Kiinteiden ruokien aloitus

Niin ja tosiaan annan tissiä juoda ihan niin paljon kun poika haluaa ja silti sose uppoaa.. Soseen päälle poika saa sitten vielä vettä sen verran kun haluaa.
 
Meille neukkutäti sano että puolivuotiaalla ois hyvä se 6-7 desiä vuorokaudessa, meilläkun meni jo likemmäs 9 desiä niin käski alkaa yösyötöiltä karsimaan korvikkeen määrää. Tämä toiminu kyllä onneksi :)
 
Mar-mil ne maidot mitä laitat soseen ja puuron sekaan lasketaan nesteiksi, näin meillä neuvolassa sanottiin :) Ja jos pissaa tulee hyvin, niin varmasti saa tarpeeksi nestettä vuorokauden aikana :) Mä oon edelleen antanut maidot ennen kiinteitä ruokia, muuten poika ei joisi maitoa ollenkaan. Varsinkin nyt kun yösyömiset on jäänyt pois. Ja Jonsku meillä kaiveli suuta ruokaa syödessä juurikin ennen ensimmäisten hampaiden puhkeamista... sitten loppui. Nyt taas kädet suussa jatkuvasti,,luulen että kohta taas jossain päin hammas alkaa ikenen alta pilkistää. :)
 
Kiitos tiedosta Ronja! En ole muistanut tuota tosiaan kysyä. Mutta hyvä tietää että lasketaan. Ja tarvii silti varmaan vaihtaa järjestystä, jos ainakin välillä imettäisi ensin. Oon yrittänyt antaa vettä soseen päälle, mutta sitä lähinnä ihmettelee että mitä litkua tää on :D
 
Mammat, paljonko teillä syödään kiinteitä yhdellä aterialla? Musta tuntuu että typy on kovin pieni ruokainen ja etenkin nyt kun tekee ilmeisesti ekoja hampaita, ei suostu syömään sitäkään vähää mitä aiemmin.

Yleensä meidän typy syö kolme jääpalaa (tai kaupan purkista puolet) liha tai kasvis-soseita ja noin ruokalusikallisen hedelmää/marjaa päälle. Nyt hammaskitinöiden aikaan syö tuosta määrästä puolet tai jos oikein on nälkä, 3/4 annosta. Maissinaksuja tykkää nakertaa kutiavilla ikenillä ja rintamaitoa juo kyllä normaalisti. Oon tarjonnut maitoa useammin jos ei oo kiinteät maittaneet, vaikka 7kk ikäisenä pitäisi kuulemma jo pikku hiljaa vähentää tissittelyä. Ei lasta voi ravinnottakaan jättää, jos ei kiinteät ruuat mee kaupaksi.
 
Meillä syödään puuroa aamuisin reilu desi ja iltaisin pari desiä. Lounaalla syödään 1,5-2 purkkia liharuokaa ja päivällisellä 1-1,5 purkkia kasvissosetta. Joa satutaan olemaan sopivassa kohdassa nappaamaan välipalaa, niin silloin menee noin 1 prk makeaa sosetta.

Määrät on meillä kasvanu merkittävästi noin 1kk sitten. Mutta sitten kun yritän tarjota omatekemiäni soseita, niin ei meinaa mennä mitään :sad001
 
Meillä menee 1-2 tl mutta mepäs aloitettiinkin viime lauantaina. Ensin annoin bataattia ja eilen kukkakaalia. Näillä loppuviikko ja maanantaina parsakaali. Ajattelin tarjota siis noita aina ton bataatin ohella kun se näyttää maistuvan. Viikon päästä lihojen aloitus. Mitä suosittelette ekaksi lihaksi ja miten sen valmistaisin?
 
Stork meille suositeltiin kanaa ensimäiseksi. On maultaa miedoin ja siksi helppo aloittaa siitä. Naudan liha sit viimiseksi. Me ihan keitettiin kana ja sit soseutettiin.

Meillä syödään nyt 1purkki joka rualla ja nyt näyttäis että kohta vois taas määrää lisätä vähän. Meillä syödään noita HIPP luomupilttejä, niin oo jakanu sen yhden purkin aina. Siis niistä isoista. Toine ruoka on kasvis ja toine lihapitonen.
Sit tuon yhden prkn lisäksi saa marja tai hedelmäsosetta päälle. Sitä menee muutamasta lusikallinen nyt kun tuota "suolasta" menee enemmän.
Puuromäärät on tosi vaihtelevia. 0.5-2dl menee aamuin illoin.

MaMa meillä ei neiti myöskään syö omatekemiä soseita. Liityin facessa lastenruokaryhmään ni siellä olo hyviä uusia ohjeita. Josko niitä suostuis. Kana on ainut omatekemistä mikä menee. Muita lihoja ei olla vielä edes viitsitty tehdä jos ei kelpaakkaan.
 
Meillä syötiin nauta, lohi ja kana. Tässä järjestyksessä. Eikä mitään ongelmaa.

Meillä menee puuroa hedelmäsoseen kanssa varmaan 2 dl kerralla ja muut soseet kaks kertaa päivässä varmaan kahdeksan jääpalaa (tääki on miten ottaa; puhun isoista tupperwaremuoteista, en niistä normi pienemmistä). On lisätty viides ruoka, hedelmäsose, iltapäivään. Silloin menee purkillinen. Oon tehny vihannes- ja lihasoseet ite, hedelmät ostan valmiina.
 
Vähän aattelinkin, että meidän annoskoot on tosi pieniä. Neiti vaan ei syö vaikka kuinka tarjois. Meillä on parin viikon päästä jo 8kk neuvola juhannuksen takia (tuolloin neiti 7,5kk) niin pitää siellä ottaa asia puheeks. Tietty jos kasvaa tasaisesti käyrällään niin ei tässä mikään hätä oo. Mekin ollaan syöty omia soseita ja kaupanpurkkeja sekaisin ja puuroa suoraan hiutaleista desin verran iltaisin ja joskus menee puoli desiä puuroa aamullakin (aamupalaan vasta totutellaan).
 
Meillä menee aamulla puuroa n. 1dl verran. Lounaalla liharuokaa n. Pienen purkkiruuan verran, välipalalla hedelmää purkin verran, päivällisellä purkin verran vihannesta ja illalla puuroa 1-1,5dl puuroa. Liha ja kasvissoseet teen itse, hedelmät purkista :)
 
Noni. Hyvin on alkanut tämä ruokailu meillä, jes! Maistettu on jo bataatti, kukka- ja parsakaali, porkkana, maissi sekä kana ja kananmuna. Nyt jo suu aukeaa kun lusikka tulee kohti ja tänään meni jo 4jääpalan annos!!! Ihanaa kun poika tykkää maistella ja syödä, mutta silti tissikin kelpaa :) olen onnellinen
 
Me aloitettiin sunnuntaina, huomenna vielä jääpalallinen bataattia ja torstaina otetaan jokin uusi maku :). Missä tahdissa ootte lisänneet annosta? Nyt oon antanut yhden jääpalan näinä kolmena aamuna, mutta näyttää siltä, että enemmänkin saattaisi upota. Entäs lihat, minkä verran pitää mennä kasvissosetta, että voi laittaa sekaan jääpalallisen lihaa? Huomenna on toki neuvola, että keskustellaan kiinteistä siellä, mutta vinkit otan ilolla vastaan :).
 
Mä annoin ihan alusta asti niin paljon ku syö. Tai ehkä alussa hiukan varovaisemmin, mutta aika reilusti söi heti tuo neiti. Ruokaa menee nyt 5 kertaa päivässä, 4 kertaa 2 dl ja välipalana purkillinen hedelmäsosetta. Lihoja oon antanu aina n. tl kerrallaan, en oo miettiny suhdetta vihanneksiin sen kummemmin.

Mulla on kahden kokoisia jääpalamuotteja, semmoset isommat olis kätevämpiä mutta noita "normikokosia" (mun mittakaavassa pieniä siis) on kertyny kauhee määrä.
 
Täällä oli puhetta siitä, ettei omatekoiset soseet kelpaa toisille vauvoille.. No, meillä meni juhannuksena juuri päinvastoin. Ostin mökille valmista (kasvis)sosetta mukaan, kun säilyvät paremmin, mutta sitäpä ei mennyt lusikallistakaan alas! Kotona alkoi taas kasvikset maistua, kun omatekoista sai.

Nyt meillä tarjotaan kolme ateriaa päivässä, aamulla menee kolme jääpalaa kasviksia/lihaa, välipalana ennen päikkäreitä puoli purkkia hedelmää ja päikkäreiden jälkeen iltapäivällä kaksi-kolme jääpalaa kasviksia. Imetän ennen ruokaa ja aina, kun näyttää nälkäiselle, eli pääasiallinen ravinto tuo maito vielä hyvinkin on, mutta onhan tämä ruokiin tutustuminen varsin mukavaa myös :).
 
Tuli mieleen että mä kans otin sillon mökille mukaan purkkiruuat. Ja maistoin sitä piltin kasvissosetta :eek: en maista enään ! Hyi kamala minkä makuista :D ne valmissoseet missä on ollut lihaa on ihan jees, mutta tossa kasviksessa oli elämystä kerrakseen... Äidille :D Poikahan syö mitä vaan suuhun laittaa !
 
Piltin ja Bonan kasvis- ja lihasoseet maistuu ja haisee ihan kamalalle, muutamaa purkkia lukuunottamatta. Kana-kasvissosekin haisi ihan kissanruoalle, joten ei ihme ettei ne uppoa meidän neidille. HIPP, Semper ja muksu-soseet menee kaupaksi paljon paremmin, mutta ne tuoksuukin paremmalle ja niissä on yrttejä mausteina. Kotiruoka ei vieläkään neitiin uppoa, pitänee kokeilla laittaa vähän rosmariinia, basilikaa tai oreganoa soseen joukkoon, niitä neiti on maistanut purkkiruokien seassa.
 
Mun pitäis kokeilla noita kaupan soseita neidille kans, että uppoaako, jos joskus tarttee antaa. Toisaalta en oo kokenu kyl ongelmana matkustelua tähän asti. Omatekoset soseet on kestäny päiväreissut ja kylässä oon tehny soseet itte.
 
Meillä menee kaupan vihannes(liha)soseet huoneenlämpöisenä. Lämmitettynä vähän nyrpistellään eikä syödä annosta loppuun. Kaupan soseita ollaan annettu, jos ollaan oltu jossain menossa ruoka-aikaan. Hyvä, että äidin tekemät soseet ovat maistuvampia kuin kaupan :)
 
Meillä onneksi uppoaa ihan kaikki, kunhan ei oo liian isoja paloja. Oon vähän jo jättänyt hampaillekin hommia, ni jos jää liikaa, tai liian isoja, tulee heti yökki. Mutta kukkakaali ja kesäkurpitsa, sekä kaurapuuro tuntuu tällä hetkellä saavan suurimmat "hammm ja nammm sekä ammm" kommentit ☺️
Pääasiassa siis teen kanssa ite, mutta reissussa koen valmiit helpommaksi. Nyt tosin tein risottoa ja pastaa annosrasioihin pakkaseen ni ne on helppoja matkaankin napata. Hedelmää saa pääasiassa purkista, päärynä, banaani ja sen vähän mitä nyt siedätyksenä menee mansikkaa ja mustikkaa saa tuoreena tai pakasteesta.
 
Takaisin
Top