Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole antanut vettä. Ymmärtääkseni vauvat eivät tarvitse muuta nestettä kuin äidinmaitoa.

Olen ymmärtänyt että nykysuositusten mukaan vauvalle riittää maito eikä vettä anneta (ehkä kauheella helteellä eri asia). Entisaikaan kun minä olin vauva niin annettiin vettä ja aika pienille jo mehuakin. esikoisen vauva-aikaan äitini aina kyseli että annatko vauvalle vettä. Nyt ei ole enää kysellyt...

Onkohan tuo vesijuttu jotain vanhan ajan juttuja kun anopilla oli suorastaan pakkomielle tuosta vedestä. Kyseli jatkuvasti annanko jo vettä. Ihmettelin miksi pitäis kun saa nesteen ja sapuskan maidosta :) Eilen Ilona söi ekan kerran pottua kuitenkin, että kiinteiden maistelu on sitten aloitettu! Mun isotyttö!:love7 En aloittanut potun maistelua kuten neuvolatäti suositteli, et heti vaan 3kk ikäisenä, että saa vähän massaa. Minusta tyttö on kasvanut ihan hyvin maidolla ja on tyytyväinen yms. ei ollut kiirettä. Ens ke täyttää 4kk niin, aloiteltiin nyt pikkuhiljaa..ei oikein tykännyt perunasta, irvisteli vaan :wtf: :)

Nokun mullakin omat mummoni kyselee annanko vettä, ja että se helpottais ettei jäis maito suuhun pyörimään. Sanoin aina että en oo antanu ja sit ne kyseli et miks et? No ööö tokasin vaan että ei oo tarpeen.

Ennen ajateltiin et se maito pitää huuhdella suusta vedellä syönnin jälkeen.. Aateltiin et se ehkäsee mm. sammasta.. Mutta vanhaa tietoa tosiaan. Eikä helteilläkään ole yleensä tarvetta antaa vettä. Useammin vain maitoa.

Me aloitellaan pääsiäisen jälkeen vellejä maistelemaan. Puhuttiin neuvolassa sitä että kun Minea jo muutenkin juo tuttipullosta niin velliä voi antaa. Rintalapselle ei enää tänä päivänä vellejä suositella ettei tarvitse pulloon opettaa,vaan silloin annettaisi lusikoitavaa ruokaa heti.
Otan mä sit varmaan aika nopeasti porkkana ja perunasoseet lisäksi, että meilläkin opitaan lusikanvarteen :p

Meillä ihan sama juttu! Anoppi kyseli koko ajan, että annetaanko vettä! Olen ihmetellyt, että miksi pitäisi. .nyt täältähän se selvisi. :D Mutta neuvolassa kyllä sanottiin, että jos ummetusta niin vettäkin voi kokeilla, annettiin ihan vähän tuttipullosta..kyllä sitä vähän joi. Meille ei ole puhuttu kiinteistä neuvolassa vielä mitään, kasvaa kuitenkin rintamaidolla hyvin, niin ei varmaan ole vielä tarvetta. :)

Itse oon muutaman kerran maistattanut pojalla vettä. Tarvetta veden antamiselle ei tosiaan ole, mutta eipä siitä haittaakaan ole. Lähinnä haitta olisi kai se että maha täyttyisi vedellä ennemmin kun maidolla, mutta ei se maha muutamasta millistä mihkään täyty. Olen myös antanut 3,5kk ikäiselle kouraan kurkkutikun ja porkkanatikun imeskeltäväksi, vaikka suositus 4kk. Voi sitä riemun määrää kun tyyppi tohkeissaan noita tikkuja imeskeli, vaikkei niistä oikeastaan mitään irti saanutkaan. 4kk ikäisenä alan varmasti maistattamaan vielä enemmän, lähinnä sormiruokaillen. Pääruokana pidämme rintamaidon varmaan ainakin 6kk ikään ellei pidemmällekin, mikäli maitoa riittää. En halua olla ehdoton asioissa, maalaisjärjellä rennosti mennään.

Aika rohkea olet I-P kun olet uskaltanut antaa kurkku ja porkkana tikkuja noin pienelle! Vaikka ei vielä hampaita olekkaan niin voi niistä silti "murtua"paloja irti. Annoin edelliselle lapselle puolivuotiaana hapankorpun palasen imeskeltäväksi, siinä kävikin niin että lohkesi pala pojan suuhun ja meinasi tukehtua siihen :eek: itse luulin että se imiessä pehmenee ja sulaa. Nyt en kyllä tak
uulla anna mitään sellaista syötävää mistä en oo satavarma että on helposti nieltävissä jos sattuu pala irtoamaan. Mun tietääkseni suositus pureskeltavaan ja sormiruokaan on se 6-8kk.

Noh noh. Ei tässä nyt tarvitse asiasta draamaa repiä. Valvotusti sai poika yhden (1kpl) kurkkutikun ja yhden (1kpl) porkkanatikun. Mitään ei niistä irronnut, itse valvoin vieressä. Kokeile vaikka itse imeskellä ja nuoleskella isoa kurkkupalaa muutama minuutti ilman hampaita ja kerro irtosiko siitä suuhusi palasia. Hapankorppu tai leipä on ehkä hieman eri asia.. Emmekä todellakaan aio sormiruokailua nelikuisena täydelläteholla aloittaa, jos kirjoituksestani sellaisen kuvan jostain syystä sai? Vauvan ehdoilla mennään ja turvallisesti. Mitään pureskeltavaa poika ei saa ennenkuin on siihen valmis ja on hampaita millä purra. Soseita aion maistattaa lusikallisen silloin tällöin nelikuisesta eteenpäin myöskin. Katsotaan miten homma etenee, en ajatellut ottaa asiasta stressiä. Tissimaito on tosiaan pääruoka vielä pitkään. Joku tuolla kuvasi itsensä maistattajaksi, sellaista itsekin meinasin.

Ei täs mitään draamaa,se vaan kun on oma lapsi meinannut tukehtua pistää varovaiseksi ja halusin sen kertoa. Ja kun on valvonta kunnossa niin ei kai siinä mitään sen suurempaa vaaraa. Pienten lasten kanssa ne tilanteet vaan tulee niin äkkiä ja just kun vähiten osaa odottaa.

Meille ei ole sanottu vielä että tarviis muuta antaa kuin rintamaitoa vauvalle, mutta nyt olen parina iltana antanut velliä laimennettuna, hyvin on mennyt alas ja nukkuu ekan pätkän EHKÄ paremmin. Ei ole tullut vatsaväänteitäkään. Tyytyväisen oloinen on ja näyttää tykkäävän mausta :) D-tipat aloitin kans nyt (vasta) ja onneksi ei tällä kertaa tullut niistäkään väänteitä. Mä en kyllä suoraan sanottuna niin hehkuta noiden d-tippojen perään, minun lapsuudessa kasvettiin ihan normaaleiksi ilman tippojakin, mutta ei kai niistä haittaakaan ole. :)

Ymmärrän joo ettei velliä kannata aloittaa jos vauva mennyt pelkällä rintamaidolla, eli ei opeteta pulloon kun suoraan sitten lusikkaruokaan. Mutta toisaalta ihmettyttää että näin neuvovat myös meitä joilla pelkkä pulloruokinta on ollut käytössä lähes koko ajan. No aina tietty helpompi kun oppii täyttämään masunsa lusikoimalla ikä imemällä

Kyllä meillä on pulloon opetettu jo syntymästä lähtien, silloin kun hän on isänsä kanssa niin pullosta on tietty ruokansa saanut. Mä en jaksa tuosta vouhottaa, että pitäis suoraan oppia lusikkaruokaan tissittelyn jälkeen, kaikki lapset on oppineet syömään lusikalla jossain vaiheessa, oli sitten saanut pulloa tai ei :laughing002

Mä ostin nytte bataattia ja ajattelin aloittaa maistelut tuossa viikon päästä kun likka on sen 4kk.
Onko mitään vinkkejä kannattaako se keittää, höyryttää vai paistaa uunissa? Onko ollu jotain selkeetä suosikkia? Ja olisko 1vko samaa makua hyvä vai pitäiskö pidempään jatkaa samalla ja sitten vasta kokeilla uutta makua?

Uunissa tulee minusta kaikista maukkain bataatti kun tekee niin kuin uuniperunan. Se on kyllä myös kaikista hitain tapa. Yleensä kait höyryttämällä säilyy ravintoaineet parhaiten..

Takaisin