Kiinteiden aloitus

Suvitus, mulla varmaan on imetusfanaatikon leima jo otsassa (osuu oikeaan :D). Mutta anna vauvalle tissiä niin usein kun hän sitä kaipaa. Luota, että sillä konstilla maitoa riittää. Ei ekana kannata ruokaa aloittaa/lisätä. Ja jos on jo maistelut aloitettu, niin aina tissi ekana! Silleen avitat myös maidontuotantoa.

Tiheän imun kausia on, senhän tiedät. Mut voi olla muukin kausi. Äiti on pop, kuun asento, hampaat tuloillaan (tai vaikkeivat tuliskaan vielä aikoihin, ikenet voi kutista pitkään!), sun hormonaaliset muutokset (menkat), päiväunirytmi, muu kehityshässäkkä ja ylipäätään päivän häppeningit vaikuttaa kaikki tissittelyn tahtiin. Että ei se aina oo nälkää.

Kun noita kausia tulee, niin ottakaa vaan viileesti aikaa. Vauva, äiti ja tissit on ihan pyhä kolminaisuus. Ihokontaktia sohvan nurkassa. En sano että tää olisi helppoa, mutta palkitsevaa se on. Tärkeetä, ohikiitävää aikaa! Tissimaakarit on pikkusia vaan muutaman hassun kuukauden, jonkun hassun vuoden.

Muokattu viimeksi:
Gx, niin mä oon luottanutkin, mutta muutenkin tahdotaan kyllä jo aloittaa maistelut. Ja nimenomaan maistelut, täysimetystä (niin kuin minä termin ymmärrän, eli ravinto rinnasta, makua muualtakin ehkä) ei ole tarkoitus vielä lopettaa. Enemmän tuon maistelun tarkoitus näin aikaisin on että voidaan edetä tosi rauhallisesti, ja sitten ehkä 5-6kk tienoilla ruuasta voi jo saada vatsantäytettä ja öiden rauhoittumista. Eli ei mitään "purkillinen naamaan ja tissi pannaan" :D Ja nuo yöt voi hyvin olla liikkumisen kehityksen aiheuttamaa levottomuutta,ja kun herää, hoksaa että "aijuu syödäkin voisi".. En enää edes tiedä montako kertaa söi viime yönä. Parikin kertaa havahduin huuteluun ja ihmettelin miksi huutelee, kun on jo rinnalla, kunnes hoksasin että pedistähän tuo huutelee, olin nähnyt unta että söi jo :D Hieman sekava yö siis, ja hiiiiieman väsynyt äiti..

Suvitus, itsekin aina öisin havahdun tunteeseen, että apua nyt olen litistänyt Emman, mutta sitten huomaankin, että se nukkuu omassa sängyssä eikä viekussa. :D

Emma avaa suuta lusikalle kuin linnunpoikanen, maiskuttelee sosetta hienosti ennen nielemistä ja eilen tarrasi itse lusikkaan kiinni ja (äidin avustamana) vei suuhun! Söpöä katsottavaa. :)

Meilläkin tartutaan lusikkaan itse ja viedään se suuhun. Varmaan oppinut kun d-tipat on aina annettu lusikalla.

Tänään maistatin ensimmäistä kertaa perunaa. Harmittaa kun en ottanut sitä videolle! :D tyttö ensin innokkaana avasi suun lusikalle ja kun sai maun suuhun niin ilme meni ihan vinksinvonksin ja oikein puistatti koko kropalla :D:D nauroi itsekin tälle tämän jälkeen. Peruna ei siis ainakaan ensimmäisellä kerralla ollut herkkua, mutta ehkä tyttö tottuu siihen ajan kanssa :)

Meidän poika reagoi samalla tavalla banaaniin. Hirveät puistatukset vaikka olisi muutakin seassa. Ei suostunut muussattuna syömään yhtään. Kaikki muu kyllä menee. Kumma kun oon aina luullut että kaikki vauvat rakastaa banaania. :D

:nailbiting:
Suvitus, itsekin aina öisin havahdun tunteeseen, että apua nyt olen litistänyt Emman, mutta sitten huomaankin, että se nukkuu omassa sängyssä eikä viekussa. :D

Emma avaa suuta lusikalle kuin linnunpoikanen, maiskuttelee sosetta hienosti ennen nielemistä ja eilen tarrasi itse lusikkaan kiinni ja (äidin avustamana) vei suuhun! Söpöä katsottavaa. :)
Mullon kans kauhee tunne välillä kun herää ja etsii vauvaa että missä peiton mutkassa hän on ja tuhina vaan käy omassa kopassa

Meidän vauva tykkää banaanista. Sen lisäksi perunaa ja porkkanaa on testattu. Ne eivät herättäneet yhtä suurta innostusta ja aiheuttivat mahanpuruja, vaikka vasta hiukan maisteltiin. Palataan niihin siis joskus uudestaan, kun 6 kk tulee täyteen. Tänään 5 kk synttärit ja sen kunniaksi tarjolla on itse tehtyä bataattisosetta. Nyt olisi tarkoitus ruveta maistelemaan uusia makuja vähän säännöllisimmin, tähän mennessä kiinteitä ei ole tarjottu vielä ihan joka päiväkään.

Pistän perunan nyt boikottiin, ravintoarvo vähäinen ja pojulle tulee pahoja vatsanväänteitä. Miksi sitä pitää tunkea jokaiseen valmiskasvissoseeseen?? Miksei bataattia käytetä, sentään mahaystävällisempi? Onneksi aina voi tehdä itse..

Lisättyjä sokereita ei ole Bonassa saatika Piltissä. Eikä taida muuten Semperissäkään.

Meillä maisteltiin ekaa kertaa eilen! Porkkanalla aloitettiin. Ensin meni ihan pieleen, meitä jännitti eikä oikein osattu luoda "sormiruokailumaisia" olosuhteita soseen ja istumattoman mukulan kanssa. Sosekin oli jäänyt vähän karkeaksi. Poika "istui" isin sylissä ja minä yritin syöttää lusikalla, mutta meni vähän liikaa "suu auki niin työnnän sinne tavaraa" ja ainakin minua stressasi itseänikin. Eipä poika ollu kovin innokas, vaikka jotain maisteltiin, ja lopulta tuli itkukin. Otettiin aikalisä, hienonsin sosetta lisää ja vaihdettiin lähestymistapaa. Ja johan innostui ja kelpasi! Lopulta päädyttiin siis lattialle, harson päälle lautaselle sosetta ja poika masulleen sen eteen. Lautasessa kävi kädet ja melkein naamakin, lautasen reunaa järsittiin ja käsilläänkin taisi saada ruokaa suuhunkin. Annoin lusikallinen suun eteen ja odotin et poika itse kurottui haukkaamaan suuhunsa. Jatkettiin vähän sylissäni samalla tekniikalla ja hyvin upposi :D Tänään samoin uusiksi. Tuli tosi hyvä mieli, kun poika selvästi tykkäsi ja onnistuttiin toteuttamaan homman hänen lähtökohdistaan. Tänään laitoin myös vaan lusikkaan sosetta ja poika veti sen itse suuhun. Kylässä ollut äiti nauroi etteipä ole ennen nähnyt nelikuisen syövän itse lusikalla.. Tajuttiin sentään riisua poika vaippasilteen ennen ruokailua, mut melkein olisi kylvyn tarpeessa ollut jälkikäteen :D Miten teillä muilla ruokailu toteutetaan käytännössä, kun lapsi ei vielä istu? Meillä tosiaan vähän haki systeemi.. Pitäisi varmaan etsiä edes joku muovialusta tuohon lattialle.

Mitään vatsaongelmia ei näyttäisi tulleen, ihan oli ainakin eilen oma itsensä. Huomenna varmaan vielä porkkanaa, sitten testataan perunaa.

Meillä syödään niin, että tyttö on sitterissä. En tiedä onnistuisiko muuten..4 päivää olen antanut yhtä makua ennen kuin annan uutta.

Meillä syödään myös sitterissä, just sillä edellämainitulla "ooppas siinä nii lappaan suuhus tavaraa"-meiningillä. Poika tykkää ja avaa innoissaan kitaa ammolleen lusikan lähestyessä.

Miten paljon teillä menee soseita päivässä? Jos pilttipurkeissa katsotaan niin meillä menee 2-3 purkillista, aamulla ekojen päkkäreiden jälkeen siinä 9 maissa, päivällä 13-14 välillä ja illalla kuuden jälkeen n. purkillinen. Oon ruvennut harkitsemaan ton päiväsoseen poisjättämistä kun maidon määrä päivällä on vähentynyt huomattavasti ja huolettaa meneekö sitä jo liian vähän, mutta onko siinä mitään järkeä? Poika on siis 4kk. Öisin kuitenkin vetästään se 3-4 x 140ml, ja jokaisen kiinteän aterian kanssakin saattaa mennä joku 100-120ml, ja näiden lisäksi menee vielä useampi 140ml päivän mittaan, joten mitään hätää ei käsittääkseni pitäisi olla..

Hyvä rytmi ollaan saatu aikaiseksi kiinteiden avulla, aiemmin ei ollut niin selkeitä päivärutiineja.

Minä syötän mieluiten niin, että tyttö on minun sylissäni sivuttain puoli-istuvassa asennossa, voisin kuvitella tätä pulloruokinta-asennoksi? Hienosti ja sotkematta menee näin. En ole vielä antanut yhtä jääpalaa enempää sosetta päivässä, ämmä on ykkösravinto ja muut vain maistiaisia. 6 kk jälkeen sitten suurempia määriä.

Piti vielä tarkentaa, ettei siinä normisyöttämisessä siis mun mielestä ole mitään vikaa, ei vaan ollut se tapa, mikä meille sopi aloitteluun. Tuskin jaksetaan näin rauhallisesti ja sotkuisesti aina syödä, mutta tahdoin alun menevän pojan oman kiinnostuksen mukaan. Meilläkin tarkoituksena antaa vain jääpala tai pari päivässä ainakin 5kk asti, ja vähäisiä määriä puoleen vuoteen, jos imetys jatkuu hyvin. Korvikkeella ruokkiessa on ehkä vähän eri asia. Nyt varmaan vähän aikaa maistellaan vaan kerran päivässä, jos tuntuu että se pitää nälkää poissa pidempään, niin sitten ehkä toinen annos iltapalana..

Meillä on kans vauva sylissä, iskä yleensä lappaa lusikalla ja minä pidän sylissä. Tai jos yksin olen maistatuttamassa, niin tuen sohvan nurkkaan parilla tyynyllä puoli-istuvaan asentoon. Syötetään niin, että poitsu saa itse imaista lusikasta, joka rauhallisesti tuodaan silmien tasolle ensin niin, että huomaa. Ikäänkuin omaan tahtiin siis, ja maistelu loppuu, kun poitsu osoittaa, että kiitos riittää :) Tänään maistettiin ekaa kertaa perunaa ja uppos tosi hyvin. Poitsu on hauska, kun alkaa nykyään jo innokkaana potkuttamaan jaloillaan, kun näkee pikku shottilasin, joista nuo maistelusoseet meillä tarjotaan :joyful: Taisimme siis osua sopivaan aikaan aloittamaan, sillä maistelu on kivaa hänen(kin) mielestään ja alusta asti ruoka on pääosin mennyt perille mahaan saakka.

Me ollaan annettu vasta lusikallinen päivässä meiningillä vaikka enemmänkin uppoais, me kun isimiehen kanssa itse syödään niin alkaa sellanen maiskutus kuulua myös vauvan suunnalta että pakkohan hänellekin on sitten syötävää antaa :D kasvissoseet olen nyt ainakin tehnyt itse, on niin helppoa itselle kokatessa ottaa yksi peruna tms eri kattilaan.. lihoihin vedän kyllä rajan, en muutenkaan tykkää käsitellä lihaa eikä sitä kauheen paljoo mekään syödä niin sen voin ostaa kaupasta valmiina. En oo kauheen tiukkapipoinen ylipäätään missään asioissa niin ajattelen että teen itse niin paljon kuin jaksan ja välillä voi sitten ostaa valmiinakin.. tokihan itsetehdyissä on paremmat ravintoarvot joten niitä suosin mutta en suostu ottamaan tästä mitään stressiä itselleni, en oo kuullut että kukaan olis valmissoseista kuollut kuitenkaan.. :p

Täällä kans meinataan aloittaa sormiruokaillen vauvantahtisesti kunhan nyt kuukauden päivät vielä odotellaan :) Voi olla, että joskus annetaan soseitakin, mut tarkoitus on pääasiassa mennä ihan tuon pojan omaan tahtiin :) ja tissiä, tissiä tissiä <3

Takaisin