Kiinteiden aloitus

Meillä mennään täysimetyksellä edelleen. Niin hienosti kasvanut pelkällä tissillä ettei ees neuvolassa tullut puheeksi kiinteiden alottaminen. Vauva ei myöskään ole vielä osoittanut mitään kiinnostusta meidän syömää ruokaa kohtaan joten en kiirehdi tän asian kanssa :) Sitten kun kiinteitä aletaan harjottelemaan niin varmaan mennään osin sormiruokaillen ja osin soseiden tai joittenkin semmosten pöperöiden kanssa. :)

Miten vauva osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan? Kun siitä aina puhutaan, enkä tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa :D Meidän muksu kun syö sormiaan kyynärpäitä myöten ja kaikki mahdollinen viedään suuhun, ja toisaalta tuijottaa kiinteästä kaikkea puuhaa, niin miten siitä sitten osaa erottaa, koska osoittaa kiinnostusta muiden ruokaa kohtaan..

Suvitus, hyvä kysymys! Emma ainakin tuijottaa syömistä ihan eri tavalla kuin mitään muuta. Kurkkua ja porkkanaa maistelee ja natustelee hyvin keskittyneesti, taas ihan eri tavalla kuin käsiä tai leluja. :)

Meillä vauvaa ei kiinosta syöminen yhtään, ei kelpaa mikään muu kuin tissimaito. Ainoa kiinnostus ruokaan tänään oli se että, yritti huitoa ( ja onnistuikin) mun spagettia kun laitoin suuhun :D poika siis istui mun sylissä kun söin. Oli se vaan niin hulvatonta :D

Nyrkit maistuu täälläkin mutta se kuuluu vain kehitykseen :) Ehkä sitten kun seuraa tarkoin ruokailua ja kenties yrittää sitä ruokaa napata itselleen jne.

Meillä tyttö tosiaan katselee kun syödään ja yrittää tulla lautasellekin välillä :D Tänään maisteltiin riisivelliä ja luumua. Hyvää tuntui olevan :) Olisi lisääkin halunnut, suu aukesi valmiiksi :)

Eilen meillä meni kuukauden maistelun jälkeen ihan kokonainen pilttipurkillinen sosetta. Nyt aukoo 5kk iässä suutaan kun lusikkaa tuon ja syö. Tähän mennessä samasta purkista syötiin 3 pv, kahesti päivässä oon syöttäny, nyt aletaan kolmesti.

On nää yksilöitä, isosiskon itkusuuden takia kiinteet alotettiin lääkärin kehotuksesta jo 3kk iässä ja tykkäs syödä heti silloin. Pikkuveli onkin ollut sit maitopoika :)

Minä meinasin etten pidä mitään kiirettä kiinteiden aloituksen kanssa, mutta eiköhän tuota ensi viikolla aleta maistelemaan pikkuhiljaa ja jospa kokeiltaisiin mitenkä maistuisi pottu ja porkkana. :)

Eetu on alusta saakka availlut innoissaan suutansa soseille. Aina uuden maun kohdalla eka vähän ihmetellään mut joku kolmas lusikallinen menee jo ahnaasti naamaan.

Meillä syödään kiinteitä kolmesti päivässä. Aamulla menee melkein puol purkkia hedelmäsosetta ja loput siitä syödään illalla. Päivisin sit annan saman verran kasvissosetta. Ei ole kyllä meidän yöuniin vaikuttanut niin hyvällä kuin pahallakaan, edelleen nukutaan tosi pätkittäin, mut kai se kuuluu ikään.

Uudella paikkakunnalla mihin muutetaan järjestetään Marttojen vauvanruokakurssi, aattelin osallistua jos vaikka kunnostautuisi tässä soseiden valmistuksessa.:rolleyes:

No nyt tuli tehtyä sosetta itse! Hyvä minä. Bataatin kuutioin kattilaan, keitin, soseutin sauvasekoittimella, lisäsin keitinvettä, voila, ja jääkaappiin/pakkaseen. Saa poika maistella äidin tekemää sosetta kun tulevat isänsä kanssa vaunulenkiltä. :) Pientä innostusta havaittavissa, mitähän keksis seuraavaksi?

Minulla on pakkasessa bataattia, kesäkurpitsaa, porkkanaa, päärynää ja omenaa. Siis ihan pieniä annoksia, ei tyyliin pakastin pursuaa ;) Vasta maissia ja luumua maisteltu, hyvin maistuu tytölle nekin :) Riisivelliä pienesti myös maisteltiin tuossa yksi päivä niin hyvin maistui, eikä tullut vatsa vaivojakaan :) Tyttö innokkaasti availee suutaan kun lusikkaa vie sinne päin! Kerro sitten tai yang maistuiko pojalle, me nimittäin aateltiin huomenna maistella bataattia :)

Maistui vallan mainiosti! Nähtävästi äidin tekemä ruoka on paras ruoka. :Heartred Toi bataatti on aika hyvä kun ei oo liian makea mut löytyy kumminkin jonkin verran makua. Poika joskus alkuun oudoksuu noita hedelmäsoseita, luullakseni just makeuden takia.

Heh, meillä tuli eilen 4kk täyteen eikä tietoakaan mistään kiinteiden aloittamisesta. :D Seuraavalla kauppareissulla vois tietty harkita lusikan ja sen semmosten ostoa. Ja ruveta pakkaseen tekeen pikkusen jotain.. Kauheeta kun menee aika niin nopeeta ettei tajua kuinka iso tyttö onkaan jo!

Bataatti oli meilläkin menestys, meni koko jääpalallinen päivässä. :) Nyt maisteltu vaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja annan vasta 5 kk jälkeen. Enkä edes joka päivä ole antanut soseita, unohdan aina koko homman!

Meilläkinviikonloppuna maisteltiin bataattia ja hyvin maistui :) Eilen ja tänään maisteltiin parsakaalia ja se ei ole ollut mikään suurin menestys :p Syö toki, mutta ilme on hyvin epäileväinen, eikä ollenkaan niin innoissaan maistellut kuin mustikkaa ja bataattia :woot:

Hellis: Muistan joskus aikoinani kun tarjosin pojalle parsakaalia, ilme oli just että nyt meni ruokahalut ja voi luoja niitä vatsanväänteitä mitkä siitä tuli :p Jotenkin on jäänyt niin hyvin mieleen tuo :grin

Syöttääkö täällä kukaan vauvalleen valmiita ruokia vai tekeekö kaikki soseet itse? Meillä ollaan edelleen täysimetyksellä, mutta kuukauden päästä tulee 6 kuukautta täyteen ja sitten tietysti viimeistään soseet osaksi päivän ruokailua (sormiruokailua ehkä kuitenkin vasta myöhemmin).

Haluaisin tietää....

Miksi teet soseet itse?
Miksi annat valmiita soseita?
Miksi et antaisi valmiita soseita/miksi et antaisi itse tehtyjä?

Kiitos, jos jaksatte vastata. :)

Mä en oo vielä päättänyt, mitä annan. Varmasti ainakin osan suoraan purkista, kun meillä on vaan pakastelokero käytössä.

Takaisin