Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän neidin mieleen ei avokado ollut, alkoi yökkimään ihan kunnolla ja kun sekoitin porkkanan kanssa niin sylki sen pois ja söi vaan porkkanasoseen:joyful:
No äiti sai juurikin leivän päälle herkkua:)

Juu. Leivän, varsinkin perunalimpun päällä avokado on tosi hyvää. Poitsulle sekoitin/muussasin avokadoa soseen sekaan. Eipä tainnut siellä pahemmin maistua.

Tänään kaaputin lusikalla kokonaisesta banaanista mössöä. Ensin poika vähän irvisteli, mutta kelpasi kuitenkin lisää. Sekoitin sitä banaanimössöä vielä mangososeeseen. Sillain meni helpommin alaspäin.

Kyllä voi soseutetun avocadon pakastaa!
Itse syön sitä salaatin kera, hieman suolaa ja sitruunapippuria ja avot!

Koska te aloititte antamasn hedelmäsoseita kiinteiden aloittamisesta? Me annettiin eilen ekaa kertaa ( kiinteät aloitettu viikko sitten). Se tietenkin upposi paremmin kuin nuo kasvikset ja tuntuu, että poika sai siitä lisäenergiaa, kun nukuttaminen oli vaikeaa..

Meillä ehkä noin viikko sen jälkeen kun oltiin aloiteltu kiinteitä. Toisen sai hedelmien kautta avaamaan suuta myös "kunnon ruoalle", sitä ennen suu pysyi kiinni. En tiedä olisinko muuten aloitellut niin "aikaisin", mutta toiselle tosiaan toimi tällä tavoin myös muut ruoat. Toinen taas syö mitä vaan ja milloin vaan. ollaankin annettu päivittäin aamupuuro, lihaa+juureksia päivällä ja iltapäivisin hedelmä tai marjasosetta ja kaikki uppoaa :)

Meillä vasta maistellaan soseita, mutta varmaan pari viikkoa annoin kasviksia ja sitten päärynää, jotta saataisiin masu toimimaan paremmin. Meillä uppoaa kasvikset hedelmiä paremmin:rolleyes:

Winnie, 5kk neuvolassa toinen oli saanu painoa syntymäpainoon verrattuna muistaakseni 4,5kg ja toinen 4,3kg. Pituutta 19,5cm ja toinen 18cm. Vaikea sanoa, kun ei ennestään ole lapsia - ei voi verrata. Ihan normaaliin aikaan näille aloiteltiin kiinteitä, kun kasvu on ollu koko ajan hyvää. Kait sillo suositellaan aloitusta aiemmin, jos kasvua ei tapahdu tai syntyy tosi pienenä (edit.kasvun turvaamiseksi).. Aamupuurot aloitettiin, kun joivat ihan älyttömiä määriä maitoa (neuvolan suositus)

Muokattu viimeksi:
Meillä ainaki avokado-kukkakaali-mix on ihan parasta! ❤️ tyttö vetelee sitä ihan mielissään. Kaurapuuro maistuu parhaiten banaanin kans, muuten ei oikein mee alas.
Luin jostain että banaani-avokado-mix ois hyvä yhistelmä. :)

Avokadoa voi pakastaa, tiedän koska olen töissä käyttänytkin valmiiksi pakastettua avokadoa. Meillä on syöty kiinteitä nyt 2 kk ajan enkä ole vielä antanut hedelmää ollenkaan, neiti kun on nihkeä syöjä niin ajattelin ajaa sisään nää kasvismössöt ensin kunnolla. Ensi viikolla on tarkoitus aloittaa kaurapuuro ja sen kaveriksi ajattelin jotain hedelmää antaa että uppoaisi sitten paremmin.

Lisään vielä että se on täysin normaalia että vauvojen kasvu hidastuu näihin aikoihin. 1 vuotias lapsi painaa keskimäärin 8-12 kg. Tytöt yleensä vähempi kuin pojat,tietenkin poikkeuksia on.

Mä varmaan muistelin sitte vaan tota avocadon säilyttämistä jääkaapissa, et helposti mustuu..

Minä aattelin ootella vielä tätä kiinteiden alotusta. Haluaisin antaa heti mahdollisimman paljon sormisyötäviä, niin sais ite syötyä samalla ku lapsetkin söis ja kaikki saman pöydän ääressä. Vielä olis 3 viikkoa siis ennen 6kk etappia:)

Meillä aloitettiin heti bataatin jälkeen luumu ja nyt menee luumu sekä päärynä ja heti otin mukaan juurikin siksi, että saisi vatsantoimintaa taattua ja erilaisia rakenteita suutuntumalle. Hyvin maistuu kaikki ja meillä mennään vielä niin pienillä määrillä, että mitään ekstraenergia vaikutusta en ole makeista huomannut...
Kukkakaali on ainut mikä on tökkinyt, sitäkin söi mutta huomattavasti vähemmän kuin esim. bataattia tai porkkanaa..no, kohta uudelleen maisteluun ja voihan sitä avocadoon yhdistämistäkin kokeilla :)

Meillä poika täyttää 6kk huomenna ja nyt pitäisi lisätä liha ruokavalioon. Vähän meni sormi suuhun kyllä lihasoseiden kanssa. Onko täällä antaa jotain vinkkiä lihojen aloittamiseen? Olen tehnyt tähän asti soseet pääsääntöisesti itse.

Itse keitin porkkanasoseen ja toisessa kattilassa maustamattomia ja suolattomia kanan sisäfileitä. Sitten soseutin kypsän lihan juuri pumpatun rintamaidon kera sauvasekoittimella ja yhdistin porkkanasoseeseen. Pakastin jääpalamuotilla.
Toissapäivänä keitin yhden perunan ja lisäsin siihen yhden porkkana-kana-kuution ja vauveli söi 2päivää sitä "päivälliseksi".

Samoin kanalla aloiteltiin lihamaistelut. Sekoitin perumaan ja porkkanaan.

mä tein sellaisen porkkana-kukkis-kana keiton,ensin kattilaan porkkana, kun kypsyy hitaiten ja sitten lisäsin kukkiksen ja lopuksi maustamattomat kanasuikut,ripaus currya mausteeksi ja soseutin koko sotkotuksen,ja namnam,tyttö tykkäsi tästä :happy: kala maistelun meinaan tehdä samalla periaatteella. Nyt löytyy pakkasesta bataatti,porkkana-peruna,peruna-parsakaali ja kanakeitto jääkuutiot. Miksaan sitten eri makuyhdistelmiä ja kerran päivässä saa sen lihaisan ruuan. Toisella ruualla saa vielä pelkkää kasvista

Meidän täytyy aloittaa soseet hieman aiottua aiemmin. Tavoite oli imettää 6kk asti, mutta nyt toista viikkoa yöunet ovat ottaneet takapakkia ja luulen sen johtuvan nälästä. :/
Tänään tyttö on 5kk 2vk ja samalla tämä olkoon ensimmäinen maistelupäivä.

Annatteko vauvallenne vielä kaiken aivan hienona soseena vai joko joillakin on niissä enemmän "rakennetta"? Lähinnä mietin, annanko "liian hieno rakenteisena":p esim. aamupuurot soseutan ensin soseuttimella ja sen jälkeen laitan vielä hyvin hyvin pienen siivilän läpi...pohdin onko se siivilöinti turhaa. Kun ei siihen oikeastaan mitään jää, mutta näin ensimmäisten vanhempana sitä pyrkii olemaan varovainen. Miten teillä muilla?

edit. I-P, meillä aloitettiin myös kanalla. Pakastin sitä jääpala muotteihin, jotta voin näin alkuun voin miksailla eri makuja yhteen. Olen kaiken pakastanut erikseen, jotta voin itse yhdistellä makuja. Kun useassa paikassa suositellaan yksittäisiä tai muutamia makuja alkuun. Sitten taisi olla nauta, lohi ja kanamuna "muina lihoina". Jatkossa aion tehdä kokonaisia ruokia (esim.vauvalle sopivaa risottoa) ja pakastaa sitä annoksina. Nopeuttaa itseäni ja nyt, kun maisteluja on tehty, voidaan siirtyä "kunnon aterioihin".
Jollain äidillä oli ihan mahtava blogi eri vauvan ruoista, joista kopsasin tulevat ruokayhdistelmät :) siihen lisään vaan omat ja vauvojen mieltymykset, niin eiköhän se oo siinä :) Toinen näistä syö kuin mikäkin biojäteastia. En tiedä paljonko neiti söis, jotta raja tulis vastaan :grin

Muokattu viimeksi:
Mä en kyllä siivilöi soseita ja hyvin menee semmosetkin mitkä on tuhdimpia tai on jäänyt rakeisemmaks. :)

Takaisin