Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon jo osin luopunut sauvasekoittimesta ja mössännyt vaan haarukalla ruokia kun menee jo karkeampikin alas aika hyvin. :)

Meillä sama, että ruoka nykyään enemmän muusataan haarukalla kuin ihan soseeksi laitetaan.

Mie oon kasvikset soseuttanu, kun keitän ison satsin aina kerralla. Liha on sit vähä rakeisempaa ja nyt oon pari viikkoa laittanut pastaa tai riisiä (täysjyvä) sekaan. Hyvin maistuu. Tyttö lopettaa syömisen, jos ruoka jäähtyy liikaa. Tykkää aika lämpimästä. Vaikka hampaita on tullut ja on tulossa. :)

Meilläkin lihasoseet pitää olla lämpimiä, muuten ei syö kunnolla. Hedelmä soseet menee viileänä alas kuitenkin :)

Oletteko muuten antaneet possua/nautaa/kanaa suht yhtä monta kertaa viikossa? Me on nyt vasta aloiteltu lihaa kahdesti päivässä ja tässäpä itekseni vaan mietiskelin.. Kalaa on ollut pari kertaa viikossa, aloiteltiin se aika myöhään vasta. Onko kukaan käyttänyt mitään muita lihoja? Kaupassa näkyi poroaterioitakin.. aina sitä tuntuu että kaavoihinsa kangistuu, mutta onneksi tuntuu tytölle maistuvan vielä samatkin maut .

Meillä menee välillä monta kertaa putkeen samaa lihasosetta jos on joku isompi satsi jääkaapissa.Eli riippuu mitä pakkasesta löytyy ja mitä ite syödään,en oo kauheasti kiinnittänyt huomiota.Ei tunnu tyttöä kyllästyttävän kuitenkaan vaikka itestä tuntuu kanssa että samat kaavat toistuu.Noiden lihojen lisäksi vain kalkkunaa on ollut meillä.

Meillä kans saattaa olla välissä montakin kertaa samaa riippuen mitä on sulassa/valmiina/valmisteltuna. Yleensä kuiten pyrin, että lounalla ja päivällisellä olisi vähän edes vaihtelua (jos ei muuta niin kasviksilla).

Meillä on syöty noita samoja ja lisäksi maistettu poroa ja lammasta, molemmat maistuivat.

Meillä on syöty melkein koko ajan samoja ruokia. Vaihtelua tulee kasvisten eri sekoituksilla ja tarjottavilla lihoilla. Nyt on tullut mukaan myös pasta ja riisi, joilla saa luotua vähän vaihtelevuutta. Ite teen kasviksista aina sekoituksia ja pakastan valmiit soseet pilttipurkkeihin. Sit aina arvotaan mitä tänään syötäisiin. :D

Meillä on lihoina syöty possua, kanaa ja sitten myös kalaa (seiti). Eilen annoin hirven jauhenlihaa. Sen kyllä haistaa tänään vaipassa. :yuck:

Annatteko jo kahdesti päivässä lihaa? Mie oon antanut nyt pari viikkoa eli kun täytti 8 kk.. Mitä kaikkia kasviksia muuten käytätte? Itellä on peruna, porkkana, bataatti, parsakaali, kukkakaali ja palsternakka..

Mäkään en noista pakastamistani purkeista ihan tunnista mitä missäkin on mutta yritän arpoa vähän vaihtelua päiviin. :D Meillä on kaksi liha-ateriaa jo käytössä,tosin ei ihan joka päivä toteudu.Kasviksista meilläkin on yleisimpiä nuo edellä luetellut,soseissa käytän nyt usein myös tomaattia.Sipuli ja purjo on maustamassa mukana myös ja paprikaa menee joidenkin pakastevihannesten mukana kun niissä se on tosi pehmeässä muodossa.Kurkku ei nykyään meidän neitiä oikein kiinnosta.

Meillä on vasta yksi liharuoka päivässä. Ollaan tosin syöty kanaa/kananmunaa/kalaa (lohi) vasta pari viikkoa.

Kasviksista mainittujen lisäksi kesäkurpitsa on suosikki raakana ja soseissa. Ja maissi maistuu myös.

Mitä teille on sanottu hapanmaitotuotteiden alouttamisesta? Mä luulin, että kahdeksan kuukauden jälkeen voi aloittaa, mutta tänään neuvolassa sanoivatkin, että vasta kahden kuukauden päästä.

Mäkin oon kuullut 10kk suosituksen maitotuotteisiin.Siitä sit pikkuhiljaa ruuissa muutenkin maitoa niin että vuoden iässä voi siirtyä siihen.Kaverilla kävi niin että bebe kyllästyi rintaan mutta ei huolinut korvikettakaan joskus 10-11kk kohdilla ja siirtyivät sitten neuvolan siunauksella vaan suoraan lehmänmaitoon.Eli ei taida ihan päivän päälle olla.

Valmiissa soseissa muuten saattaa olla maitotuotteita jo 6kk merkinnällä ja kuulemma eivät ole sen kummemmin käsiteltyjä,koska tuo Suomen suositus ei ole mikään laki.En oo kyllä tarkemmin tähän aiheeseen perehtynyt.Jossain valmiissa reissusoseessa on meillä mennyt juustoa,veikkaan että määrä on aika minimaalinen eikä meillä ole allergioita.

Meillä syödään mitä milloinkin käteen kaapista sattuu. En oo erityisemmin kiinnittänyt huomiota siihen meneekö jotain tiettyä laatua enemmän. Kymmenkuisena saa tosiaan alottaa hapanmaitotuotteet. Aion ottaa heti silloin maustamattoman jogurtin kokeiluun ja rahkan.

meil on alettu sylkeä ruokaa! ihanaa! eli viikon ajan on syöty vähän niin ja näin. hedelmäsoseet ym. herkut menee hyvin mut puurot ja kasvikset päristellään äidin päälle :D

Meilläkin on sylkeminen nyt vähän väliä hupina jos syötetään,sormiruokia ei sylje.

Meillä pidetään suussa kylmää ruokaa ja lopulta se syljetään pihalle.. Ärsyttävää kun saa melkein joka välissä olla lämmittämässä ruokaa uuestaan ja uuestaan. :D

Oho ja olipa tuossa Itun linkkaamassa jutussa juttua kerrakseen..

Nyt on kyllä melkeen vähän tyhmä olo. Kun siis, meillä on jonkinaikaa lakkoiltu soseiden suhteen. Sormiruoka on kelvannut, puurot ja hedelmäsoseet vaihtelevalla menestyksellä, mutta liha-kasvis soseiden kohdalla on suu pysynyt kiinni. No, eilen päivällisellä laskin sattumalta lusikan kädestä pojan ulottuville (lautaselle, joka oli hänen edessä) ja naps, poika otti sen omaan käteensä ja työnsi suuhun. Kun poika luopui lusikasta täytin sen vähän hölmistyneenä ja jätin taas hänen eteensä - ja ihastelin kun ruoka katosi suuhun.

Summasummarum, poika haluaa syödä ihan itse eikä tulla syötetyksi ja kun me pöhköt sitä ei ole tätä ennen tajuttu ei ruoka ole kelvannut. Tänään sitten söi lounaan ja päivällisen kiltisti, kun sai itse syödä. :) Näin jälkikäteen en tajua mikä siinä on ollut niin vaikeaa ymmärtää että hän osaisi jo syödä itse lusikalla (kunhan joku täyttää sen) kun hän on sitä jo pidemmän aikaa työntänyt suuhun yhdessä syöttäjän kanssa...

Vargynja meillä sama juttu! Tyttö ei ole suostunut syömään ollenkaan missään vaiheessa, jos ei itse saa syödä :) mutta hyvä näin, oppiipahan tämän jo nyt :D sotkuista hommaa on :D

Meillä oli jo välissä muutama parempi päivä kiinteiden syömisen suhteen, mutta nyt on ollut pari päivää lähes täyslakkoa; näyttää vain odottavan että luovutan lusikan kanssa ja pääsee tissille :( Jossain vaiheessa meilläkin oli tuota, että poika halusi ohjata lusikan itse suuhunsa, mutta nyt se lentää lattialle saman tien kun sen käteensä saa. Muutaman kerran banaaninpätkästä on puraissut suullisen ja syönyt sen hyvällä halulla, mutta eipä sitäkään kovin usein tapahdu. Puuro ja sen mukana hedelmä- tai marjasoseet uppoavat sentään vielä hyvin...

Itsellä ei olisi ihmeempää kiirettä vähentää imetystä ja hyvin poika silmämääräisesti kasvaakin, lähinnä vain huolestuttaa tuo kiinteiden syömään oppiminen, koska joskus tekisi hyvää jättää poika muutamaksi tunniksi hoitoon kun muuten jo (ja vielä -- ei ole alkanut vielä pahemmin vierastaa) viihtyy muidenkin leikitettävänä. Ja isä ei siis ole kuvioissa, joten "hoitoon jättäminen" tarkoittaa ainoita hetkiä, kun mulla on kädet vapaana... Mutta näillä mennään :P

Takaisin