Kiinteiden ruokien aloitus

Kuinka moni on aloittanut sormiruokailua ?
Meillä neuvolassa ihan th erikseen kysyi että ollaanko jo kokeiltu... Vastasin että kurkkutikkuja olen antanut käteen, en vielä muuta. Mua vaan niin pelottaa se tukehtuminen vaikka sanotaankin että vauvat ite sylkee liian isot palat pois ja on herkkä kakomisrefleksi. Töissä (vanhustyö) oon meinaan ollut ite elvyttämässä yhtä asukasta joka meinasi tukehtua... Ja se on vaan tosi hurjaa kun tietää että tosiaan voi mennä niin pahasti että siinä ei mitkään selkään hakkaamiset ja heimlechin-otteet auta :o ja itseasiassa aloin tästä nyt kirjottaa kun tänään annoin taas kurkkutikun ja poika oli sitä jyystänyt jonkin aikaa kun heitin loput pois ja laskin vauvan lattialle. Hetken päästä huomasin että sillä onkin suussa pikkusormen kokoinen kurkun pala eikä meinannut siitä millään luopua.... :o taidan olla vähän hysteerinen tän asian suhteen, onks muita ? :D

Ei siis ollut pikkusormen kokoinen vaan sormenpään kokoinen :D :D meinas tulla iso kalavale :D

Ronja89, me ollaan kans kurkulla ja banskulla vähän kokeiltu. Mutta oon iha yhtä pelokas tuon tukehtumisen suhteen.
Meillä kun ei ainuttakaan hammasta oo vielä, niin jotenki sekin pelottaa.
Tänään neiti päivällisellä pisti hirveäksi itkuksi kun olisi pitänyt saada lusikkaa pitää kädessäm kun annoin niin pisti lusikkaa itse suuhun. Muutama lusikallinen syötiin sitten niin että neiti piti itse kiinni ja minä sitten päästä pidin kevyesti kiinni.
Nokkamukista juo vettä jo todella riemulla itse :)

Me ollaan annettu maissinaksuja ja kurkkua sormiruokana silloin tällöin. Maissinaksut on siitä hyviä että ne sulaa nopeasti suussa niin tukehtumisvaaraa ei juuri ole. Kurkkutikkua kokeiltiin pitkästä aikaa nyt aamulla, mutta kun poitsu ahneuksissaan haukkasi aina liian ison palan ja sitten alkoi kakoa ja yskiä. Paloittelin kurkun ihan pikku kuutioiksi mutta niitähän oli sitten hankala saada noukittua sormilla. Banskua on joskus haukkaillut mun kädestä, mutta sekin tahtoo olla niin liukas itse syötäväksi. :grin

Meillä on kanssa sormiruokailtu pääasiassa hedelmälohkoilla ja maissinaksuilla. Maissinaksut on hyviä kun ne ei lipeä kädestä ja menevät suussa nopeasti mössöksi. Sopii mainiosti tällaiselle neidille jolle ei taida vielä pitkään aikaan puhjeta hampaita.

Me tänään ja neuvolassa puhuttiin sormituokailusta ja aika pitkään ruokajutuista noin muutenkin. Jotenkin olin ihan että ohhoh kun terkka meinasi et leipää vois pikkuhiljaa kans alkaa antaa (meillä menee vasta 2x päivässä kiinteä, nyt otetaan iltapuuro kuvioon).

Me ollaan tähän asti tehty soseet itse. Ne maistui neidille aikansa hyvin. Nyt kun niitä tarjoaa niin ruokailut menee kauheaksi huudoksi ja tyssää oikeastaan siihen. Kaupan soseet maistuu mukisematta kun olen reisussa antanut tai kun ei itse tehdyt ole maistunut.
Ensimäinen kunnon riita miehen kanssa. Hän sai sitten mulle niin paska äiti olon kun sanoin etten jaksa enää tapella noiden ruokien kanssa vaan alan antamaan kaupansoseita. Ei kuulemman käy vaan pitäisi ristiin syöttää omia ja kaupan että tottuu. Olisihan se ihanteellista. Mutta en vain jaksaisi enää taistella. Ensimäiset 4kk oli yhtä itkua ja neiti on nykyään niin hyväntuulinen ja itkee huomattavasti vähemmän. Kuitenkin nyt mulla on olo että olen huono ja laiska äiti. Eikö tärkeintä olisi kuitenkin lapsi saa ruokaa syödäkseen ja tilanne on mieluinen. Luomuruokia kun on kuitenkin saatavilla.

Voi tttiuhti nyt osui miehesi turhan arkaan paikkaan, ainahan sitä koittaa olla ahkera ja ajatella vaan lapsen parasta... Meillä mennään suhteessa 70% valmeilla ja 30% omatekemilä että et näin.. bataatti, banaani ja peruna ainoot mitä itse tehnyt koko aikana.. Toki nyt myös puuro, mutta porkkana ja kaikki muut hedelmät oon antanut aina valmiina. Lihat aijon aluksi tehdä itse mutta ajallaan totuttaa myös piltteihin reissuja varten. Ja täytyy kyllä myöntää että en ole kokenut huonoa omatuntoa :) sitten kun vallan siirtyy neiti syömään samaa ruokaa kun me niin saa aina itse tehtyä, meillä ei eineksiä syödä juurikaan, ihan vaan koska ei ole varaa ja ei niistä tykätä. Joo ja voi hieman ristiriitaiselta kuulostaa että tytsylle valmista tarjotaan ja itse ei ees tykätä mutta näillä mennään ja hyvin meneeki :P

Hedelmä soseet on meilläkin kokoajan ollut kaupan ja suurinosa marjasoseista. Tällähetkellä pakkasesta löytyy bataattia, perunaa, porkkanaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa, palsternakkaa ja kanaa. Sekoittipa sitten mitä keskenään niin huudoksi menee.
Meilläkin tehdään ruoat itse eikä eineksiä käytetä. Mies on meillä se kokki ja ruoka ja ruoanlaitto on hänelle hyvin intohimoinen asia. Siksi tämä sosehomma on hänelle niin tärkeä asia ja onhan se minullekin. En vain jaksaisi enää taistella kun tiedän että valmis ruoat ovat hyviä siinä missä omatekoisetkin.

On kyllä tosi ikävä ja harmillinen tilanne tttiuhti. Toivottavasti löydätte jonkun sopuratkaisun eikä sun tarvitsisi taistella sen enempää miehen kun lapsenkaan kanssa. Mä varmasti ja antaisin hetkellisesti kaupan soseita ja yrittäisin sitten taas myöhemmin omatekoisia, vaikka kokki olen myöskin. Mutta jos asia on toiselle niin henkireikä niin vaikeaahan se on. Tsemppiä!
Mä olen huomannut että meillä omatekoisten maistumiseen vaikuttaa mm. kuinka paksua/nestemäistä eli ohutta sose on sekä karkeus ja ns klimppisyys :D viimeinen koskee siis sitä jos olen mansikan tai banaania vaan haarukalla tilsiny pienemmäksi ja sinne onkin jäänyt "klimppejä"':D

Kun vauvoille tulee ikää muutama viikko lisää ja tottuvat erilaisiin ruokiin ja karkeusasteisiin pikku hiljaa, niin pian ei tarvitse enää paljoa sauvasekottimella survoa. Tänään neiti maistoi kananmunaa (keltuaista) jonka olin vaan muussannut ja sekoittanut soseeseen, ja hienosti meni kaupaksi vaikka oli aika rakeista rakenteeltaan. Meidän neidillä ei siis vielä ole hampaita edes lupauksen vertaa vaan ikenillä mussuttaa niin soseet kuin maissinaksutkin.

Tttiuhti älä suotta koe pahaa fiilistä jos vauva tykkää purkkiruoista. Meillä syödään aika paljon purkkeja kun kaupan valikoima kotimaisten vihannesten ja hedelmien osalta on tähän asti ollut aika surkea, ja mun mielipiteeni on että ulkomaisista raaka-aineista valmistettu sose vastaa lähestulkoon purkkiruoan tasoa, ellei purkit jopa ole turvallisempia kun ulkomaisista vihanneksista/hedelmistä/marjoista ei voi olla varma mitä kemikaaleja ja ympäristömyrkkyjä niiden kasvatuksessa on käytetty kun valvonta ei välttämättä muualla vastaa Suomen tasoa (luomu tietenkin on eri asia, mutta niissäkään en luota ulkomaiseen läheskään yhtäpaljon kuin kotimaiseen). Tää on siis mun oma mielipide, enkä tuomitse ketään joka on eri mieltä asiasta. En vain usko tähän purkkiruokakohuun, kun niiden laadunvalvonta Suomessa on erittäin tarkkaa.

Teen itse soseita vain kotimaisista vihanneksista, lihasta ja kananmunasta, ja loput ostan valmissoseina purkeissa. Silloinkin suosin luomusoseita ja lisäksi meillä syödään Bonnen hedelmäsoseita, joissa ei ole lainkaan lisättyjä aineita, tärkkelystä tai lisättyä sokeria, pelkkää hedelmä/marjasosetta. Meillä syö niitä muukin perhe puuron ja maustamattoman jugurtin kanssa.
Kunhan kotimaisia vihenneksia, marjoja ja hedelmiä saa tuoreina muutakin kuin perunaa, porkkanaa, tomaattia ja kurkkua niin alan tekemään enemmän soseita itse, mutta siihen asti näillä mennään. Meidän neiti on näin kasvanut tasaisesti keskikäyrällä ja on oppinut kaikki ikäiselleen kuuluvat motoriset ja sosiaaliset taidot välistä jopa etuajassa.

Meidän aloitus on ollut takkuinen. Sopivia ruokia on vain 3 ja epäsopivia 5. Maisteltu on sen vuoksi tosi varovasti kun helposti iho tai masu oirehtii. Lisäksi lusikalla syöttämisestä ei oikein pidä. Välillä on saanut menemään jääpalakuutiollisen mutta useimmin vain tl. Edelleen pääsääntöisesti imetän niin ei kai niin kiire ole vaikka ikää n. 6,5 kk. Kerran päivässä olen antanut ja välillä en sitäkään kun on oikein tökkinyt. Sormiruokailua kokeillaan heti kun tyttö pystyy istumaan. Vielä ei jaksa itseään kannatella kuin pienen hetken kerrallaan.

Meidän tyttö tänään 6 kk ja ekaa kertaa sai ruokailla syöttötuolissa. Lisäks tänään meni ekan kerran naudan jauhelihaa, hyvin maistui. Annoin siihen mällättäväksi myös kurkkua. Toinen uutuus, puolukka, uppos kans samantien. Ollaan puhuttu, et ollaan kyl onnekkaita, ku kaikki menee eikä reaktioita oo tullu mistään.

Kiitos paljon tuesta. Tämä asia vaivas todella paljon ja lopulta keskusteltiin miehen kanssa uusiksi aikuisten lailla. Hän ymmärtää minua ja minä häntä. Sovittiin että hän näkee sen verran vaivaa ja etsii vauvaruoka reseptejä ja minä sen ajan annan kaupan soseita ja yritetään uusiksi sitten uusilla omilla soseilla :)

Mä annoin tänään palasen jälkiuunileipää pojulle jätysteltäväksi. Eihän hän siitä saanut kuin murusia irti mutta oli aivan haltioissaan! Teki varmaan hyvää kutiseville ikenille. Itkuhan se tuli kun piti ottaa leipä pois kun se alkoi jo pehmetä kuolasta niin paljon että olisi voinut liian iso pala irrota. Luumua kokeiltu myös mutta se aiheutti kakkaplöröjä joka vaippaan, joten paljon sitä ei pysty kyllä antamaan. Mutta edelleen kaikki mitä annetaan uppoaa hyvällä ruokahalulla! Poitsu on kyllä niin suloinen kun mumisee syödessään jos on oikein nälkä, ammmmm, hammmm. :p

Täällä syöty jo jonkin aikaa 5ateriaa päivässä. Maidon olen antanut vielä toistaiseksi ensin, koska ei enään kiinteän jälkeen sitä huoli, sen verran isoja satseja vetää. Korviketta menee sellanen 700-800ml vuorokaudessa. Pojalle oon tehnyt samoja ruokia kuin itselleni ilman maitoa ja suolaa mm. Karjalanpaistia ja perunaa, jauhelihakeittoa, jauheliharisottoa ja lohikeittoa :) hyvin uppoaa edelleen mitä äiti antaa. Tänään sai lounaalla tuoretta tomaattia. Hieman oli ensin epäileväinen, mutta söi kuitenkin reippaasti :)

Tästä varmaan on ollut täällä jossain vaiheess puhettakin. Laitatteko soseisiin, jos siis teette itse, öljyä? Yhdessä mammaporukassa tästä puhuttiin ja useampi laittoi. Itse en oo laittanut mutta mietin pitäisikö. Tietysti unohdin neuvolassa tänään asiasta kysyä.

Takaisin