Kiinteiden aloitus

Viikolla maistettiin yhtenä päivänä pikkasen perunaa ja porkkanaa ja ilme oli ihana, hymyn kera ihmeteltiin mitäs tämä tämmöinen on. :Heartred Tänään pistin ruokatehtaan pystyyn ja nyt on 20 jääpala-annosta pakastumassa perunaporkkanasosetta. Hienosti maistui tänäänkin ja oli niin suloista, kun aukoi suutaan lusikalle. Tässä taloudessa kun on kokemusta enemmän siitä, kun ruoka EI maistu... Onneksi nykyään maistuu.

Tein tänään meille aikuisille myskikurpitsa-porkkana-bataatti-peruna -sosekeittoa ja jälkkäriksi oli semmoset keikautusvanukkaat, mangonmakuiset, mitä nyt mainostetaan paljon. Pojulle sitten nappasin keittoa omaan kippoon ennen maustamista ja iltapalaksi sai mangoa purkista :joyful: Samat sapuskat siis koko poppoolla, oli jotenki tosi söpöö :shy:

Täällä iltahommat menny häneksi ku alotettiin bataatin maistelu.. pierut kerta kaikkiaan hukassa.. saa nyt jäädä tauolle ja kokeillaan seuraavaksi porkkanaa..

Meillä tyttö syö kiltisti kaikkea ja näyttää tykkäävänkin kovasti :) Vielä ei ole sellaista tullut vastaan mikä olisi hyi tai josta olis tullu näitä pierun jemmauksia :wink Tuntuu, että söis enemmänkin kuin sen jääpalan, mutta enempää en ole vielä antanut. Mites muilla, kuinka paljon annatte soseita ? Kohta on kuukausi naposteltu, äkkiä menee aika :happy:

Me ollaan annettu kans tuo noin jääpala (vähän ehkä iso jääpala), mutta kun laskee paljonko menee naamaan, käsivarsiin, tukkaan, maahan ja ympäri lautasta, niin eipä siitä kyllä paljon mahaan asti mene! :D

Me on maisteltu nyt viikon verran. Pieni jääpala päivässä. Syö niin hyvällä ruokahalulla, ettei sotkua oo oikeastaan tullut, kun kaikki menee heti mahaan. Enemmänkin söisi, mutta pidetään tää maistelu maisteluna sinne 6 kk asti. Vielä tää viikko kasviksia, sitten viljoja ja kalaa/lihaa kehiin :)

Me on kans maisteltu jääpalan verran ja ainoastaan kasviksia sekä hedelmiä :) Ei meilläkään hukkaan mene, suurinpiirtein suuhun kun on niin hyvää kaikki :)

Meillä nyt keskiviikosta maisteltu ja ollaan vasta sitä 1 teelusikallista menty, pikkuhiljaa ajattelin nostaa annoksen sinne 1-2 jääpalaan ja sillä mennään sitte vähän pitempään kun ei meillä vielä kiire oo nostaa annosta kun kuitenki vasta 4kk ikää

Meillä tuli vähän takapakkia kiinteiden maisteluun, kun 5 kk neuvolan jälkeen jouduttiin kuumeen takia antamaan useampi annos särkylääkettä, ja se ei olisi oikein tytölle maistunut. Nyt tyttö ei ole innostunut avaamaan suutaan lusikalle, vaikka tarjolla olisi herkullisempaa syötävää. Täytyy nyt sitten edetä ihan tytön tahdissa ja odottaa, että kiinnostus taas mahdollisesti herää.Tänään syötiin ehkä puoli teelusikallista luumua. Onneksi tässä ei ole mihinkään kiire, kun kasvua on maidolla tullut mainiosti. Lisäksi tyttö osaa jo pitää selkää hienosti suorassa istuma-asennossa eli syöttötuolin voisi lähiaikoina kaivaa esille, niin voi sormiruokailuakin pikkuhiljaa alkaa kokeilla.

Guang Xi, meille neuvolassa sanottiin kurpitsa yhdeksi vaihtoehdoksi, kun listattiin noita, mitä voipi maistatuttaa. Enpä kuitenkaan ehdoin tahdoin taida enää kurpitsaa antaa, kun tuon ohjeistuksen luin! Pistää hieman kyllä ihmetyttämään tuo neuvolamme ohjeistus...

Joku kysyi, että minkälaisia määriä soseita annetaan. Jääpala x2 päivässä olen nyt viikon sisään antanut, 6 kk lähtien vasta suurempia määriä. :)

Muokattu viimeksi:
Jos ajatellaan määriä mitä tämän ikäisille vauvoille maistatetaan, niin nehän ei ole suurensuuria. Pienessä määrässä kurpitsaa ei varmasti ole määrättömästi nitraattia, eli siinä mielessä itse voisin hyvinkin antaa kurpitsaa pojalle. Kesäkurpitsaa voisikin maistaa seuraavaksi.

Niin mäkin Salme ajattelin. Oon aina pitänyt kesäkurpitsaa verrattavissa kurkkuun. Ja mitä tosiaan ne määrät on sitten mitä pitäisi syödä... Samanlainen urbaaniohje kuin maksamakkaran välttely raskaana?

Miten te ootte saanu vauvanne tottumaan kiinteisiin? Meillä tyttö seuraa innokkaana kun itse syön ja muutenkin osoittaa selvästi kiinnostusta ruokaa kohtaan. Kun on saanut ensimmäisen lusikallisen ruokaa suuhun niin ei enää suostukaan avaamaan suuta ja kaikki mikä lusikasta pääsi suuhun syljetään ulos. Olen antanut bataattia ja porkkanaa.

Pitäisikö minun kokeilla muita makuja vai onko tämä nyt sitten kuitenkin väärä aika aloittaa kiinteät? Neiti on 5,5kk. Vai mitä minun täytyisi tehdä? :)

Takaisin