Kiinteiden ruokien aloitus

Lähinnä sen takia noita yhdistelmiä tekis mieluusti, kun alkaa olla pakastin täynnä jos jonkin moista pussia :D Toi täysjyväpasta ja tomaatti olikin hyvä idea! otamme kokeiluun !

Täällä on nyt kokeiltu bataatti, porkkana, parsakaali ja peruna. Eilen maisteltiin päärynää. Mitäs seuraavaksi? Ajattelin kukkakaalia, kesäkurpitsaa ja maissia ja muita makeita hedelmiä/ marjoja. Löysin valmissoseista artisokkaa, onko joku kokeillut? Ootteko muuten ihan keittäneet ja soseuttaneet kesäkurpitsan?

Meillä on ruokalistalla nyt peruna, porkkana, bataatti, kukkakaali, päärynä, omena, mustikka, banaani, kana, possu ja riisi. Kesäkurpitsa ja maissi eivät oikein sopineet silloin kun aloitettiin kiinteitä, mutta nyt olen jemmaillut niitä välillä pieniä määriä ruokiin ja oireita ei ole tullut. Kaurapuuroa ollaan nyt aloitettu aamulla, kaupan jauheesta teen nyt aluksi, ja sitten myöhemmin ihan tavallista kaurapuuroa.

Mar-Mil, mä höyrytin kesäkurpitsan ja soseutin sauvasekoittimella. Artisokkaa ei olla ehditty vielä kokeilemaan. :)

Mua niin harmitti kun tekemäni bataatti-peruna ja porkkana-perunasoseet menivät pakastimessa rakeiseksi. Tiesin kyllä että pottu niin tekee, mutta luin että jos sitä sekoittaa johonkin muuhun niin ei pitäisi mennä. No ei auttanut meillä. Kokeilin kuitenkin niin että soseutin sulatetun ruokasatsin korviketipan kanssa uudelleen ja sileää tuli! Vauvaa ei tuo rakeisuus kyllä haitannut, mutta itseä se jotenkin häiritsi! :D

Meillä neidillä on välillä todella hyväruokahalu ja tänäänkin meni bataatti, kesäkurpitsa, porkkana sosetta varmaan puolikkaan pilttipurkin verran. Mietinki että jos vaa maistuu ni annanko syödä sen purkillisen verran jo?
Kana otetaan tälläviikolla mukaan ruokavalioon ja 4 päivässä syödään kiinteitä. 4-5 jääpalakuutiota.
Puuroista vasta maistettu riisihiutaleista tehtyä. Maistuu vaihtelevasti.

Meille sanoi nlatäti että vauvan voi antaa syödä alkutotuttelun jälkeen sen verran kun uppoaa. Meillä menee lounaalla ja päivällisellä pilttipurkin kokoiset satsit, aamulla hedelmä/marjasosetta ja nyt siis kaurapuuroa myös.

Meillä on nyt maisteltu peruna, porkkana, bataatti, maissi, kukkakaali, parsakaali ja kesäkurpitsa. Ei mitään oireita, paitsi porkkanasta ja maissista järkky ummetus. Tänään aloteltiin "makeiden" maistelu tuoreesta luumusta tehdyllä soseessa, kuivatusta onkin sosetta syönyt jo ummetusvaivoihin.

5kk neuvolassa neuvottiin viljoja kokeilemaan aamuisin. On mennyt kaura- ja ohra- hiutaleista tehtynä, sejä ruis- jauhoista. Nyt keittelen veteen riisipuuroa, mutta en tiedä haluanko nyt antaa sitä tolle just ummetuksestaan toipuvalle paralle, kun vaalea riisi kerran myös voi kovettaa.

Koko ajan meillä on syöty melko reiluja määriä (siis ei mitata teelusikoissa), kaikki uppoaa mitä neidille antaa. Kerroin neuvolassa, etten ole mitään soseuttanut muuten kuin haarukalla ja vähän jää rosoa soseisiin, niin se totesi että se on ihan hyvä, kun vauvalle tulee hampaita niin se osaa niitä paremmin käyttää. Lisäks suositteli ostamaan ihan puurohiutaleita, että vauvanpuurot on liiankin silosia. Tarvittaessa voi murskata hiutaleita hiukan, mutta eipä meillä oo tarvinnut.

Meillä on nyt syöty aamupuuro 10-10.30 aikana (jep, neiti heräilee edelleen aikaisintaan 8.30, yleensä myöhemmin) ja soseita ollut 16-16.30 maissa. Nyt kun suolaset on maisteltu, aion aikaistaa tota aikaa ja ottaa iltaan makeita soseita (ehkä puuron kanssa).

Mä tein nyt lounaalle pasta-porkkana-tomaatti sosetta :) otin pakkasesta sitten vielä bataattia lautaselle mukaan. Hyvin näytti maistuvan ! Ihan kauheesti en uskaltanut kuitenkaan antaa, kun oli se tomaatti siinä uutena makuna :)

Mä annoin pojalle eilen ensimmäistä kertaa maissinaksun käteen, ja ilme oli suorastaan pöyristynyt. Mitä ihmettä sä oikein annoit mulle?? Pitäiskö mun muka syödä tätä?? Yäk, tää on pahaa!!! Kyllä äidillä oli taas pokassa pitelemistä! :grin No myöhemmin sitten lämpeni naksuille kun huomasi että niillähän voi vähän leikkiä ja muusata sormilla kun kostuvat ensin suussa. Kyllä osa naksusta taisi mahaankin asti päätyä.

Maisteltiin tänään vähän avokadoa ja se oli kyllä poitsusta hyvää! Olisi syönyt enemmänkin kuin pari teelusikallista, mutta eipä uskaltanut antaa lisää.

Selkeesti jääkaappikylmä ruoka tekee kauppansa lämmintä paremmin. Taitaa ikeniä kutittaa. Jos mulle tarjottaisiin maissi-parsakaali-herne sosetta kylmänä, niin en söisi.

MInkäs verran muilla menee kiinteitä nyt jotka aloittanut 4kk iässä ?
Meillä syödään 4 ateriaa päivässä. Lounaalla kasvista, välipalana hedelmää, päivällisellä lihaa + kasvista ja iltapuuro. Puuroa syö ehkä n. desin verran. Tykkää ihan hirveästi kun laittaa sekaan kaupan purkki marjasekotuksia :P lounaalla ja päivällisellä syö n. 3 jääpalaa ja välipalaksi puoli purkillista hedelmää. Kaikki maistuu !
Itse olen tehnyt pakkaseen kaikki kasvikset ja lihat (kana ja possu käyty nyt läpi) sekä joitain hedelmiä esim. päärynää. Myös marjoja, mutta niistä poika ei välitä niin paljoa kuin kaupan marjasoseista. olisko se sokeri? :D
Ja tuntuu että ihan kokoajan ollaan syömässä :P Maitoa olen antanut ennen soseita. Korviketta juo tällähetkellä 800-1000ml vuorokaudessa. Neuvolasta sanoivat että puolen vuoden iässä voi alkaa vaihtaa niin että,soseet ensin ja sitten maito.

Meillä aamupuuroa n. desi ja jotain sosetta mukana, lounaalla reilu desi vihannesta ja lihaa, välipalalla pikkasen hedelmää/marjaa ja päivällisellä vihannesta reilu desi. Vihannessoseisiin olen lorauttanut kasviöljyä vähän joukkoon.

Ajattelin aloittaa huomenna uutena ruokana kalaa, lohta ekaksi. Toivottavasti ei tulisi mitään! Miehellä on kala-allergia ollut jo lapsesta, mutta mietin että jos aloittaisi "siedättämisen" jo näin pienenä kun kroppa on vielä sopeutuvainen niin ehkä ei allergiaa tulisi.

Niin ja me ollaan annettu kiinteät ensin ja sitten maito. Oon ymmärtänyt että tuo ohje että maito ensin koskisi enemmän rintamaidolla olevia, ettei kiinteät vie liikaa tilaa masusta ja maidontulo vähene. Meillä ollaan korvikkeella oltu jo pitkään ja maidosta tykkää kovasti, joten oon antanut kiinteät aina eka jotta uppoavat paremmin, tosin sitä ongelmaa ei ole juuri ikinä ollut etteikö olisi kiinteät maistuneet, innolla syö kaikkea. Ja tänään aloitettiin 2-maitoon totuttelu, pari kolme päiväö sekoitellaan sitä 1-maitoon, en tiiä olisiko välttämätä tarvis mutta neukkutäti neuvoi näin...

Meillä aamupuuroo ja myöskin sosetta mukana niin no n. desi myös. lounaalla reilu 1/3 purkillista vihanneksia ja lihaa ja annan pojalle heti sen perään vähä jälkkäriä muutama lusikka. Päivällisellä vihanneksia samanverran ku lounaalla + jälkkäri, iltapuurolla sitte se n. desi puuroo ja sosetta vähä joukossa.

Minäkin olen ymmärtänyt tuon maito ohjeen jos niin jos imettää mutta meilläkin myöskin korvikkeellä mennään. Eli annan maijon ruuan jälkeen, joskus juuaan ihan vaan vettä muutama hömpsy ruuan kans.

Nyt parina päivänä ei oo "oikiat" ruuat pojalle meinannu maistua, enkä kyllä ymmärrä mistä johtuu. Puuro ja hedelmä/marja soseet kyllä uppuaa hyvällä ruokahalulla..

Meillä neiti juo rintamaitoa vähän miten sattuu, kiinteiden päälle ei jaksa imeä juuri lainkaan, yritän tarjota alle maitoa, mutta sitten taas ei kiinteet mahdu. Pitää ehkä antaa maitoo hieman aikaisemmin ennen soseita ettei masu oo ihan täynnä. Onneks puolivuotisneuvola on huomenna, niin saan hieman ohjeistusta miten oikein toimitaan. Pikku hiljaa ton maidon rooli tässä vaihtuu muutenkin, mutta kun kyse on vielä rintamaidosta niin, tärkeetä olis kuitenkin, ettei kokonaan tuotanto lopu kun otetaan loput ateriat päivärytmiin.

Oon muuten huomannut, nyt kun ollaan kokeiltu syödä lounas, illallinen ja iltapuuro, niin annoskoot on pudotettava melkein puoleen entisestä, kun typy ei muutoin jaksa kaikkia aterioita syödä.

Huvittavinta tänään oli se kun, tyttö nyt jäystää meidän sormia aina kun siihen on mahdollisuus (ikenet kutiaa oikein kunnolla), niin isukki sitten neidille totesi että "kyllä me ymmärrettiin vihje, ens viikolla aloitetaan liharuoat" :grin

Meillä syödään tällä hetkellä soseet lounaana ja päivällisenä. Ruokaa uppoo aika läjä :D Kerralla menee noin 8 jääpalaa kasvista ja jälkkäriksi 2/3 pilttipurkkia hedelmää. En tiedä mihin mahaan tuo pikkuinen tuota sosetta vetää :) Päivällisellä yleensä riittää kasvissatsi. Ikää nyt 4,5 kk. Aloiteltiin soseet kuukausi sitten. Maidon annan vasta soseen jälkeen, vaikka imetänkin. Oon ajatellut testata riisivellin lähipäivinä. Jos tuntuu sopivan, vaihdan iltakorvikkeen siihen. Illalla menee parhaimmillaan noin 2 dl maitoa.

Meillä menee kiinteät 5 krt päivässä. Aamuisin ja iltaisin riisi-/kaurapuuro. Lounaalla lihasose. Välipalana marja/hedelmä. Päivällisellä kasvissose. Äidinmaitoa saa ruokien välissä mutta ei liian lähellä ruokia ennen/jälkeen.

Ohjeet tuntuu nyt vaihtelevan laidasta laitaan mut te jotka imetätte niin annatteko sosetta ennen vai jälkeen? Kun luin et vuoden ikään asti imetys ois pääsääntöinen ravinnonlähde eli aina ensin imetys, sitten soseet vuoden ikään asti?! Pitää kyllä neuvolassa ens viikolla kysyä mikä se on suositus vai mennäänkö oman pään mukaan... Oon kyllä huomannut et sose uppoo hyvin jos imetyksestä on jo vähän aikaa. Jos taas heti perään antaa niin ei kyllä juurikaan maistu. Vai oisko just noin hyvä tehdä kuin mamamehiläisellä et selvästi erillään soseista.

Mä oon antanut ensin soseet, sitten perään imettänyt. Eihän sitä enää paljoa maistu. Mutta en oikein itse tajua, miksi ensin imettäisin.. Eihän ne soseet sitten enää uppoo :)

Tuntuu joo olevan taas eri ohjeistuksia :D meillä myös th sanoi että 500ml pitäis mennä maitoa vuorokaudessa vähintään nyt kun syödään kiinteitä. Mäkin olen pitänyt pienen tauon aina maidon jälkeen ennnen kiinteitä. siks varmaan tuntuukin et ollaan ihan jatkuvasti syömässä.... Ja ei se varmaan masulle ole kovin hyvä et tunnin-parin välein syödään. Taidetaan siirtyä siihen et sose eka ja sit maito. Jos tuntuu ettei juo tarpeeks maitoa niin sit täytyy miettiä uutta järjestelyä :D

Takaisin