Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On ollu kans pieniä sattumia jo tai välillä vähän paksumpaa sosetta. Joskus vähän yskii, mutta ei sylje pois... :D

Meillä muussataan vaan vähän haarukalla ja ääntä kohti :) Puuroja ei olla vielä aloitettu, mutta nyt tarkoitus riisipuurot keitellä ja varmaan aloitan siitä jauheesta. Mutta en ajatellut viljapuurojenkaan ryynejä/leseitä pieniä..

En soseuta mitään ihan sileäksi. En näe mitään järkeä kun me yhtä paljon myös sormiruokaillaan, eli isompiakin möykkyjä mälvää ikenillään. Oon antanu vauvan nyrkin kokoisena esim. keitettyä perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, avokadoa, kurkkua jne.
Eli teen niin että kaikki ensin sormiruokaillaan ja sit vasta syödään soseena.

En soseuta mitään ihan sileäksi. En näe mitään järkeä kun me yhtä paljon myös sormiruokaillaan, eli isompiakin möykkyjä mälvää ikenillään. Oon antanu vauvan nyrkin kokoisena esim. keitettyä perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, avokadoa, kurkkua jne.
Eli teen niin että kaikki ensin sormiruokaillaan ja sit vasta syödään soseena.

Mä ajattelin tänään, että siirrytään sormiruokailuun, kun ei tuo yksi syö mitään muutenkaan. Sama sitten opetella kerralla syömään "kokonaista" ruokaa ja saa rauhassa tutustua syömisiinsä. Sosemaistelu alkoi hyvin ja oli kiinnostunut ja oikein hotki bataattia napaansa, mutta sittemmin poika vain irvistelee ja sylkee safkat ulos suusta. Ei kelpaa edes päärynä. Ei tuputeta tai pakoteta syömään, olen koittanut imettää ensin ja vasta soseen jälkeen tai antaa soseet jossain kahden imetyksen välissä. Nälällä ei tunnu olevan vaikutusta, poikaa ei vain just nyt ruoka kiinnosta.

Ei kauheasti kiinnosta se siivo, jonka olen kuullut sormiruokailusta aiheutuvan, mutta ei toi soseruokailukaan sotkutonta ole todellakaan.

Kiitos teille :) ..Mietinkin, että taidan olla vähän turhan varovainen, mikä taitanee olla ihan normaalia ensimmäisten lasten kohdalla :p

Meillä sormiruokailtu vasta maissinaksuilla. Pitänee kuun lopussa alkaa ottamaan ihan päivittäin sormiruokailua, kun alkaa 7kuukauden ikä lähestyä. Hanskimus ihan samaa mieltä sun vikasta lauseesta!

Muokattu viimeksi:
Mun kokemuksen mukaan on kovin yksiilöllistä, miten vauva suhtautuu vähänkin rakeisempaan ruokaan. Mä en esimerkiksi saanut esikoista syömään yhtään mitään kottekoista sosetta, kun aina oli liian rakeista. Elli taisi olla yli vuoden kun vasta suostui syömään +8kk soseita. Eli varmasti siis kokeilemalla selviää!

En mössää! Riisit syö myös sellaisenan kun ne ovat ja hyvin uppoaa. Sormiruokailtu vesimelonia, banaania, maissinaksuja, kananmunaa... Eli palaset menee ihan hyvin.

Meillä neiti sylkee kaikki palaset pois ja vaan sileää menee, muuten alkaa heti yökkimään.
Mutta vastahan tässä opetellaan syömään ja pikkuhiljaa tarjoaa hieman rakeisempaakin ruokaa :)
Sormiruokana saanut vaan maissinaksuja.

Meillä ei oikeen tajuta vielä tota sormiruokailua. Maissinaksuja yrittäny pari kertaa antaa mutta eipä ne siellä suussa pysy. Käväsee kerran, kaks ja sitten lentää jo johonkin. :D sinnikkäästi täytyy vaan jatkaa. Meidän soseissa ei vielä ole paakkuja mutta ne itsetehdyt on vähän paksumpia kuin kaupan. Joku pienenpieni nokare saattaa löytyä seasta. Ei ainakaan tähän päivään mennessä olla sylkäisty mitään ulos, katsotaan millai käy kun tulee lisää palasia joukkoon. :)

Puapru, oikeassa olit, että on yksilöllistä. Niinkuin kaikki vauvoihin ja heidän kehitykseenkin liittyvät asiat. Eilen ja tänään tarjosin puuroa ilman siivilöintiä. Toinen söi ja toinen ei (on muutenkin melko nirso)..eli sama jatkaa siivilöintiä ja kokeilla myöhemmin uudelleen.

Muokattu viimeksi:
Kokeilin kaurapuuroa tänään normiryyneistä, ei uponnut vaan oksensi :yuck: jauhoin nyt ne ryynit sileiksi ja kokeillaan huomenna uudestaan.
Nyt on uutena ruokana kokeiltu sormiruokana kurkkua,päärynää ja banaania ja typy ihan innoissaan kun saa pikku hampaillaan nakertaa! Mut hitsi että mä pelkään kun saa jo kunnon paloja haukattua , varsinkin päärynästä ja mä hädissäni kaivan ne suusta ulos kun pelkään että tukehtuu siihen :eek:
Riisipuuroon puristin viime kesänä pakastetuista mustikoista mehut sekaan ja tästä tykkäsi ja söi reippaasti. Olen myös keittänyt vadelmista pyreen pakkaseen ja ajattelin laittaa sitä myös siihen puuron sekaan. Hedelmät ajattelin antaa pelkästään sormiruokana,koen sen turhaksi keittää soseeksi kun kypsä hedelmä on kuitenkin niin pehmeää. Pitäisi nyt vaan uskaltaa antaa tytön syödä eikä hätäillä siinä vieressä! :oops:

Oletpa eevis ahkerasti tehnyt soseita. Minä olen tehnyt vain juuressoseita itse ja hedelmä - ja marjasoseet ostanut valmiina. Tänään annoin vesimelonia pojalle. Sai siitä jo purtua palasia ikenillään. Olin ihan varma että tukehtuisi, mutta sylkäisikin palaset aina pois :D

Olen ravitsemusalalla niin ei oo mikään iso juttu mulle tehdä kaikki soseet itse. Jos ostaisin valmiina kokisin että fuskaan :laughing002 Suutarin lapsella ei oo kenkiä tyyliin :)

Mites muilla, aiheuttiko kiinteiden aloitus vauvalla lisääntyvää kakkailua? :D Meillä poitsu syönyt kiinteitä nyt yli 2 viikkoa. Eilen kakannut parikin kertaa ja vielä yölläkin! Aiemmin sitä tuli joka toinen päivä. On tosin viihtynyt tissilläkin kovasti, taitaa olla tiheän imun kausi. Viime yönä poitsu heräsi klo 3 ja sain nukkumaan vasta klo 5 jälkeen. Nyt vähän väsyttää! Kovasti yrittää nyt kääntyillä vatsalleen, niin varmaan aiheuttaa levottomuutta sitten yölläkin. :)

Meillä kakkaa edelleen harvoin noin jokatoinen päivä, ei oo kiinteillä ollut mitään vaikutusta suolentoimintaan muuta kuin että kakka on kovempaa.

Elma oli ennen soseita sellainen harvakakka, kerran kahdessa viikossa oli aika normaali tahti. Soseiden aloituksen kakkaa tuli hetken aikaa joka päivä kerran kahteen tuntiin, mutta nyt on taas vähän tasoittunut. Ja kakka on kyllä nyt ihan(an) kiinteää, aikaisempaan kuravelliin verrattuna!

Meillä ei soseet vaikuttanut vatsan toimintaan mutta iltapuurona oon nyt antanut kaurapuuroa (tai oikeastaan velliä) ja se aiheuttaa melkoisen satsin seuraavaan aamupäivään.

Kokeilin sormiruokailua. Parsakaali ja kurkku maistui jotenkuten mutta turhauttavaa kerätä vähän maisteltua ruokaa lattialta roskikseen. Pitää kehittää systeemiä, jos sais safkat tippumaan pöydälle tai tarjottimelle lattian sijasta.

Meillä se itse paskan määrä lisääntyi hajun kera (miten niin pienestä voikin tulla niin paljon sitä itteään..heh)...mutta kakkaamiskerroissa tai koostumuksessa ei ole eroa. Välillä plöröt ja välillä ei.Toinen kakkaa joka toinen päivä ja toinen kaks kertaa päivässä. Tässä kakka-kertomukseni tästä hetkestä.

Ja meilläkin tehdään itse kaikki soseet. Ainut mitä saatan välillä ostaa, ovat marjasoseet..mutta kohta voiki tehdä omia :)

Kakkaaminen on meidän pojalla harventunut kiinteiden myötä. Ennen oli melkein joka vaipassa kakka ja nykyään kerran päivässä tai joka toinen päivä. Helpotus minulle kun ei tartte koko ajan vaihtaa vaippoja. Ja pojan vaippaiho pysyy parempana kun ei tartte jatkuvasti pestä pyllyä.

Nostan hattua kyllä teille jotka jaksatte vääntää kaikki soseet, myös makeat, itse. Hieno juttu!

Takaisin