Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin myös herkästi tökkii karkea purkkiruoka eli sileämpinä on vielä menty. Maistellut leipäpalasia ja tykkää pehmeästä leivästä kyllä paljon! Ja riisikakun karkeus ei toisaalta itse syötynä yhtään ole hankalaa. On se kiva kyllä sittenkin kun voi samoja ruokia alkaa tarjota!

En tiedä syödäänkö meillä jotenkin erilailla tai enemmän puolivalmista kuin muilla,kun mä en oikein koskaan ole päässyt kiinni siihen "muuten samaa mutta suola pois" hommaan mitä monet sormiruokailijoiden vanhemmat hehkuttaa. :D Eri kippoon on kyllä joutunut tekemään.En esimerkiksi kauheasti syö lihaa,niin käytössä on aika usein soijarouhetta,tonnikalaa,papuja,juustoja,tulisia mausteita...Suolattomat mausteet nyt oon aika hyvin löytänyt mut silti tuntuu että suurimmassa osassa ruuista on jotain kiellettyä.Keittojuureksissa on lanttua,ruskea kastike on liian raskasta,proteiinimäärät ylittyy..

Muokattu viimeksi:
Meillä kelpaa yllättävän hyvin karkeatkin ruoat, isoveljen kanssa oli aikanaan paljon haastavampaa kun hampaat tuli myöhään ja oli kyllä melkoinen sihtikurkku. Neiti kakoi ehkä pari ekaa kertaa ja sen jälkeen on menny makaroninkappaleet ja herneet alas ihan ongelmitta. :)

Mä aion kyllä mennä vielä soseilla ja siirtää neidin vasta lähempänä vuoden ikää tavalliseen kotisafkaan. Eihän ikää ole vielä sitä kymmentä kuukauttakaan. Kohta kyllä aloittelen hapanmaitotuotteet.

Meillä on jo pari kuukautta syöty ruokaa, joka on "vain" haarukalla muussattu. Eli en ole soseuttanu ruokia oikeastaan ollenkaan enää pariin kuukauteen.

Ja meillä on syöty jo makaroonilaatikkoa (kauramaitoon tehtynä), hedelmäistä kanariisipataa, perunaa/spagettia/makaroonia ja jauhelihaa, kalakeittoa, uunilohta ainakin, jotka on melkein samoja ruokia kuin itsekin syömme. Ajattelin tällä viikolla kokeilla ihan jauhelihakastiketta ja spagettia sekä perunamuusia, kun saa noita maitotuotteita alkaa antaa. Jauhelihakeitto on myös kokeilulistalla. Noihin ei tarvi laittaa mitään kiellettyä ja suolat voi lisäillä jälkikäteen. No tietty jauhelihaa joutuu paistamaan, mutta pitää vain huolehtia ettei päästä kärähtämään. Mä olen siis pikkuhiljaa ja tosi harvoin jo antanut paistettujakin juttuja nyt viimeisen kuukauden aikana.

Meilläkin on paisteltu varsinkin uunissa kyllä jo pitkään,pistän vaan vuokaan nestettä tarpeeksi ja folion päälle niin eipä siellä mikään kärähdä.Myös pannulla ja grillissäkin on varovasti paisteltu.Huvittaa aina ne Lidlin "miksi tehdä muuta kun voi höyryttää" mainokset kun tulee nää neuvolaohjeet mieleen. :D

Tänään tein elämäni toista kertaa kaikille samaa ruokaa - kalakeittoa. :) Liemikuutiot laitoin vasta kun tytölle olin ottanut lautaselle keittoa, muuten tein samallailla. :)

Jugu- ja raejuustomaistiaisista ei tullut mitään oireita mutta makaronilaatikkoon käytetty maitotilkka aiheutti parin tunnin huutokohtauksen yöllä. :( Ja myös edellisenä päivänä huusi päivällä vähän aikaa tuota syötyään.Täytyy ottaa maltillisemmin nyt tavallisen maidon testailut.Nyt menossa vähän isompi satsi jugua aamupalaksi,saa nähdä tuleeko tuostakin isompana määränä vatsan vääntöä..

Meillä on onneksi mennyt aika mukavasti. ollaan nyt muutamana aamuna korvattu aamupuuro aika reilulla jugurttisatsilla ja lisäksi kokeiltiin jo normi-(luomu-)maitoon tehtyä perunamuusia ja munakasta. Ainakaan vielä ei ole tullut mitään oireita. Tämääm ajattelin kaupasta ostaa kokeiluun raejuustoa ja viiliä. Jos näin mukavasti jatkuu, niin varmaan loppuviikosta alan kokeilla normimaitoa korvikkeen seassa. pääsisi tuosta korvikkeen rahtaamisesta.

Tuli vielä mieleeni, että mihin maitoihin on kukakin päätynyt/päätymässä vauvan käytössä? Neuvolan suositushan on rasvaton maito. Me kuitenkin nyt vähän kapinoidaan tuota suositusta vastaan ja ainakin kokeilut on nyt tehty luomuevytmaidolla. Jotenkin tuntuu ajatuksena paremmalta, mitä vähemmän prosessoitua maito (ja ruoka yleensäkin) olisi. Itse en ole juonut aikoihin maitoa ja nykyään tuo maitohylly on kyllä melkoinen viidakko vaihtoehtoineen.

Meillä syödään vielä samalla lailla, kuin aikaisemminkin.. Tyttö ei suostu syömään, jos on kovin paakkuista ruokaa. Liha saa olla jo karkeampana samoin kuin pasta/riisi, mutta kasvikset joutuu vielä soseuttaa.. Raejuusto menee sellasenaan myös. Meillä on itsellä ruokarytmit mitä on, ni helpompi tehdä tytölle vielä täysin omat ja me syödään sit mitä syödään ja millon syödään.

Ite en juo maitoa, mutta mies käyttää ihan tavallista sinistä maitoa. Ajattelin tytölle tarjota aluksi rasvatonta maitoa, mutta sitten siirrytään tavalliseen siniseen maitoon, jos näyttää siltä, että ei tuu mitään vaivoja. :) ei se sininenkään niin "rasvasta" ole. (Nim.merk. aidolla lehmänmaidolla kasvanut) ;)

Meillä juodaan tottumuksen takia rasvatonta maitoa,muutoin en kyllä ihan tuohon neuvolankin harrastamaan kevyttuotehypetykseen usko.

Meilläkin suunnitelmissa antaa samaa mitä itse juodaan eli kevytmaitoa. En näe mitään logiikkaa siinä että ensimmäinen elinvuosi juodaan rasvasta äidinmaitoa, mut sit lehmänmaidossa oleva rasva onkin pahapaha ja pitäisi yhtäkkiä antaakin ihan rasvatonta. Meidän poika on vielä sen verran hoikkakin, että ei tässä mitään liikalihomisriskiä ainakaan ole. Vielä ei kyllä ole annettu mitään maitotuotetta. Varmaan odotetaan siihen että täyttää sen 10kk vaikka tuskin se päivänpäälle olisi.

Ollaan annettu hiljalleen enemmän ja enemmän samaa ruokaa meidän kanssa, mutta aika paljon tehdään vielä pojalle omat. Osittain kyllä ihan laiskuuden ja (mukamas) kiireiden takia. Samoihin ruokiin siirtymistä hidastaa vähän sekin ettei miehen kanssa oikein syödä keitettyjä kasviksia (keitossa ja ylipäätään ruuan joukossa menee, mutta muuten ei) ja halutaan kumminkin vähän enemmän vaihtelua pojan kasvistarjontaan. Ollaan toistaiseksi annettu tuoreena tomaattia, porkkanaa ja kurkkua. Tuleeko jollekulle mieleen jotain muuta kasvista, mitä voi antaa vauvalle tuoreena?

Tuoreiden kasvisten suhteen otetaan vinkkejä vastaan täälläkin!Mä oon noiden lisäksi antanut järsiä luomupaprikaa,mut enimmäkseen kyllä sylkee sitä.Miten ei nyt tulekaan mitään muuta mieleen...

Meillä on tuoreista kasviksista annettu kurkku, tomaatti (nomitomaatteja sekä kirsikkatomaatteja), paprikaa eri väreissä, salaatinlehtiä erilaisia ja porkkanaa raasteena (tosin porkkana taitaa olla juures). Olen antanut siis tuoreena oikeastaan kaikkia mitä itekin syön, mutta tässä kyllä paljastuu nyt oma suppea kasvistarjonta. Sitten kypsennettynä on tietty kokeiltu jo kesäkurpitsaa (joka ilmeisesti uusien suositusten mukaan pitäiskin olla pannassa 1-v asti) ja aika paljon eri juureksia.

Meillä tykätään kovasti kesäkurpitsasta raakana ja höyrytettynä. Mistä Lapitar oot kuullut ettei sitä saisi antaa ja miksi? :0

Tuoreista kasviksista aiemmin mainittujen lisäksi syödään ainakin retiisiä, varhaiskaalia ja avokadoa.

Mäkään en oo tosta kesäkurpitsasta kuullut,mikäs siinä on pahista?Näin yhden kieltolistan jossa oli lantun,punajuuren yms lisäksi myös kurpitsa,fenkoli ja varhaiskaali nitriitin takia.En kyllä jaksa noista enää välittää kun ei meillä mitään noista ruoka-aineista yksipuolisesti mätetä nassuun.Sama suhtautuminen siis kuin raskausaikana eli kohtuus riittäköön silloin kun ei ole kyse mistään pöpöstä jossa kerta-annos jo voi olla vaaraksi.

Taisi olla sormiruokailu-facebookryhmässä, missä joku mainitsi, että tuo olisi uusimmissa ohjeistuksissa lisätty "kieltolistalle", mutta tämä on nyt tällainen n:nnen käden tieto, enkä tiedä, mikä olis syynä. Mulla on ollut vähän sama asenne kuin sulla Itu1, että järkikädessä ja pienissä määrin voi maistella melkein kaikkea.

kaiketi kesäkurpitsakin kuuluu noihin nitraattipitoisiin?
onhan se hyvä, että näistä jaetaan tietoa, mutta ei kyllä taida montaa syömäkelposta juttua jäädä, jos kaikkia suosituksia alkaa sokeasti noudattaa :P

japanista en muuten ole löytänyt yhtäkään vauvanruokaa tai välipalaa, jossa ei olisi suolaa ja/tai sokeria.

Ei tosiaan jää kun kasvistenkin kieltolista pitenee pitenemistään,mut ei lihaa tai maitoproteiiniakaan saisi paljoa syödä eikä leivätkään oikein oo hyvästä kun niissä on suolaa jne. :D Yllättävä tuo tieto että Japanissa on suolaakin soseissa!Ehkä siellä suola ei ole niin pahis jos eivät ole samanlaista makkaraa ja leipää mussuttavaa verenpainekansaa kuin suomalaiset..?

Mä oon yrittänyt googlailla koko aamun tuota kesäkurpitsaa vauvalle enkä ole löytänyt mitään lähdettä, jossa se suoraa kielletään. Nitraattipitoisuuskin on sen verran pieni, ettei Evira esimerkiksi mainitse sitä nitraattilistallaan ollenkaan ja tässä vielä tarkempi lista nitraatin kerääjistä ("Nk. nitraatinkerääjäkasviksia ovat pinaatti, punajuuri, erilaiset lehtisalaatit (ml. kiinankaali ja rucola"), tuoreet yrtit, lehtikaali, kyssäkaali, kurpitsa, retiisi, varsiselleri, fenkoli, idut ja juuresmehut.). Toisaalta onko tuo kurpitsa listalla kaikki kurpitsat vai vaan sellainen halloween-kurpitsa (normaali kurpitsa)? Kylläpä mä teen elämästä itselleni vaikeaa.. :D
Olen kyllä samoilla linjoilla, että kaikkia kasviksia voi käyttää kohtuudella. Kesäkurpitsa on vaan meillä suuri herkku, niin siksi tartuin tähän.

Oletteko tehneet minkälaista kasvisruokaa lapselle? Haluaisin tehdä proteiinipitoisempaa ruokaa ilman lihaa, kun tuntuu, ettei meidän kasvisvalikoima ole niin kovin monipuolinen kuitenkaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin