Kiinteiden ruokien aloitus

Mä en ymmärrä miks mun pitäis lisätä öljyä vauvan ruokaan. Se on apu ummetukseen tai siihen, että lapse syö huonosti ja tarvii rasvalisää, mutta meillä nyt ei kummankaan kanssa ole ongelmaa. Onko muita perusteluja?
 
Mä ainakin luotan siihen, että tyttö saa tarvitsemansa rasvan äidinmaidosta. En siis ole lisännyt mitään rasvoja ruokiin.
 
Mä mietin juurikin tuota mahan toimintaa, nyt oltu aika kovalla. Perusteli joku silläkin, että valmiissa soseissa on rasvoja. Ihmeemmin en ole asiaan tutustunut.
 
Periaatteessa ymmärtääkseni tuo rasvalisä on sitten ajankohtainen viimeistään kun siirrytään "tavalliseen" eli lehmänmaitoon. Mutta kyllä meillekin neuvolasta sanottiin että nyt jo voisi alkaa parin tl verran lisätä öljyä/rasiamargariinia pojan päivän ruokiin. Kyllähän ihminen hyviä rasvoja tarvii, kuinka pienestä pitäen sitten, onkin asia eri. Ja toinen pointti toki on se öljyn tuoma energialisä. Mutta henkilökohtaisia päätöksiähän nämäkin laittaako vaiko ei ja missä vaiheessa. Meillä varmaan pikkuhiljaa ruvetaan vähän laittamaan, tullut nyt itse syötyä kalaa yms. vähän huonosti...
 
Kasvissoseethan sisältävät vähemmän energiaa kuin maito, mun mielestä on ihan loogista että kun kiinteän ruoan lisääminen alkaa pikkuhiljaa vähentää maidon osuutta ruokavaliossa, niin pieni energialisä on paikallaan. Me ollaan annettu pari tl rypsiöljyä n. 5 kk iästä alkaen kun kiinteitä alkoi mennä jo vähän reilummin. Maitoa kyllä menee edelleen 8 desiä päivässä, ja viisi ateriaa syödään.
 
Ajattelin keitellä meidän neidille sosetta naudan paistijauhelihasta ja kasviksista, mutta haluaisin miedoilla yrteillä ruokaan vähän makua!!

Ajattelin että keitinveteen vois heittää jonkun pippurin ja vaikka laakerinlehden, mutta mitä jos haluaisin lisätä muita yrttejä? Pitääkö yrtit / muut mausteet kuumenta vai voiko ne lisätä valmiiseen soseeseen?
 
Me ollaan kyllä ihan Tampereella, oon tota silmäilly ja huomannu sen olevan Tampereen sivuilla, mutta ei sitä täällä sillai kaikille jaeta. Yeisenä makuna tuossakin ohjeessa seassa kulkee mansikka, joka kiivin ja sitrushedelmän tavoin on mein terkan mukaan parempi maistattaa vasta loppukesästä, vaikka mein likka ei oo reagoinut mihinkään ruokiin eikä mitään allergiarasitetta vanhempien suunnalta ole.
 
Me ollaan kyllä maistettu jo kiivit, sitrushedelmät ja mansikat, eikä mitään tullut yhdestäkään. Hyvin maistuu kaikki. Odotin muikeita ilmeitä kun maistettiin kiiviä, mutta neiti ei irvistänyt yhtään. Mikä pettymys :p
 
Alkuun maistui oikein hyvin, mutta tuli sieltä hassut äklö-outoa-ilmeet myös. Otti oikein lusikan äidin kädestä ja itse imeskeli bataattia. Eli tästä alkoi uusi vaihe elämässä :D
 
Mietin noiden hedelmäsoseiden antamista joissa on jugurttia? Nekun on merkattu 6+kk, niin onko ne korvikepohjaisia vai miten? Vähän jänskättää antaa.
 
Sisältävät pieniä määriä maitoproteiinia, kuten äidinmaidonkorvikekin. Suomessahan maitotuotteita suositellaam lähempänä 1.vuoden ikää, mutta useissa muissa maissa taas suositukset ovat jo paljon aikaisemmin. Ja koska niitä suomessa myydään ikäsuosituksen kanssa niin tuskinpa niistä suurempaa haittaa on :) Minä oon ainakin antanut :D Ja varsinkin jos on korviketta vauva juonut, niin masu on jo tottunut siihen maitoproteiiniin :) Korjatkaa joku jos puhun ihan puutaheinää :D näin olen asian ainakin ymmärtänyt.
 
Hei, te joilla on peppu "lehahtanut" kuinka pian punoituksen pitäis laskea?? Muuta oiretta ei oo mutta eilen poitsun peppu tosiaan lehahti enkä edes antanut mitään uutta makua. Nyt vaan mietin miten kauan pitää välttää, et saadaan kiinni mikä sen aiheutti. Eipäs kun annoin, possua, voiko se aiheuttaa? :s
 
Oon kuullut että lähestyvä hampaan puhkeaminenkin voi lehauttaa vaippa-alueen punaiseksi :)
 
Oon kuullut että lähestyvä hampaan puhkeaminenkin voi lehauttaa vaippa-alueen punaiseksi :)
 
Oon miettinyt pari päivää pikkumiehen nesteen määrää. Lasketaankohan nuo puuroihin laitettavat korvikkeet ja tokihan soseissakin on paljon vettä. Meillä kun syödään rintaa yöllä (2-3x), aamulla kerran. Tän jälkeen syökin lounaan eikä oikein maito uppoa sen jälkeen. Ja jos uppoaa, yleensä tulee pukluna ulos. Tässä välissä syödään yleensä tissiä kerran pari, ja sitten päivällinen ja iltapuuro. Jos siis puuroilla ja soseilla ei uppoa enää maito, riittääköhän tämä määrä...? Välillä päivälläkin on otettu välipalaksi puuro tai sose. Pitäisiköhän sitä kuitenkin yrittää imettää vähän ennen soseita..? Ei mitenkään kuivalta tunnu ja kakka ja pissakin kyllä kulkee :) Jotenkin vaan mietityttää kun alkaa jäädä tuota maitoa jo kolmelta-neljältä aterialta pois, joko kokonaan tai sitten menee tooosi vähän ruuan päälle.
 
Hyvä tietää Ronja, täytyy seurata tilannetta. Toisaalta poitsu välillä syödessä vie myös hirveästi sormia suuhun, luin että sekin olis yliherkkyyteen viittaavaa. Epäilen nyt eniten mustikkaa tai mansikkaa, mutta täytyy niitä koittaa varovasti jonkun ajan päästä. Se vaippa alue meinaan nousi ihan kunnon ihottumalle, mutta on onneks jo laskeutunut.

Mar-Mil meillä meinaa olla sama homma että soseen päälle ei oikein tissi maistu, niinpä mä annan edelleen tissiä ennen sosetta koska niin kelpaa molemmat, sosetta menis välillä enemmän kun tohtii antaa. En sit tiiä mikä on taas "oikea" tapa mutta tää toimii meillä. Paitsi illalla annan puuron, sitten muut iltatoimet ja tissin kautta unten maille.
 
Takaisin
Top