna kun tulee vuosi täyteen :dummy1:
Nyt kun kohta aloitan kiinteät niin alan juottamaan maitoa nokkamukista ruokailun yhteydessä ja näin se tuttipullo pikkuhiljaa jää unholaan :rolleyes:

Onko kukaan muu ajatellut aloittaa kiinteät sormiruokailuna?
Itseäni aihe kiinnostaa, kun olen kuitenkin ajatellut aloittaa kiinteät vasta puolen vuoden iässä, jolloin todennäköisesti lapsikin istuu jo syöttötuolissa. (Toki istuu sit vasta kun istuu... jolloin sormiruokailukin lykätään tai annetaan ruokailla sylissä istuen)

Voipi olla että pidän sormiruokailua pääosassa ja annan silloin tällöin myös soseita syöttämällä. Sen näkee sitten.

Meillä kanssa aikomus aloittaa kiinteitä vasta puolen vuoden paikkeilla. Sormiruokailu myös kiinnostaa, pitäisikin lukea siitä enemmän.

Mie aattelin alottaa kiinteät nyttekö vauva täyttää 4kk. Hän on niin kiinnostunut ruokailusta ja syömisestä että nytte on hyvä alottaa. D-tipat annan lusikalla ja hän aukasee suun ko lusikka lähestyy suuta ja ko hän näkkee minun syövän niin maiskuttelee suulla niinkö olis itelläki suussa jotain :D aletaan toki vaan maisteleen, ei mittään kunnon potturuokailuja vaan minimini-lusikallinen päivässä :)

Tänään annettiin neidille kukkakaalia!
Sormiruokailu kiinnosti myös, mutta silloin on ne kiinteät ruuat aloitettava kun paino ei tarpeeks maidolla nouse.

Me alotettiin kiinteiden maistelu 4päivää sitte ja tänään ku olin pari lusikallista tytölle antanu ja laittamassa maissia jääkaappiin, nii tyttö rupes huutaan et mihin sä äiti viet mun ruokia :spitoutdummy: joten lämmitin vähä lisää ruokaa ja hyvin meni ja tyttöä hymyilytti :grin päälle tietysti sitten tissiteltiin ja pimu nukku kahden tunnin päikkärit sisällä :hello2
Huomenna maistelut jatkuu uudella maulla :)

Meillä alisa kattoo tarkkaan kun lusikka menee äidin suuhun, mutta kun antaa sille sen ruokaa niin eipäs maistukkaa! :D

Meillä on nyt syöty perunaa, bataattia, luumua, mustikkaa, aprikoosia ja banaania. Ehdottomat suosikit ovat luumu ja banaani :) Yllättävän helposti on tuo kiinteiden aloitus alkanut. Tämän lisäksi saa rintamaitoa (sen minkä suostuu juomaan) ja korviketta. Kiinteitä saa 2-3 kertaa päivässä.

Tuota pitikin kysyä että kuinka nopealla tahdilla ootte lisänny kiinteiden määrää? Meillä nyt toinen viikko menossa ja toinen maku, menee noin 5 lusikallista päivässä. Millon ootte antanu useampaa päivässä?
Miten sitä ei yhtään muista miten esikoisen kaa tämä homma toimikaan, vaikkei siitä oo ku viis vuotta o_O

Hihiii nytte on bataattisose tehtynä valmiiksi huomista päivää varten. Tarkotus olis antaa ennen pidempiä päikkäreitä elikkä siinä 12 aikoihin. Kerkee sitten mahdolliset oireet tulla päivällä jos on tullakseen. Odotan jo niin innolla että pääsee maistattaa. :D Pelottaa vaan ettei menny tarpeeks soseiseks. Kyllä se ihan muussia on mutta jos sinne onki joku kokkare eksyny sekaan.

Ninjakirppu: Allergiaoireet harvoin puhkeavat heti. Saattaa mennä parikin viikkoa ennen ensimmisiä oireita!

Ai. :o jotenki oletin että jos on tullakseen niin jos on oikeen paha niin tulee heti ja muuten sitte parin päivän sisään.. :D

Kyllähän allergia-oireet tulee useimmiten ihan muutaman päivän sisään. Joskus vaan kestää kauemmin.
Ja aluksi voi tulla lieviä reaktioita ihan vaan siksi, että keho totuttelee. Silloin kyseessä ei ole allergia.

No nyt on shoppailtu nokkamukia,koururuokalappua ja rehuja! Tarkoittaa sitä että huomenna aletaan maistelemaan mössöjä :p ostin Nuk merkkisen ensimukin jossa silikoninen juomanokka jonka saa tarvittaessa uusittua. Saa nähdä miten paljon sitä juomaa valuu rinnuksille :laughing002
Tuosta sormiruokailusta vielä, itse annan sormiruokaa soseiden ohella ja vasta siinä vaiheessa kun tyttö alkaa hallitsemaan käsiään sen verran että jotain siitä päätyisi suuhun asti ja kun hän itse osaa noukkia naposteltavat pöydältä. 4kk vanha ei vielä osaa mut yli puolivuotias saattaa jo kämmenotteella onnistua. Pinsettiote tulee yleensä noin 8kk paikkeilla ja silloin viimeistään kannattaa alkaa antaa sormiruokaa.

Eevis, meillä Nukin tuttipullot käytössä mutta tuo niiden "nokkamuki" oli ihan turhake. Ei siitä mitään valunu, hyvä ku sai imettyä :( Piti saksilla tehä reikä isommaksi. Jotenki oon aatellu että tuttipullot on imemistä varten ja nokkamukista voi jo hörpyttää mutta tuo olis vaatinu ihan kunnon imut.

Mikka, Nukilla on kahdenlasia nokkamukin kärkiä. Toinen on sellainen mistä pitää imeä, siinä on sellainen vähän z-mallinen se aukko. Ja toinen malli on sitten sellainen missä on ihan viivan muotoinen reikä, eli voi hörpyttää.

Jääkaappiin pyörimään jäänyt palsternakka on nyt soseena pakastimessa odottamassa, että aloitetaan maistelu. Ei olla vielä päätetty, koska alotetaan, mutta todennäköisesti toukokuun aikana.

Takaisin