Kiinteiden aloitus

Itse olen tehnyt osan ja pakastanutkin.
Osittain annan valmiita, tilanteen mukaan.
Omasta mielestäni yritän tehdä ruoan itse, koska niinhän me tehdään itellekin ja sitä sit syödään :) Mutta osataan äkkiä ostaa myös joku valmis juttu kaupasta :) ( on muute pojat aina mielissään ku saavat valita ottaako pitsa tai hamppari ) :wink
Mielestäni ei sitä oikeeta tapaa ole, kukin tekee niin ku haluaa. Tässäkin on pääasia että lapsi kasvaa ja kehittyy :happy:
Ite en tressaa vaan toimin tosiaan tilanteen mukaan. Piltin ruoat ovat ainakin Suomalaisia ja moni niitä syöttääkin.
Ite kun tekee niin tietää mitä sisältää, varsinkin nyt oon tehnyt suomalaisista kasviksista ja hyvin näytti bataattikin eilen maistuvan :)
Esimerkiksi haluan tarjota lapselleni ruusunmarjaa ja sitä en ajatellut itse tehdä.
Omatekosia annan myös siksi, että lapsi oppii syömään kaikenlaista ruokaa ja nimenomaan omatekemää.
Sormiruokailua mietin myöhemmin sitten.
Pakkasesta on ollut helppo ottaa ruokaa sulamaan lapselle, mutta hankalahan sinne on tehdä jos on vain pieni loksu.
Kasvissoseet on helppo tehdä samalla kun tekee itselle ruokaa.

Minä meinasin osan tehdä itse ja varmaan hedelmäsoseet ainakin ostaa kaupasta. Tai vähän nyt riippuu miten alkaa poikaselle lusikkaeväs maistumaan, jos oikein huonosti uppoaa niin sitten en välttämättä viitsi nähdä vaivaa tehdä itse ja heittää mäkeen.

Juuressoseita on helppo tehdä itse, ja meillä on arkkupakastimessa tilaakin niille. Jääpalan kokoiset maistiaiset on myös hyviä, niin ei mene isoa osaa purkista hukkaan. Myöhemmin pakastimesta saa kätsysti eri soseita yhdisteltyä keskenään ja laittaa lihaakin mukaan kunhan sen aika tulee. Ja minusta on kiva kokkailla. :) Varmasti jotain soseita ostetaan valmiinakin, etenkin evääksi ne lienee käteviä (?). Itse tehdystä tietää varmasti, mitä ruoka sisältää, esim. piilosokerin kanssa haluan olla tarkka. Ilmeisesti useissa hedelmä-/marjasoseissa on lisättyä sokeria?? En ole itse tutkinut asiaa, mutta jostain luin tälläisen väitteen.

Minusta pääasia on, että lapsi saa monipuolista ja terveellistä ruokaa riippumatta siitä, onko se itse tehtyä vai valmiiksi ostettua. :)

Meilläkin varmaan yhdistellään molempia. Budjettisyistä(kin) varmastikin tehdään itse ne, mitä on helppo tehdä, mutta vaikkapa luumusosetta ei kyllä aleta itse vääntämään :D Itsetehdyissä on myös etuna se, että voi muuttaa koostumusta joustavasti karkeammaksi , tahtoisin päästä mahdollisimman pian tilanteeseen, jossa syödään samaa ruokaa, tarvittaessa sovelletusti, ja sormiruokailemaan.

Sormiruokailu on termi sille ruokailulle, joka tapahtuu ihan alusta asti. Sormiruokailua ei aloiteta soseilla ja vanhemman syöttämänä. Lapsi alusta saakka laittaa itse ruuan suuhunsa. Eli ei soseita vaan vaikka se keitetty porkkananpala mutusteluun. Aluksi ei toki syömisestä voi juuri puhua, maistelua ja ihmettelyä enemmänkin. Mutta kaikki tapahtuu lapsentahtisesti. Sormiruokailussa lapsi siis alusta asti itsesäätelee syömänsä ruuan määrää ja oppii siinä hyvin esim kylläisyydentunteen ja lopulta ruokailuvälineiden käytön. Sotkua, joo. Mutta niin sitä tulee vauvan ruokaillessa toisinaan muutenkin.

Täysimetystä nyt 5kk takana ja terkkarini innolla tukemana, meillä aloitetaan sormiruokailua vasta kuukauden päästä.

Hedelmäsokeria on joissain hedelmäsoseissa lisättynä, itsehän olen niin sokeriniuho että esikoiselle ostin vain hedelmäsoseita joissa ei ollut lisättyä hedelmäsokeria.

Mä kuulun purkkiruokavanhempiin :) En ole mikään ruoanlaittaja, mut toki meillä syödään pääasiassa itse tehtyä ruokaa, koska se on usein kuitenkin helpompi ja halvempi vaihtoehto. Nyt on myös selkeästi helpompaa, kun esikoiselle voi antaa samaa ruokaa mitä muukin perhe syö. Aikoinaan tein itse niitä kasvissoseita, mut jostain syystä ei kelvannut ja totuin sitten antamaan kaupan purkkeja.

Uskon että ainakin nämä lastenruoat on erityisen hyvin tutkittu/valmistettu jne, koska kohuhan siitä tulisi jos lastenruoka olisi laadultaan heikkoa. Kritiikkiä olen kuullut just siitä, että ovat aika vetisiä (ja niinhän ne on), eli itse tehden saa helpommin täyteläisempää tavaraa. Hedelmä- ja marjasoseissa purkeissa lukee, jos on lisättyä sokeria, niin voi tehdä valintoja sen mukaan, mikä on oma linja näissä.

Nyt meinaan antaa sekä itse tehtyä että purkkiruokaa. Ainakin ne kasvissoseet on helppo ja nopea tehdä. Esikoinen oppi luonnollisesti syömään hyvin sileitä soseita, joten karkeamman ruoan syömisen opettelu oli hankalaa. Siihen voisi nyt vaikuttaa, että jättää ne omatehdyt soseet vähän rouhammiksi.

....kohu ja kohu... ihminen on ainoa laji maanpäällä joka oman jälkikasvunsa "myrkyttää" ruoalla... ihan vain yleinen kannanotto kaikkeen valmisruokaan :chicken:

Etsijä, suht jyrkkä mielipide -.- eli kaikki ketkä antaa soseita lapselleen myös purkista, myrkyttää tietoisesti lastaan?

Hiukan ehkä eri asia antaa valmista vihannessosetta, kuin vaikka glukoosi-fruktoosisiirappiväriainevanukasta. Ei musta kaikki valmisruoka ja puolivalmisteet oo millään tapaa pahasta. Joskus voi olla parempiakin, kun pakastusprosessit yms. on ammattimaisia. Ruokamyrkytysriskit pienenee.

Lisäksi kyllä ainakin kissat ja koiratkin itsensä valmisruuilla myrkyttäis jos osais :) Ei oo kertaakaan kieltäytynyt meidän elukat esim. nakeista, jotka nyt on ehkä yks pahimmista "valmismyrkyistä" :wacky:

Muoks. Tietty siis vaan omia mielipiteitä nää :)

Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Kyllähän ne valvoo lasteruokien valmistusta, saattais muuten tulla isoja syytöksiä :) Kyllä itse annan luottavaisin mielin silloin tällöin valmisruokia, esim hedelmäsoseita. Joo ja meillä pojat syö nakkeja oikeen mielellään :wink Samoin minun ukkini on niitä koko ikänsä syönyt ihan viikottain ja useamman kerran viikossa ( hänen lempi herkkuaaan ) :p ja ukki elää vieläkin, vanhuuden tuomia sairauksia tietty on, mutta ei nakeista johtuvaa :grin Miun Nakki-ukki heh :p
PS: Miten ihanaa kun on vielä yksi mummo ja yksi ukki elossa ! Viikonloppuna mennään katsomaan heitä :Heartred

Tarkoitin siis maininnalla sormiruokailusta juurikin palasten mutustamista (en "ideologiaa ;) ), mutta tuntuu helpommalta aloittaa soseilla, kun kaveri on niin pieni, että asento ei voi olla ihan pysty ja palaset hirvittää. Yritetään kyllä lusikankinkanssa mennä lapsen tahdilla ja ehdoilla, useimmiten poika nappaa d-vitamiinilusikastakin kiinni ja jää imeskelemään, miksei samoin sitten ruuankin kanssa.

Meillä ei selvästi kyllä maito enää oikein piisaa, yritin tankata yötä varten eilen ja poika söi 17.30, 18.45 ja molemmista rinnoista 20.00. Ja heräsi nälkäisenä 23.00, 1.10, 3.20, 5.30 ja 7.00.. Eli tosissaan sitä ruokaa lisää kehiin! Jos kiinteät uppoaa, tuntuu se tässä vaiheessa loogisemmalta kuin korvikkeen anto. Varsinkin kun veikkaan, että kyse on vain maidon täyttämättömyydestä ja ehkä pojan malttamattomuudesta syödä täpötäyteen kuin mun maidon määrästä.. Vaan mistäs sitä tietää!

Joo, en mäkään kyllä lähtis vertailemaan jotain pilttipurkkia johonkin atrian pizzan läpyskään. Jotenkin en jaksa uskoa, että ne vauvojen valmisruoat ois merkittävästi huonompia, ku itse tehdyt. Toki se on kalliimpaa ja ilmeisesti tuota lisättyä sokeria saattaa olla. Tota säilyvyysasiaa oon kans miettiny. Ehkä vitamiinit jopa säilyy paremmin kaupan soseissa, ku esim. kotona pakastamalla. Ja kaupan soseet on mahdollisesti hygieenisempiä, vaikka sekään ei välttämättä oo aina hyvä asia. No... Voi sitten antaa syödä vaikka hiekkaa vähän enemmän. Tulee sekä sitä karkeutta että bakteereja samalla kertaa. ;)

No minä jostain boikottijutusta joskus luin ettei valmissoseissa juuri vitamiineja ole, ja onhan niissä riisijauhoa sun muuta sakeuttamassa, joita ei kotitekoiseen ole tarvista laittaa. Kaupan soseiden kanssa ei tarvi miettiä säilyvyyttä, jos vaikka evääksi mukaan ottaa. Mutta kotitekoinen on sitten täyttä tavaraa. Voi kun alkoi jo sormet syyhyämään, että pääsee maistattamaan poikaselle ekan lusikallisen.. :)

Vastuu on lukijalla ja kukin ottaa miten ottaa :happy:

Kehtaan väittää silti että aika harva kuitenkaan niiden purkkien ja purnukoiden sisältöjä aina lukee, saati merkkikohtaisesti tiedä mistä ja milläperiaatteella ne on valmistettu... en siis viittaa pelkästään vauvojen soseisiin, valmisruokiin yleensä

Tarkoitukseni ei suinkaan ole syyttää ketään tai leimata, on mullakin kaapissa hermostomyrkkyjä :chicken::grin

Meillä mennään vauvan ruuan kanssa samalla ajatuksella, kuin omankin ruuan kanssa, eli pääasiallisesti syödään kotitekoista ruokaa, mutta joskus sitten voidaan pahimpaan laiskuuteen ostaa se roiskeläppä/pilttipurkki :)

Hellis, kumman meinaat syöttää lapselle ja kumman tuhota itse? ;D Mua jäi meinaan naurattamaan ajatus vauvasta ja roiskeläpästä!

Takaisin