Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän isommat lapset ja aikuisetkaan (toivottavasti) syö pelkkiä eineksiä. Eli sillä samalla logiikalla teen vauvallekin ite ruuat.
Valmisruuat on käteviä esim. pidemmällä reissulla.

Meillä syöty jo 2kk soseita ja itse olen tähän asti tehnyt kaikki. Tiistaina sai ensimmäistä kertaa kaupan pilttiä, kun olimme reissussa. Olen kyllä aijemmin reissuihinkin ottanut omat ruuat mukaan, mutta tällä kertaa valitettavasti kylmään ei ollut mahdollista laittaa, joten piltti ainut joka säilyi. Hyvin sekin maittoi, mutta eihän siinä ollut nökön nököä, tasaista sileää mössöä. Musta kyllä aika mautonta, riisiä, kanaa ja bataattia. Kotona jos tekee niin makua on vaikka samat raaka-aineet ilman mitää mausteita!

Meillä ei maistunut kaupan soseet, kun tänään tilanne että piti reissussa niitä tarjota, kasvista meni yksi tl ja hedelmää kaksi tl.
Myöhemmin kotona taas äidin tekemät upposi todella hyvin.

vaikka teenkin soseet itse, niin silti ymmärrän täysin niitä jotka ostavat kaupasta - kaikilla ei vaan aika riitä siihen, jos lapsia on enemmän..tms. ja vaikka niissä onkin erikoinen kahden vuoden päiväys, niin tuskinpa niitä vauvoja varten myytäisiin, jos sopimatonta sisältäisivät. Kaikkea p....me aikuisetkin suuhumme laitetaan.

Itsekin olen ajatellut, että nyt kesän reissuihin tulee mukaan kaupan valmisoseet, koska omien vieminen useiden satojen kilometrien taakse tuoreena/hyvänä on melko mahdotonta. Tai niiden tekeminen matkakohteissa. Onneksi mun lapset ei ole kuitenkaan niin nirsoja ja soseet olen aina tehnyt niin hienoiksi kuin mahdollista. Vasta tällä viikolla olemme aloitelleet vähän rakeisempia soseita ja hyvin ovat uponneet.

Mutta kaupan mangosose on kyllä hyvää mun mielestä. Toivon aina että poitsu ei söisi sitä purkillista loppuun, että mullekin jäisi hieman :D. Soseita syö kyllä vaan niin hetken aikaa... Kohtahan muksut syö jo samaa ruokaa muun perheen kanssa, niin homma helpottuu Meillä syödään tosi harvoin eineksiä, mut en niitäkään karsasta. Joskus täytyy oikaista ;)

Me oltiin just reissussa n.4 tunnin ajomatkan päässä mummolassa. Mä pakkasin jäiset ruuat rasiohin mukaan ja vielä oli perillä kylmänä. Olen haastanut itseni etten ostaisi yhtäkään pilttipurkkia tämän vauvavuoden aikana, saa nähdä kuin käy :rolleyes: mulla on aina joku haaste menossa,milloin sokerilakko,10 km lenkki ennen kuin muksu on 6kk tai just en osta yhtään pilttiä haaste :hilarious:
Ymmärrän myös äitejä ketkä tarjoavat valmista pilttiä,kaikki eivät todellakaan ole kodinhengettäriä tai just ettei aika riitä ja haluaa käyttää sen ruuanlaittoon menevän ajan johonkin itselleen tärkeään toimintaan. Kunhan muksu saa ruokaa, sehän se on tärkeää.
Mutta onhan se kuitenkin fakta että puhtaista ja tuoreista raaka-aineista tehty ruoka on tervellisempää ja maukkaampaa kuin kaupan eines. Oli sitten kyseessä aikuisen tai lasten ruuasta.

Meillä tehdään pääasiassa kaikki soseet itse, mutta ainoat missä oikaisen tällä hetkellä ovat luumu- ja mangosose. Luumun ostan ihan vauvojen soseena ja mango syödään bonnen soseena :p

Meillä ei maistu edes se bonnen mango sose neidille :wtf:
En tiedä mikä on. Hyvä tietysti, että äidin soseet maistuu, mutta olisi nyt hyvä reissuja varten, että söisi valmiitakin.
Alkaa yökkimään ja kääntää sen jälkeen pään pois ja suu tiukasti kiinni.

Joko teillä uppoaa iltapuurot hyvin?

Meillä syödään aamupuuro mielellään ja sit on kolme soseateriaa päivässä MUTTA iltapuurosta ei tuu mitään. Heti alkaa kauhee huuto kun tajuaa olevan iltapuuron aika. Aiemmin on saanu iltavellin pullosta ja huutaa niin kauaa että saa nytkin sen pullon suuhun.

Meillä menee sekä aamu että iltapuuro hyvin, siis syö vaan riisipuuroa, kaurapuurosta yökkää vaikka olen laittanut sekaan mustikkaa tai päärynää. Nyt pidän taukoa kaurapuurosta ja kokeilen parin viikon päästä uudestaan, en halua väkisin tuputtaa. Mut noi meidän yöt! Likka syö vieläkin ainakin 3 kertaa yössä vaikka syö iltapuuroa ja ihan kunnollisen satsin :eek:

Meillä menee jauheriisipuuro omaan maitoon tehtynä, hiutalepuuro ei kelvannut vaikka hienonsin hiutaleita. Ikää kohta 5,5kk. Soseita vasta maisteluannoksina saanut. 2 viikkoa iltapuuroa kokeiltu jatkuvan öisen heräilyn takia (0,5-2 tunnin välein heräilee), syö n. desin annoksen, ei ole vielä ollut apua heräilyyn. Tänään kokeillaan kaurapuuroa hienonnetuista hiutaleista, saa nähdä meneekö alas vai joutuuko ostamaan senkin jauheena. Jauheriisipuuron olen myös antanut hieman löysempänä tavarana nokkamukista, kaurapuuron kanssa ei ehkä voi tehdä samoin. Muksun riisipuurojauheesta tehty puuro ainakin on aluksi paksua tavaraa mutta muuttuu melko litkuksi heti, vähän kun lisää maitoa niin tulee hyvin nokkamukista ulos :)

Täytyy kokeilla antaa puuro jo vähän aiemmin illasta ja sitten vielä nukkumaan mennessä pullosta velliä tai maitoa jos näin toimis.

Meillä syödään kaurapuuroa aina marjojen tai hedelmien kera aamuin illoin. Illalla ensin puuro ja n. ½h päästä maito ja nukkumaan. Aamulla kun herää menee ½-1h ennenkuin maistuu mikää. Ensin taas puuro ja sitten reilu tunnin päästä maito. Puuron jälkeen näes lähdetään koira viemään lenkille, lenkin jälkeen siis maito.
Vähän ulkopuolella tästä ketjusta, mutta...

Aamulla herää 6-7, saa puuron ja myöhemmin maidon. Hereillä ollut n.2h. ja ottaa sitten 1-2h aamupäikkärit. heräilee 10 aikoihin, tehdään 11 aikaan sosetta. klo:13-14 maitoa ja taas päikkärit 1-2h. Herää siinä 15 pintaan ja saa taas sosetta. 18 puuro ja maito ennen nukkumaan menoa, nukkumaan mennään 19-20.

Kaurapuuro ei meidän pojalle kovin hyvin uponnut iltaisin. Rupesin laittamaan joukkoon pari lusikallista luumusosetta. Johan alkoi upota ja p:kin luistaa hyvin :D

Tänään maisteltiin kalaa eka kertaa. Keitin porkkanaa, perunaa, parsakaalia ja lohta keitoksi. Olin jo varautunut että ökä lentää, mutta yllätys, yllätys, neiti söikin ihan hyvällä ruokahalulla :p mitään allergista reaktiota ei ainakaan vielä ole tullut. Muistaako joku mikä nykyään on suositus kalan syöntiä koskien? Muistanko väärin että on jotain rajoituksia vai koskiko vaan raskausaikana?

Meille monesta paikkaa sanottu ja itsekin olen useasta paikasta lukenut, että kaksi kertaa viikossa vähintään/ainakin/suositus/jotakin..Terveellistähän kala on.

Eikä raskausaikanakaan mitään kieltoja ollut muutakuin ulkomaisia "raakakaloja" kohtaan. Toki, jos joku uskoo kaiken luetun, niin ei varmaan söisi suomalaista tai norjalaista lohta suolattuna. Ei niissä ole nykypäivinä mitään mikä aiheuttaisi jotakin. Näin meille sanottiin sairaalasta. Huom! Näistä lähivesien kaloista nyt kirjoitan! ... Vaikka graavilohta en raskausaikana uskaltanutkaan syödä.

Meillä myös lohi maistui, samoin seiti pienen epäröinnin jälkeen.

Jotenkin muistan että silakoissa ainakin on se elohopea pitoisuus joskus ollut kyseenalainen.
Terveellisenä pidän minäkin kalaa muuten.

Raskauden aikanahan ei haukea suositeltu, sen keräämän elohopean vuoksi. Mutta ilmeisesti tätä ei tarvitse vauvan kanssa enää huomioida. Kalaahan tulisi syödä vähintään kaksi kertaa viikossa, vaihdellen eri kalalajeja. Kalalajien vaihtelu turvaa sen, ettei mahdollisia ympäristösaastepitoisuuksia tarvitse erikseen ajatella.

Niinhän sitä luulis että sitä tietoa olisi, olen kuitenkin enemmän kakuntekijä kun noihin kaloihin perehtynyt ja kaiken maailman suosituksiin :-) nekin tuntuu muuttuvan joka lapsen myötä.
Kiitos noora92, kerroit sen mitä halusin tietää :-D

Takaisin