Kiinteiden aloitus

Meidän keskosella soseet aloitettiin heinäkuussa neljän kuukauden kalenteri-iässä. Kehitysikää oli silloin vasta kaksi kuukautta. Vellejä alettiin juoda kuukautta aiemmin. Nyt meillä menee jo puuroa, lihasosetta, kasvissosetta, vauvanjogurttia/rahkaa ja hedelmäsosetta. Lusikka-aterioita on päivässä neljä tai viisi.

Edit: ja tässä kuussa meille tulee siis kehitysikää neljä kuukautta ja kalenteri-ikää kuusi kuukautta. Keskosilla soseet aloitetaan yleensä aiemmin kuin muilla.
 
Muokattu viimeksi:
Äh, pari viikkoa syöty soseita ja edelleen menee se 1-2 tl. Jätkä on sitä mieltä ettei bataatti tai luumu oo ollenkaan hyvää. Mutta eipä tässä kiirekään oo, ikää vasta 4,5 kk. Niin ja tänään kokeiltu maissi, voi mikä irvistys :D
 
Me aloitettiin viime viikolla bataatilla. Pari päivää maistui oikein hyvin mutta sen jälkeen alkoi vähän yököttää :D Tänään sitten kokeiltiin kesäkurpitsaa ja voi miten hyvin se maistui. Äsken oli heti suu ammollaan kun laitoin pojan babysitteriin (syötän kiinteät siinä). Mutta pahuksen äiti kun antoikin vain pikkuisen bataattia :/ Herkutellaan vasta huomenna lisää :D
 
Porkkana sai meillä öklötysvastaanoton. :D Huomenna taidetaan maistella kesäkurpitsaa. Ensi viikolla olisi perunan ja bataatin vuoro. Maistelua tämä tosiaan on, kaikki mukelletaan suusta ulos mitä sinne laittaa, ei taida montaakaan hippusta päätyä mahaan asti!
 
Ai nam, mustikkaa :hungry: Samaa itekin mietin et miten voi aika rientää niin nopsaan, meidän pienet jo on niiin isoja ja uudetkin toukokuulaiset alkaa tehdä tuloaan..:nailbiting:
 
Mäkin taidan mennä stalkkaamaan uusia toukokuulaisia. :p

Eetu syö nyt päivisin ja illalla vähän sosetta. Tähän jätkään uppoaa kaikki mitä on tarjolla. Ajattelin pikkuhiljaa lopettaa soseen sekoittamisen korvikkeeseen, onhan näitä jo nyt maisteltu ja ikää on 3,5kk. Kiva ettei ole yhtään nirso tyyppi. :)
 
Täällä ei vielä ymmärretä soseiden päälle. En muistanut että aloitus olisi ollut noin hankalaa Esikoisen kanssa vaikka aloittikin aikaisemmin. Ruoka ei oikein saa minkäänlaista vastaanottoa, vähän pyörittelee suussa ja sitten se tuleekin jo ulos :D Hymyä tulee vain jos hassuttelen ja höpöttelen. Tulee vähän semmoinen olo että alkaakohan ikinä syömään kiinteitä :D
 
Pitkään olen ollut foorumilta pois, mutta nyt kiinteitä aloitellessamme tuli ikävä vertaistukea ja pakko oli tulla tänne lueskelemaan muidenkin jännittäviä kokemuksia :D Me aloitettiin porkkanalla ja nyt ollaan maisteltu myös bataattia. Hyvin maistuu ja poika söisi vaikka kuinka paljon, oikein hoputtaa äitiä jos ei ruoka tule suuhun tarpeeksi nopeasti. Olen kuitenkin vielä pitänyt annokset jääpalan kokoisina, ihan vaan että suolisto ehtii tottua kunnolla ja vatsanväänteiltä vältytään. Ensiviikoksi tein jo peruna-porkkanat valmiiksi ja ajattelin et sit siirrytään kurpitsoihin ja kaaleihin. Pystyykö näitä kaikkia pakastamaan soseina? Netistä olen koittanut etsiä tietoa, mutta kovin on monenlaista mielipidettä ilmassa. Jossain jopa luki, että perunaakaan ei voi pakastaa? Teen siis soseet itse..
 
Meillä on pikkuhiljaa aloiteltu maistelu bataatilla. Kolmantena päivänä poika hokasi syömisen ja oikein pyytää suu auki lisää. Määrähän on vielä vain sen 1tl ja sotkettu äidinmaitoon. Seuraavaksi ajateltiin maistaa porkkanaa.

Neuvolasta siis kehoitettiin aloittamaan maistelu, vaikkei ikää ole vielä 4kk. Maitoa alkoi isolle pojalle kulumaan niin isoja määriä, että järkevämpää aloitella kiinteitä pikkuhiljaa.

Soseet ollaan tehty itse valmiiksi pakastimeen. Bataatti, porkkana, kesäkurpitsa ja kukkakaali odottaa maistelijaa. Perunaa ei kuulemma kannata yksinään pakastaa, kun koostumus ei tykkää, mutta sekoitettuna toisen kanssa voi pakastaa. Tuollaisen ohjeen itse löysin netistä useastakin paikasta. Nythän niitä soseita kannattaa tehdä, kun on kotimaisia raaka-aineita tarjolla! Mekin saatiin bataattia lukuunottamatta kaikkea sukulaisilta :)
 
joo ja baanaaniakin voi pakastaa tai vesimelonia :) vaikka mitä voi pakastaa. Mutta hirveesti ei voi tehdä eri soseita koska ei kerkee niitä syömään kerralla, ainakaan näin alussa. säilyvät sen kuukauden pakastettuna, näin ainakin kirjassa sanotaan joka minulla on.
 
Missä kirjassa sanotaan että säilyisi vain 1 kk? Siis ihan tavalliset vihannessoseet (joissa siis kasvista ja vettä)? Aivan satavarmasti säilyy pidempään. Johan äidinmaitokin säilyy 3-6 kk ja se on sentään pastöroimatonta maitoa. Lihat ja kalat ehkä säilyttäisin maks. 1-2 kk, mutta vaikea uskoa, että kasvikset menisi pakkasessa pilalle alle puolessa vuodessa.
 
Sinne meni mustikat :) Melko epäileväinen ilme oli aluksi, mutta sitten rupesi maiskuttelemaan ja meni ihan mahaan asti.

Toivottavasti ne soseet tosiaan säilyy kauemmin kuin kuukauden pakastettuna, kun juuri ostelin luomukasviksia ja ajattelin, että pikku annoksia niistä pakastelisin valmiiksi.
 
Mulla on tuollanen vauvojen ja taaperojen keittokirja jossa näin sanotaan annoksien jälkeen, että käytä kuukauden kuluessa, mutta tätä itsekin ihmettelin. Voisiko sillä tarkoittaa jotain muuta, täytyy selata tarkemmin. koska kuka niitä kuukaudessa ehtii syödä, ei kukaan.
Valion sivuilla lukee, että kasvissoseet säilyy pakastettuna 2-3 kk. Kun taas liha ja kalasosekuutiot tulisi käyttää 1-2 kk kuluessa :)

Naurattaa kun tein pakasteita jääpala muotteihin niin on vaikka minkälaista pingviiniä, sydämiä ja tähtiä sekä nalleja :D
 
Takaisin
Top