Kiinteiden aloitus

Meidän poika täyttää 3kk ensi maanantaina, ja maistettiin tänään ensimmäistä kertaa luumusosetta sekoitettuna korvikkeeseen. En oikeen osaa sanoa tykkäskö. :D Suurinosa meni rinnuksille. Lopetin itse kans aikaisin imettämisen monien ongelmien takia ja huolettaa toi korvikkeen vaikutus munuaisiin, aamullakin meni muutaman tunnin aikana 2 pullollista (160ml).
 
Niin, ja sanomani vielä piti että poika pulauttelee paljon, joka syönnin jälkeen useamman kerran, ja sen verran jälkeenpäin että viimeinen puklu saattaa tulla just ennen jo seuraavaa syöttöä. Pelkään tän takia ettei tyyppi saa maidosta enää tarpeeksi ravintoa, käyrä oli jo viime kuussa laskenut huimasti vaikka vieläkin mennään reilusti plussan puolella mutta kun isokokoinen poika on.

Eilen oli pikkasen huono ajoitus multa aloittaa maistelut, kun oli ilta ja laps vähän väsynyt ja kiukkunen, joten tänään tehtiin se aamun ensimmäisen pullollisen ja ekojen päikkäreiden jälkeen, eli seiskan maissa. Hyvin maistui luumu, söi kaiken mitä laitoin eli hieman korviketta sekoitettuna reiluun teelusikalliseen luumusosetta. Pari hymyäkin tuli syönnin aikana, ja mulle tuli fiilis et ihan oikeaan aikaan meille aloitettiin nää maistelut. :)
 
Mä lisäsin eilen maitoon hieman vadelmariisivelliä lähinnä makua antamaan, kun tuntuu että toi korvike alkaa tympimään pojua, kun on aina saman makuista. Johan alkoi maito maistumaan
 
Oli taas niin onnellinen (ja sotkunen) vauveli kun sai luumua naamaan. :) On päässyt selkeesti kiinteiden makuun, istuttiin tänään keittiön pöydän ääressä kun muu porukka söi ja maiskutteli ja tapitti niitä ruokia vaikka maha oli täynnä. Kova kiire kasvaa.

Eikä ole pulautellut yhtään niin paljon tänään. On paljon tyytyväisempikin. Onkohan sattumaa kun määrät kumminkin niin pieniä vielä..
 
Kyllä se pienikin kiinteiden määrä varmaan sen verran sakeuttaa masun sisältöä, että voi hillitä pulauttelua.

Meidän poju täytti viikko sitten 4kk ja aloitin silloin bataattisoseen. Kamalan hanakasti ei vieläkään lusikalle aina suutaan auo, ja sekä poju että äiti on ihan soseessa kun osa tulee tietty vielä leualle ja sitten niitä nyrkkejä pitää työntää joka väliin :D bataatti ei taida mitään suurinta herkkua olla, mutta menee sitä noin 2tl kahdesti päivässä.. huomenna vaihdan laatua, pitäisköhän maissin sijaan kuitenkin antaa jotain hedelmää tai marjaa? Mustikkahan on melko allergiaystävällinen, mutta siitäpä se sotku vasta saadaankin.. tai ehkä annankin luumua, kun kakkakaan ei tule joka päivä.

Annatteko te muut yhesti vai kahesti päivässä ja minkälaisia määriä menee?
 
Oon antanut nyt ihan pari kertaa päivässä (aamulla ja illalla) 2 tl, aattelin tänään illalla antaa aprikoosi-banaania vaihtelun vuoksi ettei luumu pistä vatsaa toimimaan liian hyvin. :p Meillä ainakin se autto kun oli vatsa kovalla, jätkä väänsi kakkaa naama punaisena tuloksetta niin sen takia päädyin antamaan sitä ensimmäiseksi. En viitsi nostaa määrää nyt hetkeen ettei suoli joudu liian koville.
 
4 kk neuvolassa oltiin vähän huolissaan poikasen olemattomasta painonnoususta ja kehotettiin aloittamaan soseiden maistelu. Porkkana maistui alusta asti hyvin, ja siihen totuteltiin hissukseen viikon ajan. Aluksi annoin teelusikallisen, seuraavana päivänä 2, kolmantena päivänä 4 jne. Sitten sekoitin porkkanan sekaan vähän bataattia, jota poika söis vaikka kuinka paljon. :D Odottaa suu ammollaan seuraavaa lusikallista, ja aina pääsee pieni itku, kun lautanen on tyhjä. Annoskoko on nyt arviolta 2-3 ruokalusikallista 2 kertaa päivässä. Lisäksi aloitettiin eilen hedelmäsoseen maistelu. Arvelin, että iltapäivän herkkuhetki sais valtavan suosion, mutta erehdyin. Bataatti lyö mangon ja päärynän 100-0. :P

Hedelmäsoseen ostin kaupasta, porkkanan ja bataatin surautin itse blenderillä soseeksi. Yritän jatkossa suosia kotimaisia vihanneksia ja hedelmiä ja soseuttaa ne itse. Silikoninen jääpalamuotti on jo hankittu. Nyt pitäis päästä penkomaan mummon puutarhan satoa! Kesäkurpitsaa ja omenaa sieltä ainakin saa. Toreilta ja markkinoilta löytyy lähituottajien muita ihania herkkuja, luomuakin yllättävän edullisesti. :)

Toivottavasti paino on nyt lähtenyt nousuun! Imetän siis edelleen ja otan pojan aina soseen syötyään tissille. Alkoi vaan tuntumaan siltä, ettei maito enää oikein riitä, joten omastakin mielestä tämä maistelu aloitettiin hyvään aikaan.
 
Meilläkin toi bataatti on tällä hetkellä maistuvinta :) tosin ei olla koklattu sen lisäksi kuin perunaa.. mutta bataatti vaan hujahti ja pottua syljeskeltiin enemmän :p
 
Meilläkää hedelmäsose ei saanut odotettua suosiota, pojan naama oli ihan "hyihyi" kun pistin suoraan soseena suuhun. Meni kyllä paremmin tänään korvikkeeseen sekoitettuna.
 
Annoin Emman tänään imeskellä kylmää kurkkua ekan hampaan kunniaksi. Kyllä maistui! ♥ Tein viikonloppuna kesäkurpitsasosetta pakkaseen, ja jääkaapissa porkkanat ja bataatit odottaa soseuttajaansa. :D Parin viikon päästä aletaan maistella!
 
Mä annoin eilen nuolla vähän hunajamelonipalaa ihan kokeeksi. Ei tuo kyllä yhtään tajunnut mitä sillä olisi pitänyt tehdä :D Ehkä me odotellaan kiinteiden aloituksen kanssa vielä ainakin pari viikkoa :wink Ajattelin aloittaa heti, kun tuo osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan. Viimeistään 6 kk kohdalla sitten :)
 
Huomattava muutos päivien vibassa, poika on paljon iloisempi nyt kun saa mahan oikeesti täyteen ja nukkuu paremmin päikkäreitä, vaikka onkin huono päivänukkuja. Puklailukin on vähentynyt.

Oon aika reilulla kädellä antanut noita soseita, tosi varovaisen kokeilun jälkeen. Tänään saa iltapalaksi niin paljon hedelmäsosetta kuin jaksaa syödä, tai tuolla on joku puoli purkillista jäljellä. Muuten on tänään syönyt 3 x 2 tl porkkana-perunasosetta. Piti antaa vain kahdesti mutta vetää surkeeksi kun näkee että toisella on nälkä eikä maito auta.

Sain omalta äidiltä lahjaksi soseuttajan, ostin bataatin ja nyt odotan vaan hetkeä jolloin pääsen testaamaan soseentekotaitoja. :)
 
Meillä on nyt alettu aika paljon puklailemaan, jopa yöllä heräsi kiukkuamaan ja vähän ajan päästä lensi mahtava puklu :wideyed: Luulen että maistelut aloitellaan meillä silloin 4 kuukauden iässä. itsekin kyllä odotan että pääsen survomaan kaikenlaista :grin
 
Minä odottelen siis vielä kiinteiden aloitusta. 4kk rajapyykki ohitettu eikä vielä kiirettä.

Kuukiurustakesään, kurkku on kyllä kivaa imeskeltävää ja onkin tosi hyvä kipeille ikenille kylmänä.

Muistakaahan hammaskeijut aloittaa säännöllinen hampaiden harjaus heti ekasta hampaasta. Mamilla on vaikka ja minkälaista harjaa, oikein kivoja etenkin ne pitkävartiset käyrät. Saa varresta pitää kiinni lapsi ja vanhempi yhdessä. Myös sellainen purulelun ja hammasharjan yhdistelmä oli kaupassa, sen otin kokeeksi ja ja saa tyttö sitä jo tutkailla vaikkei hampaita vielä ole näkyvissä.
 
Tuollainen purulelun ja hammasharjan yhdistelmä voisi olla kyllä tutustumisen arvoinen.
 
Ruokailurytmiksi on muodostunut jotakuinkin seuraava:
- n. 6 maissa heräillään, aamumaito (joku 120ml) ja jonkun ajan päästä aamusose (luumua muutama tl)
- päikkäreille 8 maissa ja herättyä maitoa suunnilleen se pullollinen. yleensä menee vielä toinen vajaa pullollinen johonkin tähän väliin, ehkä 10 aikoihin
- 12 aikoihin syödään päivällinen (porkkana-perunasosetta 3-4 tl, riippuen minkä verran maitoa on mennyt) ja vähän maitoa
- tähän väliin menee se pari pullollista maitoa, riippuu kans paljon päikkäreistä kun monesti herättyä on nälkä
- 17-18 iltasose (aprikoosi-banaania 4 tl) ja maitoa vajaa pullollinen

Aika reilulla kädellä annan noin pienelle soseita, mutta vauva tykkää ja selkeesti odottaa innolla kun huomaa mun ottavan lautasen ja lusikan esille ja avaa ahnaasti suuta ammolleen syöttäessä. :) Allergioita ei ole ainakaan tähän mennessä ilmennyt. Puklailu on selkeesti vähentynyt, ei tarvitse vaihtaa vaatteita kymmenesti päivässä eikä tuu hirveesti enää yllätyspukluja vielä pitkään syönnin jälkeen. Poika ei ole enää niin itkuinen kuin esim. viikko sitten vaikka ensimmäistä hammasta tekee kovasti (huomasin syöttäessä kun kalahti jotain kovaa lusikkaan :) ) Korvikkeen määräkin on kivasti jo nyt vähentynyt vaikken tarkkaan ole laskenut kuinka paljon sitä nyt tällä hetkellä menee, kun aiemmin meni ainakin se 1,1-1,3l.
 
Guang Xi, meillä on vasta tänään se toinen rotarokote tulossa..eilen illallakin vaihdoin kahdesti perätysten vaatteet!
 
Meilläkin on nyt tosi runsasta puklailua, ikää tänään tasan 4 kk, joten ei pitäisi olla kuukausi sitten saadun rokotteen vaikutusta. Sain eilen vaihtaa omatkin vaatteet kahdesti, kun kastuivat niin. Toivottavasti vähän rauhoittuisi, että maitoa riittäisi kasvuunkin. Tyttö on myös ollut aika itkuinen, selvästi ei ole mukava olo hänellä.
 
Takaisin
Top