Kiinteiden aloitus

Tai ainakin se versio että kiinteät aloitetaan nopealla tahdilla ja laajalla repertuaarilla.

Tuota olen varmaan tässä ketjussa juuri ääneen miettinytkin, että se nopea tahti ja eteneminen itseäkin hirvittää. Meille siis ohjeistettiin kolmen viikon "sisäänajo" kiinteisiin, jolloin kolmannella viikolla kiinteitä syötiin jo kolmesti niin paljon kuin napa vetää. Hirmuisen kova tahti tuo onkin neljän kuukauden ikäiselle ja siksipä tämä jonkinasteinen keskitie tuli oman lapsen kohdalla valittua, eli aloitus 4 kk iässä, mutta tooooodella paljon hitaammalla tahdilla. Mutta kuten sanottua, niin varmasti terve lapsi tulee 6 kk täysimetyksellä kuin 4 kk täysimetyksellä kuin korvikeruokinnallakin. Ja tosiaan, sehän tässä vaikeaa on, kun ei ole sitä yhtä oikeaa totuutta, jota noudattamalla kaikki olisi varmuudella kaikkein parhaiten :)
 
Itse pähkäilen sen niin, että jotkut minua viisaammat ovat asioita tutkineet ja tehneet konsensuksena ravitsemussuositukset ja Käypä Hoidot. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden tulisi myös näitä työssään käyttää. :)

Lasten ruoka-aineallergioiden Käypä Hoito -suosituksessa esimerkiksi sanotaan: "Kiinteiden ruokien aloittaminen yksilöllisen tarpeen mukaan 4–6 kuukauden iässä myös allergiaperheissä saattaa pienentää ruoka-allergian, allergisten sairauksien tai allergisen herkistymisen kehittymisen riskiä C."
Sanamuoto on "saattaa pienentää riskiä" ja näytön aste C eli heikko, mutta tätä puoltavaa tutkimusnäyttöä siis on.

Joku aloittaa 4 kk iässä maistelut ja ainakin kaikki aloittaa 6 kk iässä (maito ei enää riitä sen jälkeen turvaamaan lapsen ravitsemusta), ja me kaikki toimitaan ihan suositusten mukaisesti. :) Harvemmin on kuitenkaan terveydellistä tarvetta syöttää kiinteitä paria teelusikallista enempää kerralla ennen 6 kk ikää.
 
Hellen, jos vauvasi kasvaa normaalisti eikä ole muuta syytä lisätä kiinteitä vielä, niin soseita ei tarvitse maistelua enempää antaa. Et varmasti ole huono äiti. :) ♥
Juu kasvu on tasaista omaa käyrää. Pituus 60,2 ja paino 5865 g. Syntyessään 47 cm ja 3076 g. Päätinkin antaa ihan maalaisjärjellä noita soseita ilman kiirettä. ☺
 
Meillä imetys sujuu entiseen malliin, vaikka kiinteitä syödäänkin jo 3-4 kertaa päivässä. Maidontulo pääsi vähenemään heinä-elokuun aikana omien huolien ja murheiden takia (järjestelin isäni hautajaisia ja perunkirjoituksia). Säännöllinen syöminen ja juominen unohtui. :sad001 Nyt oon taas yrittänyt pitää parempaa huolta ittestäni, mutta maitoa ei kuitenkaan enää tuu niin paljon ku alkukuukausina. Varsinkin illalla alkaa olla tankit tyhjinä. Nyt kun syödään kiinteitä, niin maitoa kuitenkin riittää poikaselle just sopivasti. :) Ja rimpula on saanut mukavasti massaa! Ens viikolla mennään jo 5-kk-neuvolaan, ja uskoisin kuuden kilon rajan menevän nyt heittämällä rikki. :D
 
Mekin aloitetaan sitten neljän kuukauden tuolla puolen, ja tarkoituksena pitää tahti hitaana, maistelua eikä vatsan täyttää. Viiden kuukauden jälkeen yritetään varmaan iltapuuroa saada lanseerattua vaikka vähän ruokamielessäkin, kun useimpina öinä pisinkin ruokaväli on edelleen nelisen tuntia.. Öiden rauhoittuminen olisi siis toiveena! Ja aikaisen aloituksen pointtina allergioiden välttämisen lisäksi ainakin meillä on se, että voidaan edetä hitaasti ja lapsen ehdoilla, ettei tule sitten puolivuotiaana hoppu päästä nopeasti ekoista suullisista vatsaa täyttävään ruokailuun.

WHO:n ohjeistukset imetyksestä eivät sinänsä oikein päde täällä, koska perustuvat osittain myös siihen, että imetys on turvallinen ja hygieenin tapa ruokkia lasta. Joidenkin mukaan esim pullosta äidinmaitoa saanut lapsi ei ole täysimetetty, ja tällöin taustalla on juurikin se, että likaisen pullon kautta on voinut altistus taudeklle ja bakteereille, ei se että pullosta annettu maito olisi ravitsemuksellisesti eri kuin rinnasta tullut. Suomen olosuhteissa tällaisia vaaroja ei tietenkään ole. WHO suosittelee osittaisimetystä samoista syistä kaksivuotiaaksi, vaikka ravitsemuksellista tarvetta äidinmaitoon niin isoilla lapsilla ei enää liene.
 
Me annettiin pojalle (viikon vajaa 4kk) luumusosetta mahavaivoihin ja kaveri nappaskin ite lusikasta kiinni eikä meinannut antaa enää takaisin! :D täysimetän siis edelleen, tollasia makupaloja ollaan annettu kun jäbää selvästi maistelu kiinnostaa. Tää lusikkajuttu oli kyllä vähän ylläri, ehkä pitää ostaa kaverille oma pehmeempi muovilusikka jos tykkää tolla innolla sitä suuhunsa tunkea.. :D
 
Olipas kysymykseni kirvoittanut monet vastaamaan. Kiitos! Meillä on kohta 5kk nla, innolla odotan uusia mittoja jne. Mitään kiirettä ruokailuun ei vaikuttaisi olevan, haluaisin täysimettää 6kk ja aloittaa suoraan sormiruokailusta. Lusikkaa toki tutkitaan päivittäin D-vitamiinin ottamisen yhteydessä ja totta kai se suuhun menee -meneehän sinne kaikki muutkin irtaimistot. Kamalan paljon ajatuksia tuli päähän, mutta lähinnä omanapaista pohdintaa, joten säästän teidät siltä. :)
 
Meillä oli maisteluvuorossa peruna ja se maistui. Emma oikein hienosti maiskutteli ja nieli soseen. :) Kurkkua annoin jo aiemmin, ja nyt taas kokeilin. Taisi olla kurkun keskusta kirpsakkaa kun hyvillä mielin imeskeli ennen kun sinne asti pääsi, sitten tuli nyrpistys. :D
 
Täällä maistettiin tänään luumun ja mustikan sekoitusta (syy sekoitukseen ihan vaan se, että olin sulattanut jo mustikkajääpalan ja siirtelin siinä luumusosetta jääpalamuotista mini-minigrip-pussiin ja yksi palanen ei mahtunut sinne pussiin, joten sulattelin sen sitten sinne mustikan sekaan ettei mee hukkaan :p) Suu meni vähän mutturalle ekan lusikan aikana, mutta sitten söi kaikki onnellisena. Äitiinsä tullut, ruoka maistuu :oops:
 
Kuukiurustakesään, milaisen palan annoit kurkkua? Haluisin myös kokeilla, mutta pelko tukehtumisesta kummittelee mielessä kokoajan. Aikaisemman kans mentii vain soseilla pitkään :D
 
Nebula, mulla on kans hirmuinen pelko vauvan tukehtumisesta. Annoin kuitenkin hetken mielijohteesta marjoja peratessani mustikan puolikkaan (juu-u, leikkasin sen oikeasti kahtia). Poika pyöritteli sitä innokkaasti suussaan ja työnsi lopuksi kielellä marjan kuoren ulos. Imeskeli siis vain sisuksen. Me kokeiltiin tuota muutaman kerran, ja lopputulos oli aina sama. Ei tukehtumisvaaraa. :)
 
Meilläkin aloitettiin tänään soseilut.. :) Täysimetyksellä menty tähän saakka ja sillä ois voinu jatkaakin kun poika kasvanut hyvin rintamaidolla mutta oon lukenut niin paljon hyvistä vaikutuksista et mitä nuorempana aloittaa soseet...Eli tänään maistettiin bataattia. Ihmeissään oli poika mutta kyllä siitä osa alaskin meni.. Saa nähdä lisääntyykö soseen määrä yhtä nopeesti kuin esikoisella.
Esikoisesta kerroin 5kk neuvolas et kitisee aika paljon niin neuvolantäti neuvo antaa n.1dl sosetta ja jälkkäriks vielä päälle hedelmä sosetta ja kyllä loppui kitinä...Silloin se kyllä tuntu hurjan isolta määrältä mut nyt jos alkaa sama tämän kans niin koitan muistaa lisätä sosetta nopeemmin..Toisena ajattelin alottaa luumun..
 
Oletteko lisänneet soseihin juureksen ja veden lisäksi mitään? Muistan, että joskus jossain kehotettiin lisäämään (makua antamaan tai muuten) tippa ruokaöljyä tms. Vai jatkatteko soseita äidinmaidolla tai korvikkeella? Tein itse soseet aikoinaan pelkästään sellaisenaan (juures+vesi), eikä ne oikein kelvanneet tuolle esikoiselle, niin nyt voisi kokeilla jo jotain muuta.
 
Paras suodatin on vauva itse! Jos syöttää soseita, on itsetehdyissä enemmän tekstuuria ja "pureskeltavaa" kuin kaupan valmiissa. Sormiruokailun yksi idea juurikin on se, että vauva mutustelee palasia, sylkee niitä pois jne. mitkä ei maistu tai mene muuten alas. Alussa kaikki sylkee ja harjottelee, tutustuu. Sormiruokailua kyllä suositellaan siksikin lähempänä 6kk ikää, että vauva istuu paremmin ja asentokin siis otollisempi syömiseen.
 
GX, juuri näin. :) Puheen oppimisen kannalta myös on tärkeää, että vauva saa vähitellen karkeampaa ruokaa, jotta suun motoriikka kehittyy oikein. Ystäväni on puheterapeutti ja muistaa aina painottaa minulle tätä asiaa. :) Samasta syystä hampaattomien vanhusten puhekyky taantuu, kun soseita syömällä suu ei saa riittävästi harjoitusta pureskelusta.

Meridiaani, olen löystyttänyt soseita joko vedellä tai ämmillä. Ruokaöljyn otan käyttöön vasta sitten, kun kiinteiden syöminen on jo runsaampaa ja sillä on ravitsemuksellinen merkitys (eli 6 kk ->).
 
Takaisin
Top