Kiinteiden aloitus

Ihan satavarmasti säilyy pitempään kuin kuukauden, miksipä ne siellä pakkasessa menisi. Ainut ehkä että voivat ottaa makua jostain, mutta kun siirtää pakastetut kuutiot vaikka minigrip-pussiin tai rasiaan ei tule ylimääräisiä makujakaan.
 
Iltatähti, meilläkin on sydämiä :joyful: Tai toi mun silikoninen muotti on oikeesti semmonen konvehtimuotti, mutta en sitten millään löytäny jääpalamuottia silikonista :eek: Ei sillä siis mitään väliä ole, mutta ihme juttu... tai ainahan se on niin, että kun jotain tarvii, niin et mistään löydä :wacky:
 
Hellis: Mekään ei löydetty silikoonista jääpalamuottia kun yritettiin etsiä. Ostin sitten sellaisen cakepops -vuoan. Ajaa saman asian! Tulee söpöjä puolipalloja meidän soseista. Ja siinä vuoan kansiosassa oli aukot, joten arvelin aluksi ettei niitä voi tähän hommaan käyttää, mutta ei meidän porkkanasose ainakaan siitä pikkukolosta mihinkään valunut ennen kuin jäätyi. Sain siis kaksi muottia nyt kerralla.

Meillä ei ole vielä maisteltu kiinteitä. Hyvin on poitsu kasvanut täysimetyksellä ja 4 kk tulee vasta loppukuusta täyteen. Katsotaan mitä neuvolassa sitten sanovat ja mietitään sitä aloitusta sitten. Pakkasessa on kuitenkin jo isomummolasta saadut perunat, porkkanat ja mustikat odottamassa. Jännä nähdä mitä poika niistä sitten tykkää. Ainakin D-vitamiini otetaan joka aamu lusikalla ihan innoissaan ja hymyillen. Äidin muru!
 
Miten teillä käynyt imettämisen kanssa kun aloititte kiinteät? Ja miksi niin moni aloittanut jo näin aikaisin kiinteät? Ymmärrän joo kun se on esim. lastenlääkärin ohje joillain jonkun diagnoosin tms. painavan jutun takia mutta siis.... Miksi? No hard feelings ja ei herneitä kenellekään ja jokainen äiti ne ratkaisunsa tekee, perustuivat ne sitten suosituksiin tai mutu-tietoon.
 
Hellis: Tokmannilta löysin minä :) että jos sellainen kauppa kaupungista löytyy ni sinne :wink Ja todellakin se on juuri noin että jotakin kun tarvitset, ei löydy :rolleyes: Katoin muute uutisen tuosta kiinteiden aloituksesta, sivukorvalla kylläkin :p siinnä lääkäri sanoi, että ei ole allergioita ainakaan vähentänyt myöhempi kiinteiden aloitus :happy: vai olikohan se ees noin :p
 
Mua myös kiinnostaa kun moni on aloittanut aikaisin kiinteät?
Meillä lähipiiristä kans kysellään joko vois antaa ja kieltänyt olen, välillä tuntuu ihan ahdistelulta kun pitäis olla jo tarjoomassa yhtäsuntoista :eek:
 
Me ei oo aloitettu vielä. Ajattelen itse maalaisjärjellä, että yritän seurata milloin vauvalla olisi luontainen herkkyyskausi, eli olisi aktiivisesti itse kiinnostunut ruuasta. Jos sitä ei tule ennen 6 kk, niin silloin aloitetaan joka tapauksessa. Mutta jos tulee 5-6 kk välissä, niin hyödynnän sen. Joka tapauksessa odotan ainakin 5 kk neuvolan ennen kuin aloitetaan, kun tuo rintamaidolla näyttää kasvavan oikein hyvin.

Jostain luin, että isot määrät korviketta voi olla vähän huonompi juttu, joten korvikevauvoilla aikaisempi aloitus olisi perustellumpaa. En tosin muista mistä lähteestä tuon luin, eli en tiedä kuinka luotettava on...

Suositus on 6 kk ja toki siihen luotan, mutta ajattelen myös, etten halua missata hyvää herkkyyskautta, jos sellainen sattuisi tulemaan esim. 5,5 kk iässä. Tuskimpa tuo nyt viikon päälle kuitenkaan on :)
 
Meilläkin tulee vasta loppukuusta 4kk, enkä aio kiirehtiä kiinteitä kun tyttö kasvanut tosi hyvin pelkällä tissilläkin. Ja samaa täällä pohdin, että sitten kun osoittaa kiinnostusta niin voi miettiä mutta nyt ei vielä oo tietoakaan semmosesta. :) Mä oon vähän sitä mieltä että jos niitä allergioita on tullakseen niin ne tulee!

Piti vielä sanoa, kun mun mummo ihmetteli ettei vauva oo saanut vielä muuta kun tissimaitoa. Tyttö vasta 3.5kk.. Mutta ymmärsi kyllä kun kerroin nykysuositukset, ei siis tuputa mitään mutta ei ihan ollut tiedot ajan tasalla. :)
 
Varmasti jokainen osaa nähdä omasta vauvastaan milloin alkaa olla aika kiinteille :)meillä tyttö katselee tosi tarkkaan ku me syödään, oikein jähmettyy:grinhassu!
 
Mutta nykysuositushan on, että 4 kk iässä aloitetaan kiinteät. Vai sitäkö tarkoitatte aikaisin aloittamisella? Meillä ihan varovaisesti ajateltiin maistella pikkuhiljaa, ei niin, että nopealla aikataululla kiinteät olisivat iso osa ruokavaliota. Kyllä se tissimaito on ihan ykkönen tietysti enkä itse halua viedä vielä pitkään aikaan kiinteillä pois tilaa maidolta. Ja tottahan tuo on, että jokainen tietää tässä asiassa parhaiten itse, että mikä on hyvä ratkaisu oman lapsen kohdalla :)
 
Meidän poju täytti 4kk kaksi viikkoa sitten, ja aloitettiin silloin maistelut. Noin joka toinen päivä on saanut muutamia lusikankärjellisiä. Et todella pikkuhiljaa mennään, samoin meni esikoisen kanssa :)
 
Mutta suositukset ovat mielestäni tulossa siihen 4 kk tai olen käsittänyt että ne on siinä 4-6 kk välissä riippuen lapsesta. Tosiaanhan se on niin että jokainen lapsi on oma yksilönsä. Pikkuhiljaa rintamaitoa unohtamatta meilläkin mennään :)
 
WHO:n suositus on 6 kk, kansallinen (suomalainen) suositus 4-6 kk. Täytyy pitää mielessä, että mitä suuremmalle populaatiolle suosituksia laaditaan, sitä yksinkertaisempia ja selkeämpiä niiden tulee olla. Kansalliset suositukset pohjautuvat yhtä lailla tutkittuun tietoon ja ovat uusimman tiedon mukaan laadittuja, ja Suomessa voisin suositella noudattamaan niitä. Meidän tietotaitomme on yleisesti ottaen paremmalla tasolla kuin monen WHO:n suosituksen kohdemaan. Suositukset eivät riitele keskenään, toinen on vain toista täsmällisempi. Sekin on hyvä pitää mielessä, että tiede voi olla erehtyväistä - vanhoissakin suosituksissa on sellaisia asioita, joita nykyään pidetään haitallisina.

Meidän suvussa on vahva astma- ja allergiatausta, ja tällöin suositellaan varhaisempaa altistusta. Siksi olen aloittanut maistelut, mutta tarkoitus on pitää kiinteät 6 kk ikään asti maisteluna, eli en aio jääpalaa enempää kerralla antaa, vaikka tyttö söisikin. Rintamaito on ykkönen. Maistelu ei vie rintamaidolta yhtään tilaa vauvan ravitsemuksessa, mutta antanee suojaa allergioiden kehittymistä vastaan.

Neuvolan th:n ja lääkärin tulisi ohjeistaa kaikkia uusimpien kansallisten suositusten mukaisesti, mutta tässäkin on ikävä kyllä vaihtelua. Jos äideillä on jaksamista, niin voi itse lukea suosituksia ja niiden pohjaa läpi, löytynevät THL:n sivuilta (en pysty nyt tarkistamaan tätä).
 
Meidän poju täytti 4kk kaksi viikkoa sitten, ja aloitettiin silloin maistelut. Noin joka toinen päivä on saanut muutamia lusikankärjellisiä. Et todella pikkuhiljaa mennään, samoin meni esikoisen kanssa :)
Meillä ihan samatajatukset että pikkuhiljaa mennään. .tyttö siis 4 kk ja 1vko. No, annas olla kun käytiin toissapäivänä neuvolassa, täti oikein paasas kuin vähän olen vasta antanut ja sanoi, että voit tuplata annoksen joka toinen päivä. Ja viiteen ateriaan tähdätään joten hedelmäsosettakin voit antaa. Kaks uutta makua vkossa ja viikon/kahden päästä uutta ateriaa kehiin..jos menee maha kovalle niin sitten luumua. Tosiaan reilulla kädellä annat vaan. No muistutin kyllä kun suunvuoron lopulta sain, että tyttö on just täyttänyt 4 kk! Lääkäri oli hiljaa vieressä ensin ja tuumas hänkin sitten, että riippuu tietenkin siitä myös kuinka vauvalle ruoka maistuu, paljonko voi antaa.. Lähdinpä sitten neuvolasta huono äiti -fiiliksin kun en ole tajunnut antaa tytölle tarpeeksi soosia
 
Hellen, jos vauvasi kasvaa normaalisti eikä ole muuta syytä lisätä kiinteitä vielä, niin soseita ei tarvitse maistelua enempää antaa. Et varmasti ole huono äiti. :) ♥
 
Mä taas aattelin,et kiinteiden aloitus nyt vois auttaa meidän levottomiin öihin. Kun ei tuo tissimaidon liru pidä vauvaa kylläisenä öisin yhtään, kokoajan herää nälkäänsä ja pullosta ei suostu juomaan yhtään. Mutta eipä tuolle mun kullannupulle maistu muu kuin tissimaito...:goodnight
 
Tietääkseni tämä kiinteät 4kk eteenpäin ---> allergiat on vasta tutkimusasteella ennemmin. Tai ainakin se versio että kiinteät aloitetaan nopealla tahdilla ja laajalla repertuaarilla.

Meillä kyllä tuijotetaan myös kun isi tai äiti syö ja kutiaviin ikeniin olen tarjonnut kylmää porkkanaa, ei se suuhun mene :grin Sinne suuhun menee kaikki lelut ja nyrkit mutta ei porkkana joten ei vielä kiinnostusta.

Joku tuolla aiemmin puhui herkkyyskaudesta ja juu en minäkään pidä 6kk täysimetystä ehdottomana mutta tähtään siihen ellei erityistä kiinnostusta ruokaan tule.

Jokainen tehdään omat valintamme, sehän tässä äitiydessä onkin vaikeaa :grin

Mulla kyllä kiinnostaisi soossata evästä ja tarjota lapselle mutta luultavasti saan toteuttaa tätä intoani sitten kun meillä se aika on eikä vain omien fiilisten mukaan :hilarious: En usko kiinteän niin helpottavan arkea heti, määrät on niin pienet pitkän aikaa.
 
WHO:n suositus on 6 kk, kansallinen (suomalainen) suositus 4-6 kk. Täytyy pitää mielessä, että mitä suuremmalle populaatiolle suosituksia laaditaan, sitä yksinkertaisempia ja selkeämpiä niiden tulee olla. Kansalliset suositukset pohjautuvat yhtä lailla tutkittuun tietoon ja ovat uusimman tiedon mukaan laadittuja, ja Suomessa voisin suositella noudattamaan niitä. Meidän tietotaitomme on yleisesti ottaen paremmalla tasolla kuin monen WHO:n suosituksen kohdemaan. Suositukset eivät riitele keskenään, toinen on vain toista täsmällisempi. Sekin on hyvä pitää mielessä, että tiede voi olla erehtyväistä - vanhoissakin suosituksissa on sellaisia asioita, joita nykyään pidetään haitallisina.

Tässä oli todella hyvin saatu se ajatus puettua sanoiksi, mikä omassakin päässä eilen pyöri :) Eilen oli vaan taas sellainen päivä, että ei millään saanut ajatuksen reunasta otetta.

Meilläkin siis tosiaan pientä maistelua (enintään jääpalan verran) sinne 6 kk saakka. Saa suolisto hellästi tottua uuteen ja ehkäpä estää allergioiden muodostumista.

Ihanaa kuitenkin tässä on se, että ei me näitä vauvojamme rikki saada :) Suositukset tosiaan ovat rajusti muuttuneet vuosien varrella, annettiinhan jokunen aika sitten jo vastasyntyneille appelsiinimehua C-vitamiinin saantia turvaamaan. Jostain keskustelusta joskus luin, että joskus aikoinaan kiinteät aloitettiin antamalla nakkia. Kyllä, nakki. Nykytietämyksen valossa ei ehkä parhain vaihtoehto tuokaan.
 
Takaisin
Top