Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Annatteko vauvoillenne jo viisi ateriaa päivässä? Meillä tyttö viikkoa vaille 6kk ja kiinteitä menee omasta mielestäni todella paljon. Meillä syödään aamupuuro ( syö muksun puurojauheesta valmistetun puuron+puolikkaan pikku sosepurkillisen verran hedelmää/marjaa), lounaaksi purkillisen verran kasvis-lihasosetta, välipalaksi pirkillisen verran hedelmä tai marjasosetta ja iltapalaksi vielä samanlaisen puurosatsin kuin aamulla. Rinnalla viihtyy vieläkin välillä parinkin tunnin välein. Mietin, että pitäisikö ottaa jo se viides ateria lisäksi esim. sormiruoan merkeissä? Mitä olette antaneet sormiruokana näin pienille? Oon vähän hysteerinen ja pelkään, että tukehtuu kaikkeen ( toki valvoisin syömistä vieressä, mutta silti) :p
Neivolan ohje oli, että anna syödä kiinteitä niin paljon kuin syö,mutta musta tuntuu ettei tää muuta tekisikään..aina kun näkeekin lusikan, on suu auki :grin

Meillä syödään vasta kahta kertaa päivässä, tarkotus lisätä nyt kolmas. Mutta aamu- vai iltapuuro? Määrät ei myöskään oo päätähuimaavia, 2-3 jääpalallista. Aattelin että ei niin kiire syömisen kanssa ole, kunhan esim. 8 kk ikäsenä menis se 5 kertaa päivässä. Ja täällä myos suu aukee kiltisti jos näkyy lusikka! :)

Meillä syödään aamupuuro, kasvissose, hedelmä/Marjasose, toinen kasvissose ja illalla velli. Ens viikolla tulee 6kk tytölle ja tarkotus alottaa liha myös. Välillä kokeillu korvata ton iltavellin puuroa mutta siitä tulee yleensä vaan huutoa.

Me syödään aamupäivällä kasvis/lihasosetta, iltapäivällä hedelmäsosetta ja illalla puuroa. Nytte ajattelin lisätä aamupuuron tuohon jos vaikka piakkoin pääsis siihen 5 ateriaa päivässä rytmiin ja siten loppuis yösyömiset. :)

Kannattaa aloittaa iltapuuro Jörrikkä! Näin ollen saa mahdollisen yösyötön pois. Meillä ei ole ollut enää 3 viikkoon yösyöttöä.

Meillä syödään aamupuuro, maito, lounas, maito, välipalaa (sormiruokana viinirypäleen, mansikan, kananmunan, tomaatin jne. paloja, eikä tukehdu! joten suotta pelkäät). Sitten päivällinen ja iltapuuro ja maito vielä ennen nukkumaan menoa.
Ruuassa on kasviksia (maissi, peruna, porkkana, bataatti, kukka- ja parsakaali, avokado, munakoiso, paprika, tomaatti, kesäkurpitsa, jäiköhän joku mainitsematta...)
Sitten on lihaa, kalaa, kananmunaa
Makaroonia, riisiä.
Kaikki meillä menee sellaisenaan, ei tarvii blenderiä.

Puuron kanssa marjoja (mustikoita, mansikoita, vadelmia, herukoita), hedelmiä (ananas, mango, luumu...)

Ikää tuli eilen 6kk!

Elma syö jo kaikkea. Aamulla ja illalla puuro, päivällä kaksi kertaa lihasosetta hedelmällä/marjalla höystettynä.

Itse tein niin, että kun oli puuron vuoro tulla kokeiluun, annoin sitä ensin aamulla. Iltapalalla annoin jo hyväksihavaittua lihasosetta. Tämä siksi, etten halunnut viljasta mahdollisesti tulevia mahavaivoja yöksi. Totuttelun jälkeen sitten antanut tosiaan puuroa illallakin. Ja se iltapuuro ei sitten välttämättä todellakaan rauhoita öitä, vaikkei mahavaivoja tulisikaan, joskus käy juuri päinvastoin!

meillä syödään aamupuuro,lounas liha/kalasose,välipalaksi pääasiassa maitoa mutta välillä annan sormiruokana hedelmää/kasvista(omena,päärynä,nektariini,banaani,kukkakaali höyrytettynä,kurkkua)iltaruokana liha/kalasose ja vielä iltapuuroa mustikoilla.Siltikin syödään yöllä vaikka luulisi noilla eväillä jo pärjäävän! Minealla kun on jo hampaita niin saa jo haukattua palasia mutta osaa kyllä sylkeä ne ulos jos ei mee alas. Silti pelkään myös tukehtumista ja vahdin kuin haukka aina kun nakertaa jotain

Meena syö vasta kolme kiinteetä ruokaa päivässä. Useimmiten yhden puuron, yhden sormiruuan ja yhden soseen jossa lihaa&kasviksia tai pelkkiä kasviksia.

Sormiruokana saanut kaiken ennen soseita. Ja elossa on edelleen.

Meillä syö 4-5 kiinteää ja menee ihan ok määrä kerrallaan. Imetän väleissä. Yöt ovat parantuneet kun varsinkin iltaisin yritän syöttää kunnon satsit ruokaa. Jos päivällinen siirtyy myöhäisten unien takia, niin sit olen jättänyt iltapuuron pois ja tarjonnut tuhdin liha-kasvissoseen illalliseksi. :)

Olen kiitollinen näin "ahneesta" vauvasta, kaikki on kelvannut mitä olen tarjonnut, puuro vähän tökkii, mutta kun itse näytän mallia, niin suht hyvin on alkanut menemään sekin. Haikeana vähän tuon imetyksen suhteen, kun vähenee päivä päivältä, itseppä olen sen "aiheuttanut" kun aloin syöttämään näitä kiinteitä, mutta haikeaa jotenkin silti. Omalla tavalla helpompaa. Eli tissit on kohta kuin tyhjät kuin tennissukat :laughing021 Itseäni pelottaa jotenkin tuo tukehtuminen, en oikein tiedä mitä uskallan antaa imeskeltäväksi, melonista veti heti ikenillään palasen ja kako hetken aikaa, onneks tuli palanen ulos. Säikähdin ihan kamalasti. Samoin kävi omenalla. Kurkku on nyt tällä hetkellä ainut mitä olen uskaltanut antaa. Neuvolastakaan ei oikein mitään neuvoja herunut. :confused004 Itse tykkään syötä kaikkia rehuja, etenkin sesonki aikaan, ihan rouskuttamisen ilosta, ja jäbä kinuaa tietty itelleen niitä, olis kiva hänellekkin antaa muutakin kuin kurkkua.

Anna pehmeäksi keitettyjä kasviksia ja kypsää avokadoa. Ne oikeesti muussaantuu ihan ikenillä ja kielellä, joku vesimeloni ei niinkään.
Mä omenalohkotkin aluksi höyrytin pehmeämmiksi.

Höyrytettynä olen minäkin kasviksia tarjonnut. Eilen annoin paprikaa ihan sellaisenaan ja keitettyä kananmunan lohkoa. Kypsä omena,päärynä ja nektariini on kelvannut ihan sellaisenaan myös,en ole höyryttänyt,banaanista ei tykännyt:yuck:. Hirveä sotku siitä vaan seuraa ja mä sitä mukaa siivoan kun tyyppi sotkee :laughing002 mä en kestä sotkua yhtään ja olenkin yhteenään pesemässä tytön naamaa ja käsiä ja lattioita syöttiksen alta! Myös vaatteet vaihtuu joka ruokailun jälkeen. Onneksi tämä ei kestä ikuisesti kuitenkaan,tätä hommaa on muutenkin ihan riittävästi!

Kiitos vinkeistä. Taidan tänään investoida höyrykattilaan, eikös sillon pysy ravintoaineet paremmin? :)

Höyrytys on joo munkin mielestä paras. Keittäessä mä laitan niin niukkaan veteen, että menee lähes kaikki keitinliemi soseeseen. Välistä vaan nappaan aina osan sormiruuaksi.
Mut mä höyrytän ihan vaan metallisiivilässä kattilan päällä.

Prismasta ainakii muuten löytyy sellanen höyryosa joka käy eri kokosiin kattiloihin, house on merkki. Ei oo kallis ja siihen mahtuu enemmän ku siivilään. Ite mietin monta vuotta höyrykattilan hankkimista mut en raaskinu ostaa ku suurin osa melko hintavia ja kun kattiloita löytyy tarpeeks ennestään. Löysin sit tuon höyryosan ja nyt meillä höyrytetään kasviksia pojalle ja meille vanhemmille :)

Kiitos vinkistä IceQueen. Täytyykin ostaa sellanen. Itse olen myös siivilällä höyryttänyt silloin kun olen sitä harjoittanut. Nyt vaan keitellyt kasviksia kun kattilaan mahtuu isompi satsi. Mut poika vois kyllä jo ruveta enemmän syömään itse. Mulla menee ihan tuhoton aika tuohon syöttämiseen, tuntuu että koko ajan saan olla lusikka kourassa... Vielä kun on niin hidasta tuo nieleminen :)

Mä en vaan uskalla antaa muuta kuin maissinaksuja ja banaania tytölle itse syötäväksi. Eilen annoin päärynää, jota olin vielä hetken höyryttänyt pehmeämmäksi ja tyttö vaan saairti niin isoja paloja, että kakoo niin, että ne täytyy kaivaa suusta ulos, koska ei itse tajua sylkäistä ulos. Jos taas laitan pienemmiksi paloiksi niin sitten niitä on suu täynnä ja kohta kakoo taas. En tiedä, ehkä oon liian varovainen ja ylisuojeleva, mutta pelkään vaan kauheasti, että toinen tukehtuu :oops:

Minäkin vähän pelkään tuota tukehtumista ja siksi istun vieressä koko ajan jos poika kalvaa jotakin itse. Jos meinaa tarttua kurkkuun niin olen nostanut pojan pois syöttötuolista ja taputtanut selkään niin että pidän poikaa melkein ylösalaisin. Kyllä se on aina auttanut. Nykyään osaa jo hyvin käsitellä paloja suussaan ja pureskella ikenillä. Tänään annoin ihan normaalia kaurapuuroa luumusoseen kanssa. Hyvin upposi vaikkei ollut sileetä. Tulipa kielelle ja ikenille hommia :D

Takaisin